Gå til innhold

Bli sykemeldt fordi man ikke har tid til å trene eller være sosial , er det ok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er sykmeldt på grunn av utbrenthet og kraftig stressreaksjon. Jeg må trene og være sosial i små doser med mye hvile innimellom for å bli bedre. Jeg kan ikke bare jobbe mer i stedet for å trene, fordi jobb skaper hjertebank, stress, muskelsmerter, og energitap. Mens en god balanse mellom trening, sosialt og hvile øker energinivået, senker hjertebank og smerter. Før jeg ble sykmeldt var jobb det eneste jeg gjorde. Og det gikk gale veien. Mår jobb er det eneste du klarer så går det gjerne gale veien. Blant venner kunne jeg gjerne sagt noe sånt som at jeg er hjemme for å ha tid til å trene. Fordi jeg utdyper ikke i det vide og brede, jeg forsvarer meg ikke blant kjente. Jeg går ut i fra at de både forstår at jeg jobber mot å bli 100% frisk og gjør det som må til på veien. Hvis jeg hadde blitt liggende hjemme i sengen og etterhvert vekslet mellom å ligge i sengen og jobbe så hadde jeg aldri kommet meg igjen. Mistroen går utover de som faktisk vil tilbake og gjør det som skal til for å komme dit.

Anonymkode: 03918...0b1

hjertebank, stress, muskelsmerter, og energitap - er ikke sykdom. 

Anonymkode: ff0ae...c27

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Leste du resten?

Anonymkode: dd785...47b

Ja gjorde det. Å siste setningen din

men når sykefraværet er så høyt som det er tyder det jo på at jobben står i en særlig utsatt posisjon når livet butter.

Det handler mer om å takle å jobbe, enn å gidde å jobbe. To forskjellige ting.

Anonymkode: 4ea72...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 15.00):

Norge har verdens høyeste sykefravær. 

Vi burde gjøre endringer. 

Anonymkode: c56b8...081

Og det blir det ganske snart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

hjertebank, stress, muskelsmerter, og energitap - er ikke sykdom. 

Anonymkode: ff0ae...c27

Nå er ikke være gravid en sykdom heller ..men man får jo sykemelding om det trengs...og om en sykemelding kan hjelpe er jo det flott

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malmfrid
mommyaka skrev (4 minutter siden):

Nå er ikke være gravid en sykdom heller ..men man får jo sykemelding om det trengs...og om en sykemelding kan hjelpe er jo det flott

Nei, man får ikke sykemelding i kraft av å være gravid. Man får sykemelding om plagene ikke er forenlige med jobb. 
Da jeg var ung og fikk mine barn så fikk man ikke sykemelding av plager som ene og alene skyldes graviditeten heller - kun hvis man feilte noe ekstraordinært og noe som kunne være farlig for mor eller babyen i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er provoserende for oss også som virkelig er reelt uføre. Jeg skulle svært gjerne ha byttet og kunne ha jobbet istedetfor å være hjemme.

Anonymkode: f9537...01f

Enig i det og jeg må for all del presisere at sykemeldinger er til for en grunn, og det er mange som trenger det. 

Mitt poeng var egentlig bare at det å være sliten , ikke få tid til alt lenger når man har små barn jo stort sett gjelder alle - og bør man ikke prioritere jobb og familie i en periode fremfor at alt skal være på topp utseendemessig , sosialt? Hvis ikke - så bør vel alle få tilgang på dette godet ?

ts

Anonymkode: c84e0...91c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner litt hva TS sikter til, det er klart at mange nok blir sykmeldt for enkelt. Likevel så kan man aldri vite hva som ligger bak. Nå er samfunnet et ganske annet enn for noen tiår siden, og jobbstress er nok det som påvirker oss mest. Det sier nok mye om hvilket samfunn vi er en del av, der jobben vår gjør oss syke. Denne sykdommen er heller ikke synlig, og fremdeles litt tabu for folk å snakke om. 

Vi kan bare sykmeldes fra jobben, og ikke resten av livet. Og skal det virkelig være slik at vi skal holde å jobbe høyere enn alt annet i livet? 

Jeg gjorde det i mange år, og ble utbrent, og fikk depresjon og angst. Det gikk hardt utover resten av familien for å si det slik. Og en krevende og stressende jobb var jo hovedårsaken. Da var det jobben som måtte fjernes fra livet i en periode. Og jeg ble bedt om å være bevisst på å få inn sosiale ting i livet mitt igjen. Det hadde jeg kuttet ut på grunn av stress med jobb.

I dagens samfunn er det viktig å skape en balanse og avgrensninger i jobb og privatliv. Mange jobber med hjemmekontor, fleksitid og effektiviseringer har sklidd over i privatlivet vårt, og er mye mer i tankene på fritiden enn de var tidligere. Da la man oftere igjen jobben på jobb, og hadde fri i hodet resten av dagen. Slik er det ikke lenger, og det påvirker oss nok mer enn mange er klar over. Å konstant være litt på jobb og pålogget kan skape indre stress. 

Anonymkode: c52d5...d22

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett flere tv-debatter om sykelønnsordningen i det siste.  Advarslene mot å rasere sykelønnsordningen går også ut på at det kun vil ramme de med lavest og middels lønn, altså "de på gulvet", som ikke har aktuelle forsikringer osv i sine avtaler. Det vil også bli enklere for de som kan ha hjemmekontor, mens bussjåføren ikke har råd til en sykedag og må møte på jobb med influensa og andre plager. Sitte bak rattet i trafikken med ansvar for 40-50 personer.  Det var bare et eksempel, men det er jo så mange som har det trangt økonomisk.

Hva om man brekker noe som trenger tid til å gro uten belastning?  eller får et betent sår?  Det var slike vanlige småting som førte til noen av mine sykemeldinger da jeg jobbet.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! Hva er det som feiler folk? Dette er snylteri!

Anonymkode: b3b40...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For lett å få sykmelding for småting.

Bekjent ble sykmeldt lenge pga "utbrenthet" For er det en sykdom?

Og leksen fra lege var å være sosial og å trene.

Anonymkode: 04c43...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Skjønner litt hva TS sikter til, det er klart at mange nok blir sykmeldt for enkelt. Likevel så kan man aldri vite hva som ligger bak. Nå er samfunnet et ganske annet enn for noen tiår siden, og jobbstress er nok det som påvirker oss mest. Det sier nok mye om hvilket samfunn vi er en del av, der jobben vår gjør oss syke. Denne sykdommen er heller ikke synlig, og fremdeles litt tabu for folk å snakke om. 

Vi kan bare sykmeldes fra jobben, og ikke resten av livet. Og skal det virkelig være slik at vi skal holde å jobbe høyere enn alt annet i livet? 

Jeg gjorde det i mange år, og ble utbrent, og fikk depresjon og angst. Det gikk hardt utover resten av familien for å si det slik. Og en krevende og stressende jobb var jo hovedårsaken. Da var det jobben som måtte fjernes fra livet i en periode. Og jeg ble bedt om å være bevisst på å få inn sosiale ting i livet mitt igjen. Det hadde jeg kuttet ut på grunn av stress med jobb.

I dagens samfunn er det viktig å skape en balanse og avgrensninger i jobb og privatliv. Mange jobber med hjemmekontor, fleksitid og effektiviseringer har sklidd over i privatlivet vårt, og er mye mer i tankene på fritiden enn de var tidligere. Da la man oftere igjen jobben på jobb, og hadde fri i hodet resten av dagen. Slik er det ikke lenger, og det påvirker oss nok mer enn mange er klar over. Å konstant være litt på jobb og pålogget kan skape indre stress. 

Anonymkode: c52d5...d22

Et veldig viktig og godt poeng. Men jeg tenker at å sykemelde seg ikke løser dette, og gjør det tvert i mot enklere for arbeidsgivere å slippe å TILRETTELEGGE for et levelig arbeidsliv for - spesielt - som du nevner småbarnsforeldre / folk i tidsklemme. Hvis alle bare sykemelder seg eller jobber deltid vil ikke et reelt press på arbeidsgivere for å tilrettelegge skje

tilrettelegging vil gagne alle i lik situasjon og vil være bærekraftig i form av å kunne holde flere i jobb samtidig som ting tilpasses den faktiske tiden vi lever i

ts

Anonymkode: c84e0...91c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (23 minutter siden):

Nei, man får ikke sykemelding i kraft av å være gravid. Man får sykemelding om plagene ikke er forenlige med jobb. 
Da jeg var ung og fikk mine barn så fikk man ikke sykemelding av plager som ene og alene skyldes graviditeten heller - kun hvis man feilte noe ekstraordinært og noe som kunne være farlig for mor eller babyen i magen. 

Men heldigvis idag får man sykemelding når man er gravid og ok klarer å stå i jobb...slik som angst, hjertebank, stress, muskelsmerter, og energitap - er ikke sykdom. ..nei...men igjen er dette noe som gjør at man kanskje ikke kan stå i jobb. 

