Gå til innhold

Bryllup man ikke har råd til

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har heller aldri forstått hvorfor man må invitere folk man nesten ikke kjenner, eller krever at gjestene skal betale av selskapet.

Har man ikke råd til å betale alt sammen selv, bør man la være å gifte seg til man har råd, eller ha den type bryllup med tilsvarende antall gjester at man tar regningen selv.

Det virker som om enkelte er så opptatt av dette bryllup'et, oppmerksomheten og hvor mange gjester de kan skyte av å ha bedt, at det går dem fullstendig til hodet.

Man gifter seg jo for sin egen del, ikke for ukjente menneskers del, skulle jeg tro ;)

Og jeg syns det er frekt å kreve at gjestene skal betale deler av selskapet, er man invitert betaler da vertskapet for festen de har invitert til.

Endret av Replica
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Og jeg syns det er frekt å kreve at gjestene skal betale deler av selskapet, er man invitert betaler da vertskapet for festen de har invitert til.

Har man ikke åd til "drømmebryllupet", hva med å få det i bryllupsgave? Inviter "alle", oppgi kuvertpris og fortell at det at man betaler sin egen kuvert er gaven til brudeparet.

Tror de færreste gjester ville reagert på dette dersom festen ikke kostet noe mer etter at man kom dit. Det er jo uansett vanskelig å finne en bra gave til brudeparet, og en bryllupsfest er da ingen dum gave?

Skrevet
Har man ikke åd til "drømmebryllupet", hva med å få det i bryllupsgave?

Jeg har en følelse av de brudene som ønsker stoooort bryllup, men ikke har råd, ikke ville ønsket dette som gaver fra gjestene sine....

Skrevet

Det flotteste bryllupet jeg har vært i var et i sommer. Bruden gikk i kjole fra Fretex; skoene var kjøpt på DinSko og hårpynten på Cubus. De giftet seg i kirkeruinene i Maridalen og hadde dåp samtidig. Vielsen var veldig personlig, da presten er en god venn av paret.

Etter vielsen ble festen holdt på Hauger gård; dvs. ute, men med tilgang til lavvo og lignende. Drikke tok vi med selv, men det ble spandert champagne og vin der også. Maten var helgrillet villsau, bakte poteter og lignende - paret har også en kokkevenn, så slik slapp de unna en del kostnader der også.

Dette bryllupet kostet ikke mange tusen, og det var heller ikke vanvittig mange gjester - men ojoj, så personlig og nært. Det betydde mye for dem å gifte seg.

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet, så lenge det er oppgitt på forhånd om man f.eks ikke har fri bar. Synes man det er grusomt så takker man nei..

Jeg hører jo om, og ser i andre diskusjoner her om folk som prøver å invitere med andre, som bruden ikke kjenner og som de knapt kjenner selv... Noen synes det er vanskelig å si nei til det, og så kommer den gjesten som det egentlig i kke var plass til i utgangspungtet og klager på at den må betale drikka sjøl... Grrr.

Selv skal jeg invitere minst mulig folk, fordi jeg vil ha det mest mulig personlig. Og jeg ønsker ikke noe stivt selskap. Bare med våres søsken m kjærester og barn, og foreldre , og noen få venner kommer jeg ikke under 40gjester. skal jeg invitere tanter og onkler og søskenbarn blir det mange fler enn jeg ønsker..

Selv skal jeg ha en fantastisk fin brudekjole, siden jeg er så heldig og får den sydd i gave av en brudekjoledesigner :) som står meg veldig nær. Selskapet skal være mer som en fest, uten taler og med masse gratis alkohol.. men det er slik jeg selv ønsker å ha det den dagen jeg er brud.

Skrevet

Jeg tror noen (få) her misforstår noen av poengene til Leo, i hvert fall slik JEG forstår det (det kan sikkert være jeg som misforstår også). For meg er ikke "prinsipper" som fri bar, strikse regler rundt kaffegjester osv noe viktig. I bryllupene jeg har vært i har ting vært løst på ulike måter, uten at det har blitt noe problem såvidt jeg vet. Har man tenkt å surmule fordi man må betale i baren eller noen har tatt med -eller ikke tatt med - en gjest man ikke er sikker på om man vet hvem er, kan man kanskje heller la være å dra i bryllupet. Jeg har vært i bryllup med både fri og "lukket" bar - begge deler har fungert bra, og jeg drakk da ikke mer/mindre om jeg måtte betale for alkoholen. Tradisjonen rundt gratis drikke forbinder jeg mer med andre land, eller tider hvor alkoholen kom fra ens eget HB-apparat eller ølbyggeri, selv om det selvsagt er stas med fri servering.

Jeg har også vært invitert som fjern fetters samboer og kaffegjest i et bryllup - det var faktisk hyggelig det også, og ga oss en sjanse til å gjenoppta kontakten med en del av familien som pga foreldres skilsmisse har vært langt borte en tid. Vi kunne latt vær å dra, og latt være å hatt noe med disse folka å gjøre. I en annen setting ville vi vel også følt det "fornærmende" å være kaffegjester, men i denne sammenhengen var det greit. Det finnes ikke ETT fasitsvar på hva som er greit å gjøre.

Det jeg derimot synes er en uheldig "tendens", og som er det jeg ser som hovedpoenget i Leos innlegg, er vel at NOEN - ikke mange - gir uttrykk, direkte eller indirekte, for at det som er aller viktigst i bryllupet dreier seg om bruden (og til en viss grad brudgommen) og visse kostbare ytre omstendigheter som kjole, ringer, antall gjester osv; ting jeg har forståelse for er moro selv om jeg aaaaldri skal stå hvit brud selv.

Problemet oppstår når man blir "gnien" når det begynner å dreie seg om gjestene - samme om man har råd til å betale av egen lomme eller tar opp lån (noe jeg forøvrig synes er nokså tåpelig om en da ikke kan betale det tilbake innen kort tid). I NOEN tilfelle er dette lett å avsløre - når man nærmest irriterer seg over at gjestene koster penger (de kommer til å drikke/være kjedelige/stille frekke spørsmål/be om bursdagsgratulasjon fra bruden på HENNES store dag/ha for fine klær). Ehm, ja - da burde man kanskje tenkt over om man burde invitert alle, da? Eller hvorfor det skal så lite til før man som brud vippes av pinnen?

Jeg er som nevnt ingen vordende hvit brud selv, og kommer aldri til å gifte meg hverken stort eller i kirka. Men jeg har vært i store tradisjonelle bryllup med både dyr kjole og dyr fest - hvor gjestene (slekt og venner man ser sjelden og ofte) følte seg både velkomne og godt tatt vare på - enten de måtte betale for drikke eller ei. I slike tilfelle synes jeg ikke brudeparet skal føle seg truffet av Leos innlegg. De som BØR føle seg truffet er de som gir inntrykk av at gjestene nærmest er like mye et irritasjonsmoment som noe de MÅ ha med som "staffasje" (Gudfaren er en morsom sammenlikning). De bør kanskje tenke over hvorfor det blir sånn; og om de kunne løst det hele på en annen måte, f eks ved å tenke litt mindre stort og kostbart.

Skrevet

Helt enig med trådstarter. Det er derfor vi i vårt bryllup kun inviterer foreldre og søsker og selvfølgelig forlovere. Det blir max 13 gjester. Har ikke fått klager på denne avgjørelsen fra annen slekt eller venner. Alle er enige, og synest kanskje det er like så greit at de slipper invitasjonen (?)

Gjest Gamle Alex
Skrevet

Helt enig med trådstarter.

Leser her inne om kjoler til kr 10.000,-, biler til flere tusen kr ( leid) , fotogarafer til flere tusen etc, men baren skal gjestene betale selv , eller så må halve kalaset gå uten mat .

Synes egentlig hele greia er ekstremt egoistisk

Skrevet

Bare et sprøsmål: Når var sist du var på fest i Norge, hvor alkoholen ble spandert? Nå tenker jeg ikke på hyggelig middag med familie/venner, men fest med mange. Og selv der hvor alkoholen er spandert, er det jo vanlig å ta med en flaske eller to i gave.

Alkohol er veldig dyrt i Norge, særlig hvis man må betale restaurant priser. Jeg synes det bør være et mål å betale for hele bryllupet og at alt bør være gratis, men har full fortåelse for at ikke alle kan.

Skrevet

Jeg er enig i mye av det trådstarter skriver. Skal man på død og liv ha et digert bryllup til tross for dårlig råd bør man heller bruke penger på gjestene fremfor seg selv. Jeg har full forståelse for de som ikke har råd til å ha store bryllup eller fri bar, men jeg synes det er egoistisk å bruke 15 000 på kjole og 3000 på hår og sminke i stedet for å gi gjestene sine mat.

Vi skal ha ca 65 gjester, og har middag, kaffe, kaker og fri bar til hele gjengen. Vi ordner også overnatting til de som ønsker det, og vi betaler alt selv.

Skulle bare mangle.

Skrevet
Bare et sprøsmål: Når var sist du var på fest i Norge, hvor alkoholen ble spandert?  Nå tenker jeg ikke på hyggelig middag med familie/venner, men fest med mange.  Og selv der hvor alkoholen er spandert, er det jo vanlig å ta med en flaske eller to i gave.

