AnonymBruker Skrevet 23. september #21 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uaktuelt. Livredd for å sitte igjen på slutten av året uten sykt-barn-dager, så gjør heller det vi kan for å ta ut minst mulig sykt-barn-dager. Anonymkode: ea6c3...08e I tillegg vil jeg miste minst mulig undervisning fordi jeg vet elevene mine blir sittende uten vikar. Anonymkode: ea6c3...08e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #22 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Aldri skjedd! Dårlig nok samvittighet overfor jobben de gangene barna er syke. Hos oss må vi også melde fra om hvem av barna som er syke, så det kunne lett blitt oppdaget at barnet var i bhg/på skole siden vi bor på et lite sted. Jeg tror ikke det er vanlig å lyve på dette, altså. Anonymkode: 73e80...e60 Yngste ble født under corona og har vært ekstremt mye syk. Brukte opp sykt barn-dagene på under en mnd, og har hatt 4 mnd ulønnet permisjon i 2022 og 2023. Noen er mer syke enn andre. Etter operasjon av mandler, polypper og innsetting av dren ble hun en ny unge. Anonymkode: 73e80...e60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #23 Del Skrevet 23. september Har kun ut året med sykt barn dager igjen. Blir det sykdom etter det må de bare trekke meg i lønn. Anonymkode: fe0a3...cf8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diskulis Skrevet 23. september #24 Del Skrevet 23. september Aldri misbrukt verken sykt barn eller egenmeldingsdager til å bare skulke jobb. Men, har brukt de på lett sykdom uten at noen er voldsomt sjuke, i håp om at man stagger f.eks en forkjølelse allerede i oppstarten. Og det tror jeg har funket, har hvertfall blitt noen 1-dags fravær opp gjennom årene. Men tvinger man seg småsjuk på jobb, da er man både smittsom på jobb, pluss du kan banne på at det slår ut i full blomst med en ukes sengeligge 😵💫 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #25 Del Skrevet 23. september Absolutt ikke. Barna er sjelden syke, så vi har (bank i bordet) aldri slitt med å ha for få dager. Men jeg har da samvittighet og moralen på plass, og bruker ikke de sykedagene som fridager. Anonymkode: 89469...03d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #26 Del Skrevet 24. september Jeg var mye borte en periode en og en dag eller 2-3 av gangen. Utenom dette var barnet syk innimellom også. Hendte jeg løy om det var jeg elle barnet som var syk (en av oss var uansett). Grunnen er fordi det florerer med rykter og baksnakking på jobb når noen er syk. Da var det lettere å si barnet var syk, så ble jeg syk to dager senere. Arbeidsgiver gjorde ikke noe med å løse problemet med baksnakking. Jeg tok også ut sykt barn dagene først da mannen er selvstendig næringsdrivende. Han tjener godt på overtid og kan få betalt en del for ulike jobber på kort varsel. Da er det ikke lurt han er hjemme. Dette gjaldt et år da grunnet helsen min. Er bedre nå. Anonymkode: 6a448...7e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #27 Del Skrevet 24. september Aldri gjort. Blir jo litt rart og tenker jeg..hva sier man til barnet da? "Nå later vi som du er syk slik at vi har en fridag!" Og så forteller barnet dette sagen etter på bhg/skolen? Kjempeide! Anonymkode: d0b46...edd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #28 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei , hvis jeg skulle tatt en spansk en så måtte det vært omvendt… tatt en egenmelding for å dekke opp manglende sykt barn dager Anonymkode: d25e9...8cb Ja, jeg som bare har ett barn har tenkt at dette dilemmaet kunne blitt aktuelt hvis jeg hadde flere unger som drev og smittet hverandre frem og tilbake..jeg VET jo hvordan mange foreldre sliter med å få omsorgsdagene til å strekke til😑 Anonymkode: f0792...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #29 Del Skrevet 24. september Jeg har brukt "sykt barn"-dager på å være hjemme med friskt barn. Da var hun i alderen 8-11 år. Slet med mild skolevegring men var aldri syk og hadde null fravær fra før. Kunne gå 2-3 år mellom hver gang hun hadde feber f.eks. Da fant hun opp sykdommer/vondter som jeg lett gjennomskuet men lot henne være hjemme og pleiet hennes mentale helse omtrent. Anonymkode: 770a1...fe3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #30 Del Skrevet 24. september Aldri. En ting er at det er moralsk forkastelig. En annen ting er at det kan bite deg kraftig i ræven om ungen plutselig får noe smittsomt og må holdes hjemme i mange dager i strekk. Her brente vi tolv sykt-barn-dager allerede i februar, da først ene ungen, og så to uker seinere, andre ungen, fikk vannkopper. Hadde vært småkleint om dette hadde skjedd i desember, og vi hadde misbrukt opp sykt-barn-dagene på tull... Anonymkode: ae207...439 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #31 Del Skrevet 24. september Det har skjedd mange ganger i løpet av de siste 10 årene. Har barn med kronisk sykdom, og har ekstra mange sykt barn dager. Men de er sjelden syke. Jeg derimot, jeg er ofte utslitt. Har null dårlig samvittighet. Anonymkode: 91172...311 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #32 Del Skrevet 24. september Når de sammenligner sykefraværet i Norge og Sverige, trekkes ofte forskjellen i sykt-barn dager inn, altså at en liten del av sykefraværet i Norge sannsynligvis er foreldre