Gå til innhold

Far flytter/ endre samvær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 55/45 fordeling ved dom, jeg har fast bosted. Et av premissene i dommen for at far skulle ha så mye samvær er at vi bor nært hverandre, 5 min å gå. Nå vil far flytte til en annen del av byen, ca 30 min reisetid med buss( ingen av oss har bil) Jeg synes ikke det er ideelt for barnet som går på småskolen å være så langt borte fra skole og venner, såpass mye av tiden. Her vi bor er alle i klassen 10 min unna til fots og barna ringer på til hverandre uten avtale, henger sammen i gaten etc. Så barnet vil bli utenfor når det er hos far. Men vet ikke om jeg orker tanken på ny runde i retten, har egentlig ikke råd heller. Og for alt jeg vet kan jo retten lande på at jeg er konfliktdrivende fordi jeg går til ny sak og flytte barnet til far og jeg vil absolutt ikke at barnet skal skifte skole, det er godt miljø i klassen og vi har bodd her lenge. Bør  jeg la det være? Hører med til historien at vi har dårlig samarbeid- han var mye sint og truende før og etter jeg gikk. 

Anonymkode: 7f467...966

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som dårlig grunnlag for ny rettsrunde, og du vil neppe vinne frem.

For at det skal fungere greit for barnet, må far følge mye eller skaffe bil (du får både bil og lappen for det en runde i retten koster), med mindre ungen klarer busse selv.

Når ungen blir 12-13 vil den trolig selv velge mer tid i nærmiljøet. En risiko far tar. Men det er plenty av barn som vokser opp med bussavstand til både skole, fritidsaktiviteter og venner. Det vil helst gå bra. 

Anonymkode: 7cc23...629

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lang avstand, så ville ikke tatt dette til retten nei. Det vinner du neppe frem med. 

Anonymkode: fdf33...dfc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har nok sine grunner for at han vurderer at flyttingen skjer. 

Anonymkode: b0572...1f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg så inderlig godt❤️ men jeg tror som de andre at dette ikke er nok til å minke fars samværsprosent. 

Anonymkode: 537d2...753

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst mulig konflikt er det beste for barnet. Det er bare å svelge kameler, og det er det oftest menn som må gjøre. 

Anonymkode: 859ea...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 

Vi har 55/45 fordeling ved dom, jeg har fast bosted. Et av premissene i dommen for at far skulle ha så mye samvær er at vi bor nært hverandre, 5 min å gå

 

Når far velger å bryte et av premissene i dommen ville jeg kontaktet advokaten min og rådført meg. Far, som mor, må faktisk følge dommen

Anonymkode: f399e...41e

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 min er nå ingenting ting. Og de vil få dekt transport til skolen. Der vi bor er det 50 min med buss en vei til grunnskolen for nesten 90% av elevene. 

Og der er du som evnt lager uro ved å sette deg på bakbeina. Er sikkert en årsak til far ønsker nytt bosted. Og det at dere bor 5 min fra hverandre nå er sjeldent folk som har gått fra hverandre gjør. Og å opprettholde som dere har burde være 0 problem

Anonymkode: fa9a8...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter vil nok ikke regnes som for langt i retten så å gå til ny rettsak på det grunnlaget hadde jeg nok ikke gjort. Det du imidlertid bør gjøre er å dokumentere alt rundt samvær hos far i forhold til hvordan reiseveien påvirker barnet, endrer barnet adferd etter at far har gjennomført flyttingene, følger far opp venner og fritidsaktiviteter slik at barnet ikke blir skadelidende pga fars flytting mm? Hvis du ser at alt går bra så er jo det veldig bra i forhold til at barnet da får ha mye tid med både mor og far, men hvis du ser (helt objektivt) at barnet utvikler stress, sinne mm så er det en grunn til å vurdere rettslige skritt. Mitt råd er pust med magen og la ting bli prøvd, men vær også så "kynisk" at du dokumentere slik at du har det hvis det blir behov for å ta rettslige skritt.

