Gå til innhold

Bli sykemeldt fordi man ikke har tid til å trene eller være sosial , er det ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skjønner ikke hva du skriver jeg.er du sarkastisk, mener du det er jeg som er naiv? Hva mener du?

Anonymkode: 4ea72...e4f

Jeg er sarkastisk mot alle som forsvarer og tror at ingen lyver på seg sykdommer.  Skjønte at du ikke var der.   Ser det kom med en spørsmålstegn i første setning. Det var ikke meningen. 

Endret av Sannhetsøkende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er ikke derfor de blir sykemeldt. De vil ikke snakke med deg om sykdommen sin, og pjatter i vei om noe vagt i stedet så du skal slutte å spørre dem. Har du litt dårlige sosiale antenner?

Anonymkode: 74dde...7c0

Ofte sier de det selv uten at noen har spurt dem også. 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sikker på at de forteller sannheten? Ikke sikkert de forteller dere om den virkelige grunnen. Er jo en privatsak for mange, men mange føler et visst press på å svare noe. Fyller du opp livet ditt mer enn du takler, så må du gjøre noe med det. Gå litt ned i stilling, mindre krevende jobb, ikke legg planer hver dag etc.. 

Jeg var sykemeldt i fjor, en liten periode. Stelte meg for å føle meg fresh, og dro ut for å være sosial. Det er ikke bra å synke ned i sofaen alle dagene man er sykemeldt. Blir en dårlig uvane. Var jeg i form til det, dro jeg ut en tur, trente etc... men da var ikke dagen fylt med jobb,  Trening tok en time (rolig trening), slappet av hjemme og ladet opp til å være litt sosial. Du vet ikke hvorfor jeg var sykemeldt, og det har du egentlig ikke noe med. Poenget er at du skal være forsiktig med hva folk sier av årsaker til sykemelding/rykter/andre ting etc...Du vet egentlig ingenting. 

Anonymkode: 7ab68...f67

Ja såklart. Alle i Norge sliter mentalt. Vi er verdens sykeste befolkning. Stakars oss. 

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (4 minutter siden):

Jeg er sarkastisk mot alle som forsvarer og tror at ingen lyver på seg sykdommer.  Skjønte at du ikke var der.   Ser det kom med en spørsmålstegn i første setning. Det var ikke meningen. 

Hehe, det går fint. Var det jeg trodde. Men ble litt usikker 😀

Anonymkode: 4ea72...e4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner flere som ikke vil jobbe. De løy på seg skader og ble uføretrygdet. I dag reiser de og koser seg på festivaler ect. 

Anonymkode: 81c7d...dee

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner flere som ikke vil jobbe. De løy på seg skader og ble uføretrygdet. I dag reiser de og koser seg på festivaler ect. 

Anonymkode: 81c7d...dee

Utrolig provoserende! Jeg kjenner også til flere sånne

Anonymkode: 063eb...6ab

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller ikke på jobb om mine diagnoser og hvorfor jeg er sykemeldt. Jeg kommer med "svada" forklaringer til kollegaer som er nysgjerrige og graver i hvorfor jeg er syk, og de trekker nok sine egne konklusjoner ang diagnoser og hvorvidt jeg behøver sykemelding. Jeg er veldig god til å ta på meg en maske som gjør at jeg ser frisk ut, bare de som kjenner meg godt ser at jeg er dårlig. Kollapser når jeg kommer hjem, og er sengeliggende resten av dagen og gjerne dagen etter. Jeg trener ikke når jeg er dårlig og går bare korte turer de dagene, samt at jeg drar ikke på butikken da. Møter du meg på trening eller butikken så er det på en god dag, eller et par gode timer, du ser meg ikke når jeg er på det dårligste.

