Gå til innhold

Bli sykemeldt fordi man ikke har tid til å trene eller være sosial , er det ok?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Arbeidsgiver kan bestride sykmelding. 

Anonymkode: 04c43...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mommyaka skrev (2 timer siden):

Nå er ikke være gravid en sykdom heller ..men man får jo sykemelding om det trengs...og om en sykemelding kan hjelpe er jo det flott

Bare i Norge. Det er uhørt i utlandet at man skal få sykemelding for graviditetsplager. 

Anonymkode: ff0ae...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En arbeidsgiver kan vel ikke sette seg over det folketrygdloven og AML gir arbeidstagere? De kan gjøre det i enkelttilfeller ja, hvis enkeltpersoner misbruker egenmelding over tid men å straffe alle, hvordan kan han ha hjemmel til det? 

Anonymkode: 6338d...71e

Enig.  Virker veldig rart. 

Anonymkode: c84e0...91c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 12.18):

På jobben min er det ganske mange som er sykemeldt innimellom; noen av dem også i lengre perioder. De sier; hvis man snakker med dem, at de følte at jobben og hverdagen og hamsterhjulet tynget såpass at de ikke fikk tid til å trene eller være med venner. Disse vil ofte finne på ting (selv om de er sm) og møtes vi på restaurant eller cafe etter jeg har vært på jobb tropper de opp nysminket, og freshe. 
 

Selv har jeg 3 små barn. Hverken mannen min eller jeg får levd det livet vi gjorde før med trening og overskudd til å treffe folk så ofte. Men har tenkt at slik er det i en fase og at jobben og hverdagslivet hjemme burde bli prioritert. Tar heller med meg litt ekstra god mat på jobb slik at jeg kan ha en hyggelig lunsj-pause .. samtidig syns jeg det er sjenerende (for meg selv) å høre på de deltidssykemeldte som trener så så mye, og som ser superfreshe ut mens jeg stort sett ser veldig sliten ut.. det får meg til å tenke; hvis de kan , så kan vel jeg ?  tanker?

Anonymkode: c84e0...91c

Oser misunnelse og uvitenhet av dette innlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 14.57):

Nei, legen sykemelder dem selvfølgelig ikke for å trene. De sier til legen at de er slitne, at de er på vei til å bli utbrent. Legen stoler på pasienten og sier: «ja, da trenger du litt tid til å komme deg. Tren og gjør ting som gjør deg godt 😊» Pasienten går fornøyd ut av legekontoret og fikk viljen sin med treningsferie. Det er sykt, men sånn er det i Norge. 

Anonymkode: 5f89d...4e4

Sånn er det faktisk ikke nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Bare i Norge. Det er uhørt i utlandet at man skal få sykemelding for graviditetsplager. 

Anonymkode: ff0ae...c27

Så fint vi bor i Norge da...slipper man å gå på jobb og kaste opp hele tiden..eller gå på jobb med så vondt at man ikke klarer å jobbe. Så flott at vi kvinner blir tatt hånd om når man går gravid slik at tiden vi går gravid kan bli bedre

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 15.34):

Alle disse trådene om «kollegaen min var på butikken i dag nysminket selv om hun er sykemeldt» er beviset på hvorfor man aldri skal være åpen med kollegaer om sykemeldinger. Det sladrer, spekuleres og legges ut både her og der.

Mange sykdommer og skader er ikke forenelig med å jobbe, uten at det betyr at folk må sitte inne 24/7. Gjør man det siste så blir ingen fortere frisk.

Start å bry deg om deg og ditt. Og denne posten alene er beviset for at kollegaene dine har sett gjennom deg for lenge siden som er person man ikke kan være fortrolig med.

 

Anonymkode: a6c15...5a9

Det er vel kanskje nettopp mer åpenhet som er løsningen her. Det er jo lite åpenhet som gjør at mange spekulerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Bare i Norge. Det er uhørt i utlandet at man skal få sykemelding for graviditetsplager. 

