Gå til innhold

Bli sykemeldt fordi man ikke har tid til å trene eller være sosial , er det ok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da forstår du veldig lite, og har antagelig behov for mer livserfaring. 

Anonymkode: cadac...5e0

Det stemmer ikke.

Her er det terskelen for å sykmelde seg som er ulik, ikke grad forståelse og livserfaring. 

Anonymkode: 8a7cf...56e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se over til Sverige.. litt trekk i lønn ved fravær, og vips så endret alt seg. 

vi har alt for gode ordninger som folk utnytter over en lav sko! 

Anonymkode: f93a8...70b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Se over til Sverige.. litt trekk i lønn ved fravær, og vips så endret alt seg. 

vi har alt for gode ordninger som folk utnytter over en lav sko! 

Anonymkode: f93a8...70b

Rart det der. Plutselig ble det mindre sykefravær i svergie etter at dem innførte karensdag. Var ikke så syk likevel? Hmmm.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 20.38):

Prøv smertestillende. Spis mat selv om du ikke føler for det. Så ordner det seg. 

Anonymkode: ff0ae...c27

Noe så utrolig arrogant og uvitende. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg sett forskjellige debatter om sykemeldinger for alminnelige kvinneplager, hvor mensensmerter blir bagatellisert og latterliggjort.  Det viser bare hvor uvitende noen kan være.  Jeg hadde endometriosehelvete for over 20 år siden, og da var det enda mindre kunnskap og forståelse for dette både i helsevesenet og samfunnet forøvrig.  Jeg fant ut av det takket være en gynekolog som svarte i nettforumet doktor online (Mette Moen). Hun viste til forskning og artikler og forklarte hva dette egentlig var.  På den måten klarte jeg til slutt å få hjelp og ble kvitt problemet.

Etter hva jeg forstår er det fortsatt vanskelig for kvinner å bli tatt på alvor når det gjelder slikt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (12 minutter siden):

De siste dagene har jeg sett forskjellige debatter om sykemeldinger for alminnelige kvinneplager, hvor mensensmerter blir bagatellisert og latterliggjort.  Det viser bare hvor uvitende noen kan være.  Jeg hadde endometriosehelvete for over 20 år siden, og da var det enda mindre kunnskap og forståelse for dette både i helsevesenet og samfunnet forøvrig.  Jeg fant ut av det takket være en gynekolog som svarte i nettforumet doktor online (Mette Moen). Hun viste til forskning og artikler og forklarte hva dette egentlig var.  På den måten klarte jeg til slutt å få hjelp og ble kvitt problemet.

Etter hva jeg forstår er det fortsatt vanskelig for kvinner å bli tatt på alvor når det gjelder slikt.

Mange menn og til og med kvinner gjør narr av kvinner med sterke menssmerter. Utrolig stygt gjort. De som er veldig hardt plaget bør absolutt få fri de dagene med betalt.

Men denne tråden handler om mennesker som sier rett ut at de ikke orker å jobbe fult og sykemelder seg for å kunne gjøre mer av det de ønsker. Det går utover de andre kollegene som må jobbe enda mer pga noen som heller kunne gått ned i stilling og fått inn en erstatter i stedet. Men ja, det du sier er veldig viktig.  Jeg syns det er sykt at kvinner enda i 2024 blir gjort narr av. Kvinnehelsen blir ikke prioritert. Vi burde kommet lenger en dette for lengst. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sannhetsøkende skrev (4 minutter siden):

Mange menn og til og med kvinner gjør narr av kvinner med sterke menssmerter. Utrolig stygt gjort. De som er veldig hardt plaget bør absolutt få fri de dagene med betalt.

Men denne tråden handler om mennesker som sier rett ut at de ikke orker å jobbe fult og sykemelder seg for å kunne gjøre mer av det de ønsker. Det går utover de andre kollegene som må jobbe enda mer pga noen som heller kunne gått ned i stilling og fått inn en erstatter i stedet. Men ja, det du sier er veldig viktig.  Jeg syns det er sykt at kvinner enda i 2024 blir gjort narr av. Kvinnehelsen blir ikke prioritert. Vi burde kommet lenger en dette for lengst. 

Ja, helt enig.  Og om at noen ikke vil jobbe, så er det selvfølgelig helt uakseptabelt å bruke velferdsmidler til dette.  Problemet med det er også at det er vanskelig å identifisere disse unnasluntrerne, slik at alle syke beskyldes for å svindle til seg goder de ikke tilkommer.  Verst er dette for usynlige plager.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (9 minutter siden):

Virker som at det kun er 1 virkemiddel igjen og det er å vise det frem. Tenk på all mensenen som menses hver eneste dag i Norge, og man ser ikke et spor etter det. Det er fascinerende. Med tanke på mengden menstruasjon burde det virkelig være mer vanlig med mensen her og der. Spesielt hvis man sammenligner med fulle folk, så er det alltid spor etter dem. Oppkast, deilig urinering, osv. Vi kvinner er altfor flinke til å rydde etter dritten vår. Vi blir straffet for å være flinke. 

Anonymkode: cb2b2...589

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Virker som at det kun er 1 virkemiddel igjen og det er å vise det frem. Tenk på all mensenen som menses hver eneste dag i Norge, og man ser ikke et spor etter det. Det er fascinerende. Med tanke på mengden menstruasjon burde det virkelig være mer vanlig med mensen her og der. Spesielt hvis man sammenligner med fulle folk, så er det alltid spor etter dem. Oppkast, deilig urinering, osv. Vi kvinner er altfor flinke til å rydde etter dritten vår. Vi blir straffet for å være flinke. 

Det vil nok ikke hjelpe noe, for mengden med menstruasjonsblod er jo slett ikke noe mål på smertens styrke.  Vær glad for at vi er flinke til å rydde etter oss, tenk på alternativet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (56 minutter siden):

Ja, helt enig.  Og om at noen ikke vil jobbe, så er det selvfølgelig helt uakseptabelt å bruke velferdsmidler til dette.  Problemet med det er også at det er vanskelig å identifisere disse unnasluntrerne, slik at alle syke beskyldes for å svindle til seg goder de ikke tilkommer.  Verst er dette for usynlige plager.

Unnsluntrere har gjerne et klart mønster. Og bare det at de betror seg til andre om det. Ja, de lyver om smerter og symptomer og går til legen med det. Legen kan ikke nekte for at de ikke har smerter og det kan ingen andre heller. Men det at det fornektes av mange at det ikke finnes de som lyver for at de ikke gidder å jobbe er også er problem. For dem som benytter seg av systemet er det jo ypperlig at mange tar dem under sine vinger. 

Dette med menssmerter og endometriose kan vel bevises? Ihvertfall endometriose. 

Så faktisk kommentarfelt på fb i går angående dette enmet. Til og med en del kvinner var fæle her. Det er utrolig å se hvordan kvinner får skylden for alt, sier kvinner ifra så er de feminister, er de syke så er de en byrde for samfunnet da single menn må ta regninga osv osv. De skulle latt menn få kjenne på den smerten selv. For de tåler mindre enn oss der. Milde menssmerter er ikke like milde for dem. De skulle prøvd den verste varianten mange kvinner sliter med. Noen kvinner har også sterke pms plager som gjør de helt mørke i sinnet. 

Kvinner får virkelig gjennomgå. Kvinner er utrolig sterke trass plagene mange kvinner får fordi de er kvinner. Menn skulle fått kjent på den biten selv.

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Synd de ikke kan måle slike typer smerter. For mange kvinner er den tiden i mnd et helvete.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (1 time siden):

Unnsluntrere har gjerne et klart mønster. Og bare det at de betror seg til andre om det. Ja, de lyver om smerter og symptomer og går til legen med det. Legen kan ikke nekte for at de ikke har smerter og det kan ingen andre heller. Men det at det fornektes av mange at det ikke finnes de som lyver for at de ikke gidder å jobbe er også er problem. For dem som benytter seg av systemet er det jo ypperlig at mange tar dem under sine vinger. 

Dette med menssmerter og endometriose kan vel bevises? Ihvertfall endometriose. 