som er hjemme med syke barn, men heller tar egenmelding selv fordi de er tomme for sykt-barn dager. Evt om begge er syke, så sykmelder man seg selv heller enn å ta sykt-barn-dag. Interessant å se det bekreftet i denne tråden. Jeg bor i Sverige, og der har man motsatt incentiv: om både jeg og barnet er syke, tar jeg sykt-barn-dag så jeg slipper karensdag og får (80%) betalt fra dag 1. (Men det har aldri falt meg inn å melde inn sykt-barn-dag fordi jeg skulle ha lyst på en fridag med barna. Da hadde jeg enten tatt ut ferie, eller foreldrepenger. Sistnevnte kan man ta ut fram til ungen er åtte, og de fleste har en del dager spart etter babyperioden.) Uansett en søkt problemstilling, om man vil skulke fra jobb i Norge kan man vel bare ta egenmelding med full lønn, og så trenger man ikke late som om noe barn er sykt? 😆 Anonymkode: da755...2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #33 Del Skrevet 24. september Dette er ikke «en spansk en», men regelrett løgn og misbruk av sykerettigheter. Anonymkode: 0c13f...7c6 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 24. september #34 Del Skrevet 24. september (endret) Nei, aldri. Da sønnen min var barn, var vi nødt til å bruke sykt-barn-dagene til nettopp det de var ment for; sykt barn. Han var syk i et hakka kjør det første året i barnehagen, det ble helt flaut å komme på jobb til slutt. Og selv om man leverte et tilsynelatende friskt barn i barnehagen om morgenen, var det ofte at barnehagen ringte på jobben og sa at han var blitt syk med noe igjen. Så da måtte en av oss bare pakke sammen og dra fra jobb. Ikke moro, for det var så ofte. Og så var det selvfølgelig all smitten småen dro med hjem fra barnehagen da, som smittet oss voksne... f.eks influensa og omgangssyke med masse spying. Vi fikk det som regel, vi også. Men da kunne vi i det minste sykemelde oss med sykemelding fra lege eller egenmelding. Endret 24. september av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 24. september #35 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg har ikke, men må innrømme at det har fristet litt, haha. Mannen min bruker opp de dagene han har til overs på slutten av året. Barnet vårt er sjeldent syk og vi har faktisk aldri opplevd å gå tom for dager. 😅 Anonymkode: 2d9bd...6e9 seriøst? har aldri slått meg å "bruke opp" sykt-barn dager. Det er dårlig arbeidsmoral. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #36 Del Skrevet 24. september Ville ikke falt meg inn 😳 Anonymkode: 02ca8...db4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #37 Del Skrevet 24. september Noen jeg jobber med har brukt opp både sykt barn dager, og egenmeldings dager. Tenker det må være kjipt for man blir raskt mistenkt for å snylte unna, men noen er max uheldig. Så tør ikke, tilfelle jeg skulle få et reelt behov for flere dager/perioder. Anonymkode: 94e17...788 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #38 Del Skrevet 24. september Jeg har lært at sykt barn dagene kan fly fort dersom et av barna får en sykdom som krever litt langvarig fravær. Vi fikk en periode innvilget ekstra sykt barn dager på grunn av kronisk sykdom hos det ene barnet. Og da hadde vi brukt opp både mine og mannens dager på en måned med hyppig fravær på grunn av langvarig sykt barn. Vi brukte nok også opp omtrent hele potten da det ene barnet fikk vannkopper og måtte være hjemme til alle var tørket inn. Så, nei, det har ikke falt meg inn å ta en "fridag" ved å misbruke godet det er med fridager for barns sykdom. På samme måte som jeg ikke tar "egenmelding" fordi jeg føler jeg trenger en fridag. Jeg og mange jeg kjenner som har fleksible kontorjobber, tar heller hjemmekontor enn sykt barn dag. Anonymkode: 51457...065 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #39 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (19 timer siden): Og sier til jobb at poden er "syk", og deretter blir hjemme med et friskt barn (eller sender barnet avgårde på skole/bgh) fordi du trengte en "fri"dag? Vær ærlig nå Anonymkode: 62733...4bc Aldri tenkt tanken eller hatt muligheten😂 Har hatt tre tette, og sykt barn dagene har gått fortere enn jeg har tenkt omgangsyke😬 Anonymkode: 4d548...0f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #40 Del Skrevet 24. september Jeg har en snart toåring og en treåring. I fjor var de mye syke på høsten og frem til jul, og det var gjerne sånn at den ene ble syk først, også ble den andre syk når førstemann begynte å bli bedre. Så ble vi syke, og sånn gikk det i en evig runddans. Vi hadde heldigvis permisjon med yngste da, men hadde begge vært barnehagebarn så hadde dagene gått fort. Man får ingen ekstra dager når man går fra ett til to barn, noe jeg synes er litt rart😅 Så langt i år har vi vært restriktive, og har de feber uten andre symptomer så har bestemødre vært hjemme med de. De tilbyr seg det altså, vi lemper ikke ungene over på dem. Ville ikke overlatt de til andre hvis de hadde omgangssyke eller var veldig syke, men disse "karantenedagene" etter feber og omgangssyke har gjerne besteforeldrene tatt så vi slipper å bruke så mange dager. Med andre ord: Nei, jeg er redd det plutselig ikke er nok av de dagene, så jeg ville ikke brukt de på annet enn det de er ment for. Anonymkode: 8aba8...500 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå