Gå til innhold

Dere med mine/dine barn og fritidsaktiviteter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen har et barn fra tidligere som han har annenhver helg og en dag i uka. Vi har i tillegg to barn sammen. Det eldste barnet ønsker å begynne på en fritidsaktivitet, men denne vil alltid falle på samværsdagen som faller på ukedag. I utgangspunktet går det dårlig opp for oss, det er den eneste dagen i uka jeg ikke har fleksitid og derfor slutter sent, og i tillegg vil det bli lite søskentid (de har stor glede av hverandre). Samtidig ønsker vi ikke å være kjipe. Mor ønsker heller ikke å flytte samværsdag eller ta annenhver gang, og jeg får heller ikke lov å følge barnet (som ville løst noe av floka de ukene far også må jobbe full dag). Jeg kan forstå sistnevnte, samtidig som hverdagen må gå opp for oss og vi ser ikke helt hvordan det skal løses. Vi har foreslått at far evt. kan følge barnet på en annen aktivitet en annen dag dersom noe av tanken er at mor ikke ønsker/orker. Synes det er vanskelig, vi ønsker jo også at barnet skal kunne gå på en idrett...

Hva slags samarbeid har andre familier rundt å velge fritidsaktiviteter? Hvor langt bør hver av partene strekke seg? 

Anonymkode: 1c4a6...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her bør de voksne partene - særlig foreldrene strekke seg langt syns jeg. 

Mor bør sette barnets ønske foran sine egne ønsker rundt dette. 

 

Anonymkode: abd90...4db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er sikkert er at samværsdager ikke skal stoppe barna fra å kunne begynne på fritidsaktiviteter. 

Nå vet jeg ikke hvilken idrett dette er (eller aktivitet), men f.eks håndball her bytter dager for trening hver sesong. 

Her har barna fått begynne på aktiviteter, også må vi voksne innordne oss deretter. 
 

Et tips er kjøregrupper med de andre som går på samme idrett, da byttet man på å kjøre, så da det er enklere å tilpasse jobbingen (siden det ikke blir hver uke). 
 

Når du sier far ikke får sluttet tidlig- er det slik at da er det deg barnet har samvær med på disse dagene til vanlig? Eller er det kun et problem når det kommer til kjøringen?

Anonymkode: ce1e6...f94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Hvor gammelt er barnet? Er det lenge til h*n kan komme seg på trening alene?

Hvis far absolutt ikke kan få kjørt denne dagen, så må han gi beskjed og barnet får snakke med mor.

Anonymkode: 1a1ea...dba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingen av foreldrene har mulighet til å følge barnet på øving så betyr jo det i praksis at barnet ikke kan gå på aktiviteten? Det er i hvertfall slik det fungerer hos oss som fortsatt bor sammen. Men mindre barnet kan sitte på med noen andre, da gjør vi jo det.

Siden mor heller ikke ønsker at du skal følge så antar jeg at hun egentlig ikke bryr seg om denne aktiviteten.

Anonymkode: a9a92...65d

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som gjør det vanskelig å følge barnet på trening? Høres ut som far i utgangspunktet har lite samvær, og da tenker jeg det er enda viktigere å strekke seg til å være tilgjengelig for barnet den dagen det har samvær med far. 

Anonymkode: a7443...7fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor kan ikke bestemme hvordan dere løser ting hjemme hos dere. At hun ikke vil at du skal følge bestemmer faktisk ikke hun. Men er veldig synd viss deres samværs dag faller på en dag far ikke får vært noe særlig med barnet sitt.

På laget til mini så er det et par mine, dine barn og der stiller steforeldre opp og følger. Hadde en på laget over hvor mor nektet å følge opp på sin uke. Far stilte da opp også i mor sin uke og etter noen år med det så har den gutten flytter 80% til far.

Jeg synes aktiviteter er viktig, mange barn vokser mye ved å få prøve seg på ulike idrett. Jeg hadde meldt på og stilt opp.

Anonymkode: 8bdd2...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn skal lide minst mulig over at foreldre er skilt. Det bør være utgangspunktet.

Min sønn drev med fotball i alle år. Fra 6 til 18 år. Min mann (stefar) var trener, og brukte to - tre kvelder i uka pluss enkelte helger på dette. Til og med min temmelig vriene eksmann forsto hvor viktig dette var for sønnen min. Noen ganger traff kamper og cup'er på hans dager, og da enten kjørte han for å se på, eller vi byttet dager, eller bare rett og slett overså vi samvær. Far kunne jo være med på kamper og cup'er om han ville.

Her bør mor og far klare å tilrettelegge på et eller annet vis. Og om du vil kjøre noen ganger bør ikke mor protestere på det. Dere er tre stk som kan bytte på å følge,så dette burde løse seg. Om barnet f.eks er 6 år, og drømmer om å spille fotball i mange år framover, så er det tullete å ta fra ham/henne den drømmen pga vriene voksne.

Anonymkode: 4e5f7...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Her har barna fått begynne på aktiviteter, også må vi voksne innordne oss deretter. 

Vi har gjort som dere….. men har da full respekt for at det ikke lar seg gjøre for alle….

Så mor har bestemt at ungen skal få gå på en fritidsaktivitet på fars dag, men nekter å finne løsninger, hun nekter også den voksne i huset med fleksitid å følge?

En av våre har gått på en fritidsaktivitet hvor jeg har kjørt på trening før min mann har vært ferdig på jobb. 
Hadde jeg vært mindre fleksibel hadde det ikke vært mulig. 

Anonymkode: 00407...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hva er det som gjør det vanskelig å følge barnet på trening? Høres ut som far i utgangspunktet har lite samvær, og da tenker jeg det er enda viktigere å strekke seg til å være tilgjengelig for barnet den dagen det har samvær med far. 

