Gå til innhold

Jeg er veldig streng på skjermtid,mens far lar barna sitte der og også droppe lekser og Fritidsaktiviter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville kjørt dem på trening selv, dersom du har muligheten. Noen ganger må man svelge noen kameler for barna sine, og den kamelen ville jeg ha tatt. Du får igjen for det ved at barna dine erfarer at du stiller opp for dem, uansett.

Jeg kjenner en dame som pleide å ta kveldsstellet til barna selv i fars uker. Han var glad for å slippe, og hun ville gjerne ha den tiden med barna. Det endte med at de flyttet til henne.

Anonymkode: 371f0...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ikke bestemme hva som skjer når barna er hos far. Ville du likt at han kom og bestemte at du skulle gi barna mer skjermtid? Jeg synes selv du har altfor strenge skjermtidregler og skjønner veldig godt at din eks gir blanke i din mening om dette, det hadde jeg også gjort om jeg var ham. Problemet med en del foreldre, særlig mødre, er at de tror de sitter på den ene korrekte fasiten for barneoppdragelse. Det gjør du faktisk ikke. Kanskje er grunnen til at han er slik at han er lei av at du klager på alt mulig rart slik at seriøse ting forsvinner i et sammensurium av pirk på skjermtid og annet som er uviktig og som du uansett ikke kan styre? Det er lettere å være lydhør for noen som er raus og som bare tar opp noe hvis det er veldig viktig. 

Kanskje er det også gode grunner for at det er mer fritt hos ham. Kanskje får han levert slitne barn som er lei av det strenge regimet hjemme hos deg og hvor far føler at han kan gi dem en mer avslappende hjemmesituasjon som kanskje bare har gått litt for langt? Jeg er uansett temmelig sikker på at hans versjon av denne saken er annerledes enn din og at den versjonen er akkurat like riktig som din. 

På generell basis: La lærer ta opp manglende lekser direkte med far og la trener ta opp manglende trening direkte med far. Du kan evt tilby å kjøre barna til og fra trening også i fars uker, men i utgangspunktet ville jeg bare sagt til de som har et problem at de må ta det videre med far og ikke deg. 

Anonymkode: a8fdd...0ea

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dialogen låser seg vel i det du innleder med "jeg er veldig streng på skjermtid". Da fremstår man som en bedreviter, som kritiserer andres foreldrestil. 

Mengde skjermtid kan variere, og er ikke det viktige her. (selv om jeg er enig med deg, men enkelte kameler må man svelge når man får barn med noen) 

"Skolen melder at barnet ikke har gjort lekser", "Barnet får ikke spilletid fordi det ikke møter på trening". Det er relevante problemstillinger å starte med.

Uansett, de eldste bør ha innarbeidet gode vaner. Om du løper etter dem og maser hjemme, i stedet for å lære dem ansvar for egen læring, så går det skeis etterhvert. Her (og da jeg vokste opp) vet man at man vasker seg, rydder ut matboks, tar seg litt mat, og så setter seg rett ned med lekser, etter skole eller etter aktivitet. Man sjekker kalenderen, ser om det er kroppsøvning eller aktiviteter, og pakker ting for neste dag. 

Anonymkode: d88e3...07f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kanskje de bare ønsker å gjøre henne bevisst på situasjonen og at far driter i hva skolen sier til ham? 

Som lærer selv har vi gitt beskjed til begge parter ved bekymringer da det er begrenset for hva skolen selv kan få gjort. 

Og så klart er det skadelig for barna å vokse opp med konstant skjerm og ikke noe interesse fra far. Lukter som en som har 50/50 for å slippe bidrag fremfor ønske om faktisk samvær.

Anonymkode: 2ec60...ac8

Det er veldig fint å få informasjon om slikt selv om det angår den andre forelderen, men det var ikke sånn jeg tolket ts sitt innlegg, all den tid hun tenker at dette er hennes ansvar og må gå til sak for mer samvær. Hun må gjerne svare på innlegget mitt om det ikke stemmer. 

Det er uansett normen i barnehager og skoler at det er mor som ringes, også når foreldre bor sammen. Om barna er syke eller det har skjedd noe ringes mor på automatikk.

Anonymkode: cfb11...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Det er uansett normen i barnehager og skoler at det er mor som ringes, også når foreldre bor sammen. Om barna er syke eller det har skjedd noe ringes mor på automatikk.

Anonymkode: cfb11...e9b

Det har jeg aldri hørt om. Vi ringer alltid tilfeldig, men etter som man blir kjent med familiene vil man etter hvert opparbeide seg erfaring om hvem av foreldrene som svarer raskt når man ringer og hvem som er lettest tilgjengelig for henting av syke barn eller annet slik at etter en stund ringer man denne personen først. Det kan like gjerne være far som mor er min erfaring. 

Anonymkode: a8fdd...0ea

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har barna minimalt med skjermtid hjemme hos far, og fult kjør fra morgen til kveld. Det resulterer i at nå barna kommer hjem til meg så er de så sliten at de ikke orker å gjøre annet enn å ligge på sofan og se tv de første dagene. Jeg må tvinge de til både lekser og idretten de er med på. 

Du kan jo reflektere litt over hvordan de har det hjemme hos deg først. 

Anonymkode: 5e314...d86

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke bestemme hva som skjer når barna er hos far. Ville du likt at han kom og bestemte at du skulle gi barna mer skjermtid? Jeg synes selv du har altfor strenge skjermtidregler og skjønner veldig godt at din eks gir blanke i din mening om dette, det hadde jeg også gjort om jeg var ham. Problemet med en del foreldre, særlig mødre, er at de tror de sitter på den ene korrekte fasiten for barneoppdragelse. Det gjør du faktisk ikke. Kanskje er grunnen til at han er slik at han er lei av at du klager på alt mulig rart slik at seriøse ting forsvinner i et sammensurium av pirk på skjermtid og annet som er uviktig og som du uansett ikke kan styre? Det er lettere å være lydhør for noen som er raus og som bare tar opp noe hvis det er veldig viktig. 

Kanskje er det også gode grunner for at det er mer fritt hos ham. Kanskje får han levert slitne barn som er lei av det strenge regimet hjemme hos deg og hvor far føler at han kan gi dem en mer avslappende hjemmesituasjon som kanskje bare har gått litt for langt? Jeg er uansett temmelig sikker på at hans versjon av denne saken er annerledes enn din og at den versjonen er akkurat like riktig som din. 

På generell basis: La lærer ta opp manglende lekser direkte med far og la trener ta opp manglende trening direkte med far. Du kan evt tilby å kjøre barna til og fra trening også i fars uker, men i utgangspunktet ville jeg bare sagt til de som har et problem at de må ta det videre med far og ikke deg. 

Anonymkode: a8fdd...0ea

Det er jo ikke en subjektiv mening at barn skal gjøre lekser og at de skal få lov til å gå på fritidsaktivitene de allerede er meldt på og ønsker å gå på. 

Anonymkode: fcd08...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har barna minimalt med skjermtid hjemme hos far, og fult kjør fra morgen til kveld. Det resulterer i at nå barna kommer hjem til meg så er de så sliten at de ikke orker å gjøre annet enn å ligge på sofan og se tv de første dagene. Jeg må tvinge de til både lekser og idretten de er med på. 

Du kan jo reflektere litt over hvordan de har det hjemme hos deg først. 

Anonymkode: 5e314...d86

Hva slags "fullt kjør" er det det bedriver? Det er mye man kan gjøre uten skjerm som ikke er slitsomt og mesteparten av dagen er de vel på skole (og kanskje SFO) altså likt som hos deg? Det kan jo være mange grunner til at man må tvinge barna til å gjøre lekser men at de får se for lite på skjerm hos den andre forelderen høres ut som en veldig lite troverdig grunn. 

(For ordens skyld jeg er ingen skjermhater men virker som en del tror skjerm er helt nødvendig for å slappe av)

Anonymkode: fcd08...e2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt unna trening bor far? Går det ingen busser eller trikk/bane?

Det er jo typiske problemstillinger, og jeg sympatiserer. Samtidig synes jeg mange barn idag oppdras til å være lite selvstendige. I min barndom kom jeg meg til og fra trening selv, og det var innarbeidet at lekser skulle gjøres. En 14-åring skal virkelig ikke måtte mases på, eller engang påminnes.

Anonymkode: a4503...8d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 18.31):

Nei, du kan jo ikke bare bestemme endret samvær alene uten videre. 

Skolen kan ta det med far vedrørende manglende lekser, men ellers er det ikke mye man får gjort dessverre. 

Anonymkode: 22832...79d

 

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 19.32):

Nei, du kan ikke redusere samværstid basert på at far ikke følger samme hverdagsrutiner og regler som deg. De lever ikke i Nord Korea. 

Far står helt fritt til å ha egne regler og rutiner i hverdagen, uten at du kan gjøre noe med det. Han kan la barna ha så mye skjermtid han vil. 

Du har dine regler, han har sine - og det må du rett og slett bare leve med. Det ødelegger ikke barna dine på noe måte. Pust med magen og ta deg sammen. 

Anonymkode: 0cec3...bb6

 

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 23.39):

Det er ikke du som bestemmer hos far. 

Du har ingen sak om du forsøker redusere samvær bare basert på dette. 

Det er derfor man ikke bør få barn med folk som mangler grunnleggende voksenevner. Enten må man leve med idioten, eller så må ungene det. 

Anonymkode: 57c6e...34c

En forelder kan absolutt tilbakeholde fra samvær i påvente av ny samværsavtale dersom den andre forelderen ikke følger opp omsorgsansvaret sitt. En forelder som ikke følger opp lekser og ikke passer på at barna kommer seg på aktivitetene sine, følger ikke opp ansvaret sitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har barna minimalt med skjermtid hjemme hos far, og fult kjør fra morgen til kveld. Det resulterer i at nå barna kommer hjem til meg så er de så sliten at de ikke orker å gjøre annet enn å ligge på sofan og se tv de første dagene. Jeg må tvinge de til både lekser og idretten de er med på. 

Du kan jo reflektere litt over hvordan de har det hjemme hos deg først. 

Anonymkode: 5e314...d86

Hva er «fullt kjør»?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (32 minutter siden):

 

 

En forelder kan absolutt tilbakeholde fra samvær i påvente av ny samværsavtale dersom den andre forelderen ikke følger opp omsorgsansvaret sitt. En forelder som ikke følger opp lekser og ikke passer på at barna kommer seg på aktivitetene sine, følger ikke opp ansvaret sitt.

Nei du kan ikke tilbakeholde samvær «i påvente av ny samværsavtale». Samværet gjelder til ny avtale er på plass. Du kan bli ilagt dagsbøter for å forhindre samvær.

Anonymkode: a4503...8d3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hva slags "fullt kjør" er det det bedriver? Det er mye man kan gjøre uten skjerm som ikke er slitsomt og mesteparten av dagen er de vel på skole (og kanskje SFO) altså likt som hos deg? Det kan jo være mange grunner til at man må tvinge barna til å gjøre lekser men at de får se for lite på skjerm hos den andre forelderen høres ut som en veldig lite troverdig grunn. 

(For ordens skyld jeg er ingen skjermhater men virker som en del tror skjerm er helt nødvendig for å slappe av)

Anonymkode: fcd08...e2b

Jeg vet ikke helt, men det er hverfall mer enn hva barna mine orker. De sier at de aldri er hjemme. "Vi leker aldri hjemme hos pappa fordi vi aldri er hjemme" osv.

Jeg tror at hvis man får veldig mye eller lite av noe i et hjem, så er det fort at vekta velter i helt motsatt retning i det andre hjemmet. 

Jeg er nøytral når det kommer til skjermbruk, men tenker at de fleste sikkert kan bruke det litt mindre. Det var kun en observasjon fra mine egne barn. De sier også " vi får aldri holde på med skjerm til pappa, så da får vi mer lyst til det når vi er hjemme hos deg. For du er ikke så streng".

Anonymkode: 5e314...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baratheon skrev (48 minutter siden):

Hva er «fullt kjør»?

Det er vel øyet som ser. Helt klart alt for mye for mine barn, men kanskje normalt hos andre.

Skole, sfo, besøk, idrett, hytta, cup, middag hos farfar osv. Helt vanlige ting, men alt dette blir gjort på få dager. De har aldri noe "hjemme og kjede-seg-tid".

Anonymkode: 5e314...d86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...