Gå til innhold

Jeg er veldig streng på skjermtid,mens far lar barna sitte der og også droppe lekser og Fritidsaktiviter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har 3 barn , en på 8, ei på 12 og en på snart 14. Hos meg har de skjermtid en time hverdag og 2 timer helg, kan bli mer hvis det bare regner eller er veldig kaldt ute,men de skal uansett ha spist middag og gjort lekser før de begynner på det.

De går på fotball og håndball og trener 3-5 ganger i uka + 1 kamp i uka.

Når de er hos far, sitter de på skjerm hele tiden omtrent, fått flere tilbakemeldinger av skolen at de ikke gjør lekser den uka de er hos far og også fått bekjed fra trenerene til barna at de ikke er der heller, og da går det utover dem hvis de har kamper ( noe jeg er helt enig i, trener du ikke, skal du heller ikke spille mye ) Prøvd og tatt dette opp med far mange ganger,men han sier at han ikke synes lekser eller fritidaktiviter er viktig.

De får alltid mat og er ikke redd for det,men jeg er likevel redd for hvor mye skjermtid de får. Ho på 12 blir så sint hver gang hun kommer hit og jeg har skjermtid, for hos pappa får hun sitte så mye ho vil. Guttene er lettere ,de er med venner, og drar på fritidaktiviteten og gjør lekser og maser ikke om skjermtid før de er ferdig med middag,lekser og trening.

Bør jeg gå ned på samværstiden ? at han kun får ha de i helgene. vi har vert skilt i 7 år og problemet med skjermtid, begynte allerede da på de 2 største

Anonymkode: b0783...49a

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, du kan jo ikke bare bestemme endret samvær alene uten videre. 

Skolen kan ta det med far vedrørende manglende lekser, men ellers er det ikke mye man får gjort dessverre. 

Anonymkode: 22832...79d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, du kan jo ikke bare bestemme endret samvær alene uten videre. 

Skolen kan ta det med far vedrørende manglende lekser, men ellers er det ikke mye man får gjort dessverre. 

Anonymkode: 22832...79d

Takk for svar

Nei er kanskje ikke det,men føler han ødelegger barna våre

Anonymkode: b0783...49a

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har 3 barn , en på 8, ei på 12 og en på snart 14. Hos meg har de skjermtid en time hverdag og 2 timer helg, kan bli mer hvis det bare regner eller er veldig kaldt ute,men de skal uansett ha spist middag og gjort lekser før de begynner på det.

De går på fotball og håndball og trener 3-5 ganger i uka + 1 kamp i uka.

Når de er hos far, sitter de på skjerm hele tiden omtrent, fått flere tilbakemeldinger av skolen at de ikke gjør lekser den uka de er hos far og også fått bekjed fra trenerene til barna at de ikke er der heller, og da går det utover dem hvis de har kamper ( noe jeg er helt enig i, trener du ikke, skal du heller ikke spille mye ) Prøvd og tatt dette opp med far mange ganger,men han sier at han ikke synes lekser eller fritidaktiviter er viktig.

De får alltid mat og er ikke redd for det,men jeg er likevel redd for hvor mye skjermtid de får. Ho på 12 blir så sint hver gang hun kommer hit og jeg har skjermtid, for hos pappa får hun sitte så mye ho vil. Guttene er lettere ,de er med venner, og drar på fritidaktiviteten og gjør lekser og maser ikke om skjermtid før de er ferdig med middag,lekser og trening.

Bør jeg gå ned på samværstiden ? at han kun får ha de i helgene. vi har vert skilt i 7 år og problemet med skjermtid, begynte allerede da på de 2 største

Anonymkode: b0783...49a

Nei, du kan ikke redusere samværstid basert på at far ikke følger samme hverdagsrutiner og regler som deg. De lever ikke i Nord Korea. 

Far står helt fritt til å ha egne regler og rutiner i hverdagen, uten at du kan gjøre noe med det. Han kan la barna ha så mye skjermtid han vil. 

