Gå til innhold

Barnevernet ringte….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha.  Nei de hadde ikke tatt barna. Er ikke slik det foregår.   

Det er MEGET vanskelig og omfattende å ta barn ut av hjemmet. 

Det skjer skjelden!

Anonymkode: d84de...b44

I saken jeg meldte ble barnet hentet av bv dagen etter, plassert i beredskapshjem, så videre i fosterhjem etter en liten stund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det vært alvorlig hadde nok barna blitt hentet og dere hadde fått beskjed om å komme i dag. Hvis dere får hente barna som normalt går dette nok bra. ❤️

Anonymkode: 1afa7...c4b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk med hus og båt slipper gjerne unna radaren til barnevernet.

Har man båt så er man en god forelder…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er bare basert på hva 2 åringen har sagt.. vi elsker jo barna våres og vi vet jo at vi har alt på det rene. Blir jo litt bekymret for at noen andre kan ha gjort noe, men da ville vel barnehagen snakket med oss og ikke barnevernet?

Anonymkode: 9c5e5...134

Barnehagen skal jo ikke spekulere i hvem det er og kan heller ikke vite om det er noen i familien eller om det har skjedd i barnehagen. Det kan du heller ikke selv være sikker på, så da har de gjort det riktige her og ikke involvere andre enn de som skal utrede bekymringen.

Anonymkode: 0c2b5...a6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Haha.  Nei de hadde ikke tatt barna. Er ikke slik det foregår.   

Det er MEGET vanskelig og omfattende å ta barn ut av hjemmet. 

Det skjer skjelden!

Anonymkode: d84de...b44

Det skjer om det er mistanke om vold, det skjer at de blir tatt ut av hjemmet mens undersøkelser pågår. Ikke sjeldent. Hver gang det er mistanke om vold og overgrep. 

Du mener heller at det skal mye til for å plassere barn fast i fosterhjem. Nå er ikke det som er temaet her. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnehagen har informasjonsplikt til foresatte dersom det ikke omhandler mistanke om vold eller overgrep - de må derimot ikke be om samtykke til å melde til BV nei.

Anonymkode: f6367...d5d

Greia er da at om.det er mistanken så ja, da kan de melde som de må. Men da må også barnet hentes ut av andre enn ts og det får hun beskjed om. Det har jo ikke skjedd. 

Så enten gjør ikke barnevernet jobben sin med å hente ut et barn ved mistanke om vold. Eller så har ikke barnehagen fulgt reglene og meldt uten opplysningsplikt. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Greia er da at om.det er mistanken så ja, da kan de melde som de må. Men da må også barnet hentes ut av andre enn ts og det får hun beskjed om. Det har jo ikke skjedd. 

Så enten gjør ikke barnevernet jobben sin med å hente ut et barn ved mistanke om vold. Eller så har ikke barnehagen fulgt reglene og meldt uten opplysningsplikt. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Opplysningsplikten går til ANDRE MYNDIGHETER. Dere er så blåst her inne av og til...

 

Opplysningsplikten til barneverntjenesten inntrer i de mest alvorlige tilfellene: når ansatte har grunn til å tro at et barn eller ungdom blir mishandlet i hjemmet, når det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt, når et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker, eller når det er fare for utnyttelse av et barn til menneskehandel.

Opplysningsplikten gjelder for alle som er ansatt ved barnehager, skolen, SFO og boliger. Ledelsen må gjøre alle ansatte, også vikarer, kjent med opplysningsplikten. Det er viktig å merke seg at opplysningsplikten er pålagt den enkelte ansatte og ikke institusjonen som sådan. De fleste institusjoner har klare rutiner på hvordan opplysningene skal formidles til barneverntjenesten, og at opplysningene formidles av ledelsen. Men selv om ledelsen har klare rutiner, har du et selvstendig ansvar for å formidle opplysningene til barneverntjenesten hvis ledelsen ikke er enig eller ikke videreformidler viktige opplysninger.

Anonymkode: ffdd5...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som tror BHG/Skole har opplysningsplikt til foreldrene.... 🙄

 

Skolepersonalet skal, på eget initiativ og uten hinder av taushetsplikten, gi opplysninger til kommunens barneverntjeneste når det er grunn til å tro at

  • et barn blir mishandlet i hjemmet
  • det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt
  • et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker
  • det er fare for utnyttelse av et barn til menneskehandel

Opplysningsplikten inntrer ved alvorlige tilfeller, hvor det er fare for at barnet tar vesentlig skade. Det er ikke tilstrekkelig at barnet ikke lever under optimale forhold. I hvilke situasjoner opplysningsplikten foreligger vil være avhengig av hva bekymringen gjelder

Anonymkode: ffdd5...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Syns det er spesielt at barnevernet ringe en mor. De sier ikke hva det gjelder, bare at barnehagen har meldt bekymring på bakgrunn av hva 2 åringen har sagt. De kaller inn til møte i morgen. Ikke noe mer?

