Gå til innhold

Dine beste tips for å få en mann til å bidra på husarbeidsfronten - uten å skilles?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Druid skrev (3 minutter siden):

Det er en tredje konsekvens: han kaster henne ut. Folk har ulike forventninger til et  ekteskap.

Men om han kaster meg ut, så må han jo ta alt husarbeidet selv? Antakelig vil han jo få sjokk av at klær ikke vasker seg selv og havner rene i skapet på magisk vis. Eller at kjøkkenskapene ikke fyller seg selv med rene kopper.

Ts

Anonymkode: ce621...84a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

så kan du jo laste ned den der "samboer app" (den startet som en spøk men er lastet ned av utallige gjennom tiden den har eksistert ;) Husarbeidsapp tar av i Norge - Tek.no

Anonymkode: e73c4...be8

Skal absolutt se nærmere på den! Om jeg får han med på et app-opplegg er mer tvilsomt.

Ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gi masse blowjobs? 

Anonymkode: abc20...df4

Skal han "belønnes" for å være et rotehue og en latsabb? Jeg skjønner ikke logikken.....

Anonymkode: aadbb...b62

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi masse blowjobs? 

Anonymkode: abc20...df4

Føler vel ikke så voldsomt for det, akkurat. Med en mann som ikke bidrar daler sexlysten ned til null.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke noe der fra fødselen. Menn er like gode på husarbeid som kvinner hvis de blir lært opp til det fra de er små, på samme måte som kvinner blir. Men de blir ofte ikke det, fordi gamle kjønnsrollemønstre henger igjen. Min eks vokste f.eks. opp i et kvinnedominert hjem sammen med bestemor, mor og søstre (faren hans jobbet på sjøen), og var et unikum når det gjaldt rydding og annet husarbeid, fordi han lærte det helt fra han var liten. Han hadde heller ikke den (gammeldagse) holdningen at dette er "kvinneoppgaver". Og før du gjentar at det "finnes unntak fra regelen", så er det som sagt ikke noen opplest og vedtatt "regel" om dette. Det er bare holdninger, kjønnsrollemønstre og vaner.

Anonymkode: aadbb...b62

Da er vi uenige. Jeg mener at menn ikke har det naturlig i seg som kvinner har. 

Vi får bare være uenige. 

Anonymkode: 9efc3...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan stå for oppfatningen din så mye du bare makter, bær den med deg i døden du. 

Det gjør den ikke mer til sannheten av den grunn. 

Anonymkode: 6f4c1...a60

Hvor står sannheten om dette skrevet? Vi har forskjellige syn og meninger, enkelt og greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kom med gode tips til hvordan man kan vekke en mann som bidrar null med husarbeid. Som bare sitter på skjerm etter jobb eller pleier egne interesser. Ønsker andre svar enn “skilsmisse”. (Ja, det er et alternativ, men vil først ha prøv “alt”).

Du googler bevæpnet inkompetanse. Leser om hva dette betyr og går utpå også går du igjenom det med mannen din. Lenke her.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker en felles app, til kalender og lister. Der skriver vi innimellom to-doo lister på husarbeidet, og så kan vi enten delegere til hverandre eller gå for "førstemann til mølla". Funker greit her, men jeg må innrømme at jeg ikke rydder etter han i det daglige. Jeg kan samle skittentøy og søppel i en pose, og etter en dag går det inn i klesskapet hans.

Andre ganger setter vi på alarm og gjør så mye vi rekker på 10 minutter begge to. 

Jeg har lært at jeg ikke alltid får alt etter min standard, og han har lært at hans måtte skjerpes.

Anonymkode: ed6f3...aa6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kom med gode tips til hvordan man kan vekke en mann som bidrar null med husarbeid. Som bare sitter på skjerm etter jobb eller pleier egne interesser. Ønsker andre svar enn “skilsmisse”. (Ja, det er et alternativ, men vil først ha prøv “alt”).

Har ingen råd lengre, forsøkt alt i 5 år. Hvis jeg ikke gjør det så blir det ikke gjort. Han lar seg til og med luftørke etter en dusj fordi han ikke satte på håndklevask. Ikke bare en gang, men i en hel uke. Ordnet håndklær så jeg og ungene hadde når vi skulle dusje, for å se om han gjør det når han må, men nei. 

