Gå til innhold

Hvor mange egenmeldingsdager har du hatt hittill i år- og hvor mange er for mange?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

c_buk skrev (3 timer siden):

Og om man ikke gjør disse tingene mener jeg alt over 0 egenmeldingsdager er for mye. Man må tar forhåndsregler for egen helse før man belaster storsamfunnet for konsekvensene av at man ikke gjør det. 

Det er ingenting som heter forhåndsregler 

Anonymkode: b0aff...16f

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det som er litt dumt med tråder som denne, er at det fort blir litt konkurranse om å ha brukt færrest mulig egenmeldingsdager. Om ikke bevisst, så ubevisst. På samme måte som at de som ikke klarer å spare månedlig ikke svarer i tråden om hvor mye man sparer. 

Jeg har en fleksibel jobb med mulighet for hjemmekontor, så derfor, i kombinasjon med flaks, tenker jeg at jeg ikke har hatt sykefravær i år. I tillegg er det ris til egen bak å være borte uten at man må, siden oppgavene ligger der til jeg er tilbake. 

Grensa går for min del går ved alt som går forbi "egen sykdom", da er det ikke lenger greit. Men samtidig er sykefravær et alt for komplekst tema til å tenke at det handler om kun moral. Hadde vært interessant med en tråd for ledere. "Hvor mange gode oppfølgingsplaner har du laget i år, for at dine ansatte skal komme raskt tilbake?" "Hvor mange vellykkede midlertidige tilrettelegginger har du gjennomført i år, slik at noen kom tilbake til jobb?" "Hva gjør du som leder for å skape et arbeidsmiljø der noen går på jobb i stedet for å bli hjemme på dager der pendelen KAN bikke begge veier". 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 sammenhengende dager. Jobber i helsevesen og turnusen var lagt opp sånn at jeg skulle har 7 sammenhengende dager. Vanligvis så går det greit, men arbeidsmengden har økt så veldig det siste halve året at jeg etter den 5. vakta gikk hjem og gråt av utmattelse. Hele kroppen verket. Klarte ikke å komme meg opp av sengen par dager, aldri vært så sliten i hele mitt liv. Så nå skal jeg bytte jobb og vekk fra helsevesen.

Anonymkode: c64d2...495

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hatt 4 dager fra januar til nå. En gang på grunn av isjias og en gang på grunn av omgangssyke. 

Hvor mange har du hatt? Og hvor mange er for mange?

Anonymkode: 645eb...daf

Ingen i år, måtte bare ha sykemelding med engang da jeg brakk armen, så alle er igjen.

er sjelden syk, er litt hjemme med barnet,men ikke ofte han er syk mer heller

Anonymkode: 6a865...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke brukt noen egenmeldinger på mange år. Er sjeldent syk. Og hvis det skjer noe så kommer det som regel når jeg har fri. For da slapper jeg av. Slik har jeg vært siden jeg begynte i arbeid for 25 år siden. 

Anonymkode: 74d05...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen. 

 

Da jeg var på verneombudsopplæring ble det sagt at 2-3 sykeperioder i løpet av et år regnes som normalt. Altså ikke antall dager, men 2-3 perioder med sykdom. Alt over det regnes som mye.

Anonymkode: d123c...fb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen så langt. Har vi 4 blir vi kalt inn til HR

Anonymkode: 0fffd...aac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hatt 4 dager fra januar til nå. En gang på grunn av isjias og en gang på grunn av omgangssyke. 

Hvor mange har du hatt? Og hvor mange er for mange?

Anonymkode: 645eb...daf

Uheldigvis 6 dager, noe jeg syns er mye.Pleier aldri å ha så mye.  Vel å merke så er det fordi jeg har blitt smittet av pasienter som ikke har vært isolert når jeg har vært med de.

Anonymkode: e0067...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt an på hvilke helseplager man har. Har man en kronisk sykdom er det naturlig at den krever noen sykedager innimellom. Og selv om man har en kronisk sykdom er man dessverre ikke immun mot omgangssyke eller influensa i tillegg. Har man små barn, blir man oftere smittet med dritt også. 
Så en singel mann uten kroniske sykdommer trenger kanskje ikke bruke noen egenmeldingsdager. Mens jeg som både har ulcerøs colitt og migrene går på jobb med lungebetennelse fordi jeg føler at jeg «bruker opp» min kvote på de kroniske lidelsene. Mens jeg vet at de på jobben som har god helse er hjemme med lungebetennelse med god samvittighet.

Poenget mitt er: vær takknemlig for god helse! Det er et privilegium! Og du vet aldri alt om andre, det er ikke sikkert de forteller deg hvorfor de var hjemme.

Anonymkode: 55d82...40d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"For mange" er vel om man tar dager man strengt tatt ikke trenger. 

Noen blir ofte syk, andre blir sjelden syk. Noen har småbarn som drar med seg absolutt alt av basselusker, noen har ikke det.. 

Noen kan jobbe hjemmefra selv om de er småpjusk, andre bør absolutt IKKE gå på jobb om de er i fare for å smitte andre. 

Jeg har hatt 2 egenmeldingsdager i år. Jeg har også jobbet hjemmefra godt snylta og tett i knotten, hvor andre som ikke kan jobbe hjemmefra nok burde tatt en egenmeldingsdag for å skåne omgivelsene for smitte. 

Anonymkode: 1297a...5a1

Beste svar👍🏽

Anonymkode: be0c1...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en dag i januar, en dag i mai og to dager nå i september. Har 2-åring i barnehage som drar med seg alt mulig hjem, alle rundene mine har vært rett etter barnet var vært sykt. Rekker nok en runde til i år, snart begynner omgangssykesesongen 🤮🤢

Jeg har flere dager enn snittet på avdelingen, så det er kjedelig. Men så skal jeg ikke ha 2-åring resten av livet heller, jeg var ikke like ofte dårlig før jeg fikk barn. Så trøster meg med det. 

Jeg forøvrig brukt opp sykt-barn dagene mine, så har 10 fraværsdager der og. Og høsten har såvidt startet 😰😰

Anonymkode: 0354c...948

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

c_buk skrev (4 timer siden):

Jeg legger selvsagt til grunn at alle voksne mennesker tar ansvar for å gi egen kropp forutsetningene for å være frisk, altså søvn, sunt kosthold og regelmessig trening.

Hva er poenget med å legge til grunn noe som er så tindrende urealistisk?

Anonymkode: f483f...c2e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen. Har brukt egenmelding 3 ganger siden 2004, 1. da jeg lå rett ut med influensa. 2. etter å ha blitt slått ned på byen. 3. når jeg lå med Corona og 40 i feber. 
 

flere ganger i året er for mye! 

Endret av Trygdefrue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tar egenmeldinger uten å være syk er det for mange selv om man bare bruker en.

Hvis man er syk er det ikke for mange egenmeldinger selv om man bruker opp alle.

Noen er mye syke og noen er aldri syke. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trygdefrue skrev (10 minutter siden):

Ingen. Har brukt egenmelding 3 ganger siden 2004, 1. da jeg lå rett ut med influensa. 2. etter å ha blitt slått ned på byen. 3. når jeg lå med Corona og 40 i feber. 
 

flere ganger i året er for mye! 

Det er jo for mye for DEG. At noen har flere egenmeldingsdager enn deg betyr ikke nødvendigvis at de har lavere arbeidsmoral. Men at de faktisk er oftere syk enn deg. Jeg har flere egenmeldingsdager i året, men har gått på jobb med 40 i feber. Har også gått på jobb med brudd i skulderen. Men når mine kroniske lidelser kicker inn, har jeg ikke noe valg om å bli hjemme.

Anonymkode: 55d82...40d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg har hatt 3 siden januar, det var en sykdomsrunde.

Anonymkode: 1bf9e...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygdefrue skrev (18 minutter siden):

Ingen. Har brukt egenmelding 3 ganger siden 2004, 1. da jeg lå rett ut med influensa. 2. etter å ha blitt slått ned på byen. 3. når jeg lå med Corona og 40 i feber. 
 

flere ganger i året er for mye! 

Skulle jeg reist på jobb med omgangssyke eller halsbetennelse og nesten 40 i feber mener du? (Ikke det siste året, men før det igjen, ca 1 mnd i mellom

Anonymkode: 1bf9e...95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra januar? Da er det 11 stk.

Jobber i barnehage så det inkluderer 2 ganger forkjølet/influensa, 2 ganger omgangssyken og så har jeg en kronisk sykdom som gjør at jeg må holde meg hjemme når den slår til, det vil si ca 1-2 dager her og der.

Anonymkode: 729fd...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...