Anonymkode: 4e940...bde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at avstanden utløser noe i forhold til samværet da det ikke er store avstanden det er snakk om. De aller fleste barn med skilte foreldre har mer enn 30 min avstand.

Men jeg ville rådført meg med advokat da flyttingen ikke er i tråd med bestemmelsene i dommen, og begge parter er nødt til å følge disse bestemmelsene. Man kan ikke bare gjøre som man ønsker når man har fått samvær og slikt fastsatt i en dom. 

Anonymkode: e18cf...72d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

30 min er nå ingenting ting. Og de vil få dekt transport til skolen. Der vi bor er det 50 min med buss en vei til grunnskolen for nesten 90% av elevene. 

Og der er du som evnt lager uro ved å sette deg på bakbeina. Er sikkert en årsak til far ønsker nytt bosted. Og det at dere bor 5 min fra hverandre nå er sjeldent folk som har gått fra hverandre gjør. Og å opprettholde som dere har burde være 0 problem

Anonymkode: fa9a8...489

30 minutter jo ganske så langt i hverdagen, (for oss som bor sentralt) og frarøver barnet samvær med venner annenhver uke. 
Det vil jo bli vanskelig med både lek, besøk og fritidsaktiviteter. 
 

Når man ikke bor i samme nabolag - vil jeg si at det er fryktelig egoistisk med typ 50/50 løsning. Det funker når man har samvær en helg i ny og ne, men det ødelegger hverdagen til barna.

(Her bor omtrent alle som har flyttet fra hverandre fortsatt i samme nabolag, slik at det blir best mulig for barna).

Anonymkode: 80550...325

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har 55/45 fordeling ved dom, jeg har fast bosted. Et av premissene i dommen for at far skulle ha så mye samvær er at vi bor nært hverandre, 5 min å gå. Nå vil far flytte til en annen del av byen, ca 30 min reisetid med buss( ingen av oss har bil) Jeg synes ikke det er ideelt for barnet som går på småskolen å være så langt borte fra skole og venner, såpass mye av tiden. Her vi bor er alle i klassen 10 min unna til fots og barna ringer på til hverandre uten avtale, henger sammen i gaten etc. Så barnet vil bli utenfor når det er hos far. Men vet ikke om jeg orker tanken på ny runde i retten, har egentlig ikke råd heller. Og for alt jeg vet kan jo retten lande på at jeg er konfliktdrivende fordi jeg går til ny sak og flytte barnet til far og jeg vil absolutt ikke at barnet skal skifte skole, det er godt miljø i klassen og vi har bodd her lenge. Bør  jeg la det være? Hører med til historien at vi har dårlig samarbeid- han var mye sint og truende før og etter jeg gikk. 

Anonymkode: 7f467...966

Nei her må du bare beholde dagens ordning. Far velger flytte= helt ok,han må da finne skyss/praktiske ordninger. Dessuten er det snakk om 30 min med buss?? Barn kan ta buss,iallefall fra 11 års alder. Tenåringer kommer seg lett rundt til venner med buss 30 min borte!

Du høres vanskelig ut om du tar dette for retten. La være.

Anonymkode: 90a37...824

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vi har 55/45 fordeling ved dom, jeg har fast bosted. Et av premissene i dommen for at far skulle ha så mye samvær er at vi bor nært hverandre, 5 min å gå. Nå vil far flytte til en annen del av byen, ca 30 min reisetid med buss( ingen av oss har bil) Jeg synes ikke det er ideelt for barnet som går på småskolen å være så langt borte fra skole og venner, såpass mye av tiden. Her vi bor er alle i klassen 10 min unna til fots og barna ringer på til hverandre uten avtale, henger sammen i gaten etc. Så barnet vil bli utenfor når det er hos far. Men vet ikke om jeg orker tanken på ny runde i retten, har egentlig ikke råd heller. Og for alt jeg vet kan jo retten lande på at jeg er konfliktdrivende fordi jeg går til ny sak og flytte barnet til far og jeg vil absolutt ikke at barnet skal skifte skole, det er godt miljø i klassen og vi har bodd her lenge. Bør  jeg la det være? Hører med til historien at vi har dårlig samarbeid- han var mye sint og truende før og etter jeg gikk. 

Anonymkode: 7f467...966

Hvor gammelt er barnet? Står det i dommen at et vilkår for avtalen er at dere bor nær hverandre?

Anonymkode: 76a4c...a32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi har 55/45 fordeling ved dom, jeg har fast bosted. Et av premissene i dommen for at far skulle ha så mye samvær er at vi bor nært hverandre, 5 min å gå. Nå vil far flytte til en annen del av byen, ca 30 min reisetid med buss( ingen av oss har bil) Jeg synes ikke det er ideelt for barnet som går på småskolen å være så langt borte fra skole og venner, såpass mye av tiden. Her vi bor er alle i klassen 10 min unna til fots og barna ringer på til hverandre uten avtale, henger sammen i gaten etc. Så barnet vil bli utenfor når det er hos far. Men vet ikke om jeg orker tanken på ny runde i retten, har egentlig ikke råd heller. Og for alt jeg vet kan jo retten lande på at jeg er konfliktdrivende fordi jeg går til ny sak og flytte barnet til far og jeg vil absolutt ikke at barnet skal skifte skole, det er godt miljø i klassen og vi har bodd her lenge. Bør  jeg la det være? Hører med til historien at vi har dårlig samarbeid- han var mye sint og truende før og etter jeg gikk. 

Anonymkode: 7f467...966

30 min reisetid går helt fint! Barn syns det er gøy å kjøre buss og. 

Anonymkode: 478b1...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

30 minutter jo ganske så langt i hverdagen, (for oss som bor sentralt) og frarøver barnet samvær med venner annenhver uke. 
Det vil jo bli vanskelig med både lek, besøk og fritidsaktiviteter. 
 

Når man ikke bor i samme nabolag - vil jeg si at det er fryktelig egoistisk med typ 50/50 løsning. Det funker når man har samvær en helg i ny og ne, men det ødelegger hverdagen til barna.

(Her bor omtrent alle som har flyttet fra hverandre fortsatt i samme nabolag, slik at det blir best mulig for barna).

Anonymkode: 80550...325

30 min er realiteten for mange. Og det er fars oppgave å sørge for at barnet får opprettholdt kontakt med venner og aktiviteter i sine uker, ikke noe verre for han enn for oss som faktisk bor litt avsides til. Det kan bli noe kjøring, og mer av fars tid vil muligens gå med til oppfølging, men han velger dette selv. Du kommer neppe til  å vinne frem med noe på grunn av 30 min. 

Anonymkode: 2c840...740

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

30 min reisetid går helt fint! Barn syns det er gøy å kjøre buss og. 

Anonymkode: 478b1...849

Barn syns vel ærlig talt det ikke er noe mer gøy å kjøre buss enn bil… 

 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

30 min er realiteten for mange. Og det er fars oppgave å sørge for at barnet får opprettholdt kontakt med venner og aktiviteter i sine uker, ikke noe verre for han enn for oss som faktisk bor litt avsides til. Det kan bli noe kjøring, og mer av fars tid vil muligens gå med til oppfølging, men han velger dette selv. Du kommer neppe til  å vinne frem med noe på grunn av 30 min. 

Anonymkode: 2c840...740

ja, det er realiteten for mange,men det er ikke realiteten til dette barnet nå. Og tydeligvis ikke for vennene heller. Da er det egoistisk av far å dra barnet ut av nærmiljøet sitt.

 

Far har ikke bil.. 

30 min med buss til skolen, så skal barnet ta buss etter skolen 30 min, spise, gjøre lekser, så 30 min med buss for å være med venner eller til fritidsaktiviteter, så 30 min med buss hjem. 
Dere kan si hva dere vil. At dette er realiteten for mange, men å bruke minimum 2 timer på buss hver dag, når man er vandt med å kunne gå rundt til venner - er en ganske stor ulempe for barnet. 

Folk forstår vel at om vennene må ta buss en time for å Være med han/hun i hverdagen, så kommer ikke det til å skje..