Så faktisk kommentarfelt på fb i går angående dette enmet. Til og med en del kvinner var fæle her. Det er utrolig å se hvordan kvinner får skylden for alt, sier kvinner ifra så er de feminister, er de syke så er de en byrde for samfunnet da single menn må ta regninga osv osv. De skulle latt menn få kjenne på den smerten selv. For de tåler mindre enn oss der. Milde menssmerter er ikke like milde for dem. De skulle prøvd den verste varianten mange kvinner sliter med. Noen kvinner har også sterke pms plager som gjør de helt mørke i sinnet. 

Kvinner får virkelig gjennomgå. Kvinner er utrolig sterke trass plagene mange kvinner får fordi de er kvinner. Menn skulle fått kjent på den biten selv.

Synd de ikke kan måle slike typer smerter. For mange kvinner er den tiden i mnd et helvete.  

Ja, men for å fastslå endometriose benytter de kikkhullskirurgi, altså fører inn et kamera via navlen.  Det kan altså ta veldig lang tid å få en diagnose pga ventetider. Det er heller ikke alltid så enkelt å få fastlegene til å henvise.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (5 timer siden):

Enig, selv har jeg adenomyose  og pcos, blødningene er så store  at jeg har besvimt , jeg har store smerter hver mnd , de som latterliggjør det kunne gjerne fått liv å ha dette her i stedenfor meg 

Anonymkode: 51630...f4f

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Sykmelding skal være fordi du ikke er i stand til å utføre arbeidet. 

Jeg har vært sykmeldt en gang i livet, da var jeg ikke i stand til å utføre jobben, det kognitive sviktet helt. Du kan bli syk av å være sliten over lang tid, men sliten er ikke det samme som syk. Sliten er de fleste innimellom, spesielt i perioden man har barn. 

Anonymkode: e018e...eb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Perine skrev (1 time siden):

Ja, men for å fastslå endometriose benytter de kikkhullskirurgi, altså fører inn et kamera via navlen.  Det kan altså ta veldig lang tid å få en diagnose pga ventetider. Det er heller ikke alltid så enkelt å få fastlegene til å henvise.

Skjønner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 14.00):

Norge har verdens høyeste sykefravær. 

Vi burde gjøre endringer. 

Anonymkode: c56b8...081

Ja, tilrettelegging på arbeidsplassen fremfor sykmeldinger, det er som regel noe man kan gjøre. 

Anonymkode: 49dc4...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 14.48):

Dette prøvde jeg å skrive om i en annen tråd, men der klikket folk i vinkel. Og jeg er enig: hvorfor tar ikke folk seg bare FRI!

Anonymkode: c1689...77d

Ja den tråden var jeg aktiv i. Jeg tar meg fri innimellom mår det virkelig topper seg med klesvask, husarbeid og jeg er dønn sliten. Da koser jeg meg alene hjemme en dag med husarbeid i fred og ro og kanskje litt serier på tv. Fri uten lønn selvsagt! Jeg har valgt å jobbe 80% pga flere barn. Velger selv når jeg ønsker fri fra jobben. 
Forventer også at leger KUN sykemelder ved sykdom ikke ved at folk kun er slitne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Igjen.. hvorfor blir folk plutselign"friske" når økonomien minsker. Jævlig rart at folk blir friske igjen når de ser at de får mindre lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare innrømme det. Folk i Norge har blitt vandt til å ta pause uten grunn. Men når dem får vite at det vil påvirke lønnen deres, ja da er dem plutselig friske. Haha

Forbanna SNYLTERE!

Si nei til lønn når dere har blitt syke, så skal jeg akseptere dere som mennekser.

Endret av Al34n0nym1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al34n0nym1 skrev (22 minutter siden):

Bare innrømme det. Folk i Norge har blitt vandt til å ta pause uten grunn. Men når dem får vite at det vil påvirke lønnen deres, ja da er dem plutselig friske. Haha

Forbanna SNYLTERE!

Si nei til lønn når dere har blitt syke, så skal jeg akseptere dere som mennekser.

Wow.. ikke.mye sympati her i gården...

Høres ikke ut som du har der bra...

Mrm håper du aldri blir syk...eller sykemeldt.. uføretrygd...for da vil du stå uten noe økonomisk hjelp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...