Gå til innhold

Barnevernet ringte….


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er ikke vanlig å fjerne barna fra hjemmet mens undersøkelse pågår. Det er langt fra vanlig faktisk

Anonymkode: fa00b...33c

Jeg snakket om at hvis det hadde vært så ille som vold så får hun ikke hente hjem DET barnet i dag. Du skriver at de kun gjør dette med DET barnet og ikke søsken. Så hva er vi uenige om?

Anonymkode: cfb1c...5ab

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei! Trenger råd og om andre har erfaring! Vi er en heeelt vanlig, normal familie på 5, med hus, båt, bil osv osv. Det er masse kjærlighet i familien vår og mye latter.

I stad fikk jeg plutselig en telefon fra barnevernet som spurte om vi kunne komme inn til samtale i morgen, fordi barnehagen har sendt en bekymringsmelding.. Dette på grunnlag av noe vår minste på 2 år, har sagt i barnehagen. Vi fikk ikke vite hva. 
 

Noe  andre som har erfaring? Hadde aldri sett for meg at jeg skulle hatt noe med barnevernet å gjøre… jeg er helt i sjokk for at noen kan tenke dette om oss… altså barnehagen.. 

Anonymkode: 9c5e5...134

Når barnehagen melder uten samtykke bruker de opplysningsplikten. For st den skal være oppfylt må vilkårene i barnevernloven paragraf 13-2 være oppfylt. Det dreier seg da om mistanke om alvorlig omsorgssvikt, der taushetsplikt og samtykke ikke gjelder. En helt vanlig famiilie med alt materielt på stell, med «masse kjærlighet og latter» kan også utsette barn for grov omsorgssvikt.

Anonymkode: 57926...14a

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg snakket om at hvis det hadde vært så ille som vold så får hun ikke hente hjem DET barnet i dag. Du skriver at de kun gjør dette med DET barnet og ikke søsken. Så hva er vi uenige om?

Anonymkode: cfb1c...5ab

Men det er jo bare tull. Det er uhyre sjelden at barn akuttplasseres uten at det er gjort videre undersøkelser, også når melding omhandler bekymring for grov vold. 

Anonymkode: 75142...eea

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det er jo bare tull. Det er uhyre sjelden at barn akuttplasseres uten at det er gjort videre undersøkelser, også når melding omhandler bekymring for grov vold. 

Anonymkode: 75142...eea

Så hvis mange saker har du hørt om siden du har den meningen? 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er godt å høre! Jeg aner ikke hva det er snakk om, er ikke sikkert det er oss det går på heller.. Men syns det er trist at barnehagen evt. ser sånn på oss… om det er noe med oss.. 

Anonymkode: 9c5e5...134

De ser ikke på dere på noen spesiell måte. De gjør bare det de er pliktige til. Det kan jo ikke være sånn at bhg skal vurdere et barns uttalelser etter hvordan de vurderer foreldrene. Det er vel ganske sikkert at nettopp denne tankegangen har gjort at en del tilfeller av vold/overgrep /omsorgssvikt ikke har blitt oppdaget tidligere (og sikkert fremdeles).

Jeg forstår at det er ubehagelig og sikkert et lite sjokk å få en sånn beskjed. Det kommer nok til å gå veldig bra. Ikke se på hverken bhg eller bvt som fienden. De gjør jobben sin. Du skal bare svare på spørsmålene de stiller. Lykke til! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så hvis mange saker har du hørt om siden du har den meningen? 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Det har jeg ikke tall på. Jeg har jobbet i barnevernet i 17 år, så temmelig mange. 

Men det finnes jo også statistikk på dette. 

Anonymkode: 75142...eea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har jeg ikke tall på. Jeg har jobbet i barnevernet i 17 år, så temmelig mange. 

Men det finnes jo også statistikk på dette. 

Anonymkode: 75142...eea

Kommuner operer forskjellig. Jeg har mine erfaringer på en annen måte.

Anonymkode: cfb1c...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så mange har kommentert dette. Det ble sikkert ment som at de er en vanlig familie, ikke dårlig råd eller delt hjem. For ved dårlig råd og delt hjem kan det naturligvis komme selvsagte ting. 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Eller så blir man delt hjem med dårlig råd på grunn av av slike ting.

Anonymkode: 77c14...8ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det vanlig at barnehagen kontakter Barnevernet direkte uten å ha tatt kontakt med hjemmet og lagt frem hva de er urolige for ? 

Anonymkode: 951c2...2ab

Ja om det er snakk om vold eller overgrep

Anonymkode: 9762b...4e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oi. Om barnehagen kan sende bekymringsmelding på bakgrunn av hva en 2 åring har sagt, så er det mange som burde blitt meldt inn.

