Gå til innhold

Barnevernet ringte….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Så lenge det er snakk om vold eller overgrep. 

Anonymkode: 2d17e...1b2

Men dersom det er bekymring for så alvorlige ting skal som oftest ikke barnet være sammen med sine foreldre når de mottar beskjed om at de er meldt. For meg virker det rart at bhg har så stor bekymring at de er fritatt/skal ikke si fra til foresatte, og at bv går frem slik de gjør nå. Jeg begynner å undres om bhg har gjort feil ved å ikke varsle foresatte først.

Anonymkode: 5b620...907

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ville blitt alvorlig redd for at barnet mitt hadde opplevd noe jeg ikke visste om. 

Ikke automatisk blitt redd for hva barnehagen mente om oss... 

Merkelig reaksjon. 

Anonymkode: ae1e0...d49

Dette. Er jo helt naturlig at barnehagen tar dette på alvor. Det er mange saker som blir føyd under teppet med at «barn sier mye forskjellig.» spesielt i saker som omhandler direkte bekymringsmeldinger til barnevernstjenesten. Når det gjelder vold og overgrep så er det faktisk viktig at det blir satt inn strakstiltak. 
Selv om Ts ikke har gjort noe, så kan det være andre i familiær relasjon som har. Greit å få det avklart for barnet sin del, tenker jeg. 

Anonymkode: bb841...f6f

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De har ikke opplyst oss om noe som helst… 

Anonymkode: 9c5e5...134

Da vil jeg tro de har mistanke om vold og/eller overgrep. De skal alltid informere om de melder fra om noe annet.

Anonymkode: e071e...e8f

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei, hvis bgh mistenker overgrep/vold så kontaktes ikke foreldrene, da meldes det kun til BV.

Anonymkode: 07e77...175

Men om det mistenkes noe så alvorlig, så får ikke foreldrene være sammen med barnet sitt fra de får beskjed, til det er undersøkt. 
For da kan foreldrene både manipulere barnet, samt slette eventuelle bevis de måtte ha.

Slik gjør bindet hvertfall i «min» kommune. Det er ikke slik at vi lar barna dra hjem sammen med potensielle overgripere.

 

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men dersom det er bekymring for så alvorlige ting skal som oftest ikke barnet være sammen med sine foreldre når de mottar beskjed om at de er meldt. For meg virker det rart at bhg har så stor bekymring at de er fritatt/skal ikke si fra til foresatte, og at bv går frem slik de gjør nå. Jeg begynner å undres om bhg har gjort feil ved å ikke varsle foresatte først.

Anonymkode: 5b620...907

Veldig enig i det du skriver her.

Anonymkode: 1d976...d9c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ved mistanke om alvorlig vold et barnehagen pliktig til å melde uten å kontakte foresatte først.

Barnehageansatte er nødt til å ta på alvor det barn sier. 

Anonymkode: ca217...07b

Barn kan si mye rart. De må da ikke ta alt det for god fisk?! Her sier jo oppførsel alt, ikke hva ungen skravler om på inn og utpust? 

Anonymkode: 0fe18...465

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baratheon skrev (6 timer siden):

Hvorfor er dette relevant sett opp i mot om man kan få en bekymringsmelding mot seg?

Å hjelpes! For å bygge opp om at de er en vanlig familie?!? At de ikke skiller seg ut? Det forstår du også! 

Anonymkode: 0fe18...465

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Baratheon skrev (6 timer siden):

Hvorfor er dette relevant sett opp i mot om man kan få en bekymringsmelding mot seg?

….. hvis du er oppegående, vil du forstå at de fleste som blir truet uten grunn, finner det de tror er relevant for å forklare hvem de er… Hjelpe meg…. 

Anonymkode: 0fe18...465

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehager skal jo alltid si ifra i forkant. 🤔

Anonymkode: a062f...c4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bare fordi du har bil og båt og hus så tror du er fredet for barnevernet eller? Prøver du å si at du er rik og har alt på plass så er det unnskylding for at det ikke skal være noe galt? Det er mange som har båt bil og hus som faktisk misbruker barna deres og har den perfekte fasaden! Det er de som er de farlige! Sier ikke at du har gjort noe men du høres ut som en hvit kvinne som er  privilegert ..

Anonymkode: 96e70...01b

Gjesp! Legg viljen din til, så forstår du at folk som føler seg truet, nevner ting som kanskje blir urelevant… Det er helt normal, menneskelig reaksjon! Og å legge til at «du høres ut som en hvit kvinne som er privilegert», sier mer om deg enn en som er livredd og prøver å forsvare seg. Du oppfører deg ekkelt og dømmende! 🤮 Hvorfor er det så viktig for deg å rakke ned på TS, når hun skriver fordi hun er stresset, redd og opplever noe som kanskje er hennes største mareritt? Får du orgasme eller?? Syke mennesker på KG er det hvertfall…. «Hvem kan jeg rakke ned i dag for å bli tilfredsstilt»? 🥳

Anonymkode: 0fe18...465

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Barnehager skal jo alltid si ifra i forkant. 🤔

Anonymkode: a062f...c4b

Bare hvis de vil opprettholde et godt samarbeid med foreldrene.

Anonymkode: 77ccc...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere har rett på innsyn i hva barnehagen har sendt inn og skrevet i bekymringsmelding, og får nok dette i morgen under samtalen. Det opplyses ikke om over tlf. 

