Gå til innhold

Superenkle middager?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er deprimert, utmattet og jobber fullt. Sliter med matlaging og det hadde ikke vært noe problem om jeg ikke hadde et barn, ettersom jeg kunne levd på knekkebrød. 

Jeg klarer til nød å rote sammen kokt potet, gulrot og brokkoli og en kyllingfilet for eksempel, og eggerøre og salat. Men der stopper det mtp. vanskelighetsgrad. Noen som har veldig enkle oppskrifter som er okei å også gi barn? 

Setter pris på alt av tips ❤️

Anonymkode: b57a1...7e5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er i samme situasjon og veldig glad i kokeboka til Marit Kolby.

Anonymkode: c6930...e9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laks kan gjøres veldig enkelt. Rett i ovnen fra fryseren, 200 grader. Dryss over litt salt, pepper og evnt hvitløkspulver og frisk ø fersk purre. Sett poteter til koking samtidig, så er det ferdig til samme tid. Server med rømme attåt.

Anonymkode: c6930...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan brune svinefilet eller kylling i biter, raskt i panna, legg det i en gryte og ta oppi en liten kartong fløte og krydder du liker. La koke i 30-60 min.

Anonymkode: c6930...e9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å google retter som lager seg selv i ovn eller gryte. 

Anonymkode: 85563...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Panert fisk stekt i ovnen, oppkuttet valgfrie grønnsaker (ferdigblandet pose om så), grove tortillalefser som varmes i ovnen med fisken. Smør creme fraîche på lefsene før servering og dryss på litt sitronpepper. Raskt, enkelt, lite oppvask.

Anonymkode: ea7e4...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lapskaus med frosne grønnsaker og pølse. 

Anonymkode: 8d0f2...4ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pose med ferdigkuttet lapskausblanding og en pakke med reinsdyrskav (fåes frossen) pluss litt krydder, så har du lapskaus 😊

Anonymkode: 39f8b...6b1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt ostefat gjort veldig barnevennlig med druer, klementiner og nøtter til kan være en «kosemiddag» en kveld. 

Anonymkode: ea7e4...574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Posetomatsuppe tilsatt fullkornsmakaroni og kokt egg.

Anonymkode: ea7e4...574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utnytt frysedisken for det den er verdt! 🥰

Fryste grønnsaker, potetbåter, enkle retter som du hiver på panna/i ovnen, blokker med sei/torsk, panert fisk, fiskegrateng osv. 

Det er enkelt å bare ta en pose lapskausblanding og tilsette enten pølser, bacon, eller linser, og du har middag. 

Rema har en blanding med grønnsaker og fullkornsris du kan steke på panna. Tilsett valgfritt protein, og det kan være egg (stekt ris), strimlet kylling/svinekjøtt, eller en boks med skylte sorte bønner/fryste soyabønner, og serverer med pesto eller soyasaus. 

Noen av posene med potetbåter i frysedisken er helt ok, og fine å steke sammen med en pose med rotgrønnsaker (også fryst) og lett å ha litt laks på siden, eller bare fiskekaker, burgere osv.

Wok med fryste grønnsaker, ris/nudler og strimlet kjøtt/laksebiter eller filet, burgere, eller f.eks kikerter, er enkelt og godt. 

Utover frysedisken så er det godt med ting for en enklere hverdag i tørrvarehyllene også. Glass med spennende saus, hvor du tilsetter ris og ønsket protein, eller en gryterett. Toro-gryter med pasta eller ris er enkelt, for da tilsetter du bare proteinet. Bolognese, og meksikansk gryte fra Toro er eksempler på sånne gryter.  

Utenom soyasaus og pesto, så er creme fresh/rømme noe som passer til mye, samt ferdige tomatsauser. Det å blande creme fresh eller rømme med like deler pesto og du har en annen vri som passer til både pasta og poteter, og kylling og laks.

Har barnet noen favorittgrønnsaker? Helt i orden at du lener deg mye på den/de. Jeg kjenner en familie som spiser brokkoli 5-7 dager i uken, og det gjør ingen verdens ting. De serverer gjerne noe i tillegg for variasjonen, men om det er det barna vil ha, så er ikke sunn mat noe å krangle på.  

Om du har kapasitet til å lage ekstra å fryse ned innimellom så er det veldig greit. Trenger ikke å være komplisert, men lapskaus som du bare kan ta opp. 2 poser med lapskausblanding istedenfor én når du først lager, og vips du har rester du kan fryse og ta opp senere. Både pølser og linser vil tåle det. 

Ta vare på deg selv 💚
 

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...