Gå til innhold

Barnevernet ringte….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Paneera skrev (5 minutter siden):

Høres uforsvarlig ut. Kan være direkte farlig å sende barnet hjem til foreldrene,  hvis de faktisk er overgripere eller voldsutøvere, når de er "tatt"


Dette gjør barnevernet når de får en bekymringsmelding. 

https://www.bufdir.no/barnevern/nar-barnevernet-far-en-bekymringsmelding?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=Barnevern | Barnevernet&gad_source=1&gbraid=0AAAAACXrlXMR-9eqqdgcHHSUIXNdGXSCQ&gclid=EAIaIQobChMIh6j1ot_ZiAMV21SRBR0d_CFdEAAYASAAEgJPQfD_BwE

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wilma89 skrev (4 minutter siden):

Hva tenker du man skal gjøre?

Hente barna på dagen? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Hva tenker du man skal gjøre?

Det er vanlig å akuttplassere ved mistanker om vold og overgrep.  

Det første som gjøres er kroppslige undersøkelser og deretter avhør. Dette skjer på såkalte barnehus. 

I ts sin sak dreier det seg ikke om vold eller overgrepsmistanker.  Da hadde barnet vært på barnehus nå. Politiet ville hentet foreldrene på jobb, og barnet blitt med barnevernet til barnehus. 

Om undersøkelsene tar lang tid kan de holde barnet i opptil 4-6 mnd. Barnevernet må bare fremme det for nemda og få godkjenning til det. 

Etter 4-6 mnd kommer saken opp og retten bestemmer om barnet skal tilbakeføres. 

 

I de fleste saker oppklarer man saken på kort tid, og barnet slipper å bo lenge borte. 

Anonymkode: e1eb2...6af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men dersom det er bekymring for så alvorlige ting skal som oftest ikke barnet være sammen med sine foreldre når de mottar beskjed om at de er meldt. For meg virker det rart at bhg har så stor bekymring at de er fritatt/skal ikke si fra til foresatte, og at bv går frem slik de gjør nå. Jeg begynner å undres om bhg har gjort feil ved å ikke varsle foresatte først.

Anonymkode: 5b620...907

Det er barnevernet som skal vurdere om barnehagen kan informere foreldrene.

Anonymkode: ffdd5...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vanlig å akuttplassere ved mistanker om vold og overgrep.  

Det første som gjøres er kroppslige undersøkelser og deretter avhør. Dette skjer på såkalte barnehus. 

I ts sin sak dreier det seg ikke om vold eller overgrepsmistanker.  Da hadde barnet vært på barnehus nå. Politiet ville hentet foreldrene på jobb, og barnet blitt med barnevernet til barnehus. 

Om undersøkelsene tar lang tid kan de holde barnet i opptil 4-6 mnd. Barnevernet må bare fremme det for nemda og få godkjenning til det. 

Etter 4-6 mnd kommer saken opp og retten bestemmer om barnet skal tilbakeføres. 

 

I de fleste saker oppklarer man saken på kort tid, og barnet slipper å bo lenge borte. 

Anonymkode: e1eb2...6af

Det kommer helt an på. Akkurat to saker der bekymringen gikk på vold, som ble henlagt etter undersøkelse uten at barna ble tatt ut av familien eller politiet ble involvert. Man tar ikke en 2-åring som sier «mamma slår meg» ut av familien uten at det finnes noen andre bevis for at det har skjedd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bv har ikke pågående saker for å være slemme eller for moro skyld….Å be om å ta opp samtalen virker bare ekstra mistenkelig. Du fremstår som en som ser på bv som en fiende og som ikke samarbeider. Og dermed virker du både ustabil og dum. Noe som er de værste foreldra for du skjønner ikke alvoret selv

Anonymkode: fa00b...33c

Man ber ikke om å ta opp samtalen. Man gjør det i hemmelighet. 
 

Jeg har vært en av de som har snakket BVT opp, og egentlig forsvart de mye. Derfor jeg ble så lei meg og skuffet når den ene saksbehandleren plutselig skrev et vedtak som ikke hang på greip. 

Baratheon skrev (1 time siden):

Bare fordi du tror du vet hvilken hjelp barna trenger, betyr det ikke at det er rett hjelp.