Barnehagen er pliktig til å melde fra om bekymring - uavhengig av hva det er og gjelder. Og barnevernet er pliktet til å følge det opp. 

 

Anonymkode: 0c077...29a

De har lov å få mld før møtet slik at de kan lese gjennom i fred og ro 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bare fordi du har bil og båt og hus så tror du er fredet for barnevernet eller? Prøver du å si at du er rik og har alt på plass så er det unnskylding for at det ikke skal være noe galt? Det er mange som har båt bil og hus som faktisk misbruker barna deres og har den perfekte fasaden! Det er de som er de farlige! Sier ikke at du har gjort noe men du høres ut som en hvit kvinne som er  privilegert ..

Anonymkode: 96e70...01b

Så ufattelig hjernedødt!

Anonymkode: d19e6...06a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er i din fulle rett til å gjøre lydopptak . Uten å opplyse. Få mest mulig dokumentert skriftlig. På mail og referat . Tlf.samtaler bør tas opp. Du kan også ta med deg en 3.person som " vitne" under møter. Gjør lydopptak. 

Har ikke selv vært under lupen. Men flere jeg kjenner. Noe på sin plass ,men mye tilfeldigheter og regelrett urett. Som i løgner og inkompetanse. 

Jeg er for barnevern. Men de må følge loven og være ærlige. 

Jeg er kritisk til at nesten hvermansen kan melde inn bekymring uten å måtte stå til rette. Dersom jeg skulle meldt noen til barnevernet ,hadde jeg hatt null problemer med å stått frem med navn og begrunnelse . Da det er barn man skal hjelpe ❤ 

Jeg tror mange barn som virkelig trenger hjelp ikke får det. Jeg tror også barn som ikke burde havnet inn i denne karusellen gjør det,pga voksne med masker . Som er feige og uærlige for å fremme seg selv. 

Så rådet er : DOKUMENTER . ! ( og samarbeid ! ) 

Sender deg en engel dersom du har ditt på det rene.

 

Anonymkode: 92761...27a

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i barnehage, men har jobb der jeg regelmessig melder til barnevernet. Hovedregelen er at man informerer om bekymringsmeldinger, men ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep skal vi ikke informere. Barnevernet informerer da heller ikke hva bekymringen handler om når foreldrene kalles inn til samtale. De ønsker å se reaksjonen når meldingen leses opp. 
 

Når det kommer til din sak kjenner jeg to fult oppegående familier som ble meldt til barnevernet på bakgrunn av noe barnet sa i barnevernet. Ble opprettet undersøkelse, men begge ble selvfølgelig henlagt. Beste dere kan gjøre er å samarbeide. Så er alt dette over i løpet av kort tid.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Jeg jobber ikke i barnehage, men har jobb der jeg regelmessig melder til barnevernet. Hovedregelen er at man informerer om bekymringsmeldinger, men ved mistanke om vold eller seksuelle overgrep skal vi ikke informere. Barnevernet informerer da heller ikke hva bekymringen handler om når foreldrene kalles inn til samtale. De ønsker å se reaksjonen når meldingen leses opp. 
 

Når det kommer til din sak kjenner jeg to fult oppegående familier som ble meldt til barnevernet på bakgrunn av noe barnet sa i barnevernet. Ble opprettet undersøkelse, men begge ble selvfølgelig henlagt. Beste dere kan gjøre er å samarbeide. Så er alt dette over i løpet av kort tid.

Men er det ikke rart å sende barnet hjem til foreldrene i påvente av at foreldrene blir innkalt til samtale dagen etter? 

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Paneera skrev (6 minutter siden):

Men er det ikke rart å sende barnet hjem til foreldrene i påvente av at foreldrene blir innkalt til samtale dagen etter? 

Er det ikke rart å akuttplassere et barn på bakgrunn av én bekymringsmelding fra barnehagen før barnevernet har rukket å møte barn eller foreldre?

Jeg har ikke stått i en situasjon hvor jeg har behøvd å melde noe, men jeg er en som tenker at jeg heller ville ha meldt hvis jeg var i tvil, enn å la det gå. Hadde jeg visst at barn da ble akuttplassert på dagen så hadde jeg ikke turt å melde før jeg var 100% sikker.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (5 minutter siden):

Men er det ikke rart å sende barnet hjem til foreldrene i påvente av at foreldrene blir innkalt til samtale dagen etter? 

Helt vanlig. Man ser nok dog an bekymringsmeldingen. At feks en 2-åring  sier «mamma slår meg» kan jo være alvorlig, men man vet også at 2-åringer kan si mye rart, men prosedyren er å innkalle til samtale med kort frist for så å starte undersøkelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (1 minutt siden):

Helt vanlig. Man ser nok dog an bekymringsmeldingen. At feks en 2-åring  sier «mamma slår meg» kan jo være alvorlig, men man vet også at 2-åringer kan si mye rart, men prosedyren er å innkalle til samtale med kort frist for så å starte undersøkelse. 

Høres uforsvarlig ut. Kan være direkte farlig å sende barnet hjem til foreldrene,  hvis de faktisk er overgripere eller voldsutøvere, når de er "tatt"

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paneera skrev (Akkurat nå):

Høres uforsvarlig ut. Kan være direkte farlig å sende barnet hjem til foreldrene,  hvis de faktisk er overgripere eller voldsutøvere, når de er "tatt"

Hva tenker du man skal gjøre?

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...