Jeg hadde aldri godtatt å legge meg med så lite informasjon. Jeg ville visst med en gang hva dette gjaldt. Hvorfor ikke ha møte i dag? Om barnevernet ringer, så tenker man jo automatisk at det er alvorlig

Anonymkode: 867f4...d12

De må jo avtale et møte, så hvorfor skal de ikke ringe?

Per nå har de bare mottatt en bekymringsmelding fra barnehagen, og de er pliktige til å undersøke, noe de vil gjøre ved et møte. 

Skulle de møtt opp på jobben til TS og dratt henne med seg basert på noe en 2-åring har sagt i barnehagen, helt uten å undersøke først? Det kan tross alt være helt grunnløse bekymringer, men det vet de ikke før de har hatt et møte, som jo finner sted allerede i morgen.

Anonymkode: 2877a...d53

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De må jo avtale et møte, så hvorfor skal de ikke ringe?

Per nå har de bare mottatt en bekymringsmelding fra barnehagen, og de er pliktige til å undersøke, noe de vil gjøre ved et møte. 

Skulle de møtt opp på jobben til TS og dratt henne med seg basert på noe en 2-åring har sagt i barnehagen, helt uten å undersøke først? Det kan tross alt være helt grunnløse bekymringer, men det vet de ikke før de har hatt et møte, som jo finner sted allerede i morgen.

Anonymkode: 2877a...d53

Selvfølgelig burde foreldrene fått tilsendt bekymringsmeldingen samtidig, men det er det svært få barnevernstjenester som gjør. 

Etter å ha jobbet innenfor beslektede fagfelt og mot barnevernstjenesten i noen år har jeg inntrykk av at de ofte holder tilbake meldingene for å se hvordan foreldrene reagerer.

Etter mitt syn er det helt feil tankegang, med mindre det er snakk om alvorlig bekymring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (Akkurat nå):

Selvfølgelig burde foreldrene fått tilsendt bekymringsmeldingen samtidig, men det er det svært få barnevernstjenester som gjør. 

Etter å ha jobbet innenfor beslektede fagfelt og mot barnevernstjenesten i noen år har jeg inntrykk av at de ofte holder tilbake meldingene for å se hvordan foreldrene reagerer.

Etter mitt syn er det helt feil tankegang, med mindre det er snakk om alvorlig bekymring.

For å se hvordan foreldrene reagerer? Som i psykisk terror da? 

Anonymkode: cb88f...904

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (35 minutter siden):

Kjære TS,

Skjønner at dette er en vond situasjon. Mange snakker om at hvis du er uskyldig så skal du bare gå i møtet - her er jeg uenig. Jeg har jobbet tett med advokater i barnevernssaker og et grunnleggende råd er å be om å få bekymringsmeldingen tilsendt før dere skal i møte. Det kan de ikke nekte dere.

Dersom de mener bekymringen er så alvorlig at dere ikke kan få den tilsendt, anbefaler jeg å ta kontakt med advokat umiddelbart i morgen. Da er bekymringen såpass alvorlig at det er greit å ha en profesjonell å støtte seg på.

Mest sannsynlig går det helt fint, men dere som foreldre har også rettigheter og de skal ivaretas.🧡

Tusen takk for info❤️ Jeg har dessverre bare hørt skrekkhistorier når det gjelder barnevernet, så ikke rart man er usikker. 

Anonymkode: 9c5e5...134

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det vanlig at barnehagen kontakter Barnevernet direkte uten å ha tatt kontakt med hjemmet og lagt frem hva de er urolige for ? 

Anonymkode: 951c2...2ab

Ja- hvis det er mistanke om vold og/eller alvorlig omsorgssvikt/overgrep. 
men bhg burde informert om meldingen, som offentlig melder. Men mange gjør dessverre ikke det- og dermed er med på p skape enda større frykt for bv. 
 

de må undersøke dersom det er uttalelse om vold el- men dersom det ikke har skjedd så vil det fort avklares og saken henlegges. Men veldig ubehagelig tlf å få

Anonymkode: 88d3c...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å se hvordan foreldrene reagerer? Som i psykisk terror da? 

Anonymkode: cb88f...904

Jeg har inntrykk av at mange mener det er enklest å "ta foreldrene på senga" da. Ofte blir man litt satt ut av det som fremkommer, og man skal være rimelig kald for å svare 100% profesjonelt.

Etter mitt syn vil sakene i mange tilfeller bli bedre opplyst og foreldrene få mer tillit dersom de fikk lese meldingen først.

Kanskje velger de å benytte advokat, uansett føler de seg nok mer samlet når de skal forklare seg.

NB; Snakker ikke om de alvorligste sakene her - men tviler på at dette er en slik sak. Da ville nok barneverntjenesten snakket med barnet først og barnet har krav på å ta med seg en støtteperson.

Endret av Josephine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tusen takk for info❤️ Jeg har dessverre bare hørt skrekkhistorier når det gjelder barnevernet, så ikke rart man er usikker. 

Anonymkode: 9c5e5...134

Det forstår jeg godt. Du finner mange gode råd ved å google "bekymringsmelding barnevern."