Anonymkode: a7443...7fd

Hun forteller at far har samvær en dag i uken, og annenhver helg.

Det er ikke alle som har gåavstand til trening. Noen bor i gokk, andre bor på andre side av byen. Noen har reisevei fra jobb, og rekker ikke hjem så de kam følge barb på trening. Yngre barn, kan ikke alltid ta buss gjerne med bytter for å komme seg til og fra trening.

Har selv kjørt ungene på trening i flere år, før faren i det hele tatt er kommer hjem. fordi jeg hadde fleksibel arbeidstid og kortere reisevei.

Anonymkode: 00407...61e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke problemstillingen. Fritidsaktiviteter er alltid stress. Hvorfor kan ikke far følge? Det vil aldri passe mtp middag og yngre søsken, det er ikke et argument. En kan vel hente og en annen levere? Det er som regel kun helt i starten man må være der. Det høres ut som mor, far og stemor kan være der. Det ville jo ikke passe en annen dag heller? 

Anonymkode: e32de...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun forteller at far har samvær en dag i uken, og annenhver helg.

Det er ikke alle som har gåavstand til trening. Noen bor i gokk, andre bor på andre side av byen. Noen har reisevei fra jobb, og rekker ikke hjem så de kam følge barb på trening. Yngre barn, kan ikke alltid ta buss gjerne med bytter for å komme seg til og fra trening.

Har selv kjørt ungene på trening i flere år, før faren i det hele tatt er kommer hjem. fordi jeg hadde fleksibel arbeidstid og kortere reisevei.

Anonymkode: 00407...61e

Da kan vel barnet sitte på med noen lagkamerater på vei til trening, også kan pappa hente? 
Eller har pappa samvær en dag i uka, og den dagen jobber han kveld? 

Anonymkode: a7443...7fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da kan vel barnet sitte på med noen lagkamerater på vei til trening, også kan pappa hente? 
Eller har pappa samvær en dag i uka, og den dagen jobber han kveld? 

Anonymkode: a7443...7fd

Nei, men jeg kjører fra jobb forbi barnehage og SFO og plukker opp barna, han kommer gående fra bussen fra motsatt side av byen. Han rekker ikke hente før SFO stenger 1630, for det er ytterligere 15min kjøring fra hjemmet (mot min arbeidsplass). Derfor møtes vi hjemme. Aktiviteten begynner 17, som jeg ville rukket fordi den ligger rett ved SFO, men om jeg må kjøre hjem med barn og far kjøre samme vei tilbake, går det dårlig opp. Han kunne nok av og til fått gå et kvarter før fra jobb, men han jobber på sykehus og det er dessverre oftere at han først kommer seg ut 10min for sent… Barnet er 7 og kan ikke reise alene på en stund. 

Anonymkode: 1c4a6...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei, men jeg kjører fra jobb forbi barnehage og SFO og plukker opp barna, han kommer gående fra bussen fra motsatt side av byen. Han rekker ikke hente før SFO stenger 1630, for det er ytterligere 15min kjøring fra hjemmet (mot min arbeidsplass). Derfor møtes vi hjemme. Aktiviteten begynner 17, som jeg ville rukket fordi den ligger rett ved SFO, men om jeg må kjøre hjem med barn og far kjøre samme vei tilbake, går det dårlig opp. Han kunne nok av og til fått gå et kvarter før fra jobb, men han jobber på sykehus og det er dessverre oftere at han først kommer seg ut 10min for sent… Barnet er 7 og kan ikke reise alene på en stund. 

Anonymkode: 1c4a6...1bc

Da er det så enkelt som at hvis du ikke kan følge (noe mor ikke kan bestemme forøvrig), så kan ikke barnet gå på fritidsaktiviteten.

Hos oss løser vi det sånn at den forelderen/steforelderen det passer best for følger, uavhengig av hvem sin uke det er. Og bytter dager om det må til for å få ting til å gå opp (men prøver å unngå det, da barna foretrekker at vi holder oss til planen). Men det høres dessverre ikke ut som en slik fleksibilitet er noe særlig aktuelt i deres tilfelle.

Anonymkode: de3d4...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle parter bør strekke seg langt. Det burde være mulig å avtale samkjøring/følge med noen andre fra skolen som også skal på aktiviteten. Men er det slik at mor ikke vil at gutten skal gå der? Et barn med tre voksne foresatte burde kunne følges på ønsket aktivitet én dag i uka kl.17, det blir fort mye mer enn det etterhvert. 

Du følger bort med søsken på slep, far kommer så fort han kan, da drar du og de små hjem og har middagen klar til de kommer. Helt vanlig i familier med bare "fellesbarn" også. 

Anonymkode: e32de...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det løser problemet at du følger, så gjør du det. At barnet ikke skal få delta på noe fordi mor ikke vil at du skal følge på dere samværs dager er ren egoisme fra mors side. Hun må skjønne at både samværet og aktivitet er for barnet, så synes barnet det er greit er det alt som bør telle. 

Dere får si til henne at dette er noe barnet ønsker. Så enten får hun møte dere må midten med tilpassing slik at dette går eller så får hun godta hvordan dere løser kabalen.

Anonymkode: 6fb8f...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist at barnet har en mor som gjør ting for å gjøre det vanskelig for barnet sitt :( 

Jeg tenker også at det er så enkelt som at når mor ikke vil samarbeide, så får ikke barnet begynt på aktiviteten sin. Fin mamma det.... Her må far gi klar beskjed om at det er slik det blir, hvis hun nekter å endre på ting OG nekter deg å hjelpe til! 

Anonymkode: 8c804...566

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...