Gå til innhold

Si opp doktorgrad 3 måneder før jeg er ferdig


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du bør snakke med instituttet du hører til om du kan få forlenget kontrakten, eller en ny midlertidig kontrakt fordi det er forhold som du ikke råder over. Godt mulig de kan gi deg en ny, kort kontrakt på et halvt år feks. 

Hvis ikke, vil du få dagpenger av NAV, så du trenger ikke å bruke oppsparte midler på å skrive ferdig. Vet om flere som har gjort ferdig dpktorgraden mens de er på dagpenger. Kjenner også til at instituttet har oppfordret til det. 

Skjønner det er fristende å avslutte hele prosjektet, og bare gi seg, men tenker som flere her at du fort kan angre på det senere. 

Hvis du må vente på at andre publiserer data, så kan du kanskje heller ta en rolig periode frem til du får disse dataene, så du får slappet av litt, også kan du skrive ferdig når du har det du trenger. Da får du kanskje den pustepausen du trenger for å gi det siste? 

Anonymkode: d2049...45f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som du er utbrent. Du bør få en sykmelding, jo før jo heller. Ikke gi opp. 

Anonymkode: 0e37a...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror at du overdriver med at det skal være "så ille" å bruke nesten 3 år på en PhD som man velger å ikke fullføre. For nå er vi i en situasjon der folk som faktisk har PhD i tillegg til arbeidserfaring knyttet til dette holder på å få sparken på rekke og rad. 

Det er nettopp nå som er det riktige tidspunktet for å avslutte noe man ikke burde startet på i det hele tatt, og det blir lett å forklare dette for den som enn måtte spørre med tanke på dagens situasjon i akademia. Man kan si det som det er: "Grunnet situasjonen i akademia og ingen utsikter for å få en stilling ved å fullføre PhD, så valgte jeg å legge videre arbeid på is".  Helt fair og logisk å si det og henvise til alle PhD forskere som må forlate stillingen sin. 

Jeg må også minne igjen på det TS sa og dette er helt sentralt. TS sier at hun IKKE må ha PhD for å drive med yrket sitt. Så jeg stiller spørsmålet igjen: hvorfor denne machosismen og titteljaget som ser ut til å være utbredt blant en del kvinner til det ytterste punkt hvor man risikerer total psykisk og fysisk kollaps?  Helsa er ikke basert på "ta seg sammen". Det er faktisk skremmende hvis folk går rundt med PhD og tror at man kan forbedre helsen til et menneske ved å angivelig "ta seg sammen". Det er sånne argumenter de med grunnskole bruker - eller de som har hørt på en eller annen idiotisk podcast fra en ullen "livscoach".

 

Anonymkode: 013e5...af9

Du gnåler veldig om at folk får sparken og at ingen får jobb, men du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om. Det er kun enkelte fagområder av akademia det er overtallige folk i, andre fagområder skriker etter kompetent arbeidskraft og ansetter så sant de kan. Du aner åpenbart ikke noe om medisin og phd heller, fullført phd er det som trengs for å søke forskningsmilder og få godkjenninger til forskning videre i karrieren, det er klart sykehusene (spesielt de store) satser på overleger som kan bedrive forskning og utvikle faget fremfor fagfolk uten den kompetansen. Phd trengs til mye mer enn jobb i akademia, det er en forskerutdannelse og trengs i aller høyeste grad i medisinsk arbeidshverdag. 

Ts de aller fleste går på en smell i innspurten av en phd. Det er bedre at du får en sykemelding og bruker lenger tid på å fullføre enn å ikke fullføre i det hele tatt. En sykmelding kan gi deg tid til å hente deg skikkelig inn. Og får litt perspektiv på hvordan du skal legge opp løpet for å komme i mål. Ang forfatterkonflikter så ville jeg tatt det opp direkte med veileder så den uroen kommer opp i dagen og ikke spiser av energien din. Er ikke veileder lydhør går du ett nivå opp. 

Anonymkode: 75b1a...446

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror at du overdriver med at det skal være "så ille" å bruke nesten 3 år på en PhD som man velger å ikke fullføre. For nå er vi i en situasjon der folk som faktisk har PhD i tillegg til arbeidserfaring knyttet til dette holder på å få sparken på rekke og rad. 

Det er nettopp nå som er det riktige tidspunktet for å avslutte noe man ikke burde startet på i det hele tatt, og det blir lett å forklare dette for den som enn måtte spørre med tanke på dagens situasjon i akademia. Man kan si det som det er: "Grunnet situasjonen i akademia og ingen utsikter for å få en stilling ved å fullføre PhD, så valgte jeg å legge videre arbeid på is".  Helt fair og logisk å si det og henvise til alle PhD forskere som må forlate stillingen sin. 

