Gå til innhold

Bli sykemeldt fordi man ikke har tid til å trene eller være sosial , er det ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og folk her på KG hakker løs og rakker ned på uføretrygdede og sier det er en ordning som misbrukes... Den trygden har kanskje sine sorte får, men iflg statistikk er det dagpenger og sykepenger som misbrukes mest og utbetaler mest til folk som svindler.

 

Anonymkode: 15c2c...f82

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og folk her på KG hakker løs og rakker ned på uføretrygdede og sier det er en ordning som misbrukes... Den trygden har kanskje sine sorte får, men iflg statistikk er det dagpenger og sykepenger som misbrukes mest og utbetaler mest til folk som svindler.

 

Anonymkode: 15c2c...f82

Dagpenger et ikke noe moro å gå på så de som "utnytter" dagpenger må virkelig ikke ha det bra med deg selv

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og folk her på KG hakker løs og rakker ned på uføretrygdede og sier det er en ordning som misbrukes... Den trygden har kanskje sine sorte får, men iflg statistikk er det dagpenger og sykepenger som misbrukes mest og utbetaler mest til folk som svindler.

 

Anonymkode: 15c2c...f82

 

Og det betyr at leger og nav har for store masker i nota. 

Men kg blir ikke så spennende da...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og siden du dømmer kollegaene dine, går jeg ut ifra at du kjenner dem så godt at det aldri i livet kan hende at de ikke forteller deg sannheten om hvorfor de er sykemeldt, eller? 

For mange er det så mye enklere å si at man er sykemeldt, fordi det ble for mye jobb, for det er en ting alle "forstår".

Ikke alle ønsker at kollegaer skal vite at du endelig skal skilles fra den psykisk voldelige partneren din, og at vedkommende gjør alt i sin makt for å gjøre livet ditt så jævlig som mulig.

Eller kanskje er man ufrivillig barnløs, og nettopp mistet igjen, i sitt åttende svangerskap.

Kanskje man ble mishandlet som barn, og flyttet over halve landet for å slippe unna familien - bare for å bli funnet ti år senere, og bli terrorisert av de samme menneskene.

Tenk så mye enklere det er å si at jobb ble litt for mye akkurat nå. Og det er kanskje sant - fordi resten av livet er så mye, at jobb på toppen er for mye å håndtere akkurat nå. 

Anonymkode: 5455c...52a

  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle disse trådene om «kollegaen min var på butikken i dag nysminket selv om hun er sykemeldt» er beviset på hvorfor man aldri skal være åpen med kollegaer om sykemeldinger. Det sladrer, spekuleres og legges ut både her og der.

Mange sykdommer og skader er ikke forenelig med å jobbe, uten at det betyr at folk må sitte inne 24/7. Gjør man det siste så blir ingen fortere frisk.

Start å bry deg om deg og ditt. Og denne posten alene er beviset for at kollegaene dine har sett gjennom deg for lenge siden som er person man ikke kan være fortrolig med.

 

Anonymkode: a6c15...5a9

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jadajada, du er en bedre arbeidstaker og har høyere moral enn alle du kjenner. Fint for deg. 
Når SKAL folk forstå at man aldri vet alt om situasjonen til en kollega? Jeg deler ikke helseopplysninger med de på jobb, det finnes alltid noen som skal mene noe om situasjonen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble sykmeldt da jeg fikk diagnosen lymfekreft stadie 4. Grunnen til sykmeldingen delte jeg ikke med noen på min arbeidsplass, bortsett fra sjefen. De dagene jeg kom meg ut på en liten tur, eller på kafé, kunne jeg finne på å legge ut et bilde av et landskap jeg synes var fint, eller en kaffekopp på f.eks snapstory. Jeg brukte også lang tid og mye energi på å se freshest mulig ut hver gang jeg gikk ut døra, fordi jeg rett og slett ikke ønsket å se syk ut.