Du har dine regler, han har sine - og det må du rett og slett bare leve med. Det ødelegger ikke barna dine på noe måte. Pust med magen og ta deg sammen. 

Anonymkode: 0cec3...bb6

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når barna hverken gjør lekser eller kommer seg på fritidsaktiviteter pga skjerm så er det jo faktisk ganske alvorlig. Men hvorfor gir ikke lærerne denne tilbakemeldingen direkte til ham?

Jeg ville ha tatt det opp på fvk. I beste fall kan det være at han skjerper seg, eller går med på å endre samværsprosenten. 

 

Anonymkode: 371f0...17a

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke 12-åringen og 14-åringen selvdrevne til å gjøre lekser når de kommer hjem fra skolen? Eller er de avhengig av din veiledning for at de setter seg ned og gjør leksene sine? Kommer de ikke seg til og fra trening på egenhånd?

Her tror jeg det handler mer om å oppdra selvstendige og ansvarlige ungdommer, som er bevisst på hva som er forventet av dem. At selv om mor og far har ulike regler i hus, må de kunne følge opp viktige ting som skole og fritidsaktiviteter. Dette er noe du faktisk kan forvente.

 

Anonymkode: a043f...1e1

  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er ikke 12-åringen og 14-åringen selvdrevne til å gjøre lekser når de kommer hjem fra skolen? Eller er de avhengig av din veiledning for at de setter seg ned og gjør leksene sine? Kommer de ikke seg til og fra trening på egenhånd?

Her tror jeg det handler mer om å oppdra selvstendige og ansvarlige ungdommer, som er bevisst på hva som er forventet av dem. At selv om mor og far har ulike regler i hus, må de kunne følge opp viktige ting som skole og fritidsaktiviteter. Dette er noe du faktisk kan forvente.

 

Anonymkode: a043f...1e1

Det har lite for seg å bare forvente noe. Jeg kan forvente at tenåringen setter på plass skoene sine så mye jeg bare vil, men det er ikke sikkert at det skjer uten at jeg sier noe.

Det mor kan gjøre er selvsagt å involvere seg mer i hverdagen de ukene barna er hos far, og sette en alarm eller sende en melding før trening f.eks. Men det er jo ikke sikkert at det blir så godt mottatt.

Anonymkode: 371f0...17a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo ikke greit ut. Men jeg ville ikke fokusert på skjermtiden men på det at barna og ungdommen ikke blir fulgt opp med lekser og fritidsaktiviteter. Har ikke barna og ungdommene selv lyst til å gå på aktivitetene sine? De eldste skal vel og selv klare å gjøre lekser?

Anonymkode: fcd08...e2b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke du som bestemmer hos far. 

Du har ingen sak om du forsøker redusere samvær bare basert på dette. 

Det er derfor man ikke bør få barn med folk som mangler grunnleggende voksenevner. Enten må man leve med idioten, eller så må ungene det. 

Anonymkode: 57c6e...34c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at faren er en sånn idiot. Ta det med FVK, men spør også barna hva som er grunnen til at ting ikke blir gjort. Barn skal følges opp. Disiplin må trenes opp, og de er fortsatt for unge til å forstå hvor skadelig for mye skjerm er. Jeg selv så en del mer på TV og satt mer ved PC-en på deres alder, men droppa ikke fritidsaktiviteter, venner eller lekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk or svar

Jeg har ringt Fvk og fik tine 20 oktober.

Ja barna har lyst til og gå og på trening,men pappan gidder ikke og kjøre.

lekser er kanskje ikke så farlig for de 2 på barneskolen ( selvom jeg synes det er kjempe viktig selvsagt ) men største går på ungdomsskolen så er jo litt mer alvorlig.

Far må ta ansvar for barna og jeg som mor har faktisk en plikt til og gjøre noe med dette, og håper far skjønner at han må forandre litt hvis han skal ha 50/50

Anonymkode: b0783...49a

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk or svar

Jeg har ringt Fvk og fik tine 20 oktober.

