Gå til innhold

Hvis Norge var i krig...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilke bil ville du hatt da om du måtte flykte? Fossil eller el? 

Anonymkode: 19639...f73

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fossil, uten tvil.  De ville jo alle vettuge folk gjort.  

Anonymkode: a1f5e...606

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen jeg har nå, gammel firehjulstrekk med en veldig enkel dieselmotor uten noen form for elektronikk som kan kjøres på matolje hvis det blir knipe.

Anonymkode: 3698b...336

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fossil, uten tvil.  De ville jo alle vettuge folk gjort.  

Anonymkode: a1f5e...606

Er det opplagt? Strøm finnes jo overalt, bensinlagere blir fort tomme. Greiere med dieselbiler som kan gå på alt mulig, men det kan bli tomt for matolje også. 

Anonymkode: cc393...366

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4x4 diesel,  de kan bygges om å gå på matolje også. Da har en bil som kan brukes på 2 typer

 

Strøm da kan en nok stå der å ikke komme fra a til b for de kommer nok til å slå ut strømmen først

Anonymkode: 88c15...45b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det opplagt? Strøm finnes jo overalt, bensinlagere blir fort tomme. Greiere med dieselbiler som kan gå på alt mulig, men det kan bli tomt for matolje også. 

Anonymkode: cc393...366

Hvis en ser på kriger rundt om er det strømnett som ofte blir slått ut

Anonymkode: 88c15...45b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yellow Eye skrev (11 minutter siden):

Hva jeg kommer til å gjøre, vet jeg ikke før en krig kommer.

 

Lurt å hypotetisk tenke på det. Staten vil jo at vi skal ha beredskapslager som inneholder en del ting man bør ha om strømmen skulle forsvinne. Det betyr jo at sjansen for at strømmen forsvinner er veldig stor.

Jeg ville selvsagt hatt en fossilbil om vi måtte flykte. Da kunne jeg muligens hatt med meg drivstoff også. Verre med strøm.

 

Anonymkode: 19639...f73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig dieselbil.

Ingen grunn til å forvente at strømnettet er oppe å går i en slik situasjon. Er også derfor myndighetene anbefaler at man har powerbank og batteridrevet radio liggende, samt primus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvilke bil ville du hatt da om du måtte flykte? Fossil eller el? 

Anonymkode: 19639...f73

Strøm er kanskje det første som blir kuttet….. Bensin/diesel kan man ha lagret i bilen…

Anonymkode: df1db...8ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville nok heller stolt på at det ville være tilgjengelig drivstoff, enn å stole på et langt mindre utbygget nettverk av ladestasjoner.

Troen på at el er fremtiden, og biler med bensin/desiel vil nok være for spesielt interreserte i fremtiden, mer som en hobby. Men dette er enn så lenge en del år tid, så i krisesituasjon stoler jeg per i dag mye mer på fossilt brennstoff 

Anonymkode: 28fef...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tatt båten og selvsagt fossil,

Anonymkode: ad418...a19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Man må jo bruke den bilen man har, det er vel ikke vanlig å ha en beredskapsbil stående i garasjen. Så da blir det min gamle bensindrevne SUV. Dessverre veldig bensintørst, men vi hadde sikkert klart å putre oss et stykke i nøden.

Jeg er ganske sikker på at om Norge blir angrepet, så er det ikke med våpen og bomber, men gjennom hacking av viktige nettsteder og systemer. Det betyr null strøm, null kommunikasjon og kjapt matmangel. Dermed vil kanskje det å flykte ikke være det viktigste. For vår del ville det vært best å bli værende hjemme, fyre i ovnen og leve på den maten vi har (pluss litt påfyll gjennom jakt, fiske og egg fra naboene). Vann får man jo også lett tak i.

Anonymkode: d7f77...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fossil selvfølgelig. Strømmen er ofte noe av det første som går

Anonymkode: 1a68a...bd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurt å hypotetisk tenke på det. Staten vil jo at vi skal ha beredskapslager som inneholder en del ting man bør ha om strømmen skulle forsvinne. Det betyr jo at sjansen for at strømmen forsvinner er veldig stor.

Jeg ville selvsagt hatt en fossilbil om vi måtte flykte. Da kunne jeg muligens hatt med meg drivstoff også. Verre med strøm.

 

Anonymkode: 19639...f73

 

Ja kanskje det er det, men det er unaturlig for meg å tenke i hypotetiske senarioer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...