Når det kommer til å handle så er keg lei av å huske på alle hans spesielle greier. Så de siste ukene har jeg gitt beskjed om at jeg ikke har handlet det eller det. Han har da alltid mulighet til å svinge innom på vei hjem, men gjør det ikke. Tidligere så har han klaget, offet og vært sur for at jeg ikke har husket på disse tingene. Det er vist ikke så farlig når han må huske på dette selv. 

Hvis jeg ikke legger frem det barnet skal ha med seg til barnehagen, så er det ikke med. Så akkurat til barnet vårt ordner jeg alt, men jeg har sluttet helt å ordne for han. Jeg minner han også på at klærne hans ligger i maskinen, klar til å henges opp. Ofte blir de liggende til neste dag og må vaskes på nytt. 

Skal vi på noe spesielt som krever rene, pene klær så har det stått på leg å ordne dette. Jeg har nå prioritert meg og barnet. Han sier det selv 5 dager før at han må finne frem og ordne til seg selv. Likevel står han der på gjeldende dag og må vaske av flekker med klut. 

Det verste er når han en sjelden gang gjør kjøkkenet strøkent. Da kan ingen andre bruke kjøkkenet omtrent, ikke lage mat som kan sprute fett, ikke legge igjen noe på benken, huske å fjerne smuler. For jeg må huske på den store jobben han gjorde for å få kjøkkenet så fint. Mens det er null respekt når jeg har gjort det samme. 

Jeg har sagt til han at alt han ikke gjør forventer han jo at jeg skal gjøre. Han mener at det gjør han absolutt ikke. Jeg svarer at da burde du følge med hvordan det ser ut her om jeg ikke gjør noe en eller to dager. Det svaret jeg får er også av null respekt "Jeg syns ikke det er ryddig og rent her noen gang jeg, så du kan umulig gjøre stort." 

Jeg har gitt opp. 

Jeg ordner ikke hans klær, ordner ikke håndklær for han, ordner ikke hans favoritter innen mat. Først de dagene han gjør noe for meg, så gjør jeg noe tilbake. Han gir, så gir jeg, ellers er det stopp. 

Anonymkode: d3038...68d

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Men om han kaster meg ut, så må han jo ta alt husarbeidet selv? Antakelig vil han jo få sjokk av at klær ikke vasker seg selv og havner rene i skapet på magisk vis. Eller at kjøkkenskapene ikke fyller seg selv med rene kopper.

Ts

Det skjedde en periode at jeg og rotehodet bodde fra hverandre. 

Han var aldri hjemme, så det ble veldig lite rot. Samvær var hos meg eller de var avgårde på ting hele tiden. Han leide inn vaskehjelp. Han ryddet kjøkkenet når det var tomt for bestikk, kopper, asjetter. Vaskehjelpen var en ung nabojente som syns doen var så ekkel at hun ikke vasket den. Hun så heller ikke støv eller flekker utenom. Hun vasket kjøkkenbenk, speil, stuebord og støvsugde. Resten hopet seg opp og han levde i det. Klær vasket han ut fra behov, kun når det var tomt. Rene klær hang på snora til det var brukt opp, aldri brettet og lagt vekk. Sengetøy ble aldri skiftet. Ren oppvask sto i maskinen til det var brukt opp og benken var fylt. 

Anonymkode: d3038...68d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (15 minutter siden):

Du googler bevæpnet inkompetanse. Leser om hva dette betyr og går utpå også går du igjenom det med mannen din. Lenke her.

Interessant artikkel. Jeg tror egentlig ikke at han unndrar seg husarbeid på bakgrunn av en smart uttenkt plan. Jeg tror han gjør dette mer eller mindre ubevisst. Han har blitt bortskjemt med at jeg gjør alt. Derfor jeg spør i HI om hvordan han kan “vekkes”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant artikkel. Jeg tror egentlig ikke at han unndrar seg husarbeid på bakgrunn av en smart uttenkt plan. Jeg tror han gjør dette mer eller mindre ubevisst. Han har blitt bortskjemt med at jeg gjør alt. Derfor jeg spør i HI om hvordan han kan “vekkes”.