Ja barna har lyst til og gå og på trening,men pappan gidder ikke og kjøre.

lekser er kanskje ikke så farlig for de 2 på barneskolen ( selvom jeg synes det er kjempe viktig selvsagt ) men største går på ungdomsskolen så er jo litt mer alvorlig.

Far må ta ansvar for barna og jeg som mor har faktisk en plikt til og gjøre noe med dette, og håper far skjønner at han må forandre litt hvis han skal ha 50/50

Anonymkode: b0783...49a

Jeg ville ikke fokusert på "skjermtid" på FVK men det at far ikke følger opp lekser på de små barna (den på ungdomsskole burde egentlig klare selv så jeg ville fokusert på de som helt klart må ha litt hjelp) og at han ikke kjører dem på faste treninger de ønsker. Det siste synes jeg faktisk er det verste.. Det er ikke sånn at barna er på besøk hos diktator far annenhver uke, det er hjemmet deres og de skal få leve sine vanlige liv med vanlige rutiner, aktiviteter, venner osv.

Anonymkode: fcd08...e2b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forhold til fritidsaktiviteter er det likt når barna er his sin far. Har endt opp med at jeg kjører til og fra de ukene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for svar

Nei er kanskje ikke det,men føler han ødelegger barna våre

Anonymkode: b0783...49a

Han oppdrar barna SINE slik han vil i SIN tid med dem.

Anonymkode: c66b5...8c5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har 3 barn , en på 8, ei på 12 og en på snart 14. Hos meg har de skjermtid en time hverdag og 2 timer helg, kan bli mer hvis det bare regner eller er veldig kaldt ute,men de skal uansett ha spist middag og gjort lekser før de begynner på det.

De går på fotball og håndball og trener 3-5 ganger i uka + 1 kamp i uka.

Når de er hos far, sitter de på skjerm hele tiden omtrent, fått flere tilbakemeldinger av skolen at de ikke gjør lekser den uka de er hos far og også fått bekjed fra trenerene til barna at de ikke er der heller, og da går det utover dem hvis de har kamper ( noe jeg er helt enig i, trener du ikke, skal du heller ikke spille mye ) Prøvd og tatt dette opp med far mange ganger,men han sier at han ikke synes lekser eller fritidaktiviter er viktig.

De får alltid mat og er ikke redd for det,men jeg er likevel redd for hvor mye skjermtid de får. Ho på 12 blir så sint hver gang hun kommer hit og jeg har skjermtid, for hos pappa får hun sitte så mye ho vil. Guttene er lettere ,de er med venner, og drar på fritidaktiviteten og gjør lekser og maser ikke om skjermtid før de er ferdig med middag,lekser og trening.

Bør jeg gå ned på samværstiden ? at han kun får ha de i helgene. vi har vert skilt i 7 år og problemet med skjermtid, begynte allerede da på de 2 største

Anonymkode: b0783...49a

Dette er konsekvensene som ble resultatet av at dere valgte å bryte opp familien og gi barna to hjem. Hadde dere holdt sammen, så kunne du hatt dine faste regler når det gjelder skjermtid, lekser og fritidsaktiviteter. Når barna er hos far, er det hans regler(eller mangel på regler) som gjelder.

Du kan ikke bestemme at han skal ha redusert samvær på bakgrunn av at han har andre holdninger til ting enn deg.

Anonymkode: 6022d...55b

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi har 3 barn , en på 8, ei på 12 og en på snart 14. Hos meg har de skjermtid en time hverdag og 2 timer helg, kan bli mer hvis det bare regner eller er veldig kaldt ute,men de skal uansett ha spist middag og gjort lekser før de begynner på det.

De går på fotball og håndball og trener 3-5 ganger i uka + 1 kamp i uka.

Når de er hos far, sitter de på skjerm hele tiden omtrent, fått flere tilbakemeldinger av skolen at de ikke gjør lekser den uka de er hos far og også fått bekjed fra trenerene til barna at de ikke er der heller, og da går det utover dem hvis de har kamper ( noe jeg er helt enig i, trener du ikke, skal du heller ikke spille mye ) Prøvd og tatt dette opp med far mange ganger,men han sier at han ikke synes lekser eller fritidaktiviter er viktig.

