Gå til innhold

Kan et lagret nummer ringe feil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

KnitAndCoffee skrev (5 timer siden):

Ja, det kan skje. Har selv opplevd mye rart slikt, og teknologien er ikke ufeilbar. 

Ei som ringte meg kom hele tiden til et bedehus i en helt annen del av landet. 😆Hun prøvde å både bruke forhåndslagret nummer og å taste det inn selv, med samme resultat. Det ble at hun måtte ringe meg på face-chat for å kunne nå meg. Både jeg og hun tok kontakt med operatørene våre, men de fant ikke noe feil. Det kom bort av seg selv etter noen uker.

Mamma fikk stjålet sitt telefonnummer ei stund, og det ringte folk fra hele Norge og lurte på hva hun ville. Så telefonnummeret hennes virket, men andre benyttet det også. Har også opplevd å bare få opptatt til en person, og personen fikk kun "tapt anrop" fra meg. Jeg var ikke sperret hos han eller noe slikt, og det kom og gikk i et par måneder uten at vi fant ut av det.

Ja, men hvis en slik alvorlig feil og viderekobling oppstår vil den ikke bare sprette rett tilbake etter få minutter. 

Hvis telefonnummeret blir stjålet/spoofet virker det andre vei; andre blir tilsynelatende oppringt av "deg", ikke at du havner andre steder når du ringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei. Usikker på hvilken kategori jeg skulle legge dette under, men prøver meg her.

Har noen opplevd at et lagret nummer har ring feil? Altså, ringte mannen min som jeg har lagret nummer på, og det sto tydelig "Harald" før jeg trykket på ringeknappen, jeg slo altså ikke inn noe nummer, bare trykket på hans lagrede nummer. Ble derfor overrasket når en dame svarte. Jeg spurte hvem hun var og hun svarte med "Heidi", jeg sa at jeg prøvde å ringe mannen min og hun sa hun ikke kjente til noen med det navnet, Vi la deretter på. Jeg tittet på mobilen igjen og det sto fortsatt "Harald" der. Jeg ringte på nytt og fikk ingen svar, men han ringte tilbake etter ca 10 minutter. Han sier det må ha skjedd en feil. Dette er på formiddagen i arbeidstiden og han sa han var på et møte. Jeg hørte han klikket på tastauret når jeg snakket med han. Jeg har aldri opplevd dette før og lurer på om det kan være at det har skjedd en glipp og at et lagret nummer kan ringe til feil person? Har noen opplevd dette før?

Anonymkode: 1d218...4af

Ring operatøren din og be de sjekke.

Anonymkode: 20a56...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (8 minutter siden):

Ja, men hvis en slik alvorlig feil og viderekobling oppstår vil den ikke bare sprette rett tilbake etter få minutter. 

Hvis telefonnummeret blir stjålet/spoofet virker det andre vei; andre blir tilsynelatende oppringt av "deg", ikke at du havner andre steder når du ringer. 

Er den første setningen et spørsmål? Det var ikke noe som spratt rett tilbake etter få minutter. 🤔

Det er min mor som ble spoofet, og ja, det virket bare den ene veien. Folk ble oppringt av svindlerene, men når de folkene prøvde å ringe tilbake (etter at de ikke hadde tatt telefonen), så kom de til min mor. Det var hennes nummer som hadde kommet opp hos dem, og det gikk helt fin å ringe min mor mens dette stod på. Hun endte opp med å bytte telefonnummer for å komme ut av den situasjonen, etter oppfordring fra operatøren hun brukte.

Da venninna mi bare kom til bedehuset da hun prøvde å ringe meg, så fikk ikke jeg noe varsel om at hun hadde prøvd å ringe meg. Oppringningen kom heller ikke til meg når de på bedehuset ikke tok telefonen. Operatørene våre skjønte ikke hva feilen kunne være, selv om de prøvde å feilsøke både til meg og henne. Dette stod på i noen uker, før det på mystisk vis ordnet seg av seg selv. Verken jeg eller venninna var spoofet, og det var ikke snakk om noe svindelforsøk. De på bedehuset var forresten hyggelige folk, og hadde ikke noe i mot å bli oppringt av min venninne flere ganger etter hverandre over flere dager. 😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KnitAndCoffee skrev (1 minutt siden):