Nå vet jeg jo når du var gravid sist..men idag får sn heldigvis sykemelding når man er gravid...om man har mye kvalme... bekkenplager...rygg plager eller andre ting som en graviditet kan gjøre med kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Igjen...det handler ikke om sykdom... depresjon er ikke sykdom...men vi får også sykemelding for dette.

Du må slutte å henge deg opp i ordet sykdommer....brekt bein er ikke sykdom... sørge er ok sykdom...angst er ikke sykdom....det handler om kapasitet til å klare å stå i jobb eller ikke 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Malmfrid
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Men heldigvis idag får man sykemelding når man er gravid og ok klarer å stå i jobb...slik som angst, hjertebank, stress, muskelsmerter, og energitap - er ikke sykdom. ..nei...men igjen er dette noe som gjør at man kanskje ikke kan stå i jobb. 

Nå vet jeg jo når du var gravid sist..men idag får sn heldigvis sykemelding når man er gravid...om man har mye kvalme... bekkenplager...rygg plager eller andre ting som en graviditet kan gjøre med kroppen. 

Jeg var gravid på 80- og 90-tallet. Man ble IKKE sykemeldt av kvalme - men min venninne som kastet opp i 9 mnd ble selvsagt sykemeldt etter ganske kort tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har ikke hatt noen slik diagnose, men ser ingen grunn til å tvile på at det er et reellt problem. Jeg tror at en av kollegene ble sykemeldt for dette pga stress da vi fikk åpent kontorlandskap hos oss.  Det var mange som slet med konsentrasjon og stress etter denne endringen.

Utbrenthet - NHI.no 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (25 minutter siden):

Jeg var gravid på 80- og 90-tallet. Man ble IKKE sykemeldt av kvalme - men min venninne som kastet opp i 9 mnd ble selvsagt sykemeldt etter ganske kort tid. 

Nå tror jeg de fleste skjønner forskjellen på sykemeldt for vøre litt kvalm og være så kvalm at man ikke klarer å fungere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.9.2024 den 9.07):

Jeg virker veldig oppegående, flink på jobb, aktiv og trener. Kollega kan komme med stikk til meg «ja det er deilig å bare gå hjemme» når jeg er sykemeldt:

ingen vet at jeg er vokst opp med neglekt og vold og at jeg sliter med angst anfall om jeg blir overveldet og stresset. Eller at samboer holdt rundt meg i over en time etter nevnt angst anfall i helgen. Jeg deler ikke drapstruslene jeg mottok fra min mor eller opplevelsen av å bli fanget i fremmed land som ung kvinne, lagt ut på salg for at nevnte mor forsøker å bli kvitt deg.

jeg snakker ikke om marerittene som vekker meg så full av redsel at alle lys i leilighet må på, og jeg klemmer barna inntil meg, og ligger våken. 

utad er jeg en ressurssterk, sosial, imøtekommende og veldig grei person. Og jeg vil helst ha det slik. 

Anonymkode: 068e9...110

Kjære deg ❤️ Det er din rett å ha det slik. 

Anonymkode: 38fc0...3c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (4 minutter siden):

Nå tror jeg de fleste skjønner forskjellen på sykemeldt for vøre litt kvalm og være så kvalm at man ikke klarer å fungere. 

Noen har kombinerte utfordringer, så det som er "litt" kvalme for én, er dråpen for en annen. 

Nytter ikke å holde på som dette!!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen har kombinerte utfordringer, så det som er "litt" kvalme for én, er dråpen for en annen. 

Nytter ikke å holde på som dette!!

Enig...bare at føltes som person mente at kvalme var ikke noe p bli sykemeldt for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jepp og mange grunner til det. 

Hvis arbeidsgiveren mistenker at egenmeldingen blir misbrukt, kan de fjerne retten til egenmelding for en hel arbeidsplass. Dette skjer ofte ved mistanke om at egenmelding brukes feil.

Enkelte yrkesgrupper eller bransjer, som helsepersonell, brannmenn, politi, og andre med kritiske funksjoner, kan ha strengere regler for fravær, og i noen tilfeller kreves sykemelding fra dag en. 

Noen tariffavtaler eller individuelle bedriftsavtaler kan kreve sykemelding fra første dag i enkelte tilfeller.

Anonymkode: 04628...9dc

En arbeidsgiver kan vel ikke sette seg over det folketrygdloven og AML gir arbeidstagere? De kan gjøre det i enkelttilfeller ja, hvis enkeltpersoner misbruker egenmelding over tid men å straffe alle, hvordan kan han ha hjemmel til det? 

Anonymkode: 6338d...71e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...