Gå til innhold

Spørsmål om oppsigelse husleiekontrakt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leier kjellerleilighet i Bergen. Utleier har sagt opp leiekontrakten. Hun er sint på meg på grunn av noe liten som har skjedd og vil kaste meg ut. Jeg klaget på oppsigelse fordi hun har ikke sakelig grunn. I går fikk jeg brev fra huseier om at hun ikke gjør noe med min klagen på oppsigelse. Hun insisterer på at jeg flytter på datoen gitt tidligere. Og hvis jeg ikke gjør det, går hun til namsmannen for tvangsutkastelse.

Hun sier at hun snakket med en advokat og at han sa dette.

Er dette mulig og lov?

Anonymkode: 80257...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun må vel ikke ha en grunn, så lenge hun gir deg 3 mnd (eller hva som står i kontrakten)?

Anonymkode: 67ef9...634

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det er lov. Om hun kommer noen vei med namsmannen grunnet klagen din er noe helt annet. Er ikke bare ringe de og si de vil ha deg ut heller. Er litt av en prosess. Så ta det med ro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun må vel ikke ha en grunn, så lenge hun gir deg 3 mnd (eller hva som står i kontrakten)?

Anonymkode: 67ef9...634

Jo, man må det. 

Anonymkode: 4ffe6...b65

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a. husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
b. riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c. leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d. det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Anonymkode: 4ffe6...b65

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en saklig grunn hvis du har gjort noe. Hun hadde ikke kasta deg ut uten grunn.

Anonymkode: cef06...dc4

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det avhenger helt av hva du har gjort. Du sier det er en liten ting, men huseier ser det annerledes og vil ha deg ut.

Anonymkode: eba77...d23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun er sint på meg på grunn av noe liten som har skjedd og vil kaste meg ut.

Anonymkode: 80257...09f

Hva har du egentlig gjort for å få utleier så sint?

Anonymkode: 7f28e...cac

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er skal nok litt til å kunne kalle det annen saklig grunn dersom det er et lite enkelttilfelle. 
Det skal fortsatt være ganske tungtveiende. Står mye om reglene og formkrav rundt dette på internett;

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/oppsigelse/

https://www.husleie.no/utleieskolen/oppsigelse-av-leietaker/

https://www.huseierne.no/nyheter/disse-reglene-ma-du-folge-nar-du-skal-si-opp-leieboeren/

Anonymkode: 1ccc0...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun må vel ikke ha en grunn, så lenge hun gir deg 3 mnd (eller hva som står i kontrakten)?

Anonymkode: 67ef9...634

Hva er det med dere idioter som sprer løgn og feilinfo i absolutt alle husleietråder??

 

 

Anonymkode: e875a...364

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du har gjort! Har du glemt å kastet en søppelpose for eksempel så er ikke det grunn nok, men har du prøvd å tent på huset/leiligheten er det grunn nok. Hva er grunnen mener utleier for oppsigelsen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud hjelpe med så mye feilinformasjon på en plass. Tenker vi siterer paragraf 9-8 fra Lov om husleieavtaler: 

"§ 9-8.Tilsidesettelse av oppsigelse

Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut.

Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum.

Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

Så, utleier må reise søksmål mot deg for å få gjennomført en utkastelse. Gjør hn ikke det innen fristen, har oppsigelsen falt bort. Send gjerne paragrafen til utleier. 

Anonymkode: d6eb7...b49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Gud hjelpe med så mye feilinformasjon på en plass. Tenker vi siterer paragraf 9-8 fra Lov om husleieavtaler: 

"§ 9-8.Tilsidesettelse av oppsigelse

Leieren kan innen én måned etter at oppsigelsen er mottatt, protestere skriftlig til utleieren mot oppsigelsen. Har leieren ikke protestert mot oppsigelsen i samsvar med første punktum, kan leieren ikke påberope seg at oppsigelsen er i strid med loven her. Har leieren protestert i samsvar med første punktum, faller oppsigelsen bort om ikke utleieren har reist søksmål mot leieren innen tre måneder etter at leierens frist løp ut.

Retten skal prøve om oppsigelsen er lovlig, og om den eventuelt skal settes til side. Oppsigelsen skal settes til side dersom retten ut fra en vurdering av begge parters forhold finner at den vil virke urimelig. Retten kan likevel ikke sette oppsigelsen til side dersom den kommer til at oppsigelsen skyldes vesentlig mislighold fra leierens side, jf. § 9-9 første ledd annet punktum.

Bestemmelsene i første og annet ledd gjelder ikke for oppsigelse av tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig. Det samme gjelder for leie av lokale der leien er avtalt pr. dag, og selvstendig leie av garasje eller bod."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#KAPITTEL_9

Så, utleier må reise søksmål mot deg for å få gjennomført en utkastelse. Gjør hn ikke det innen fristen, har oppsigelsen falt bort. Send gjerne paragrafen til utleier. 

Anonymkode: d6eb7...b49

Det ble ikke helt rett det heller gitt.. 

Anonymkode: f08c5...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere skriver her, så kan huseier gi deg oppsigelse dersom de nevnte vilkår er tilstedet. 

Hva står det i oppsigelsen?

Og hendelsen som har inntrådt, hva er det? Er det tungtveiende nok?

Dersom du har truet huseier og hun er redd deg, så kan det i noen tilfeller være tilstrekkelig årsak. Dersom du har hatt en fest som foregikk til kl 02 på natta, så vil ikke et enkelt tilfelle av det være nok til å grunngi en oppsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du gjort som du mener ikke er så alvorlig da? 

 

Anonymkode: bc9f8...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...