Alkohol er veldig dyrt i Norge, særlig hvis man må betale restaurant priser.  Jeg synes det bør være et mål å betale for hele bryllupet og at alt bør være gratis, men har full fortåelse for at ikke alle kan.

I min omgangskrets feirer vi 30, 40 og 50 årsdager med 100 mann og fri bar. Og jeg kommer ikke fra Oslo Vest men fra et mindre sted midt i landet, der folk tjener ganske så gjennomsnittlig. Men det er heller ingen som gifter seg i kjoler til 30 000, eller leier bil til 5000. Kanskje vi har ett annet syn på hvordan man skal behandle sine gjester. Litt mindre selvsentrert og ego.

Skrevet

Jeg vil ha de jeg kjenner godt, nærmeste familie og gode venner.

Derfor blir vi kun 45 stk-

De som vil ha flere syns kanskje det er vanskelig å velge bort noen, at de vil ha med mange på dagen sin.

Ingen problem hva andre gjør sålenge jeg får gjøre det jeg vil ;)

Skrevet
I min omgangskrets feirer vi 30, 40 og 50 årsdager med 100 mann og fri bar. Og jeg kommer ikke fra Oslo Vest men fra et mindre sted midt i landet, der folk tjener ganske så gjennomsnittlig. Men det er heller ingen som gifter seg i kjoler til 30 000, eller leier bil til 5000. Kanskje vi har ett annet syn på hvordan man skal behandle sine gjester. Litt mindre selvsentrert og ego.

Jeg kommer fra Bergen, og jeg er vant til det samme her. Kunne aldri falle meg inn å invitere til bryllup eller bursdagsfeiring, uten å dekke alle kostnadene selv. Ville vært flau, og kunne derfor ikke sett gjestene i øynene. Noe som igjen ville vært tragisk.

Vi har heller aldri vært på slike store tilstelninger, der vi har måtte betale for oss. Derfor lurer jeg på hvor i landet de kommer fra, som lar gjestene betale drikke og slikt selv?

Skrevet (endret)

Jeg syns Leo har noen gode poenger, men jeg er ikke i mot store bryllup med mange og perifere gjester. Det får være opp til brudeparet å invitere, men de får jammen betale for de gjestene de velger å ha.

For meg er det helt uakutelt å invitere til middagsselskap uten å spandere mat og drikke. Har man ikke råd, får man heller invitere færre eller vente til man har spart nok penger. Jeg syns ikke det er riktig å la bryllup være spleiselag hvis man skal invitere nærmere 100 gjester.

Er så enig med siste gjest og Piper her - dette handler om hvilket syn man har på det å invitere gjester.

Endret av Kverula
Gjest lillelou
Skrevet

Jeg er enig i mye av det Leo skriver- det er en selvfølge at brudeparet ikke inviterer flere enn de klarer å "fø på". Da får heller brudekjole (den skal jo tross alt bare brukes èn dag,og trenger ikke koste 15.000) og fancy-schmanzy bryllupsreise komme i annen rekke.

Hva oss angår, har vi bestemt oss for å ha et ganske lite selskap på selve dagen- "middagsaktig sak" hvor vi blir ca 20 stk, og en kurvfest for tanter og onkler og søskenbarn litt senere på sommeren. Dette fordi jeg har en stor familie (pappa har 7 søsken) med et usedvanlig sterkt samhold, og fordi jeg har et sterkt ønske om en markering sammen med en større del av familien også. Gaver etc er virkelig en underordna ting i denne sammenhengen, det er familien,og hva vi betyr for hverandre som er viktig.

Skrevet
dette handler om hvilket syn man har på det å invitere gjester.

:enig:

Skrevet

Leo, jeg har ikke lest alle svarene i denne tråden, men jeg er så enig med deg i det du skriver i hovedinnlegget!!! Jeg tenker ofte disse tankene selv.

Brudens kjole, manikyr, smykker, hudpleie, sminke, bil til kirken, monogrammer, kunstneriske brudebilder - jeg skjønner ikke at man kan prioritere alt dette framfor å sørge for at gjestene (som i stor grad er med på å skape festivitas og ramme rundt brudeparet) får mat og drikke (uten å måtte betale for det).

Joda, det er brudeparets store dag, men poenget må vel være at de blir gift? Jeg ville heller kortet ned på utgiftene til min egen kjole for å kunne gi gjestene mine mat! Gift blir man jo.

Skrevet
Derfor lurer jeg på hvor i landet de kommer fra, som lar gjestene betale drikke og slikt selv?

Det har jeg også lurt litt på. Jeg har vært i en god del brylluper de siste årene, primært i Nord-Norge (både i byer og på mindre steder), men også andre steder i landet, og jeg har aldri opplevd å måtte betale for meg i noe bryllup.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...