AnonymBruker Skrevet 23. september #81 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): ja. Anonymkode: c1651...82c Enig. Det er nok best for sysselsetting at de som er sykemeldt itillegg blir deprimert. Anonymkode: 712da...933 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #82 Del Skrevet 23. september HSV50 skrev (3 timer siden): Det handler vel om at noen setter alt for høye krav til hva livet skal inneholde og være? Jeg har vært 100% alenemor i en krevende jobb og med et sykt barn som krevde mye ekstra oppfølging. Jeg hadde ikke tid til å trene eller være sosial, det gikk i ett fra jeg stod opp til jeg satt meg ned for første gang etter at barnet var i seng. Jeg var sykemeldt 50% i to uker i løpet av 8 år. Og det var ikke fordi ikke legen ville sykemelde meg, for å si det sånn. Men for meg var det jobben som var fristedet. Det var jo ikke mulig å sykemelde meg fra det som virkelig var slitsomt. Og selvfølgelig. Man vet aldri hvorfor folk egentlig er sykemeldt. Men det betyr ikke at man ikke kan reagere på at det er lavere og lavere terskel for å være hjemme, og unge som tåler mindre og midte. Det sier seg selv at når foreldre lar barn være hjemme fra skolen fordi de har litt vondt et eller annet sted, eller fordi de er «slitne etter en travel helg» osv, så skaper man persilleblad som ikke kommer til å fungere særlig bra i arbeidslivet. En mellomting mellom «gå på jobb med 39 i feber og hoster lungene ut» og «har litt vondt i hodet så trenger nok å slappe av en dag» hadde vært greit. Og nei, i perioder av livet kan man ikke både ha full jobb og rekke trening og ha er sosialt liv. Da må man velge å jobbe redusert eller så må man stå i det. Man sykemelder seg ikke for å få bedre tid. Men man må gjerne ta et aktivt valg om å prioritere annerledes. Jeg jobbet 80% (kortere dager) et år da barna var i barnehagealder for å få kabalen til å gå opp pga barnehageplass feil sted. Men åh så fint for deg da, jeg derimot ble sykemeldt for å trene så jeg kunne jobbe igje Anonymkode: 51630...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #83 Del Skrevet 23. september HSV50 skrev (3 timer siden): Jeg mener selvfølgelig ikke at ingen skal bli sykemeldt med mindre de er dødssykt og at sykemeldte skal sitte hjemme i stua og de syke ut. Eller at det at jeg stod i jobb i en tung situasjon betyr at alle klarer det. Mitt svar var basert på mitt liv, mine erfaringer. Men jeg mener at vi må tåle en diskusjon om sykemelding på samfunnsnivå. Ikke diskusjon om Ola eller Kari burde vært sykemeldte, men en diskusjon om hvor lett/vanskelig det skal være å få sykemelding (jeg skriver bevisst ikke «sykemelde seg», for det er leger som sykemelder, arbeidstakere kan ikke sykmelde seg). Jeg blir litt mørkeredd av hvor lett en del barn holdes hjemme fra skolen, og bekymret for hvordan det blir når de skal ut i arbeid og «sår hals» er nok til at de ikke går på skolen. Å jeg blir litt mørkeredd ac hvordan voksne dømmer andre og selv mener de er så mye flinkere fordi de presser seg på jobb Anonymkode: 51630...f4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 23. september #84 Del Skrevet 23. september senior skrev (7 minutter siden): Jeg ser ikke helt at det MÅ være så logisk. Sykefravær regnes i prosent i forhold til ansatte . . . Og når prosenttallet er mer enn dobbelt så høyt som i land vi kan sammenlignes med burde alarmklokkene kime for fullt . . Samtidig så har vi ordninger som mange andre land ikke har: f.eks forblir ansatte i stor grad ansatt, i motsetning til å miste jobben som innebærer å fjernes fra sykefraværs-statistikken over til arbeidsledig-bolken. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 23. september #85 Del Skrevet 23. september senior skrev (10 minutter siden): Jeg ser ikke helt at det MÅ være så logisk. Sykefravær regnes i prosent i forhold til ansatte . . . Og når prosenttallet er mer enn dobbelt så høyt som i land vi kan sammenlignes med burde alarmklokkene kime for fullt . . Samtidig så har vi ordninger som mange andre land ikke har: f.eks forblir ansatte i stor grad ansatt, i motsetning til å miste jobben, som innebærer å fjernes fra sykefraværs-statistikken over til arbeidsledig-bolken. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #86 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi (eller du, TS) vet jo ikke hva som ligger bak i dette tilfellet. Det kan være diagnoser som du ikke vet om. Jeg har også opptil flere kolleger og venner som til stadighet er sykmeldte - lenge - for ting og situasjoner jeg trenger de ikke burde være sykmeldte (så lenge) for. Delvis situasjoner de har satt seg selv i også. Men det er ikke min business, jeg kjenner ikke hele bildet, og jeg diskuterer det selvsagt aldri med dem. Men realiteten er at sykelønnsordningen nok vil bli strammet inn. Det er snakk om karensdag, men jeg tror ikke det er der vi bør begynne. For det er ikke korttidsfraværet som koster mest, det er langtidsfraværet. Pluss at karensdag bare vil føre til smittespredning av omgangssyke og diverse, som ingen har interesse av. Jeg tror nok at det første vi vil se, er at man får 80 eller 90% lønn ved sykdom, enten fra første dag eller fra x måneder (for eksempel to måneder). Det er neppe noen som ønsker det, men det vil tvinge seg fram. For velferdsstaten vakler, og verre skal det bli. Fremtidens pensjoner er allerede kuttet mye, pensjonsalder er økt. Det kan man gjøre, fordi protestene blir mindre på ting som ligger inn i fremtiden (ingen rammes akkurat NÅ). Anonymkode: a4da5...b66 Håper det blir ryddet opp. Jeg jobber i et stort konsern, og opplever at NAV bestrider flere og flere sykmeldinger. Anonymkode: 0e30f...a0e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 23. september #87 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Håper det blir ryddet opp. Jeg jobber i et stort konsern, og opplever at NAV bestrider flere og flere sykmeldinger. Anonymkode: 0e30f...a0e Leger får jo også ettersyn, og risikerer yrket om de skriver ut påfallende mange sykmeldinger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #88 Del Skrevet 23. september For å sette det på spissen ; hvorfor er det greit at man er syk og sykemeldt og får en medisinkur for å bli frisk mens når man trener for å bli frisk ikke er greit? Trening ER for mange medisin, å fungere sosialt gjør noe med hele mennesket. Anonymkode: 6338d...71e 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #89 Del Skrevet 23. september Jeg har valgt å jobbe redusert pga små baen. Min mann og meg deler kostnaden. Har venninner som får til samme ved hjelp av sykemelding. Det føles ekstremt provoserende. Og de innrømmer det selv. De ønsker ikke gå ned i lønn og livsstandard. Anonymkode: ffe38...cd8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 23. september #90 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For å sette det på spissen ; hvorfor er det greit at man er syk og sykemeldt og får en medisinkur for å bli frisk mens når man trener for å bli frisk ikke er greit? Trening ER for mange medisin, å fungere sosialt gjør noe med hele mennesket. Anonymkode: 6338d...71e Glimrende poeng! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 23. september #91 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 time siden): De har ikke alvorlig depresjon! Alvorlig depresjon vise i funksjon. De jobber innimellom, og ofte gradert (gunstige arbeidstider - sm slik at de er færre timer på jobb), og som sagt trener, lever livet etc Anonymkode: c84e0...91c Jeg spør igjen: har du gått til sjefen med slikt juks? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 23. september #92 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): På jobben min er det ganske mange som er sykemeldt innimellom; noen av dem også i lengre perioder. De sier; hvis man snakker med dem, at de følte at jobben og hverdagen og hamsterhjulet tynget såpass at de ikke fikk tid til å trene eller være med venner. Disse vil ofte finne på ting (selv om de er sm) og møtes vi på restaurant eller cafe etter jeg har vært på jobb tropper de opp nysminket, og freshe. Selv har jeg 3 små barn. Hverken mannen min eller jeg får levd det livet vi gjorde før med trening og overskudd til å treffe folk så ofte. Men har tenkt at slik er det i en fase og at jobben og hverdagslivet hjemme burde bli prioritert. Tar heller med meg litt ekstra god mat på jobb slik at jeg kan ha en hyggelig lunsj-pause .. samtidig syns jeg det er sjenerende (for meg selv) å høre på de deltidssykemeldte som trener så så mye, og som ser superfreshe ut mens jeg stort sett ser veldig sliten ut.. det får meg til å tenke; hvis de kan , så kan vel jeg ? tanker? Anonymkode: c84e0...91c Hæ? Nei, det er absolutt ikke greit å sykemelde seg/ta egenmelding for å trene mer og være mer sosial. Det er direkte misbruk av sykemeldingsordningen og slett moral! Da får du heller trappe ned i stilling. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 23. september #93 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har valgt å jobbe redusert pga små baen. Min mann og meg deler kostnaden. Har venninner som får til samme ved hjelp av sykemelding. Det føles ekstremt provoserende. Og de innrømmer det selv. De ønsker ikke gå ned i lønn og livsstandard. Anonymkode: ffe38...cd8 Hva slags diagnoser har de klart å få som sykmeldingsgrunn? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 23. september #94 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Å jeg blir litt mørkeredd ac hvordan voksne dømmer andre og selv mener de er så mye flinkere fordi de presser seg på jobb Anonymkode: 51630...f4f Nå snakket jeg ikke om voksne mennesker som «presser seg på jobb». Jeg snakker om barn som er hjemme fra skolen fordi de har sår hals. Jeg selv vel rett ut at jeg ikke mener syke folk skal gå på jobb om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 23. september #95 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Men åh så fint for deg da, jeg derimot ble sykemeldt for å trene så jeg kunne jobbe igje Anonymkode: 51630...f4f Hyggelig at du leser det jeg skriver som fanden leser Bibelen. Nå skrev jeg vel rett ut at jeg ikke mente å kritisere syke mennesker, at jeg beskrev mitt liv og det som fungerte for meg. Det er uansett feil å diskutere sykemeldinger på individnivå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HSV50 Skrevet 23. september #96 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (50 minutter siden): For å sette det på spissen ; hvorfor er det greit at man er syk og sykemeldt og får en medisinkur for å bli frisk mens når man trener for å bli frisk ikke er greit? Trening ER for mange medisin, å fungere sosialt gjør noe med hele mennesket. Anonymkode: 6338d...71e Er man syk, kan man få sykemelding. Og gjøre det som må til for å bli frisk. For noen er det trening, helt klart. Det er noe helt annet enn å bli sykemeldt fordi man synes man jobber så mye at man ikke får tid til å trene eller være sosial. Om man ikke er syk, blir man ikke sykemeldt. Og da er ikke trening medisin. Når det er sagt så tror jeg ikke folk flest velger sykemelding framfor å gå ned i stilling om de opplever for høy belastning, men at en del feks bruker opp egenmeldingsdagene hvert år, er det ikke tvil om. Jeg har opplevd ansatte som på slutten av året spør hvor mange egenmeldingsdager de har igjen. Og er borte så mange dager. Som om det er fridager til fri benyttelse. Og mange er borte tre dager når de først tar ut egenmeldingsdager (om de ikke har ordning med inkluderende arbeidsliv). Man vil jo ikke «miste» egenmeldingsdager. Jeg er 100% for at vi har de sykeordningene vi har, og det bør ikke være sånn at folk skal skamme seg for å være sykemeldt. Eller ikke kunne gå tur eller trene. Virkelig ikke. Men man må kunne diskutere sykelønn og sykemeldinger på systemnivå uten at individer skal rasle med sablene og føle seg personlig angrepet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sannhetsøkende Skrevet 23. september #97 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Helt sykt at jobb må prioriteres over helse og menneskelige behov. Hva er det for et samfunn vi har skapt egentlig... Anonymkode: aa0ad...241 Enig. Vi trenger et helt nytt system. Jobb opptar for mye av livet vårt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #98 Del Skrevet 23. september Mener du egenmelding TS? Eller får de faktisk sykemelding på falsk grunnlag? Anonymkode: 2eadc...f53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #99 Del Skrevet 23. september Er ikke riktig. Men mange sliter både psykisk og fysisk. Så ha noen dager borte fra jobb er ofte løsningen for å slippe å møte veggen totalt og gjøre værre ting mot sine omgivelser og seg selv. Anonymkode: 0c78b...7b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #100 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dette prøvde jeg å skrive om i en annen tråd, men der klikket folk i vinkel. Og jeg er enig: hvorfor tar ikke folk seg bare FRI! Anonymkode: c1689...77d Du er inne på noe der,men ikke alle arbeidsgivere vil gi de ansatte ferie, mange må stå i full jobb ved både permisjon og sykemelding. Det beste er å være ansatt i det offentlige, ikke privat. Anonymkode: 0c78b...7b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå