Gå til innhold

Bli sykemeldt fordi man ikke har tid til å trene eller være sosial , er det ok?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 14.55):

ja.

Anonymkode: c1651...82c

Jeg har sykemeldt et halvt år når jeg ble skadet på jobb, det var isolerende og leit, om folk orker å komme seg ut og trene som syke er det nok det beste for både kropp og sjel

Anonymkode: 5569f...b3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Prøv smertestillende. Spis mat selv om du ikke føler for det. Så ordner det seg. 

Anonymkode: ff0ae...c27

🤦🤦🤦 Jeg har en kronikk sykdom..jepp jeg knasker paracetamol som godteri og det hjelper ikke...og kan si det sr maten... kommer opp igjen...

Jepp....det ordner seg...kan vi si til folk med kreft å...ta paracet og spis mat...det ordner seg...

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Du hadde klart det helt fint i hele resten av verden. Det går på vilja. 

Hvorfor tar du frem resten av verden..vi og du bor i Norge...

Du får si det til pasienter med kreft..angst ..ms..als... depresjon...det går på vilja...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor svarer dere som er syke her? I hvert eneste tråd skal dere skrive om dere selv og den usynlige sykdommen deres. Det finnes mennesker som ikke gidder å jobbe. Og nei,  de er ikke syke, men vil ikke snakke om det. Det er til med noen som skader seg for å slippe å jobbe. Er det så forbanna vanskelig å innrømme at det finnes late snyltere ? Tror dere helt seriøst at alle er ærlige og pålitelige mennesker? Har dere sovet under en stein hele levetiden deres? Har dere i det hele tatt sett hvordan samfunnet er? Hvordan mennesker er mot hverandre? 

Slutt og snakk om dere selv. Det er IKKE dere ts snakker om. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 12.18):

På jobben min er det ganske mange som er sykemeldt innimellom; noen av dem også i lengre perioder. De sier; hvis man snakker med dem, at de følte at jobben og hverdagen og hamsterhjulet tynget såpass at de ikke fikk tid til å trene eller være med venner. Disse vil ofte finne på ting (selv om de er sm) og møtes vi på restaurant eller cafe etter jeg har vært på jobb tropper de opp nysminket, og freshe. 

Selv har jeg 3 små barn. Hverken mannen min eller jeg får levd det livet vi gjorde før med trening og overskudd til å treffe folk så ofte. Men har tenkt at slik er det i en fase og at jobben og hverdagslivet hjemme burde bli prioritert. Tar heller med meg litt ekstra god mat på jobb slik at jeg kan ha en hyggelig lunsj-pause .. samtidig syns jeg det er sjenerende (for meg selv) å høre på de deltidssykemeldte som trener så så mye, og som ser superfreshe ut mens jeg stort sett ser veldig sliten ut.. det får meg til å tenke; hvis de kan , så kan vel jeg ?  tanker?

Anonymkode: c84e0...91c

Jeg er litt delt. Jeg ble sykemeldt etter en ulykke, og fikk beskjed fra legen at jeg ikke skulle jobbe mer enn at jeg klarte å skrive jobbsøknad på kvelden. Så var 50% sykemeldt lenge. Trening kan jo være nødvendig for enkelte slik at de klarer resten av livet. Men jeg skulle vært veldig nær veggen for å sykemeldt meg pga tidspress

Anonymkode: d6a9a...713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (11 timer siden):

Hvorfor svarer dere som er syke her? I hvert eneste tråd skal dere skrive om dere selv og den usynlige sykdommen deres. Det finnes mennesker som ikke gidder å jobbe. Og nei,  de er ikke syke, men vil ikke snakke om det. Det er til med noen som skader seg for å slippe å jobbe. Er det så forbanna vanskelig å innrømme at det finnes late snyltere ? Tror dere helt seriøst at alle er ærlige og pålitelige mennesker? Har dere sovet under en stein hele levetiden deres? Har dere i det hele tatt sett hvordan samfunnet er? Hvordan mennesker er mot hverandre? 

Jeg er en av de som er er usynlig syk...og joda jeg tror vel at det finnes mennesker som er "fake syke" for å ok jobbe.

Men vi som er faktisk syke føler vel det at vi må "beskytte" oss. Kg er er full av mennesker som har en nabo eller venn som er uføretrygd..men går på cafe og turer..og da tror de ikke at de er syke 

Samme dag med sykemelding....jo kanskje noen få som blir sykemeldt for e ikke vil jobbe...men de tror jeg det er veldig få av.

Heller flere som er sykemeldt pga faktisk grunn...men 99 prosent vil ikke si grunnene og heller kanskje da sier pga de vil heller trene etc... istedenfor å måtte si at de sliter med dyp depresjon etc 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Memorangen skrev (20 timer siden):

Det er vel kanskje nettopp mer åpenhet som er løsningen her. Det er jo lite åpenhet som gjør at mange spekulerer. 

Man ser hva åpenhet fører til her, så åpenhet er ikke lurt.

Anonymkode: 03918...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man kan helt fint jobbe med hjertebank, stress, energitap og muskelsmerter når smertene er psykosomatiske. Bare ikke i Norge. 

Ja det er helt riktig, det har jeg gjort i mange år. Men nå har symptomene økt såpass at funksjonsnivået er hardt rammet. Muskler og kognisjon lystrer ikke, energiomsetningen er dårlig.

Dette skjer hvis man er overbelastet over mange år. Vi må ha et arbeidsliv som ikke ødelegger mennesker. 

Jeg jobber litt men det går langt fra helt fint. Jeg skulle gjerne frigjort meg fra NAV og jobbet fullt. Det er mitt største ønske. 

Anonymkode: 03918...0b1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (3 timer siden):

Jeg er en av de som er er usynlig syk...og joda jeg tror vel at det finnes mennesker som er "fake syke" for å ok jobbe.

Men vi som er faktisk syke føler vel det at vi må "beskytte" oss. Kg er er full av mennesker som har en nabo eller venn som er uføretrygd..men går på cafe og turer..og da tror de ikke at de er syke 

Samme dag med sykemelding....jo kanskje noen få som blir sykemeldt for e ikke vil jobbe...men de tror jeg det er veldig få av.

Heller flere som er sykemeldt pga faktisk grunn...men 99 prosent vil ikke si grunnene og heller kanskje da sier pga de vil heller trene etc... istedenfor å måtte si at de sliter med dyp depresjon etc 

Nei, 99 prosent er ikke så syke og mange, langt flere enn du tror er late. Når noen forteller om folk de kjenner og vet hvordan de er , så bør ikke folk på nett sol overhodet ikke vet hvem verken ts er, eller den ts snakker om komme med unnskyldninger på vedkommendes vegne. Ts får alltid den skyllebøtta i sånne diskusjoner. Dere sitter selv og dømmer andre dere ikke engang har sett snurten av. 

Jeg kjenner flere selv. Noen har til meg med planer om å få en skade så de kan slipper å jobbe. Utrolig hvor syke nordmenn er. Verdens sykeste. Kan grunn være for at vi har det for bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (6 minutter siden):

Nei, 99 prosent er ikke så syke og mange, langt flere enn du tror er late. Når noen forteller om folk de kjenner og vet hvordan de er , så bør ikke folk på nett sol overhodet ikke vet hvem verken ts er, eller den ts snakker om komme med unnskyldninger på vedkommendes vegne. Ts får alltid den skyllebøtta i sånne diskusjoner. Dere sitter selv og dømmer andre dere ikke engang har sett snurten av. 

Jeg kjenner flere selv. Noen har til meg med planer om å få en skade så de kan slipper å jobbe. Utrolig hvor syke nordmenn er. Verdens sykeste. Kan grunn være for at vi har det for bra?