2 åringer sier mye rart. Merkelig at barnehagen ikke snakket med dere foreldre først.

Anonymkode: 867f4...d12

Det nan se ikke om det er vold eller overgrep som mistenkes 

Anonymkode: 9762b...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Så hvis mange saker har du hørt om siden du har den meningen? 

Anonymkode: cfb1c...5ab

Jeg er godt over 40 år og pratet mye med både ansatte i bv og bhg. Man lærer og får vite ting med livserfaring. Har selv vært en runde i bv pga barnefar. De er både dyktig og profesjonelle og ser det riktige bildet er min erfaring. Hva slags grunnlag har du, til å påstå at alle barn blir omplassert når de undersøker vold? Tror du ikke halve Oslo øst hadde vært omplassert på et eller annet tidspunkt da? Er ikke sånn 

Anonymkode: fa00b...33c

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS

Hvis barna har det bra hos dere må dere bare puste med magen og prøve å tenke på noe annet inntil møtet. Dere kan spekulere i øst og vest over hva barnet har sagt, men det hjelper ikke. De er helt sikkert vant til stressede foreldre, som fort blir sjekket ut av «sakene». Jeg tror ikke det hjelper å høre alle mulige historier her inne, for det kan gjøre dere veldig nervøse. Hvis dere ikke har noe å skjule går det HELT fint. Jeg har en eldre gutt som har sagt noen dumme ting til lærere om oss her hjemme (han har adhd og god fantasi 🥳) og jeg har aldri opplevd at de fagpersonene jeg har snakket med har trodd dårlig om oss. De er veldig gode til å lytte og snakke, og så lenge vi har vært ærlige og åpne, har samarbeidet vært supert. Lykke til på møtet! 

Anonymkode: 42993...8db

  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det vanlig at barnehagen kontakter Barnevernet direkte uten å ha tatt kontakt med hjemmet og lagt frem hva de er urolige for ? 

Anonymkode: 951c2...2ab

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Oi. Om barnehagen kan sende bekymringsmelding på bakgrunn av hva en 2 åring har sagt, så er det mange som burde blitt meldt inn.

2 åringer sier mye rart. Merkelig at barnehagen ikke snakket med dere foreldre først.

Anonymkode: 867f4...d12

 

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, syns det er veldig rart.. og syns det er rart at de ikke har tatt oss til side først?.. Ja hun sier jo ja til alt! Hun prater og skravler om alt og ingenting.. Jeg er jo ikke bekymret, for vi vet jo at vi ikke har gjort noe galt.. Er bekymret for at vi får et dårlig forhold til barnehagen.. vil også si at de går i ny barnehage.. de kjenner verken oss eller barna så godt.

Anonymkode: 9c5e5...134

 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja ikke sant, er jo sånn hverdagen er. Dette er en helt ny barnehage, de har bare gått der i noen uker, så de kjenner ikke barna så godt. De har ingen grunnlag for å si at barnet har endret seg osv. Jeg skal hente minste etterpå, lurer på om jeg bare skal ta ped.leder til side å høre hvorfor de ikke har snakket med oss først. Men som sagt, vet jo ikke hva dette handler om. Om det handler om noen andre.. men da vil jeg tro de kanskje hadde snakket med oss først?

Anonymkode: 9c5e5...134

Ikke spør om noe uten å ha opptak på! Jeg har kjempet i et år for å få hjelp av barnevernet, hvor de har avvist og avvist. I siste vedtak nå står det at jeg har vært vanskelig å samarbeide med, og at uten hjelp må de vurdere om barna kan bo her. (Jeg har heldigvis opptak av hvert eneste møte, og har vel aldri vært i et møte uten at det har deltatt fastlege/helsesykepleier etc, derfor jeg er så sjokkert over at de direkte lyver!).   

 

Barnehagen har jo taushetsplikt, men de har meldeplikt når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller utsettes for alvorlig omsorgssvikt". Dvs det er ikke nok at barnet uttaler dette, de må ha grunn til å tro det. 

Ved utslag av meldeplikten, så skal de melde uten ugrunnet opphold. Dvs de kan ikke vente med å melde til de feks har snakket med foreldre. 

 

Dere må forberede dere på at barnehagen har misforstått noe, og at forholdet aldri blir det samme. Jeg kunne aldri stolt på en barnehage som hadde trodd jeg mishandlet barnet mitt. 