Er den første setningen et spørsmål? Det var ikke noe som spratt rett tilbake etter få minutter. 🤔

Men der skjedde med ts: etter 10 minutter svarte kjæresten på samme nummret som ei kvinne svarte fra. Det er en veldig kort feilsporing om det skulle være dette. Derfor tror jeg at det er mer sannsynlig at denne dama faktisk svarte fysisk fra hans telefon. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig, har opplevd det en gang. Men sjansen for det er veldig liten da, så jeg ville blitt veldig skeptisk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virrevirrevapp skrev (7 minutter siden):

Men der skjedde med ts: etter 10 minutter svarte kjæresten på samme nummret som ei kvinne svarte fra. Det er en veldig kort feilsporing om det skulle være dette. Derfor tror jeg at det er mer sannsynlig at denne dama faktisk svarte fysisk fra hans telefon. 

Å sånn ja. Jeg vet ikke om slike feil kan være begrenset til kun en oppringning, men vil ikke tro at det er umulig etter som flere i denne tråden har opplevd noe som kan være det. 

Uansett ville jeg ikke ha blitt bekymret slik som noen mener at TS burde bli av at en fremmed dame tok telefonen. Ville ha vært utrolig dumt å presentere seg hvis en svarer i telefonen til elskeren sin. 🤨

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KnitAndCoffee skrev (23 minutter siden):

Å sånn ja. Jeg vet ikke om slike feil kan være begrenset til kun en oppringning, men vil ikke tro at det er umulig etter som flere i denne tråden har opplevd noe som kan være det. 

Uansett ville jeg ikke ha blitt bekymret slik som noen mener at TS burde bli av at en fremmed dame tok telefonen. Ville ha vært utrolig dumt å presentere seg hvis en svarer i telefonen til elskeren sin. 🤨

Trenger ikke være elskeren. La si at de er på et møte og så svarer hun på feil telefon. Det har ihvertfall skjedd på jobb når det ligger flere svarte telefoner nær hverandre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil kan sikkert skje, men at han ringte tilbake er litt suspekt. Men du merker kanskje på mannen din om han lyver. Føler jeg hadde merket det når vi snakket om dette etterpå.

Anonymkode: dbd9c...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Feil kan sikkert skje, men at han ringte tilbake er litt suspekt. Men du merker kanskje på mannen din om han lyver. Føler jeg hadde merket det når vi snakket om dette etterpå.

Anonymkode: dbd9c...b1f

Det var først etter andre oppringning at han ringte opp igjen. 

Anonymkode: 77507...09e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt opp tlf nr på f.eks 1881? Om det står Harald er vel alt i orden. Telefonen til Harald kan også være del av en sentralbordløsning der en sentralbodtjeneste svarte når H var opptatt. Om sentralbordoperatøren/tjenesten er innleid kan fint slike ting skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mann1977 skrev (8 minutter siden):

Har du søkt opp tlf nr på f.eks 1881? Om det står Harald er vel alt i orden. Telefonen til Harald kan også være del av en sentralbordløsning der en sentralbodtjeneste svarte når H var opptatt. Om sentralbordoperatøren/tjenesten er innleid kan fint slike ting skje.

Du tror privatnummeret hun har lagra på kjæresten sin er del av sentralbordløsninga på jobben hans? Og at han ikke er klar over dette systemet selv? 

Anonymkode: 6b3d6...9d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, i går ble jeg ringt opp av en fremmed mann med rar dialekt som sa jeg hadde ringt han for 10 min siden. Det hadde jeg ikke, jeg hadde ikke ringt noen hele dagen. han var forvirra. Jeg var forvirra. 

Det har også skjedd tidligere at en jente sendte melding og var irritert fordi jeg hadde ringt henne. Noe jeg heller ikke hadde gjort. Jeg måtte sende henne et screenshot av samtaleloggen min for at hun skulle tro meg.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mlifjeld skrev (14 minutter siden):

Vel, i går ble jeg ringt opp av en fremmed mann med rar dialekt som sa jeg hadde ringt han for 10 min siden. Det hadde jeg ikke, jeg hadde ikke ringt noen hele dagen. han var forvirra. Jeg var forvirra. 