Anonymkode: ff0ae...c27

For noe tøv. Dett gjelder aldeles ikke bare i Norge.

Anonymkode: 66e40...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (På 23.9.2024 den 17.40):

Ja..men har du gått på dagpenger? Det er skikkelig dritt. Du må sende meldekort ahver uke og du må søke 5 jobber i uka og vise dette til nav...

De fleste går på dagpenger for en grunn..de idioter som gjør dette frivillig og jobber ved siden burde på dagpenger for vøre idiot 

Og blir de tatt vil det svi jævli 

Det samme gjelder også aap, bare at der må du ikke nødvendigvis søke jobber, men gå til behandling og møte opp på møter med nav. I tillegg er det lavere sats enn dagpenger. Dagpenger er jo egentlig den «chilleste» ordningen og noe ekstremt mange snylter på. 

Anonymkode: 1aff5...98b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 19.59):

Jeg har valgt å jobbe redusert pga små baen. Min mann og meg deler kostnaden.

 

Har venninner som får til samme ved hjelp av sykemelding. Det føles ekstremt provoserende. 

Og de innrømmer det selv. De ønsker ikke gå ned i lønn og livsstandard. 

Anonymkode: ffe38...cd8

Min mor fikk beskjed av sin arbeidsgiver at hun måtte ikke finne på å gå ned i stilling pga helse. Hun snakket med sjefen om å jobbe litt redusert fordi hun var helt på felgen av mange årsaker. Da fikk hun klar beskjed fra arbeidsgiver at da må hun heller sykemeldes en periode. Hvorfor skulle hennes helseproblemer gå ut over hennes økonomi var det hun fikk høre da. Jeg er litt enig i dette, samtidig kan det være vanskelig å vite hvor grensen går for å jobbe redusert kontra å være sykemeldt. Selv har jeg en tendens til å presse meg for lenge, og har to ganger blitt sendt hjem fra jobb fordi sjefen ser at dette ikke går. Da har jeg nærmest hatt et sammenbrudd på jobb. Dette var pga masse psykiske belastninger, sykdom i nær familie ++ diverse andre ting. Har selv valgt å jobbe redusert en stund etter dette for i det hele tatt holde ut i jobb, men nå ser jeg at det faktisk går på økonomien løs. Og hva gjør jeg da? Man blir jo hele tiden dratt mellom samvittigheten til jobb og samvittigheten til din egen helse/familie/barn/psyke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 timer siden):

Igjen...det handler ikke om sykdom... depresjon er ikke sykdom...men vi får også sykemelding for dette.

Du må slutte å henge deg opp i ordet sykdommer....brekt bein er ikke sykdom... sørge er ok sykdom...angst er ikke sykdom....det handler om kapasitet til å klare å stå i jobb eller ikke 

Depresjon er en sykdom jo. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jepp og mange grunner til det. 

Hvis arbeidsgiveren mistenker at egenmeldingen blir misbrukt, kan de fjerne retten til egenmelding for en hel arbeidsplass. Dette skjer ofte ved mistanke om at egenmelding brukes feil.

Enkelte yrkesgrupper eller bransjer, som helsepersonell, brannmenn, politi, og andre med kritiske funksjoner, kan ha strengere regler for fravær, og i noen tilfeller kreves sykemelding fra dag en. 

Noen tariffavtaler eller individuelle bedriftsavtaler kan kreve sykemelding fra første dag i enkelte tilfeller.

 

 

Anonymkode: 04628...9dc

Dwt visste jeg ikke! Takk for info 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

hjertebank, stress, muskelsmerter, og energitap - er ikke sykdom. 

Anonymkode: ff0ae...c27

Jeg vet ikke hva du vil med dette. Du mener at utbrenthet ikke er sykmeldingsgrunn? Har du vært ordentlig utbrent selv? 

Anonymkode: 03918...0b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er delte meninger om dette. Men det finnes helt sikkert noen som kunne ha jobbet litt, men synes det er godt å gå hjemme. 