Husk også opptak av møtet med bvt. Ikke informer om at du har opptak. Bare ha det for din egen del. Og dobbeltsjekk når du får referat. Det er så mange ting som de har skrevet i vedtaket mitt som ikke stemmer, men som jeg heldigvis vet at stemmer da jeg kan lytte til det. Jeg får ikke akkurat gjort noe med det, men for min egen del er det sinnsykt godt å ha bevis på at jeg ikke har forestilt meg ting. 

 

Anonymkode: 4942f...68c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

 

 

 

Ikke spør om noe uten å ha opptak på! Jeg har kjempet i et år for å få hjelp av barnevernet, hvor de har avvist og avvist. I siste vedtak nå står det at jeg har vært vanskelig å samarbeide med, og at uten hjelp må de vurdere om barna kan bo her. (Jeg har heldigvis opptak av hvert eneste møte, og har vel aldri vært i et møte uten at det har deltatt fastlege/helsesykepleier etc, derfor jeg er så sjokkert over at de direkte lyver!).   

 

Barnehagen har jo taushetsplikt, men de har meldeplikt når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller utsettes for alvorlig omsorgssvikt". Dvs det er ikke nok at barnet uttaler dette, de må ha grunn til å tro det. 

Ved utslag av meldeplikten, så skal de melde uten ugrunnet opphold. Dvs de kan ikke vente med å melde til de feks har snakket med foreldre. 

 

Dere må forberede dere på at barnehagen har misforstått noe, og at forholdet aldri blir det samme. Jeg kunne aldri stolt på en barnehage som hadde trodd jeg mishandlet barnet mitt. 

Husk også opptak av møtet med bvt. Ikke informer om at du har opptak. Bare ha det for din egen del. Og dobbeltsjekk når du får referat. Det er så mange ting som de har skrevet i vedtaket mitt som ikke stemmer, men som jeg heldigvis vet at stemmer da jeg kan lytte til det. Jeg får ikke akkurat gjort noe med det, men for min egen del er det sinnsykt godt å ha bevis på at jeg ikke har forestilt meg ting. 

 

Anonymkode: 4942f...68c

Bv har ikke pågående saker for å være slemme eller for moro skyld….Å be om å ta opp samtalen virker bare ekstra mistenkelig. Du fremstår som en som ser på bv som en fiende og som ikke samarbeider. Og dermed virker du både ustabil og dum. Noe som er de værste foreldra for du skjønner ikke alvoret selv

Anonymkode: fa00b...33c

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Ikke spør om noe uten å ha opptak på! Jeg har kjempet i et år for å få hjelp av barnevernet, hvor de har avvist og avvist. I siste vedtak nå står det at jeg har vært vanskelig å samarbeide med, og at uten hjelp må de vurdere om barna kan bo her.

Bare fordi du tror du vet hvilken hjelp barna trenger, betyr det ikke at det er rett hjelp.

Slutt å motarbeid barnevernstjenesten, og gi barna dine hjelpen de trenger.

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å be om å ta opp samtalen virker bare ekstra mistenkelig. Du fremstår som en som ser på bv som en fiende og som ikke samarbeider

Hvorfor tror du politiet tar opp sine egne avhør?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, syns det er veldig rart.. og syns det er rart at de ikke har tatt oss til side først?.. Ja hun sier jo ja til alt! Hun prater og skravler om alt og ingenting.. Jeg er jo ikke bekymret, for vi vet jo at vi ikke har gjort noe galt.. Er bekymret for at vi får et dårlig forhold til barnehagen.. vil også si at de går i ny barnehage.. de kjenner verken oss eller barna så godt.

Anonymkode: 9c5e5...134

Det bedre at de skjekker en gang for mye enn en for lite. Mange historier om barn som utagerte og sa "rare" ting, men som det aldri ble tatt tak i, og det viste seg å være faktiske ting som foregikk. Deres finansielle status er irellevant, og barnehagen har jo ingen anelse om hva som potensielt foregår bak den fine fasaden. 

Anonymkode: 53484...f39

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Oisann, veldig rart at barnehagen ikke har tatt det med dere før de meldte.

Nei, hvis bgh mistenker overgrep/vold så kontaktes ikke foreldrene, da meldes det kun til BV.

Anonymkode: 07e77...175

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så burde du være glad for at barnevernet ringte deg. Dette betyr at noen mest sannsynlig har sendt en bekymringsmelding til de. Dette betyr også at det virker. Alle burde heller varsle en gang for mye enn en gang for lite. For det andre : Hvorfor er TS i sjokk? Barnevernet er ikke fienden. Slipp de inn, prat med de og ta en kopp kaffe. De er der for å hjelpe barnet. Hvis det er som du sier at dere er en helt vanlig familie på 5, hva er problemet da? Ta en prat med de.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...