Ja,det er desverre sånn for mange. Lettere for meg å late som at jeg ikke kan vaske klær..Så gjør du det istedet ikke sant.. Kanskje du bare skjemmer han bort? Jeg vet ikke. Viktig å ta en prat ialefall. Før det sklir helt ut og det bare er dårlig stemning. Man  er alltid to i ett forhold. Vet ikke helt hvordan du skal få "vekket" fyren,men hvis han er glad i deg så tar han seg vel sammen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Gnom skrev (3 minutter siden):

Ja,det er desverre sånn for mange. Lettere for meg å late som at jeg ikke kan vaske klær..Så gjør du det istedet ikke sant.. Kanskje du bare skjemmer han bort? Jeg vet ikke. Viktig å ta en prat ialefall. Før det sklir helt ut og det bare er dårlig stemning. Man  er alltid to i ett forhold. Vet ikke helt hvordan du skal få "vekket" fyren,men hvis han er glad i deg så tar han seg vel sammen.

Han er helt klart kraftig bortskjemt på dette området. Jeg har gjort alt siden jeg ble lei av å be om hjelp. Lettere å bare gjøre ting sjøl, liksom. Men følelsene for han daler jo pga dette. Men skal i hvert fall ikke plukke opp og legge på plass rotet hans lenger. Dvs jeg skal kanskje plukke det opp for så kaste det usortert i sekker. Har ordnet meg egen skittentøyskurv i dag, og vasker bare egne klær fremover.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vi bruker en felles app, til kalender og lister. Der skriver vi innimellom to-doo lister på husarbeidet, og så kan vi enten delegere til hverandre eller gå for "førstemann til mølla". Funker greit her, men jeg må innrømme at jeg ikke rydder etter han i det daglige. Jeg kan samle skittentøy og søppel i en pose, og etter en dag går det inn i klesskapet hans.

Andre ganger setter vi på alarm og gjør så mye vi rekker på 10 minutter begge to. 

Jeg har lært at jeg ikke alltid får alt etter min standard, og han har lært at hans måtte skjerpes.

Anonymkode: ed6f3...aa6

Ideen med app osv er god, men det fordrer en mann som har som grunninnstilling at husarbeid selvsagt skal deles på. Først da vil han være motivert for apper, lister osv. Her er utfordringen at husarbeid ikke eksisterer i hans verden. Hans verden består av jobben hans, se på skjerm og fritidsinteresser. Det hadde vært hyggelig å en gang få oppleve å få en “takk” f eks når han finner rene klær med tellekanter i skapet sitt. Eller en gang å få oppleve å komme hjem fra jobb til et støvsugd hus og ryddet kjøkken.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres jo helt tilbakestående ut 🤮

Huff, stakkars deg. 

Anonymkode: 2d439...96c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ts

Eller han kommer til å leve på Fjordland, pappkopper og å kun vaske klær annenhver uke og ha dem i en haug. 

Anonymkode: 41dfe...b19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her er du inne på noe, tror jeg. Mannen er ikke slem eller en grusom fyr. Jeg tror han er glad i meg. Han er snill og hjelpsom ovenfor andre. Men jeg tror ikke han faktisk er bevisst hvor utrolig mye rot han produserer. Og da er det et godt tips å synliggjøre dette. Nå har jeg akkurat fjernet rotet hans fra spisebordet f eks. Bare det fylte fire bæreposer. Satte posene i kroken ved siden av bordet, så får han lete i de selv om han trenger noe. Heretter skal jeg IKKE rydde hans rot inn i skuffer og skap, men heller legge det i poser eller kasser uten å sortere det. Så får vi som om han blir mer bevisst på hvor mye han faktisk roter.

Har også laget en liste og hengt på kjøkkenet. Liste med husarbeid i tre kategorier - hverdagsoppgaver, ukentlige oppgaver og månedlige oppgaver. Så kan han få velge de oppgavene han ønsker å gjøre. 

Jeg kommer ikke til å gi meg og resignere denne gang.