De får alltid mat og er ikke redd for det,men jeg er likevel redd for hvor mye skjermtid de får. Ho på 12 blir så sint hver gang hun kommer hit og jeg har skjermtid, for hos pappa får hun sitte så mye ho vil. Guttene er lettere ,de er med venner, og drar på fritidaktiviteten og gjør lekser og maser ikke om skjermtid før de er ferdig med middag,lekser og trening.

Bør jeg gå ned på samværstiden ? at han kun får ha de i helgene. vi har vert skilt i 7 år og problemet med skjermtid, begynte allerede da på de 2 største

Anonymkode: b0783...49a

Jeg hadde faktisk tatt over mer samvær hvis det hadde vært mulig og jeg hadde orket. For vel… han er jo ikke akkurat med barna sine når han har de uansett? Og det er kanskje det aller tristeste :( Og tro meg, barna merker det også. At pappa ikke er interessert i å bruke tid med dem. Det de ikke vet er jo at han helt aktivt sørger for at de ikke skal sees eller høres. Som om de ikke finnes. Med unntak av å holde dem i live. Det er jo ikke bra for barn å ha det slik… han burde ikke ha problemer med å overgi mer omsorg. Han finnes ikke interessert i disse barna. Dessverre :( 

Anonymkode: 573fd...0d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Han oppdrar barna SINE slik han vil i SIN tid med dem.

Anonymkode: c66b5...8c5

Å være forelder betyr ikke at du får carte blanche på å være en drittsekk mot egne barn eller ikke ta vare på dem ut over ren oppbevaring. Å ikke passe på at de gjør lekser og nekte å kjøre dem til aktiviteter de går på slik at de ikke får deltatt på kamper og slikt senere er skikkelig dårlig gjort og en form for omsorgssvikt. Alt kan ikke bare unnskyldes med "JEG bestemmer".

Anonymkode: fcd08...e2b

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er skikkelig drøyt. Bra du har bestilt time.

Og at noen henvender seg til deg fra skolen eller lignende for å klage på far; er det ikke irriterende at de indirekte legger ansvaret på mor? De kan fint ta kontakt med far selv og si det direkte at hans valg går utover barna. Så får han forsvare seg ovenfor dem. Han driter jo i hva du synes, men det er vel hakket vanskeligere om en trenerpappa eller kontaktlærer ringer og strammer han opp. Så du kan be de ta direkte kontakt med han neste gang.

Anonymkode: cfb11...e9b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er skikkelig drøyt. Bra du har bestilt time.

Og at noen henvender seg til deg fra skolen eller lignende for å klage på far; er det ikke irriterende at de indirekte legger ansvaret på mor? De kan fint ta kontakt med far selv og si det direkte at hans valg går utover barna. Så får han forsvare seg ovenfor dem. Han driter jo i hva du synes, men det er vel hakket vanskeligere om en trenerpappa eller kontaktlærer ringer og strammer han opp. Så du kan be de ta direkte kontakt med han neste gang.

Anonymkode: cfb11...e9b

Kanskje de bare ønsker å gjøre henne bevisst på situasjonen og at far driter i hva skolen sier til ham? 

Som lærer selv har vi gitt beskjed til begge parter ved bekymringer da det er begrenset for hva skolen selv kan få gjort. 

Og så klart er det skadelig for barna å vokse opp med konstant skjerm og ikke noe interesse fra far. Lukter som en som har 50/50 for å slippe bidrag fremfor ønske om faktisk samvær.

Anonymkode: 2ec60...ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn på 12 og 14 burde klare å gjøre lekser uten å bli minnet på det, dem burde også klare å komme seg på trening selv. Barnet på 8 trenger nok litt mer veiledning. .

Mens syntes du har i overkant strenge regler for skjermbruk i hvertfall på de største barna..

Anonymkode: ac665...302

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...