Det har også skjedd tidligere at en jente sendte melding og var irritert fordi jeg hadde ringt henne. Noe jeg heller ikke hadde gjort. Jeg måtte sende henne et screenshot av samtaleloggen min for at hun skulle tro meg.. 

Høres ut som spoofing.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Virrevirrevapp skrev (13 timer siden):

Trenger ikke være elskeren. La si at de er på et møte og så svarer hun på feil telefon. Det har ihvertfall skjedd på jobb når det ligger flere svarte telefoner nær hverandre. 

Da hadde hun vel gjerne sagt 'oi, Harald, jeg har visst svart på din telefon' og gitt den til ham, ikke sagt at hun ikke kjenner noen Harald.

Anonymkode: d1f4b...589

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mlifjeld skrev (20 minutter siden):

Nummeret ditt er brukt i svindel dessverre, spoofing, jeg opplevde det og sure folk tok kontakt ofte og påsto jeg hadde ringt i tide og utide døgnet rundt. Dritt. 

Anonymkode: 143be...5bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk flest vet ikke og forstår ikke hvor sårbart telefonsystemer er. Mye er bygget på tillit og selv om løsningene norske selskaper bruker ofte (ikke alltid!) er av nyere og bedre standard så skal fortsatt de snakke med leverandører i utlandet som gjerne ikke er på samme nivå. Og de utenlandske leverandørene har gjerne ikke noen motforestilling mot å selge tilgang til nettet sitt til svindlere som betaler for det.

Som et eksempel så skal du kunne sitte hjemme i Norge, koblet til nærmeste Telenor mast med 5G og siste skrik av teknologi, mens samtidig så skal en kompis kunne ringe deg koblet opp via nærmeste basestasjon i Kongo, bygget på 90-tallet med brukte deler den gang - og samtidig skal det stå kompisen din sitt mobilnummer når han ringer deg.

Dette går på tillit. Så lenge en med uredelige hensikter har tilgang i telefonnettet så kan en gjøre mye en ikke skal. Og så lenge noen er villig til å betale for det så er noen villig til å selge den tilgangen.

Og når dette er så lett å gjøre så er det og lett å gjøre feil. Og det er sannsynligvis det som har skjedd her. En feil i telenettet et sted har gjort at feil telefon har fått anrop til feil nummer. Så har de fikset feilen (eller fikset seg selv) og neste gang kommer du igjennom til rett telefon.

Så det er ingen vits i å spekulere i utroskap pga denne tingen alene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

her kan du jo sjekke telefonloggen på telefonen hans? om det er blitt svart fra ditt nummer på hans telefon, da er det elskerinna som plukka opp.

jeg ringte  faren min en gang for mange år siden da jeg enda bodde hjemme, og ei dame plukka opp.

da var han og mamma enda gift.

viste seg at han hadde en ny familie med henne. et barn og et til på vei, i nabokommunen.

Anonymkode: 74562...e40

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Da hadde hun vel gjerne sagt 'oi, Harald, jeg har visst svart på din telefon' og gitt den til ham, ikke sagt at hun ikke kjenner noen Harald.

Anonymkode: d1f4b...589

Jeg har selv i vanvare svart en telefon i flere minutter uten å koble hvem den egentlig var sin/hvem telefonsamtalen var til. Sier kanskje litt om tempoet på jobb...Kanskje de var på møte med ukjente, hva vet jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte et firma i dag som driver med bygg og anlegg, men kom til telefonsvarer, og da var det svareren til et regnskapsfirma. Sjekket nummeret etterpå, og det var riktig nummer jeg hadde lagt inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,  teknisk feil kan skje. 

Etter min far døde ble jeg - i følge min egen tlf - oppringt av hans telefon nummer. Noe som var fysisk umulig da tlf hans låg avslått i en skuff i stuen min. Dette var kort tid etter hans død, så nr var fremdeles " i bruk" av han og ikke gitt videre av telefonselskapet. 

Når jeg svarte tlf var det noen andre i andre enden som ikke hadde noe tilknytning til nr eller slikt. Men i følge loggen min ringte min far meg. 

Anonymkode: 6cec6...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...