Jeg må også minne igjen på det TS sa og dette er helt sentralt. TS sier at hun IKKE må ha PhD for å drive med yrket sitt. Så jeg stiller spørsmålet igjen: hvorfor denne machosismen og titteljaget som ser ut til å være utbredt blant en del kvinner til det ytterste punkt hvor man risikerer total psykisk og fysisk kollaps?  Helsa er ikke basert på "ta seg sammen". Det er faktisk skremmende hvis folk går rundt med PhD og tror at man kan forbedre helsen til et menneske ved å angivelig "ta seg sammen". Det er sånne argumenter de med grunnskole bruker - eller de som har hørt på en eller annen idiotisk podcast fra en ullen "livscoach".

 

Anonymkode: 013e5...af9

Jeg har nettopp - eksplisitt og gjentatte ganger - bedt TS om IKKE å «bare ta seg sammen», så jeg vet ikke hvorfor du skriver det til meg? 

Anonymkode: ae6a9...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du gnåler veldig om at folk får sparken og at ingen får jobb, men du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om. Det er kun enkelte fagområder av akademia det er overtallige folk i, andre fagområder skriker etter kompetent arbeidskraft og ansetter så sant de kan. Du aner åpenbart ikke noe om medisin og phd heller, fullført phd er det som trengs for å søke forskningsmilder og få godkjenninger til forskning videre i karrieren, det er klart sykehusene (spesielt de store) satser på overleger som kan bedrive forskning og utvikle faget fremfor fagfolk uten den kompetansen. Phd trengs til mye mer enn jobb i akademia, det er en forskerutdannelse og trengs i aller høyeste grad i medisinsk arbeidshverdag. 

Ts de aller fleste går på en smell i innspurten av en phd. Det er bedre at du får en sykemelding og bruker lenger tid på å fullføre enn å ikke fullføre i det hele tatt. En sykmelding kan gi deg tid til å hente deg skikkelig inn. Og får litt perspektiv på hvordan du skal legge opp løpet for å komme i mål. Ang forfatterkonflikter så ville jeg tatt det opp direkte med veileder så den uroen kommer opp i dagen og ikke spiser av energien din. Er ikke veileder lydhør går du ett nivå opp. 

Anonymkode: 75b1a...446

Enig i dette. En PhD vil være en stor fordel mtp å få fast jobb på et universitetssykehus, noe TS selv skriver. Jeg visste ikke at TS er lege da jeg svarte i tråden først, men svarene mitt gjelder fortsatt og i enda større grad nå. Man blir ikke overkvalifisert med en PhD som lege. Men kommuniser med veileder, delvis sykmelding hvis du trenger det, og vær snill med deg selv!

At du er lege er jo en stor fordel hvis du ikke blir ferdig innen tre år, for du har noe de færreste stipendiater som er forsinket mot slutten av doktorgraden har: En god mulighet for godt betalt jobb UTEN ferdig PhD som du kan ha mens du skriver ferdig den siste artikkelen din. Da forsvinner egentlig hastverket ditt. Du har ingen akutt økonomisk krise hengende over hodet ditt, og om det tar deg et år (eller to) å bli ferdig med den siste artikkelen, så er ikke det så nøye. 

Anonymkode: ae6a9...927

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt opp i en doktorgrad. Hadde ett år igjen da, så kan ikke sammenlignes, men det er 6 år siden og fortsatt en ENORM klump i magen som har forfulgt meg siden. 

Det var helt riktig å si opp for meg, jeg hadde ikke sjans, og det var en vond opplevelse som ødela meg mye. Men jeg skulle likevel ønske, virkelig, virkelig ønske, at det var mulig for meg å fullføre. Jeg angrer ikke på at jeg sluttet, men jeg har en slags sorg over graden som aldri ble noe av. 

Med et halvt år igjen? Jeg vil sterkt oppfordre til å fullføre! Først og fremst fordi det er vondt å dra med seg "hva hvis" resten av livet. 

God styrkeklem til deg ts! Det er ikke lett. ❤️

Anonymkode: 680c5...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så må jeg også påpeke - det har aldri, aldri blitt oppfattet negativt av arbeidsgivere at jeg sluttet på PhD-en. Det har vært trekkplasteret som har fremhevet CV-en min blant andre. Det er jo en JOBB, en forskningsjobb, den erfaringen forsvinner ikke selv om man ikke får graden. 

Anonymkode: 680c5...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...