Moralen er at man faktisk aldri vet hva som ligger bak ei sykmelding. Jeg anbefaler deg å bruke energien du bruker på å tenke på hvorfor andre er sykmeldte på andre ting. Kanskje blir du mindre sliten. 

Til deg som mener de som er sykmeldte kun skal være hjemme: Jeg hadde garantert ikke blitt friskere av å ligge enda mer på sofaen under behandlingsforløpet enn det jeg allerede gjorde, og det blir ikke de fleste andre som er sykmeldte heller.

Med mindre dere er flue på veggen på legekontoret, fei for egen dør!

 

Anonymkode: 83faf...684

  • Liker 12
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er ganske naivt å tro at det ikke ligger mer bak. Har man psykisk uhelse så er det ikke medisin å ikke treffe folk man har glede av og å trene og være ute er bedre medisin enn noe man får kjøpt på apoteket. Jeg har vært der selv og vet hva det betyr. Det var depresjon som var sykemeldings grunn og ja:jeg gikk til behandling. Men en del av helingen var å være sosial og ha mening i hverdagen. Og det la jeg ikke skjul på . 

Anonymkode: 6338d...71e

Absolutt enig i dette! 
 

MEN listen for psykisk uhelse ligger nok i mange tilfeller alt for lavt for mange.

Vi har et system i norge som kan utnyttes, egentlig er det vi som ikke utnytter systemet, som er de dumme! 
 

ikke alle som benyttet systemet, utnytter det, bare så det er nevnt

Anonymkode: 57413...1b7

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Du vet ikke hvorfor de faktisk er sykemeldte. 

Noen kan ha psykiske årsaker, som de ikke vil fortelle deg om. Og det å trene, være sosial, osv, er ofte medisin mot dette. Helt alvorlig, det er dette som er en del av behandlingen mot depresjon og angst: komme seg ut, trene, finne ting som gir glede. 

Selvsagt er det ikke ok å bruke sykemelding fordi man har lyst på mer fritid, men du vet altså ikke at disse folkene gjør dette. Å bli sykemeldt, som er noe en lege må gjøre, er noe man kan bli av psykiske årsaker, og å spekulere er utrolig ufint. 

Det er nitrist at folk med psykisk sykdom skal føle at de ikke kan følge legens anbefalinger og gjøre det som vil hjelpe dem å bli friske, av frykt for å bli dømt på den måten du nå gjør. 

Anonymkode: 506b2...53f

Vel jeg kjenner dem jo. De er i aller høyeste grad oppegående folk sånn ellers. Så alvorlig depresjon eller andre psykiske lidelser tror jeg neppe dem har

 

ts

Anonymkode: c84e0...91c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært syk i 4 år, og er endelig tilbake i full jobb. Jeg var ikke sykemeldt for å ha tid til å trene, men treningen var en viktig faktor for at jeg kom meg tilbake i jobb.

For andre rundt kunne det sikkert virke veldig rart at jeg trente daglig. Men ingen så alle timene jeg tilbrakte i senga. Eller hvor lite jeg kunne trene de første ukene. En helt rolig gåtur på 150 meter, var alt jeg klarte. Før jeg ble syk jogget jeg annenhver dag.

Tenker at det ofte kanskje er lettere å komme med et merkelig svar på hvorfor man er sykemeldt, enn det er å si sannheten.

Anonymkode: f78f6...a7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Og siden du dømmer kollegaene dine, går jeg ut ifra at du kjenner dem så godt at det aldri i livet kan hende at de ikke forteller deg sannheten om hvorfor de er sykemeldt, eller? 

For mange er det så mye enklere å si at man er sykemeldt, fordi det ble for mye jobb, for det er en ting alle "forstår".

Ikke alle ønsker at kollegaer skal vite at du endelig skal skilles fra den psykisk voldelige partneren din, og at vedkommende gjør alt i sin makt for å gjøre livet ditt så jævlig som mulig.

Eller kanskje er man ufrivillig barnløs, og nettopp mistet igjen, i sitt åttende svangerskap.