Heldigvis så er det slik at når barnet et 12 år, så skal man høre på barnets ønsker, så Får håpe det ikke er så lenge til TS.

Anonymkode: 80550...325

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her får du råd fra mange som ikke se utfordringene det gir for barnet og deg at far flytter 30 min vekk.

Da dette skjedde oss var barnet 10 år og vi hadde ordning annenhver torsdag til mandag hos far en uke og annenhver torsdag til fredag uken etter (ca 40/60). Barnet syntes det ble styr og ville ha hverdagen som før. Det endte med at far fikk samvær annenhver helg da barnet ville ha alle skoledager hjemme.

Hvor gammelt er barnet? Snakk med barnet og få gjerne råd også fra advokaten din før du i første omgang tar saken til mekling ved familievernkontoret for å sette opp ny samværsavtale. Det er ikke en selvfølge at barn skal pendle mellom to hjem i ulik skolekrets og ihvertfall ikke med domsavgjørelse som tilsier at dere skal bo nærme hverandre. 30 min i bil er ikke i nærområdet (og jada, jeg ser selvsagt at det kunne vært en flytur unna, men det er ikke pienget her).

Forstår deg godt TS og håper fars flytting i hovedsak gir konsekvenser for han selv og ikke deg og barnet. Tilby evt at far kan følge opp fritidsinteresser på faste ettermiddager i uken i nærmiljøet eller gi mulighet for at han kan ta barnet med ut på kino eller annet om han ønsker det. Men det er far som må tilpasse og ikke bsrnet og du. 

Anonymkode: 3e661...c51

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Minst mulig konflikt er det beste for barnet. Det er bare å svelge kameler, og det er det oftest menn som må gjøre. 

Anonymkode: 859ea...c1d

For noe pissprat!

Fordi jeg er kvinne blir det automatisk tenkt at jeg er den som skaper konflikt, at jeg får alt i hendene som mor og absolutt ALLE instanser vi har hatt kontakt med har forhåndskonkludert med at det er JEG som er problemet og at det er fars rettigheter som må vernes. Alt er forhåndssamtykke frem til vi får vist hvem vi er begge to...

Anonymkode: 4b4a4...bea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her får du råd fra mange som ikke se utfordringene det gir for barnet og deg at far flytter 30 min vekk.

Da dette skjedde oss var barnet 10 år og vi hadde ordning annenhver torsdag til mandag hos far en uke og annenhver torsdag til fredag uken etter (ca 40/60). Barnet syntes det ble styr og ville ha hverdagen som før. Det endte med at far fikk samvær annenhver helg da barnet ville ha alle skoledager hjemme.

Hvor gammelt er barnet? Snakk med barnet og få gjerne råd også fra advokaten din før du i første omgang tar saken til mekling ved familievernkontoret for å sette opp ny samværsavtale. Det er ikke en selvfølge at barn skal pendle mellom to hjem i ulik skolekrets og ihvertfall ikke med domsavgjørelse som tilsier at dere skal bo nærme hverandre. 30 min i bil er ikke i nærområdet (og jada, jeg ser selvsagt at det kunne vært en flytur unna, men det er ikke pienget her).

Forstår deg godt TS og håper fars flytting i hovedsak gir konsekvenser for han selv og ikke deg og barnet. Tilby evt at far kan følge opp fritidsinteresser på faste ettermiddager i uken i nærmiljøet eller gi mulighet for at han kan ta barnet med ut på kino eller annet om han ønsker det. Men det er far som må tilpasse og ikke bsrnet og du. 

Anonymkode: 3e661...c51

Takk for svar alle sammen! Barnet er 8 år. Synes dette er kjipt- vet at 30 min reisetid til skole og venner er vanlig mange steder men ikke her- vi bor veldig sentralt og med masse barn som alle bor i kort gåavstand til venner, skole  og fritidsaktiviteter. Far sier det er for dyrt her men han tjener like mye som meg og jeg har aldri bedt om bidrag. Tror aldri han hadde fått så mye samvær for et år siden hvis han hadde bodd der han vil flytte nå. 

Anonymkode: 7f467...966

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...