Sannhetsøkende Skrevet 25. september #141 Del Skrevet 25. september (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hehe, det går fint. Var det jeg trodde. Men ble litt usikker 😀 Anonymkode: 4ea72...e4f Enig i alt du skriver her😊 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Kjenner flere som ikke vil jobbe. De løy på seg skader og ble uføretrygdet. I dag reiser de og koser seg på festivaler ect. Anonymkode: 81c7d...dee Er mange av dem. Det som er skummelt er at flere bruker seg selv som et eksempel og forsvarer de som sier rett ut at de ikke gidder å jobbe. Det er alltid den at du kan ikke se på meg at jeg er syk, men bla bla bla bla bla. Hvorfor føler de så enormt behov for å forsvare alle hele tiden? Jeg begynner å lure på om de selv kanskje sniker unna. De som sier de er syke men vet at mange benytter seg av velferdsordningen er enda mer troverdige. Det er alltid de andre det er noe galt med, aldri de som innrømmer at de ikke gidder å jobbe, for de ER jo syke tross alt. For det vet de som er syke, men som det ikke syns på. Det de tydeligvis ikke skjønner er at mange som er syke faktisk jobber også. Ikke alltid de blir hjemme. Ikke alle orker det heller. Man er ikke automatisk frisk fordi man jobber heller. Jeg også kjenner noen som ikke vil jobbe. mommyaka skrev (15 timer siden): Du kan ikkje juge på en skade...du må igjennom masse tung for å få aap først ...så må nav åpner for uføretrygd. Du blor faktisk skjekket og må igjennom behandlingen. De dro ikke til legen og sa de hadde vondt i armen og fikk uføretrygd. Det ligger mer bak Jo det kan du. Har du selv vært lege og sett hele prosessen eller? AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg har fibromyalgi å det er absolutt en diagnose du kan lure deg til. Å det er mange flere diagnoser som du også kan det. Anonymkode: 4ea72...e4f Nettopp! Er så forfriskende med folk som er syke selv, men VET at noen lyver også. Alle vet jo at noen er syke, men vi kan ikke fornekte at det er mange late som benytter seg heller. mommyaka skrev (14 timer siden): Da er du litt dum å nøtta om en person går ned masse i lønn for å få aap først..for å gå igjennom masse greier...juge.. meldekort... teste arbeid etc..i kanskje 2-10 år for mindre lønn igjen...for å juge til å få uføretrygd Pluss det handler ikke om diagnosen..det handler om arbeidsevne Oh da en lege som juger og kan bli tatt Lege bli tatt? Du mener vedkommende som løy til legen burde bli tatt? For legen kan ikke klandres hvis en pasient lyver om diagnoser. Legen er ingen gud vet du. Er mange som syns det er verdt å gå ned i lønn hvis de slipper å jobbe. Endret 26. september av Sannhetsøkende 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #142 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 15.05): Men da får man ta den kostnaden selv da, ved å jobbe redusert Anonymkode: 33d29...799 Aldeles uaktuelt når en har regninger og gjeld som skal betales. Da må en gjøre det på den måten. Den norske staten er så rik og strør så mye rundt med penger, at om noen av oss sykemelder seg i blant det kan den fint tåle. Er ikke det som tærer mest på pengebingen. Men det er en annen diskusjon. Og mange arbeidsgivere vasser i nok penger til at de tåler noen egenmeldinger. Spesielt de som kun betaler det de må. Anonymkode: fb982...8c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #143 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kjenner flere som ikke vil jobbe. De løy på seg skader og ble uføretrygdet. I dag reiser de og koser seg på festivaler ect. Anonymkode: 81c7d...dee Lever kun en gang. Memento Mori. Kos deg mens du kan. Fatter ikke dere som lydig løper i hamsterhjulet og lar dere bli vridd som en klut av arbeidsgivere og staten. Anonymkode: fb982...8c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 25. september #144 Del Skrevet 25. september Sannhetsøkende skrev (26 minutter siden): Jo det kan du. Har du selv vært lege og sett hele prosessen eller? Nei men jeg går på aap og vært og er igjennom dette opplegget...og sett mamma gått igjennom dette 10 år før hun ble uføretrygdet. Tror du det bare er å gå til legen å få uføretrygd? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 25. september #145 Del Skrevet 25. september mommyaka skrev (4 minutter siden): Nei men jeg går på aap og vært og er igjennom dette opplegget...og sett mamma gått igjennom dette 10 år før hun ble uføretrygdet. Tror du det bare er å gå til legen å få uføretrygd? Ja, for en del er det faktisk det. Forskjellige mennesker, forskjellige leger. Noen mennesker er utrolig flinke til å snakke for seg. Om det så tar noen år så er det målet for en del. Det er mange late folk. Jeg skjønner faktisk at man kan miste lysten alle og enhver noen ganger. Det er faktisk altfor mye jobb for veldig mange. Systemet er ikke bygd for vårt beste. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 25. september #146 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Lever kun en gang. Memento Mori. Kos deg mens du kan. Fatter ikke dere som lydig løper i hamsterhjulet og lar dere bli vridd som en klut av arbeidsgivere og staten. Anonymkode: fb982...8c8 Tuller du? Jeg elsker jobben min og har en fantastisk sjef! Hadde jeg blitt uføretrygdet så ville det ha tatt knekken på meg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #147 Del Skrevet 25. september På jobben min er det en forsøksordning i år der vi ikke kan bruke egenmelding, men må få sykemelding eller ta ubetalt feriedag. Statistikken er til å grine av, det er enorm forskjell fra i fjor. Anonymkode: abebc...218 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #148 Del Skrevet 25. september got2go skrev (21 minutter siden): Tuller du? Jeg elsker jobben min og har en fantastisk sjef! Hadde jeg blitt uføretrygdet så ville det ha tatt knekken på meg. Så fint for deg. Mange er ikke like heldige. Anonymkode: fb982...8c8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #149 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): På jobben min er det en forsøksordning i år der vi ikke kan bruke egenmelding, men må få sykemelding eller ta ubetalt feriedag. Statistikken er til å grine av, det er enorm forskjell fra i fjor. Anonymkode: abebc...218 Og la meg gjette, produktiviteten går gjennom taket og de ansatte er overlykkelige? Anonymkode: fb982...8c8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 25. september #150 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (15 minutter siden): På jobben min er det en forsøksordning i år der vi ikke kan bruke egenmelding, men må få sykemelding eller ta ubetalt feriedag. Statistikken er til å grine av, det er enorm forskjell fra i fjor. Anonymkode: abebc...218 Er det lov? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #151 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 14.53): Tror ingen får sykemelding for å trene og se fresh ut TS 🤦♀️ men selv sykemledte kan både trene og ordne seg... og det å være sykemeldt betyr kke at du må være hjemme. Det kommer ann på hva man er sykemeldt for, og den dialogen er mellom den ansatte, legen, NAV og arbeidsgiver - ikke deg som kollega uten at den andre selv velger dele.. Anonymkode: d5ee1...e81 Har du lest innlegget du svarer på? 🤦♀️ har du klart å forstå hva det står? 🤦♀️ "at de følte at jobben og hverdagen og hamsterhjulet tynget såpass at de ikke fikk tid til å trene eller være med venner." Klarer du å forklare oss hva du ikke skjønner med dette? 🙄 Anonymkode: 0e16e...529 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #152 Del Skrevet 26. september got2go skrev (5 timer siden): Er det lov? Jepp og mange grunner til det. Hvis arbeidsgiveren mistenker at egenmeldingen blir misbrukt, kan de fjerne retten til egenmelding for en hel arbeidsplass. Dette skjer ofte ved mistanke om at egenmelding brukes feil. Enkelte yrkesgrupper eller bransjer, som helsepersonell, brannmenn, politi, og andre med kritiske funksjoner, kan ha strengere regler for fravær, og i noen tilfeller kreves sykemelding fra dag en. Noen tariffavtaler eller individuelle bedriftsavtaler kan kreve sykemelding fra første dag i enkelte tilfeller. Anonymkode: 04628...9dc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #153 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kjenner flere som ikke vil jobbe. De løy på seg skader og ble uføretrygdet. I dag reiser de og koser seg på festivaler ect. Anonymkode: 81c7d...dee Det er provoserende for oss også som virkelig er reelt uføre. Jeg skulle svært gjerne ha byttet og kunne ha jobbet istedetfor å være hjemme. Anonymkode: f9537...01f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isambard Skrevet 26. september #154 Del Skrevet 26. september Å bli sykemeldt fordi man ikke har tid til trening og venner er selvfølgelig ikke OK. Hvorfor skal en som ikke har tid til å være lege ha bedre betalt enn en som ikke har tid til å være sykepleier? Man får betalt for å gjøre en jobb, tross alt. Ikke fordi man kunne hatt en jobb hvis man hadde færre andre prosjekter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #155 Del Skrevet 26. september Jeg er sykmeldt på grunn av utbrenthet og kraftig stressreaksjon. Jeg må trene og være sosial i små doser med mye hvile innimellom for å bli bedre. Jeg kan ikke bare jobbe mer i stedet for å trene, fordi jobb skaper hjertebank, stress, muskelsmerter, og energitap. Mens en god balanse mellom trening, sosialt og hvile øker energinivået, senker hjertebank og smerter. Før jeg ble sykmeldt var jobb det eneste jeg gjorde. Og det gikk gale veien. Mår jobb er det eneste du klarer så går det gjerne gale veien. Blant venner kunne jeg gjerne sagt noe sånt som at jeg er hjemme for å ha tid til å trene. Fordi jeg utdyper ikke i det vide og brede, jeg forsvarer meg ikke blant kjente. Jeg går ut i fra at de både forstår at jeg jobber mot å bli 100% frisk og gjør det som må til på veien. Hvis jeg hadde blitt liggende hjemme i sengen og etterhvert vekslet mellom å ligge i sengen og jobbe så hadde jeg aldri kommet meg igjen. Mistroen går utover de som faktisk vil tilbake og gjør det som skal til for å komme dit. Anonymkode: 03918...0b1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #156 Del Skrevet 26. september Man skal faktisk være like frisk etter jobb, ikke klare seg gjennom kun arbeidsdagen og være utmattet/syk hjemme. Man kan ha ulike belastninger på jobb. Noen jobber mye fysisk som kanskje påvirker ryggen. De skal likevel klare å ha en ok fritid også, ikke måtte være sengeliggende etter jobb for å klare neste arbeidsdag. Samme gjelder de som utsettes for høyt arbeidspress, stress, psykiske belastninger. De skal ikke være utmattet når de kommer hjem og aldri ha ork til noe annet. Men spørsmålet er om kun jobben er årsaken, eller om det er andre grunner. Har man en vanlig 8-16 jobb, så skal det være mulig å innimellom ha tid til trening, treffe venner, ta en tur osv. Vi må dele på det. Feks at en trener etter leggetid. Eller at en treffer venner i byen etter jobb mens den andre henter unger og lager middag. Man må jobbe litt for å få ting til å gå rundt selv også. Feks må ikke barna gå på to aktiviteter hver. De kan gå på en. Man kan kjøpe matkasser for å slippe å handle ofte og tenke ut middager. Er det slik at dere jobber mye mer enn normalt eller har en svært krevende jobb? Mulig en samtale med tillitsvalgt kan hjelpe. Mulig de lyger om årsak, men det høres litt rart ut å komme med en så "tynn" årsak. I såfall hadde det hørtes bedre ut om de kalte seg utbrent. Anonymkode: 2b592...cbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #157 Del Skrevet 26. september Jeg tror ikke noen kommer til legen med ønske om sykmelding fordi de ønsker sosialt liv eller trening. Derimot tror jeg at vi har ganske høye forventninger til hvordan livet skal se ut i dag, og når totalpakka blir for stor å håndtere blir jobben syndebukk for mange. Det at man i perioder i livet må sette ting på vent er det ikke like stor forståelse for lenger, og hvis man heller ikke trives så veldig godt på jobb senkes lista enda litt til. Det gjelder nok langt fra flertallet og man skal være forsiktig med å spekulere i enkeltsaker, men når sykefraværet er så høyt som det er tyder det jo på at jobben står i en særlig utsatt posisjon når livet butter. Anonymkode: dd785...47b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #158 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror ikke noen kommer til legen med ønske om sykmelding fordi de ønsker sosialt liv eller trening. Derimot tror jeg at vi har ganske høye forventninger til hvordan livet skal se ut i dag, og når totalpakka blir for stor å håndtere blir jobben syndebukk for mange. Det at man i perioder i livet må sette ting på vent er det ikke like stor forståelse for lenger, og hvis man heller ikke trives så veldig godt på jobb senkes lista enda litt til. Det gjelder nok langt fra flertallet og man skal være forsiktig med å spekulere i enkeltsaker, men når sykefraværet er så høyt som det er tyder det jo på at jobben står i en særlig utsatt posisjon når livet butter. Anonymkode: dd785...47b Da er du naiv. Tror du virkelig at det ikke er noen der ute som ikke er interessert i å jobbe? Anonymkode: 4ea72...e4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #159 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da er du naiv. Tror du virkelig at det ikke er noen der ute som ikke er interessert i å jobbe? Anonymkode: 4ea72...e4f Leste du resten? Anonymkode: dd785...47b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september #160 Del Skrevet 26. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Aldeles uaktuelt når en har regninger og gjeld som skal betales. Da må en gjøre det på den måten. Den norske staten er så rik og strør så mye rundt med penger, at om noen av oss sykemelder seg i blant det kan den fint tåle. Er ikke det som tærer mest på pengebingen. Men det er en annen diskusjon. Og mange arbeidsgivere vasser i nok penger til at de tåler noen egenmeldinger. Spesielt de som kun betaler det de må. Anonymkode: fb982...8c8 Det er AKKURAT dette som tærer på pengebingen. Anonymkode: ff0ae...c27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå