Gå til innhold

Årslønn x 5 og betjeningsevne


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her har jeg et dilemma som jeg lurer på. Har nylig søkt på lån i sparebank. Jeg har 400.000 i egenkapital, 440.000 i årslønn. Som beskrevet mange steder så er det Årslønn x 5 som er det jeg kan få i lån.
 

Sparebank sier at jeg ikke kan få det, og begrunner at jeg ikke har betjeningsevne til å ha et slikt lån. Har ikke gjeld. Hva er hensikten med årslønn x 5 om man ikke skal kunne bruke den formelen når man skal ta opp lån?
 

Hvordan skal man da komme inn på boligmarkedet når banken sier jeg kan få 1000.000 i lån. Kan ikke helsefagarbeidere få bolig da? Haha

Anonymkode: d1f76...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ett av 3 krav, de to andre er at du kan betjene de månedlige utgiftene dersom renta stiger 3% og at du har minst 15% egenkapital. Dersom du ikke oppfyller dette får du ikke 5 X årslønn i boliglån.

Anonymkode: a5cd5...3d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bruker SIFO kalkulator slik at man skal ha igjen å leve etter lånet er betalt. Dersom du ikke har nok til normert livsopphold får du ikke 5x inntekt.

Anonymkode: 25f2f...362

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Her har jeg et dilemma som jeg lurer på. Har nylig søkt på lån i sparebank. Jeg har 400.000 i egenkapital, 440.000 i årslønn. Som beskrevet mange steder så er det Årslønn x 5 som er det jeg kan få i lån.
 

Sparebank sier at jeg ikke kan få det, og begrunner at jeg ikke har betjeningsevne til å ha et slikt lån. Har ikke gjeld. Hva er hensikten med årslønn x 5 om man ikke skal kunne bruke den formelen når man skal ta opp lån?
 

Hvordan skal man da komme inn på boligmarkedet når banken sier jeg kan få 1000.000 i lån. Kan ikke helsefagarbeidere få bolig da? Haha

Anonymkode: d1f76...090

Du skal kunne betjene lånet. Med et lån på 2,2 vil du måtte betale rundt 12 000 i mnd i avdrag og renter. I tillegg skal du betale forsikringer, kommunale avgifter, strøm, vedlikehold osv. så kommer alle andre utgifter. Du er fort oppe i 20 000,- i mnd bare i bo-utgiftene… så skal du takle en renteoppgang på en viss % 

Anonymkode: d133a...73e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var opplevd det samme. Vi er en familie med 1 barn igjen som bor hos oss. De andre er voksne og utflyttet. Hos Nordea fikk vi ikke flytte boliglånet til dem, selv om vi har en egenkapital i boligverdien på minst 800.000,- og en inntekt på ca 1.350.000,- i året. De begrunnet det med at jeg har studielån på 98.000,- og et kredittlån på 200.000,-, men hovedårsaken var at de trodde vi ikke kunne tåle et lån på 3.500.000,- med rente på 8 prosent, samt at de var usikker på boligverdien der vi bor. 

Anonymkode: 826e9...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var opplevd det samme. Vi er en familie med 1 barn igjen som bor hos oss. De andre er voksne og utflyttet. Hos Nordea fikk vi ikke flytte boliglånet til dem, selv om vi har en egenkapital i boligverdien på minst 800.000,- og en inntekt på ca 1.350.000,- i året. De begrunnet det med at jeg har studielån på 98.000,- og et kredittlån på 200.000,-, men hovedårsaken var at de trodde vi ikke kunne tåle et lån på 3.500.000,- med rente på 8 prosent, samt at de var usikker på boligverdien der vi bor. 

Anonymkode: 826e9...2ef

Feil. Vi ba om lån på 3.800.000,- og ikke 3.500.000,-. 

Anonymkode: 826e9...2ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min opplevelse er at 5x inntekt er det svært få som opererer etter. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke kunne få lån i hele tatt med en inntekt på 566.000 og 1,5 mill i egenkapital. Fordi jeg har 3 barn…

Anonymkode: 708f5...e2a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5× inntekt er for de som har mye høyere inntekter enn deg. Du vil ha for lite å leve for om du låner så mye.

Anonymkode: 5e053...874

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt lån på 5x inntekt (har nedbetalt en del nå). Vi har samlet inntekt på 1650 000.

Anonymkode: c358d...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å skulle betale 14-15 000,- på lån, i tillegg til eventuelle fellesutgifter, strøm og forsikring er jo hinsides all fornuft...

Hvis jeg hadde hatt så høyt lån på leiligheten min, så hadde jeg hatt over 20 000,- i boutgifter.

Har du egentlig regnet på hva det vil koste deg med ett så høyt lån, og andre utgifter som kommer med bolig?

Anonymkode: 53332...7ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 x inntekt er noe de opererer med som absolutt maksgrense, og da er det totalt gjeld, inkl. kredittgrenser på evt. kredittkort.

Etter mitt skjønn er 5xinntekt i lån helt galehus. Fatter ikke at folk har mage til å sitte med så høye lån. Etter mitt skjønn burde grensa gå ved max 3 x inntekt.

Anonymkode: e2a39...4b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du faktisk brukt lånekalkulatoren for å se hva et slikt lån koster deg? Det er med veldig god grunn du med din inntekt ikke får 5xinntekt i lån. Her gjør banken det eneste rette

Anonymkode: 5bf8c...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Her har jeg et dilemma som jeg lurer på. Har nylig søkt på lån i sparebank. Jeg har 400.000 i egenkapital, 440.000 i årslønn. Som beskrevet mange steder så er det Årslønn x 5 som er det jeg kan få i lån.
 

Sparebank sier at jeg ikke kan få det, og begrunner at jeg ikke har betjeningsevne til å ha et slikt lån. Har ikke gjeld. Hva er hensikten med årslønn x 5 om man ikke skal kunne bruke den formelen når man skal ta opp lån?
 

Hvordan skal man da komme inn på boligmarkedet når banken sier jeg kan få 1000.000 i lån. Kan ikke helsefagarbeidere få bolig da? Haha

Anonymkode: d1f76...090

Så du ønsker å kjøpe bolig til ca 2.2 millioner? Ja, det synes jeg er rart at banken ikke godtar. Det blir jo et relativt lavt lån når du trekker fra egenkapitalen. Prøv en annen bank. 

 

Anonymkode: 641cb...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er utlånsforskriften som sier man ikke kan ha mer enn 5x inntekt. Det er ikke noe banker velger å opererer med, det er regjeringen som har satt begrensninger. Det er selvfølgelig individuelt hva man kan få i lån! 
https://www.regjeringen.no/no/tema/okonomi-og-budsjett/finansmarkedene/utlansforskriften/id2950571/

Anonymkode: 3a473...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler IKKE noen å maxe boliglån med 5 ggr inntekt (heller 3), men om du tjener lite så får du ikke 5x uansett. Tjener dere 1,5 mill til sammen så går det.

Anonymkode: e9fd4...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få bolig i ditt yrke, men da må dere være 2. Slik har det vært i hundrevis av år.

Anonymkode: e9fd4...c9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Kan ikke helsefagarbeidere få bolig da? Haha

Anonymkode: d1f76...090

Ikke alene i relativt sentrale strøk nei. 

Anonymkode: fffc4...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har såpass lav lønn at du bruker en stor andel av den på å leve (mat, strøm, transport, klær etc). Dette er penger du må bruke uansett om du tjener 400k eller 4 millioner. Du har lite disponibel inntekt til å betale et lån med etter at disse livsnødvendigheter er betalt - mens personen som tjener 4 millioner har alt over den samme summen som deg tilgjengelig. Derfor er 5x årsinntekt helt urealistisk når man har lav lønn, men man kan få det hvis man har høy lønn.  5x årsinntekt er ingen rettighet, det er noe man kan få HVIS økonomien tillater det. Din økonomi gjør ikke det.

Anonymkode: bcd6f...aa5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk 5x inntekt siden den samlet sett var høy, og vi hadde mye egenkapital. Jeg er VELDIG glad for at vi ikke makset lånet/finansieringsbeviset! Det er mye som skal betales på hus og hjem hver måned, og så kommer alt som følger med som man ikke alltid tenker over, og alle de uforutsette utgiftene.

Spoiler

Får den ikke bort...

 

Anonymkode: 61f80...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts jeg har 460 i året, og 1,4 i EK. Med fratrekk pga et lite studielån og et kredittkort, får jeg låne 1,4. Da har jeg 50% belåningsgrad. Selv om det ikke er nok til å kjøpe i min kommune, er det bedre enn å makse lånet og ikke ha råd til mat og medisiner. Pga sykdom klarer ikke jeg å heve inntekt, men har en plan om beinhard sparing de neste tre årene.

Anonymkode: 4efcb...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...