Når det skal være sagt så er jeg enig i at det bør gjøres noe i samfunnet, og jeg er klar over restriksjoner mest sannsynlig vil ramme meg også, som ofte er sykemeldt pga kronisk sykdom. Har vært bort i folk som mener at de har krav på fire egenmeldinger i løpet av året, og gjerne bruker dem for å dra på fjelltur osv.

Anonymkode: 5ea37...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kjenner flere som ikke vil jobbe. De løy på seg skader og ble uføretrygdet. I dag reiser de og koser seg på festivaler ect. 

Anonymkode: 81c7d...dee

 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Utrolig provoserende! Jeg kjenner også til flere sånne

Anonymkode: 063eb...6ab

Kjenner også til noen..

Anonymkode: 4ea72...e4f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dine kolleger som har sykemeldt seg, det er legen din. Hvorfor tror du at kollegene dine har fortalt deg sannheten om hvorfor de er sykemeldt? Du framstår ikke som en man ville betrodd seg til så du kan nok regne med at de har kommet med et svadasvar. For øvrig er det ikke slik at det å være sykemeldt innebærer at man må ligge i en seng hjemme hele dagen. Ved mange sykdommer, særlig psykiske, blir man faktisk oppfordret til å være så aktiv som mulig, gå turer, trene, være sosial, gjøre ting som får en til å føle seg vel (som sminke). Å mure seg inne for at nesevise kolleger som deg skal tro at sykemeldingen er korrekt er faktisk ikke en prioritet for en som er syk. 

Anonymkode: f18fd...dfc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke dine kolleger som har sykemeldt seg, det er legen din. Hvorfor tror du at kollegene dine har fortalt deg sannheten om hvorfor de er sykemeldt? Du framstår ikke som en man ville betrodd seg til så du kan nok regne med at de har kommet med et svadasvar. For øvrig er det ikke slik at det å være sykemeldt innebærer at man må ligge i en seng hjemme hele dagen. Ved mange sykdommer, særlig psykiske, blir man faktisk oppfordret til å være så aktiv som mulig, gå turer, trene, være sosial, gjøre ting som får en til å føle seg vel (som sminke). Å mure seg inne for at nesevise kolleger som deg skal tro at sykemeldingen er korrekt er faktisk ikke en prioritet for en som er syk. 

Anonymkode: f18fd...dfc

Mente selvfølgelig "legen deres" i første setning.

Anonymkode: f18fd...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I min kommune har vi en tjeneste hvor man kan få fysio på hjemmebesøk. 

Anonymkode: 04c43...03f

Jesus føkking krist, du kan ikke på ramme alvor mene at alle sykemeldte skal sitte hjemme i huset sitt?

Er man feks renholder og knekker en arm, kan man ikke gjøre jobben sin. Da blir man sykemeldt 100% til gipsen er av og armen er god igjen. Og man kan med verdens beste samvittighet gå så mange turer man bare vil. 
 

Det er en haug med arbeid man kan bli 100% sykemeldt fra og fremdeles ha godt av å bevege seg og trene. Feks om man har  ryggplager. Er man psykisk syk kan «turer i skog og mark» være akkurat det man trenger. Ingen blir friske igjen av å sitte i sofaen og glo i veggen. Og målet er jo at man skal bli friske igjen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kjenner flere som ikke vil jobbe. De løy på seg skader og ble uføretrygdet. I dag reiser de og koser seg på festivaler ect. 

Anonymkode: 81c7d...dee

Du kan ikkje juge på en skade...du må igjennom masse tung for å få aap først ...så må nav åpner for uføretrygd. Du blor faktisk skjekket og må igjennom behandlingen. De dro ikke til legen og sa de hadde vondt i armen og fikk uføretrygd.

Det ligger mer bak 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tullprat. De folkene der er lat og arbeidssky. Og de trener nok neppe når de har fått bedre tid heller. 

Anonymkode: 99e18...82f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke dine kolleger som har sykemeldt seg, det er legen din. Hvorfor tror du at kollegene dine har fortalt deg sannheten om hvorfor de er sykemeldt? Du framstår ikke som en man ville betrodd seg til så du kan nok regne med at de har kommet med et svadasvar. For øvrig er det ikke slik at det å være sykemeldt innebærer at man må ligge i en seng hjemme hele dagen. Ved mange sykdommer, særlig psykiske, blir man faktisk oppfordret til å være så aktiv som mulig, gå turer, trene, være sosial, gjøre ting som får en til å føle seg vel (som sminke). Å mure seg inne for at nesevise kolleger som deg skal tro at sykemeldingen er korrekt er faktisk ikke en prioritet for en som er syk. 

Anonymkode: f18fd...dfc

Vel, nå er det semantikk hvem som faktisk sykemelder. De aller fleste blir ikke akkurat sjokkert når de forlater legekontoret med sykemelding, men har nok allerede mentalt sykemeldt seg selv før de booket legetime.

Anonymkode: 99e18...82f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke dine kolleger som har sykemeldt seg, det er legen din. Hvorfor tror du at kollegene dine har fortalt deg sannheten om hvorfor de er sykemeldt? Du framstår ikke som en man ville betrodd seg til så du kan nok regne med at de har kommet med et svadasvar. For øvrig er det ikke slik at det å være sykemeldt innebærer at man må ligge i en seng hjemme hele dagen. Ved mange sykdommer, særlig psykiske, blir man faktisk oppfordret til å være så aktiv som mulig, gå turer, trene, være sosial, gjøre ting som får en til å føle seg vel (som sminke). Å mure seg inne for at nesevise kolleger som deg skal tro at sykemeldingen er korrekt er faktisk ikke en prioritet for en som er syk. 

Anonymkode: f18fd...dfc

Nå vil jeg tro at de fleste som ikke vil fortelle hvorfor de er sykemeldte enten sier det rett ut, eller kommer med en annen forklaring enn «jeg jobber så mye at jeg ikke fikk tid til å trene eller være sosial». Dessuten er sykemelding beviselig litt for lett å få hos enkelte leger, viser statistikken. Dessverre  

 

Bortsett fra det er jeg enig i at sykemeld (over lengre tid) ikke betyr at man skal ligge hjemme på sofaen. 
 

Kortere «influensa»-sykemeldinger er derimot ikke særlig forenelig med trening og dra i selskap. Møter jeg deg på byen på lørdagen etter at du var sykemeldt halve uka før, forventer jeg deg på jobb på mandag. Med mindre du er langtidssykemeldt. Jeg har en kompis som var sykemeldt i flere måneder på grunn av virus på balansenerven. Selvfølgelig satt han ikke inne på sofaen i 7 måneder! Han var heller ikke 100% sykemeldt hele tiden, Men jobbet gradvis mer. Legen var tydelig på at daglig aktivitet var bra for ham, selv om han ble dårlig av å sitte foran skjerm i 7,5 timer. Ikke kunne han lese heller, ergo var ut på tur en fin ting. Hadde han måttet sitter hjemme og stirret i veggen i 7 måneder hadde han nok blitt psyk og ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (5 minutter siden):

Du kan ikkje juge på en skade...du må igjennom masse tung for å få aap først ...så må nav åpner for uføretrygd. Du blor faktisk skjekket og må igjennom behandlingen. De dro ikke til legen og sa de hadde vondt i armen og fikk uføretrygd.

Det ligger mer bak 

Jeg har fibromyalgi å det er absolutt en diagnose du kan lure deg til. Å det er mange flere diagnoser som du også kan det.

Anonymkode: 4ea72...e4f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fibromyalgi å det er absolutt en diagnose du kan lure deg til. Å det er mange flere diagnoser som du også kan det.

Anonymkode: 4ea72...e4f

Da er du litt dum å nøtta om en person går ned masse i lønn for å få aap først..for å gå igjennom masse greier...juge.. meldekort... teste arbeid etc..i kanskje 2-10 år for mindre lønn igjen...for å juge til å få uføretrygd 

 

Pluss det handler ikke om diagnosen..det handler om arbeidsevne 

Oh da en lege som juger og kan bli tatt

Endret av mommyaka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har også de som klager over tidsklemma på min jobb. Jobber heltid, skift, 2-3 barn, hund, egen bolig og hytte.

Det flere her uffer og skjer seg for er at det blir så stress for de må handle, hente unger i bhg og skole, lage middag.  Går tur med hunden. Lekser med barna. Kjøre de på aktiviteter, så er det husarbeid. Matpakker og kveldstell. Da kan de trene etter barna har lagt seg og de får så lite kjærestetid og egentid. Så må de ta siste turen med hunden for natta. Er ikke dette selvvalgt da?

Jeg har også kjent på tidsklemme med barn, men jeg valgte da helt bort trening og andre ting på egenhånd. Barna vokser opp kun én gang og da var det mitt ansvar å følge de opp. Jeg jobbet også 100% skift,  men var alene med barna hele tiden ellers. Aldri angrer en dag på mine valg.

Hvorfor velger folk å ha det så livsnødvendig å måtte trene daglig?  

Anonymkode: 9c483...de4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (16 minutter siden):

Da er du litt dum å nøtta om en person går ned masse i lønn for å få aap først..for å gå igjennom masse greier...juge.. meldekort... teste arbeid etc..i kanskje 2-10 år for mindre lønn igjen...for å juge til å få uføretrygd 

 

Pluss det handler ikke om diagnosen..det handler om arbeidsevne 

Oh da en lege som juger og kan bli tatt

Å du tror ikke at det er noen som faktisk gidder å stå i det, for å slippe å jobbe? Å ha det er arbeidsevne som avgjøres, men (orker) man ikke å jobbe, så ordner jo det seg. Hvis man virkelig ikke vil. 

Det å tro at det ikke er noen som fusker seg igjennom det systemet, er så naivt.

Anonymkode: 4ea72...e4f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å du tror ikke at det er noen som faktisk gidder å stå i det, for å slippe å jobbe? Å ha det er arbeidsevne som avgjøres, men (orker) man ikke å jobbe, så ordner jo det seg. Hvis man virkelig ikke vil. 

Det å tro at det ikke er noen som fusker seg igjennom det systemet, er så naivt.

Anonymkode: 4ea72...e4f

Det er mulig..men da er syke nok til å få ned i lønn..gå igjennom nav og systemet..for å ikke jobbe..da er du syk nok hode ...og da kan fortjene de det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 12.18):

På jobben min er det ganske mange som er sykemeldt innimellom; noen av dem også i lengre perioder. De sier; hvis man snakker med dem, at de følte at jobben og hverdagen og hamsterhjulet tynget såpass at de ikke fikk tid til å trene eller være med venner. Disse vil ofte finne på ting (selv om de er sm) og møtes vi på restaurant eller cafe etter jeg har vært på jobb tropper de opp nysminket, og freshe. 
 

Selv har jeg 3 små barn. Hverken mannen min eller jeg får levd det livet vi gjorde før med trening og overskudd til å treffe folk så ofte. Men har tenkt at slik er det i en fase og at jobben og hverdagslivet hjemme burde bli prioritert. Tar heller med meg litt ekstra god mat på jobb slik at jeg kan ha en hyggelig lunsj-pause .. samtidig syns jeg det er sjenerende (for meg selv) å høre på de deltidssykemeldte som trener så så mye, og som ser superfreshe ut mens jeg stort sett ser veldig sliten ut.. det får meg til å tenke; hvis de kan , så kan vel jeg ?  tanker?

Anonymkode: c84e0...91c

Absolutt ikke greit, dette er jo en av grunnene til at de kommer med det nye sykepenge forslaget. 

Anonymkode: 8cb38...e1c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...