Slutt å motarbeid barnevernstjenesten, og gi barna dine hjelpen de trenger.

De ville ikke hjelpe, de ønsket ikke å gi hverken fosterhjem, avlastning eller annen hjelp. Hvordan kan jeg gi barn hjelpen de trenger når BVT sier at de ikke vil? Barnevernet mener vi hører innunder helse og omsorg, helse og omsorg mener vi hører innunder barnevernet. 
 

Så jeg bare sier det, ha på opptak. Men vet aldri når det kan komme til nytte. 

Anonymkode: 4942f...68c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paneera skrev (18 minutter siden):

Hente barna på dagen? 

Det ville vært svært traumatisk for et barn. Man kan ikke ta ut barn bare baser på noe et så lite barn har sagt, man må  undersøke. 

Anonymkode: 77ccc...926

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man ber ikke om å ta opp samtalen. Man gjør det i hemmelighet. 
 

Jeg har vært en av de som har snakket BVT opp, og egentlig forsvart de mye. Derfor jeg ble så lei meg og skuffet når den ene saksbehandleren plutselig skrev et vedtak som ikke hang på greip. 

De ville ikke hjelpe, de ønsket ikke å gi hverken fosterhjem, avlastning eller annen hjelp. Hvordan kan jeg gi barn hjelpen de trenger når BVT sier at de ikke vil? Barnevernet mener vi hører innunder helse og omsorg, helse og omsorg mener vi hører innunder barnevernet. 
 

Så jeg bare sier det, ha på opptak. Men vet aldri når det kan komme til nytte. 

Anonymkode: 4942f...68c

Du ville ha barnevakt med andre ord? Du kan ikke BE barnevernet om fosterhjem selv! Avlastning får man skaffe seg nettverk for!

Anonymkode: ffdd5...de1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (33 minutter siden):

Jeg jobber ikke i barnehage, men har jobb der jeg regelmessig melder til barnevernet. Hovedregelen er at man informerer om bekymringsmeldinger, men ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep skal vi ikke informere. Barnevernet informerer da heller ikke hva bekymringen handler om når foreldrene kalles inn til samtale. De ønsker å se reaksjonen når meldingen leses opp. 
 

Når det kommer til din sak kjenner jeg to fult oppegående familier som ble meldt til barnevernet på bakgrunn av noe barnet sa i barnevernet. Ble opprettet undersøkelse, men begge ble selvfølgelig henlagt. Beste dere kan gjøre er å samarbeide. Så er alt dette over i løpet av kort tid.

Dette er brudd på taushetsplikt. Mistanke utløser ikke fritak fra taushetsplikt, dere må ha «grunn til å tro». 

Anonymkode: 4942f...68c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er brudd på taushetsplikt. Mistanke utløser ikke fritak fra taushetsplikt, dere må ha «grunn til å tro». 

Anonymkode: 4942f...68c

Har aldri meldt bekymring om vold eller seksuelle overgrep. Jobber innenfor rus og avhengighet. Når jeg melder bekymring til barnevernet vet jeg at at det er aktiv rus i bildet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du ville ha barnevakt med andre ord? Du kan ikke BE barnevernet om fosterhjem selv! Avlastning får man skaffe seg nettverk for!

Anonymkode: ffdd5...de1

Jeg ba om det ja, da jeg og barna måtte via krisesenter pga vold og starte et helt nytt liv. Noe de også sa flere ganger at vi selvsagt skulle få. Målet var å ikke benytte seg av nettverk som hadde kontakt med voldsutøver. (Vanlig at det er eneste nettverk, da man i voldelige relasjoner blir avskåret fra annet nettverk)
 

Men denne tråden handler uansett ikke om min sak. Jeg sier bare ta opptak. Hvis man ikke trenger det så er det kjempefint, men det kan man ikke vite. Ikke vær godtroende, det er ikke særlig høy utdanning for å få jobb i barnevernstjenesten, og de er gjerne mer ildsjeler med personlig overbevisning enn faglig tyngde. 
 

 

Anonymkode: 4942f...68c

  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det ville vært svært traumatisk for et barn. Man kan ikke ta ut barn bare baser på noe et så lite barn har sagt, man må  undersøke. 