Lykke til, uansett hva dere lander på, også håper jeg at du holder oss oppdatert om du orker.🩷

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Josephine skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig burde foreldrene fått tilsendt bekymringsmeldingen samtidig, men det er det svært få barnevernstjenester som gjør. 

Etter å ha jobbet innenfor beslektede fagfelt og mot barnevernstjenesten i noen år har jeg inntrykk av at de ofte holder tilbake meldingene for å se hvordan foreldrene reagerer.

Etter mitt syn er det helt feil tankegang, med mindre det er snakk om alvorlig bekymring.

...men for at barnehagen skal melde uten å kontakte familien så er det vel en alvorlig bekymring?

At de er innkalt til et møte i morgen, og ikke neste uke, tyder vel også på det?

Et familiemedlem av meg ble meldt av foreldre til venner av barna, familie, skolen osv. pga mistanke om omsorgssvikt pga rus. Det ble ikke opprettet et møte på dagen, og barna ble ikke hentet på skolen på dagen heller. Dessverre tok det tid, men da ballen først begynte å rulle så gikk det slag i slag.

Kan legge til at bekymringene viste seg å være berettiget, og selv om mor på den tiden mente at barnevernet ikke hadde grunn til å hente barna, så er hun i dag takknemlig for at det skjedde. Hun hadde et alvorlig rusproblem, og barna led under det, men takket være berdeskapshjem og senere fosterhjem har barna hatt trygge voksenpersoner og mor har kunnet stable seg på bena igjen.

Anonymkode: 2877a...d53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Josephine skrev (8 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at mange mener det er enklest å "ta foreldrene på senga" da. Ofte blir man litt satt ut av det som fremkommer, og man skal være rimelig kald for å svare 100% profesjonelt.

Etter mitt syn vil sakene i mange tilfeller bli bedre opplyst og foreldrene få mer tillit dersom de fikk lese meldingen først.

Kanskje velger de å benytte advokat, uansett føler de seg nok mer samlet når de skal forklare seg.

NB; Snakker ikke om de alvorligste sakene her - men tviler på at dette er en slik sak. Da ville nok barneverntjenesten snakket med barnet først og barnet har krav på å ta med seg en støtteperson.

Det er en umenneskelig metode. Nå vil mora bekymre seg dårlig gjennom hele dagen og natta til møtet, og møte opp utslitt og engstelig. Det er rett og slett slemt gjort.

Anonymkode: cb88f...904

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Til dere som tror BHG/Skole har opplysningsplikt til foreldrene.... 🙄

 

Skolepersonalet skal, på eget initiativ og uten hinder av taushetsplikten, gi opplysninger til kommunens barneverntjeneste når det er grunn til å tro at

  • et barn blir mishandlet i hjemmet
  • det foreligger andre former for alvorlig omsorgssvikt
  • et barn har vist vedvarende alvorlige atferdsvansker
  • det er fare for utnyttelse av et barn til menneskehandel

Opplysningsplikten inntrer ved alvorlige tilfeller, hvor det er fare for at barnet tar vesentlig skade. Det er ikke tilstrekkelig at barnet ikke lever under optimale forhold. I hvilke situasjoner opplysningsplikten foreligger vil være avhengig av hva bekymringen gjelder

Anonymkode: ffdd5...de1

Da antar jeg at barnet blir hindret fra å være med hjem den dagen også? 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om den som har meldt dere er ny og dere bare har gått dere noen uker ville jeg tatt det opp.

Er det hun ene som har meldt eller har denne personen også snakket med styrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

...men for at barnehagen skal melde uten å kontakte familien så er det vel en alvorlig bekymring?

At de er innkalt til et møte i morgen, og ikke neste uke, tyder vel også på det?

Et familiemedlem av meg ble meldt av foreldre til venner av barna, familie, skolen osv. pga mistanke om omsorgssvikt pga rus. Det ble ikke opprettet et møte på dagen, og barna ble ikke hentet på skolen på dagen heller. Dessverre tok det tid, men da ballen først begynte å rulle så gikk det slag i slag.

Kan legge til at bekymringene viste seg å være berettiget, og selv om mor på den tiden mente at barnevernet ikke hadde grunn til å hente barna, så er hun i dag takknemlig for at det skjedde. Hun hadde et alvorlig rusproblem, og barna led under det, men takket være berdeskapshjem og senere fosterhjem har barna hatt trygge voksenpersoner og mor har kunnet stable seg på bena igjen.

Anonymkode: 2877a...d53

Det er kun ved mistanke om vold eller overgrep det er berettiget etter loven. Dersom barneverntjenesten er bekymret for dette burde barnet blitt undersøkt/snakket med av barneverntjenesten før foreldre blir informert. 

Uansett blir dette spekulasjon; barneverntjenesten kan ha bedømt situasjonen mindre alvorlig, barnehagen kan ha gjort feil, det er i det hele tatt mye vi ikke vet, og jeg mener vi ikke bør spekulere for TS sin del.

Her må fakta på bordet, altså meldingen. Får ikke foreldrene den tilsendt er det alvorlig og da bør de kontakte advokat.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...