Gå til innhold

Årslønn x 5 og betjeningsevne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Banken gjør det eneste riktige her. Du har ikke betjeningsevne til høyere lån. La oss si at du har utbetalt 27 000kr i mnd. Og da har jeg satt at du skatter kun 25%. Hvis du låner 2,2 mill og makser nedbetalingstiden til 30 år så skal du betale ca 12 500kr i mnd for lån. Så kommer 

evt husleie 2000

strøm 1500

vann 1000

forsikringer 2000

transport 2000

mat (tar utgangspunkt i 1 person) 4000

og alle andre utgifter som klær, fritid, møbler, vedlikehold etc....

Du begynner fort å gå i minus da. Sjekk SIFO sitt referansebudsjett og hvor mye de regner med at du bruker i mnd. Bankene tar utgangspunkt i den.

I mine øyne gjør banken det eneste riktige her.

Anonymkode: 075f0...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Var opplevd det samme. Vi er en familie med 1 barn igjen som bor hos oss. De andre er voksne og utflyttet. Hos Nordea fikk vi ikke flytte boliglånet til dem, selv om vi har en egenkapital i boligverdien på minst 800.000,- og en inntekt på ca 1.350.000,- i året. De begrunnet det med at jeg har studielån på 98.000,- og et kredittlån på 200.000,-, men hovedårsaken var at de trodde vi ikke kunne tåle et lån på 3.500.000,- med rente på 8 prosent, samt at de var usikker på boligverdien der vi bor. 

Anonymkode: 826e9...2ef

Du har et kredittlån på 200 000kr og lurer på hvorfor banken tror at dere ikke kan betjene lån????

Anonymkode: 075f0...d7d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lån på ca 2,5 mill og inntekt på ca 700000, dvs ca 3,5x inntekten. Ville aldri vurdert å ha høyere lån, og med såpass mye lavere inntekt ville jeg hvertfall ikke vært over 3x inntekten i lån. 

Da jeg tok opp lånet (kjøpte ut x'en) var det banker som var villige til å gi mer enn det i lån og, men det ville vært galskap, hadde ikke klart det med dagens rente.
Er som mange sier her at det må være penger igjen til andre faste utgifter og nødvendig livsopphold (og helst litt mer enn det) uten å snu på krona. Selv om det forventes at renta skal ned må det fortsatt tas høyde for at den kan øke…ingen kan spå framtiden.

Anonymkode: b8999...c24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Du har et kredittlån på 200 000kr og lurer på hvorfor banken tror at dere ikke kan betjene lån????

Anonymkode: 075f0...d7d

Ja, det var det vedkommende lurte på.

Anonymkode: 8ed08...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...