Anonymkode: 77ccc...926

At et barn blir holdt borte fra foreldrene i et døgn (i tilfeller med faktisk vold og overgrep)c i påvente av samtalen dagen etter, er vel et bedre alternativ enn at barnet sendes hjem til overgriperen / voldsutøveren som straffer barnet / truer det til stillhet / sletter bevis ol.?

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Man ber ikke om å ta opp samtalen. Man gjør det i hemmelighet. 
 

 

Hehe, og du tror det kan brukes som bevis? Nope, det får du nemlig ikke bruke til noe som helst når du ikke opplyser om at du tar opp. Bare å Google 😊

Anonymkode: 07e77...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Paneera skrev (42 minutter siden):

Men er det ikke rart å sende barnet hjem til foreldrene i påvente av at foreldrene blir innkalt til samtale dagen etter? 

Og er det trygt? Barnet kan manipuleres ja, men dersom det skjer aøvorlige ting kan foreldren føle at nå raser alt, de taper ansikt og ender med å skade barnet mer i ren frykt/affekt.

Anonymkode: 5b620...907

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnehager skal jo alltid si ifra i forkant. 🤔

Anonymkode: a062f...c4b

Et forslag er å lese de andre svarene i tråd før man kommenterer.

Anonymkode: 77c14...8ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og er det trygt? Barnet kan manipuleres ja, men dersom det skjer aøvorlige ting kan foreldren føle at nå raser alt, de taper ansikt og ender med å skade barnet mer i ren frykt/affekt.

Anonymkode: 5b620...907

Jeg glemte også faren for at de stikker av med barnet.

Anonymkode: 5b620...907

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei! Trenger råd og om andre har erfaring! Vi er en heeelt vanlig, normal familie på 5, med hus, båt, bil osv osv. Det er masse kjærlighet i familien vår og mye latter.

I stad fikk jeg plutselig en telefon fra barnevernet som spurte om vi kunne komme inn til samtale i morgen, fordi barnehagen har sendt en bekymringsmelding.. Dette på grunnlag av noe vår minste på 2 år, har sagt i barnehagen. Vi fikk ikke vite hva. 
 

Noe  andre som har erfaring? Hadde aldri sett for meg at jeg skulle hatt noe med barnevernet å gjøre… jeg er helt i sjokk for at noen kan tenke dette om oss… altså barnehagen.. 

Anonymkode: 9c5e5...134

Finn advokat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hehe, og du tror det kan brukes som bevis? Nope, det får du nemlig ikke bruke til noe som helst når du ikke opplyser om at du tar opp. Bare å Google 😊

Anonymkode: 07e77...175

Du får begynne og Google selv. Det er lov å bruke det som bevis, så lenge man selv deltar i samtalen. Man trenger da ikke å si ifra om at man tar opp opptak.

»Er det lov å fremlegge samtaler man selv er delaktig i som bevis?

Vi vet at det ikke er belagt med straffeansvar å ta opp samtaler eller bildeopptak dersom man selv deltar i dette. Spørsmålet videre er om det er anledning til å bruke slike opptak som bevis i retten? I utgangspunktet kan spørsmålet besvares med ja. Etter de alminnelige bevisføringsregler i tvisteloven fremgår at partene har rett til å føre de beviser de selv ønsker for å få dokumentert det faktum de selv anfører.»

https://juridisk.no/annet/lyd-og-bildeopptak-som-bevis/

Anonymkode: 93ed0...1cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du får begynne og Google selv. Det er lov å bruke det som bevis, så lenge man selv deltar i samtalen. Man trenger da ikke å si ifra om at man tar opp opptak.

»Er det lov å fremlegge samtaler man selv er delaktig i som bevis?

Vi vet at det ikke er belagt med straffeansvar å ta opp samtaler eller bildeopptak dersom man selv deltar i dette. Spørsmålet videre er om det er anledning til å bruke slike opptak som bevis i retten? I utgangspunktet kan spørsmålet besvares med ja. Etter de alminnelige bevisføringsregler i tvisteloven fremgår at partene har rett til å føre de beviser de selv ønsker for å få dokumentert det faktum de selv anfører.»

https://juridisk.no/annet/lyd-og-bildeopptak-som-bevis/

Anonymkode: 93ed0...1cf

Feil. Det er ikke brukandes.

Anonymkode: 07e77...175

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...