Om de har planer for å skade seg selv for å ikke jobbe..da er de syke og trenger sykemelding 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 timer siden):

Om de har planer for å skade seg selv for å ikke jobbe..da er de syke og trenger sykemelding 

Nei, de trenger en ny holdning eller finne seg en måte å tjene passivt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (26 minutter siden):

Nei, de trenger en ny holdning eller finne seg en måte å tjene passivt på.

Ja .men når de ikke gidder det...og vil skade seg selv for å slippe dette ...da er de syke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (28 minutter siden):

Ja .men når de ikke gidder det...og vil skade seg selv for å slippe dette ...da er de syke 

Ekstremt late.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 18.38):

Ja altså, jeg må bare presisere at jeg ikke har bevisst stukket nesa mi oppi noe som helst. Men når de sykemeldte spør hvorfor jeg ser så sliten ut, hvorfor jeg ikke prioriterer å trene, så blir jeg litt irritert. Svaret ligger i at det å jobbe 100% kontra det å ha fritid til å gjøre dette er hele svaret. 

ts

Anonymkode: c84e0...91c

Skjønner at du blir irritert. Er disse jentene unge, uten barn? Kanskje det har vokst frem en smittsom umoral blant disse jentene på denne arbeidsplassen.

Anonymkode: e4628...ad3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet. Dobbeltpost

Endret av Sannhetsøkende
Slett
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Skjønner at du blir irritert. Er disse jentene unge, uten barn? Kanskje det har vokst frem en smittsom umoral blant disse jentene på denne arbeidsplassen.

Anonymkode: e4628...ad3

Uten barn? Er mødre så jævli mye bedre?

Anonymkode: 65fbf...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

ja.

Empatisk. La oss håpe du aldri oppover psykisk sykdom selv noen gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja.

Så hvis de er sykemeldt av psykiske årsaker, så er det best å sitte hjemme og deppe så de blir dårligere og må ha enda lengre sykemelding?
Jeg synes det høres rart ut at noen får sykemelding fordi hamsterhjulet tynger og de ikke har overskudd til trening og sosialt liv med venner. Da jeg var deprimert og ble sykemeldt, fikk jeg bare delvis sykemelding og beskjed om å komme meg ut og gjøre lysbetonte ting. Hvis man sliter psykisk heter det seg jo at man ikke skal sitte inne, men komme seg ut. Man skal også gjøre ting man vanligvis liker å gjøre, så for noen vil det å sminke seg og gå på kafe være noe som holder dem oppe og gjør dem friskere.

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 15.00):

Norge har verdens høyeste sykefravær. 

Vi burde gjøre endringer. 

Anonymkode: c56b8...081

Dette er noe som gjentas i tide og utide, uten noen tanke om hva som ligger bak statistikken. Norge ligger også i verdenstoppen i arbeidsaktive mennesker, og har svært lav arbeidsledighet (lavere enn Sverige). Dette gir høyere sykefravær, da høy arbeidsdeltakelse innebærer at syke og handikappede inkluderes mer og oftere i arbeidslivet så langt det lar seg gjøre, og disse drar opp sykefraværet. Alternativet hadde vært å uføretrygde alle syke og handikappede 100% eller bare la dem forsvinne i arbeidsledighetsstatistikken.

Les her hva en lege forteller: https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/qPvVjo/sykefravaer-karensdag-psykisk-helse-fastlege-sykmelding

Anonymkode: 1803b...8db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.9.2024 den 10.22):

For lett å få sykmelding for småting.

Bekjent ble sykmeldt lenge pga "utbrenthet" For er det en sykdom?

Og leksen fra lege var å være sosial og å trene.

Anonymkode: 04c43...03f

Åpenbart at du ikke kan noe om å være utbrent🙄

Anonymkode: 51630...f4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (22 timer siden):

Fordi ellers blir det en latterlig tråd

Anonymkode: 51630...f4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...