Ts

Godt jobbet og god idé, men slik vi fikset dette permanent (Tja trinn en var at jeg faktisk gikk fra ham, og han våknet først da, men så...)var at jeg skrev opp alt av oppgaver som må gjøres, fra økonomisk til barn, hus og hage, og sorterte dette i grupper med omtrentlig lik tidsbruk de ulike tingene utgjør. Deretter valgte vi annenhver gang innen samme tidsbruk-bolk. Han fikk velge først, så han ikke kunne bruke noe "urettferdig!" mot meg. Til og med ungene ble delt. Han fikk ansvar for oppfølging av alt fra aktiviteter og møter til lege og tannlege angående gutten, jeg angående jenta. 

Da alt var fordelt var det for meg å holde fingrene FULLSTENDIG av flatet angående hans oppgaver. Bare ta det som selvfølgelig at han er voksen og klarte dette. UANSETT hva som da gikk galt og manglet. Han valgte å handle (det er ingen jobb, påsto han), og vi manglet selvfølgelig mye nødvendig til han fikk dreisen på dette, men jeg klaget ikke, tok ikke over og lot han lære. (Ungene derimot klaget enormt mye, men det taklet han.) Glemte han en avtale angående vår sønn måtte han selv rydde opp i det, ta kontakt og få ny avtale. Jeg lot hans ansvar være hans. 

Selvfølgelig en del ting jeg hadde glemt å sette på lista, og det falt fremdeles på meg, men etterhvert som han lærte sine oppgaver og fikk selvtillit på det, samt følte mer ansvar og også mer stolthet over å ha blitt en bedre partner (noe jeg ga uttrykk for), så skjedde det noe med mannen totalt sett. Stemningen var jo mye bedre hjemme, han følte plutselig et større ansvar, likte tydeligvis mye bedre å bli ansett som en god partner enn som en dårlig, likte at jeg var glad, fornøyd og skrøt istedenfor å være sliten og klage, og plutselig begynte han også på eget initiativ å se andre ting som måtte gjøres, og bare ta tak selv. Den økte selvfølelsen og ansvarsfølelsen, samt bedre trivsel, genererte at han plutselig tok mer ansvar enn avtalt. Hvilket medførte enda mer glad kone, gode ord og god stemning, og mer inspirasjon til slikt. 

Mannen min er en helt helt annen partner nå enn tidligere, og nå er både han selv og jeg stolt av ham. Stemning hjemme og vårt forhold har også fått en så veldig oppblomstring at livet vårt sammen nå ikke engang kan sammenlignes med livet vårt sammen tidligere. Fra å ønske skilsmisse har vi det nå bedre i vårt forhold enn noen gang. Begge to! Han sier selv at han var utrolig dum, for det tok også ham betydelig mer energi å være en dårlig partner, og oppleve dårlig stemning, enn det tar ham å utføre sitt ansvar. Han har full kontroll på sitt ansvar nå, og kapasitet til mer. Trivsel er så økt hos oss begge to at nå har vi et forhold hvor hyggelig samvær, gode samtaler, smil, latter og overskudd er jevnt tilstede. Sexlivet blomstret også. 

Jeg tuller med at han burde begynne med å holde foredrag om hvor mye bedre det er å være en god partner enn en dårlig. Det er egentlig ikke tull. Han burde det. 😄

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor står sannheten om dette skrevet? Vi har forskjellige syn og meninger, enkelt og greit. 

Det er du som kommer med påstander om at kvinner har et større omsorgsGEN og ryddeGEN. 

Det er ikke meninger og forskjellige syn: det er en påstand. Og innen du begrunner, kildehenviser eller på en annen måte forklarer dette, velger jeg å anse dette som det det tross alt er: rent sprøyt. 

Men jeg er åpen for å bli motBEVIST, altså. 

Anonymkode: 6f4c1...a60

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sære er at jeg vet om noen slike menn som har blitt dumpet av kone der kona gjorde alt hele samlivet, så klarer de set plutselig kjempegreit alene. Vasker, lager mat, ikke i kjempeskala men de får det jo til. 

Bare gjør kun din del ts, la hans ligge. 

Anonymkode: a60e1...11f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...