Kanskje man ble mishandlet som barn, og flyttet over halve landet for å slippe unna familien - bare for å bli funnet ti år senere, og bli terrorisert av de samme menneskene.

Tenk så mye enklere det er å si at jobb ble litt for mye akkurat nå. Og det er kanskje sant - fordi resten av livet er så mye, at jobb på toppen er for mye å håndtere akkurat nå. 

Anonymkode: 5455c...52a

Som sagt jeg kjenner dem, og kan forsikre deg om at det ikke ligger slikt til grunn ..

Anonymkode: c84e0...91c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt jeg kjenner dem, og kan forsikre deg om at det ikke ligger slikt til grunn ..

Anonymkode: c84e0...91c

Kjenner dem som kollegaer eller nære venner? 

Anonymkode: f78f6...a7c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (25 minutter siden):

Så da hvis lege skriver at en sja gå til fysio. Og fysio setter opp trening som her var: gå turer i skogen , styrketrening ble gjort på trenigsstudio som fysio hadde avtale med.

Ska da ikke gjøres fordi de ska være hjemme?

De går ikke til fysio.. men på typ barrys og går og skryter av treningen, samtidig som de ser uforskammet Freshe ut. 
Jeg er klar over at mange er sm grunnet faktisk dårlig helse men da ser ikke «bildet» slik ut

 

ts

Anonymkode: c84e0...91c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De går ikke til fysio.. men på typ barrys og går og skryter av treningen, samtidig som de ser uforskammet Freshe ut. 
Jeg er klar over at mange er sm grunnet faktisk dårlig helse men da ser ikke «bildet» slik ut

Du vet at man kan være syk og se fresh ut...msn trenger ikke se døds syk ut. Jeg går hjemme pga kronisk sykdom..ingen kan se det i forhold hvordan jeg sminket og klær meg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vel jeg kjenner dem jo. De er i aller høyeste grad oppegående folk sånn ellers. Så alvorlig depresjon eller andre psykiske lidelser tror jeg neppe dem har

Har du selv har depresjon? 

Søk opp smiling depresjon....dette er i bunn og grunn mennesker som har kjempe dup depresjon..men smiler og lever livet..m( mange av disse tar ofte livet sitt?

Så vær forsiktig med dine ord og tanker 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Helt sykt at jobb må prioriteres over helse og menneskelige behov. Hva er det for et samfunn vi har skapt egentlig...

Anonymkode: aa0ad...241

Det handler vel om at noen setter alt for høye krav til hva livet skal inneholde og være? Jeg har vært 100% alenemor i en krevende jobb og med et sykt barn som krevde mye ekstra oppfølging. Jeg hadde ikke tid til å trene eller være sosial, det gikk i ett fra jeg stod opp til jeg satt meg ned for første gang etter at barnet var i seng. Jeg var sykemeldt  50% i to uker i løpet av 8 år. Og det var ikke fordi ikke legen ville sykemelde meg, for å si det sånn. Men for meg var det jobben som var fristedet. Det var jo ikke mulig å sykemelde meg fra det som virkelig var slitsomt.
 

Og selvfølgelig. Man vet aldri hvorfor folk egentlig er sykemeldt. Men det betyr ikke at man ikke kan reagere på at det er lavere og lavere terskel for å være hjemme, og unge som tåler mindre og midte. Det sier seg selv at når foreldre lar barn være hjemme fra skolen fordi de har litt vondt et eller annet sted, eller fordi de er «slitne etter en travel helg» osv, så skaper man persilleblad som ikke kommer til å fungere særlig bra i arbeidslivet. En mellomting mellom «gå på jobb med 39 i feber og hoster lungene ut» og «har litt vondt i hodet så trenger nok å slappe av en dag» hadde vært greit. 
 

Og nei, i perioder av livet kan man ikke både ha full jobb og rekke trening og ha er sosialt liv. Da må man velge å jobbe redusert  eller så må man stå i det. Man sykemelder seg ikke for å få bedre tid. Men man må gjerne ta et aktivt valg om å prioritere annerledes. Jeg jobbet 80% (kortere dager) et år da barna var i barnehagealder for å få kabalen til å gå opp pga barnehageplass feil sted. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vel jeg kjenner dem jo. De er i aller høyeste grad oppegående folk sånn ellers. Så alvorlig depresjon eller andre psykiske lidelser tror jeg neppe dem har

 

ts

Anonymkode: c84e0...91c

Tro er noe man gjør i kirken...

Du kjenner dem kanskje godt men åpenbart ikke godt nok. Og de som har psykiske lidelser kan være gode på å kamuflere det, spesielt ovenfor nysgjerrige kollegaer som legger nesen sin i ting de ikke har noe med.

Anonymkode: 9ff33...a3c

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kålrota skrev (23 minutter siden):

Jadajada, du er en bedre arbeidstaker og har høyere moral enn alle du kjenner. Fint for deg. 
Når SKAL folk forstå at man aldri vet alt om situasjonen til en kollega? Jeg deler ikke helseopplysninger med de på jobb, det finnes alltid noen som skal mene noe om situasjonen. 

 

Det folk HAR forstått er at slik vinkling lager leven.. 😅

Endret av klarinetta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På jobben min er det ganske mange som er sykemeldt innimellom; noen av dem også i lengre perioder. De sier; hvis man snakker med dem, at de følte at jobben og hverdagen og hamsterhjulet tynget såpass at de ikke fikk tid til å trene eller være med venner. Disse vil ofte finne på ting (selv om de er sm) og møtes vi på restaurant eller cafe etter jeg har vært på jobb tropper de opp nysminket, og freshe. 
 

Selv har jeg 3 små barn. Hverken mannen min eller jeg får levd det livet vi gjorde før med trening og overskudd til å treffe folk så ofte. Men har tenkt at slik er det i en fase og at jobben og hverdagslivet hjemme burde bli prioritert. Tar heller med meg litt ekstra god mat på jobb slik at jeg kan ha en hyggelig lunsj-pause .. samtidig syns jeg det er sjenerende (for meg selv) å høre på de deltidssykemeldte som trener så så mye, og som ser superfreshe ut mens jeg stort sett ser veldig sliten ut.. det får meg til å tenke; hvis de kan , så kan vel jeg ?  tanker?

Anonymkode: c84e0...91c

Mulig de ikke vil si den egentlige grunnen.. psykisk feks.

Anonymkode: 6768a...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vel jeg kjenner dem jo. De er i aller høyeste grad oppegående folk sånn ellers. Så alvorlig depresjon eller andre psykiske lidelser tror jeg neppe dem har

 

ts

Anonymkode: c84e0...91c

Du har virkelig ikke peiling. Man kan være på selvmordets rand og smilende og velfungerende utad. Jeg har et barn som ingen utenfor nærmeste familie som bodde med barnet forstod var psykisk syk før h*n ble akutt innlagt. H*n var jo verdens blideste, klassens klovn og bare snill og god. Oppegående og skoleflink. Og hadde det sykt vondt inni seg. 

Anonymkode: e7f50...e77

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ingen får sykemelding for å trene og se fresh ut TS 🤦‍♀️ men selv sykemledte kan både trene og ordne seg... og det å være sykemeldt betyr kke at du må være hjemme. Det kommer ann på hva man er sykemeldt for, og den dialogen er mellom den ansatte, legen, NAV og arbeidsgiver - ikke deg som kollega uten at den andre selv velger dele.. 

Anonymkode: d5ee1...e81

Det er faktum at det i Norge, som det eneste eller ett av ytterst få land i verden, vektlegges at arbeidstaker skal ha et sosialt liv ved siden av jobb. Så dersom man ikke orker begge deler, går privatlivet foran jobb og det sykmeldes.

Endret av Brunello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...