Anonymkode: f8a4d...a5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg vet ikke hva du vil med dette. Du mener at utbrenthet ikke er sykmeldingsgrunn? Har du vært ordentlig utbrent selv? 

Anonymkode: 03918...0b1

Man kan helt fint jobbe med hjertebank, stress, energitap og muskelsmerter når smertene er psykosomatiske. Bare ikke i Norge. 

Anonymkode: ff0ae...c27

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Man kan helt fint jobbe med hjertebank, stress, energitap og muskelsmerter når smertene er psykosomatiske. Bare ikke i Norge. 

Anonymkode: ff0ae...c27

Skal si det til kroppen min når jeg har store kramper i ryggen og muskle smerter fra helvete.

Eller når stress er så ille at jeg ikke får i meg mat....

Og at jeg ikke har noe energi....

Glad vi bor i Norge og at jeg har aap. 

Håper du ikke må bite i dine ord en dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mommyaka skrev (1 time siden):

Skal si det til kroppen min når jeg har store kramper i ryggen og muskle smerter fra helvete.

Eller når stress er så ille at jeg ikke får i meg mat....

Og at jeg ikke har noe energi....

Glad vi bor i Norge og at jeg har aap. 

Håper du ikke må bite i dine ord en dag

Du hadde klart det helt fint i hele resten av verden. Det går på vilja. 

Anonymkode: ff0ae...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Skal si det til kroppen min når jeg har store kramper i ryggen og muskle smerter fra helvete.

Eller når stress er så ille at jeg ikke får i meg mat....

Og at jeg ikke har noe energi....

Glad vi bor i Norge og at jeg har aap. 

Håper du ikke må bite i dine ord en dag

Prøv smertestillende. Spis mat selv om du ikke føler for det. Så ordner det seg. 

Anonymkode: ff0ae...c27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Memorangen skrev (6 timer siden):

Min mor fikk beskjed av sin arbeidsgiver at hun måtte ikke finne på å gå ned i stilling pga helse. Hun snakket med sjefen om å jobbe litt redusert fordi hun var helt på felgen av mange årsaker. Da fikk hun klar beskjed fra arbeidsgiver at da må hun heller sykemeldes en periode. Hvorfor skulle hennes helseproblemer gå ut over hennes økonomi var det hun fikk høre da.

Enig i det. Jeg gikk litt ned i prosent noen år tilbake fordi det var for tøft å jobbe så mye. Hadde for store private belastninger som gjorde at jeg ble altfor sliten. Hadde det vært i dag så hadde jeg definitivt heller sykemeldt meg en periode eller satsa på delvis ufør. 

Memorangen skrev (6 timer siden):

Jeg er litt enig i dette, samtidig kan det være vanskelig å vite hvor grensen går for å jobbe redusert kontra å være sykemeldt. Selv har jeg en tendens til å presse meg for lenge, og har to ganger blitt sendt hjem fra jobb fordi sjefen ser at dette ikke går. Da har jeg nærmest hatt et sammenbrudd på jobb. Dette var pga masse psykiske belastninger, sykdom i nær familie ++ diverse andre ting. Har selv valgt å jobbe redusert en stund etter dette for i det hele tatt holde ut i jobb, men nå ser jeg at det faktisk går på økonomien løs. Og hva gjør jeg da? Man blir jo hele tiden dratt mellom samvittigheten til jobb og samvittigheten til din egen helse/familie/barn/psyke. 

 

Anonymkode: 6338d...71e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv smertestillende. Spis mat selv om du ikke føler for det. Så ordner det seg. 

Anonymkode: ff0ae...c27

Man skal ikke måtte proppe kroppen med smertestillende daglig for å gå på jobb. Da er man på helt feil veg! Jeg hadde ikke godtatt det, min kropp og jeg velger selv hva jeg vil putte i den. 

Anonymkode: 6338d...71e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...