Gå til innhold

Barnevernet ringte….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

NatNat skrev (1 time siden):

Det er noe nord koreansk-aktig med barnehager i Norge. Glad jeg aldri fikk barn her. Et par jeg kjenner fikk samme melding... hvorfor ? Sikker fordi de var ikke helt A4 familie. Det gikk bra mot slutten men etter noen får år bestemme de seg for å flytte til Frankrike hvor dama var fra. Traff de i sommeren, barna er voksne og glade og helt normale.

🙄

Anonymkode: 62dcf...7b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men skole/bhg fanget det opp?

Anonymkode: cfb1c...5ab

Nei det gjorde de ikke

Anonymkode: edd01...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Si ikke det. Jeg var utsatt for overgrep av et familiemedlem og absolutt ingen andre i familien hadde anelse om hva som foregikk. De ble alle sjokkert da det kom fram

Anonymkode: edd01...424

Samme her. Her fanget ikke bhg eller skole det opp. Ble misbrukt fra 3 års alder til 11år, da jeg slapp bomba til et familie medlem. Og mange satt der og lurte hvordan de kunne oversett det.

Anonymkode: 7ff6a...2c7

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (Akkurat nå):

Barnehagen har ikke lov til å melde uten å informere med mindre det er mistanker om vold eller overgrep. Og hvis det er mistanker om dette, er det rart av barnevernet å kalle inn til samtale dagen etter? Da får vel faktiske overgripere mulighet til å slette spor / true barnet?

Rar fremgangsmåte på dette

Ja, jeg skjønner ingenting… syns også det er en litt rar fremgangsmåte. 

Anonymkode: 9c5e5...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en slags ironi over det juridiske faktum at det skal svært alvorlige forhold til for å melde uten samtykke, i den grad at barnet allerede skulle vært hentet, samtidig som dette lovkravet åpenbart ikke er oppfylt fordi barnet ikke er hentet. Barnehagen skal først og fremst gå i dialog.

Altfor mange har for lav terskel, det er en trussel mot rettssikkerheten og stjeler enormt med ressurser. Ikke fanger vi opp flere reelle saker heller, selv om stadig flere meldes.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (1 time siden):

Det er noe nord koreansk-aktig med barnehager i Norge. Glad jeg aldri fikk barn her. Et par jeg kjenner fikk samme melding... hvorfor ? Sikker fordi de var ikke helt A4 familie. Det gikk bra mot slutten men etter noen får år bestemme de seg for å flytte til Frankrike hvor dama var fra. Traff de i sommeren, barna er voksne og glade og helt normale.

Alltid så sneversynt.

Anonymkode: 152c0...6a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det gjorde de ikke

Anonymkode: edd01...424

Da utgår jo det. Fordi ingen faktisk fanget det opp, ikke skolen du gikk på heller. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Alltid så sneversynt.

Anonymkode: 152c0...6a1

Det motsatte. Jeg er ikke blind. Det er noe Nord Koreansk med barnevernet. sorry.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS,

Skjønner at dette er en vond situasjon. Mange snakker om at hvis du er uskyldig så skal du bare gå i møtet - her er jeg uenig. Jeg har jobbet tett med advokater i barnevernssaker og et grunnleggende råd er å be om å få bekymringsmeldingen tilsendt før dere skal i møte. Det kan de ikke nekte dere.

Dersom de mener bekymringen er så alvorlig at dere ikke kan få den tilsendt, anbefaler jeg å ta kontakt med advokat umiddelbart i morgen. Da er bekymringen såpass alvorlig at det er greit å ha en profesjonell å støtte seg på.

Mest sannsynlig går det helt fint, men dere som foreldre har også rettigheter og de skal ivaretas.🧡

Endret av Josephine
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså nå går det en sak i Frankrike der over 80 ?? menn syntes det var greit å voldta en bevisstløs kvinne, så det er faktisk ikke helt utenkelig at mannen din har gjort noe mot barnet uten at du vet det heller.

Anonymkode: d5fa5...67f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er det vanlig at barnehagen kontakter Barnevernet direkte uten å ha tatt kontakt med hjemmet og lagt frem hva de er urolige for ? 

Anonymkode: 951c2...2ab

Jepp, de har opplysningsplikt og meldeplikt.

Anonymkode: ffdd5...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette har skjedd meg. Fikk tlf, måtte inn på møte asap. Det var bhg som meldte. Noe min 5 åring hadde sagt. Ble et helvete uten like i mange år, endte med skillsmisse. Bare still spørsmål til bvt, og helst veldig kritiske. Man trenger ikke finne seg i alt. Jeg gjorde det i begynelsen. Alt ble så klart henlagt til slutt, men det var mange år og flere bekymringsmld etterpå. 
 

Anonymkode: 07187...84a

Her har du et problem TS. Vær heller glade for at barnevernet tar barnehagen på alvor og vil følge dere opp. Ikke gå rett inn og vær KRITISK!? 

Anonymkode: ffdd5...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis de var alvorlig beskymra hadde de tatt barna. Så ikke stress for mye. Lykke til med møte imorgen.

Anonymkode: 8aeab...103

Haha.  Nei de hadde ikke tatt barna. Er ikke slik det foregår.   

Det er MEGET vanskelig og omfattende å ta barn ut av hjemmet. 

Det skjer skjelden!

Anonymkode: d84de...b44

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja ikke sant, er jo sånn hverdagen er. Dette er en helt ny barnehage, de har bare gått der i noen uker, så de kjenner ikke barna så godt. De har ingen grunnlag for å si at barnet har endret seg osv. Jeg skal hente minste etterpå, lurer på om jeg bare skal ta ped.leder til side å høre hvorfor de ikke har snakket med oss først. Men som sagt, vet jo ikke hva dette handler om. Om det handler om noen andre.. men da vil jeg tro de kanskje hadde snakket med oss først?

Anonymkode: 9c5e5...134

 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg vil tro at om barnet mitt var utsatt for noe, så hadde hun kanskje endret atferd?  Hun er helt seg selv, smiler og ler, tuller og er som 2 åringer flest.. ingen endringer ved henne. 

Anonymkode: 9c5e5...134

Som du skriver så har ikke barnehagen grunnlag for å vite om hun har endret adferd i det siste, så de må bare belage seg på det barnet sier, og det er på det grunnlaget de har meldt.

At barnehagen har meldt om en bekymring betyr jo ikke at det faktisk har skjedd noe, men de må jo melde hvis de faktisk er bekymret for at noe er alvorlig galt.

Anonymkode: 2877a...d53

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har ikke hentet henne enda…. Kan de nekte meg å ta med barnet mitt??😳

Anonymkode: 9c5e5...134

Men herregud, kom deg av KG!

Anonymkode: ffdd5...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

 

Som du skriver så har ikke barnehagen grunnlag for å vite om hun har endret adferd i det siste, så de må bare belage seg på det barnet sier, og det er på det grunnlaget de har meldt.

At barnehagen har meldt om en bekymring betyr jo ikke at det faktisk har skjedd noe, men de må jo melde hvis de faktisk er bekymret for at noe er alvorlig galt.

Anonymkode: 2877a...d53

Syns det er spesielt at barnevernet ringe en mor. De sier ikke hva det gjelder, bare at barnehagen har meldt bekymring på bakgrunn av hva 2 åringen har sagt. De kaller inn til møte i morgen. Ikke noe mer?

Jeg hadde aldri godtatt å legge meg med så lite informasjon. Jeg ville visst med en gang hva dette gjaldt. Hvorfor ikke ha møte i dag? Om barnevernet ringer, så tenker man jo automatisk at det er alvorlig

Anonymkode: 867f4...d12

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Barnevernet ville ikke latt ts hente barnet sitt hjem om det var snakk om vold og overgrep. For da er det fare for at barnet blir utsatt for dette flere ganger i mellomtiden. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Det er derfor det virker rart og det er mulig at barnehagen har brutt taushetsplikten når de har meldt uten kommunikasjon / samtykke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (Akkurat nå):

Det er derfor det virker rart og det er mulig at barnehagen har brutt taushetsplikten når de har meldt uten kommunikasjon / samtykke

Ts har ikke hentet barnet sitt enda, så hun vet jo egentlig ikke om hun får hentet henne.

Anonymkode: 867f4...d12

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (2 minutter siden):

Det er derfor det virker rart og det er mulig at barnehagen har brutt taushetsplikten når de har meldt uten kommunikasjon / samtykke

DE HAR OPPLYSNINGSPLIKT OG MELDEPLIKT! 

Anonymkode: ffdd5...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (1 minutt siden):

Det er derfor det virker rart og det er mulig at barnehagen har brutt taushetsplikten når de har meldt uten kommunikasjon / samtykke

Barnehagen har informasjonsplikt til foresatte dersom det ikke omhandler mistanke om vold eller overgrep - de må derimot ikke be om samtykke til å melde til BV nei.

Anonymkode: f6367...d5d

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...