Gå til innhold

Dine beste tips for å få en mann til å bidra på husarbeidsfronten - uten å skilles?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Husarbeid er kvinnfolkarbeid. 

Anonymkode: 875e5...f01

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husarbeid er kvinnfolkarbeid. 

Anonymkode: 875e5...f01

...og du hadde vært singel hvor lenge, sa du?

Anonymkode: aadbb...b62

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (10 minutter siden):

Av og til er det det rette. Man kan ikke leve med en som ikke bidrar, som ikke vil kommunisere, som blir sur og driver silent treatment når man tar opp ting, og som på ingen måte er en partner. 

Det er underlig at ikke begge parter kan gi litt, du snakker som at du har eneste fasit. 

Anonymkode: 9efc3...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har absolutt vurdert det. Og det kan bli aktuelt, vurderer det fortsatt. Men hovedproblemet her er grenesløse mengder med rot. Overalt! Og huset må jo ryddes før vaskehjelpen kommer. Og det vil jo bli min oppgave alene, av erfaring. Når det aller, aller meste av rotet er hans, så er jeg ikke så kjempemotivert for det, kjenner jeg.

Ts

Anonymkode: ce621...84a

Det er litt lettere å få barn og mann med seg når har fast ryddedag før vaskehjelpen kommer. Da er det bare sånn det er at alle må rydde og ta et tak. Så lenge man selv må gjøre ALT, så blir det jo tatt i løpet av en uke. Det blir mer konsentrert når det kommer vaskehjelp, og det setter også en standard til en senere tid når dere står uten.

Anonymkode: 98ad7...498

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er underlig at ikke begge parter kan gi litt, du snakker som at du har eneste fasit. 

Det har jeg ikke, men vi er ett av de parene som hadde dette problemet, men ikke har det lenger. Vi har klart å fikse det. Om du provoseres av at jeg derfor deler mine erfaringer og råd med dem som sliter får du hoppe over mine innlegg. Jeg føler at jeg som har vært gjennom det samme og vi har klart å fikse det har råd, inspirasjon og oppmuntring å gi, som folk som aldri har hatt problemet eller har samme problemet gjerne ikke har. 

Hvem pleier du å søke råd hos? Dem som aldri har vært borti utfordringen eller som har samme problemet? 

Noe fasit er vi ikke (dessverre kanskje, siden det løste seg her), men erfaringer med å løse denne utfordringen har vi. 

Og ja, begge parter måtte gi mye innsats for å løse dette. Ikke litt. 

Endret av Trolltunge
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir helt fortvila når jeg ser hvor mye hjelpekunst, veiledning, pedagogikk noen kvinner bedriver eller blir forventet å utføre i et forhold. Jeg er veileder av yrke og jeg skal ALDRI noensinne finne en mann som er en så stor emosjonell belastning som dette på det som skal være fritid. Jeg blir helt svimmel av hvor mye og ulik kommunikasjon og strategi noen må prøve på eller ber andre bruke bare for at man skal få det som er et minimumskrav av når det gjelder hjelp og respekt.

Anonymkode: 1efcb...2c2

• Liker 10
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kan en del om sirkulære prosesser (har lest min Bateson for å si det sånn). Jeg har forsøkt mange ganger å bryte den vonde sirkelen av kritikk og passiv-aggressivitet. Men jeg er i ferd med å gi opp. De siste årene har han strevd med en del i jobben sin, og ca 90 % prosent av samtalene våre har handlet om hans jobb. Jeg har vært lyttende og støttende ift det han står i, hver eneste dag. Kommet med løsningsforslag på problemer. Han virker ikke veldig interessert i mine utfordringer og min arbeidssituasjon. Spør ikke hvordan dagen min har vært. Er rask med å pense samtaler over på egne problemer. Jeg føler meg lite sett, lite elsket og lite respektert. Føler meg tatt som en selvfølge, som en hushjelp, som en tilrettelegger og som en psykolog. Han er gratispassjasjer i dette forholdet.

Jeg har også ansvaret for økonomien, for at regninger blir betalt, for at forsikringer er i orden. Jeg organiserer og ordner ferier, jul, bursdager og you name it. Tidligere hadde han ansvar for økonomien. Det gikk ikke bra. Nå blir regninger betalt til tiden og vi sparer og har bufferkonto. Han kan ikke ha tilgang til sparekonto, bufferkonto eller regningskontoen. Da føler han seg rik, overfører penger til seg selv og sløser. Det føles som jeg utfører et overgrep når jeg hindrer en voksen mann tilgang til disse kontene. Men det er nødvendig. Vi ser jevnlig igjennom kontoene sammen sånn at han vet status. Han har i medgjørlige øyeblikk innrømmet at det er en god idè at det er jeg som holder kontroll på økonomien.

Det er som om han har en form for “organiseringsvanske”. Som at det å holde oversikt, planlegge og gjennomføre ting er veldig vanskelig for han. Det er påbegynte vedlikeholdsoppgaver innendørs og utendørs som aldri blir gjennomført og ferdigstillt. Materialer og verktøy kjøper han inn, men kommer aldri i gang. Disse “organiseringsvanskene” (som jeg kaller dem - han har ingen diagnose) viser seg også ift husarbeid. Han ser ikke hva som bør gjøres. Evt så ser han noe av det, men klarer ikke organisere dette i hodet sitt og komme i gang. 

Ts

Du er som en mor til et spedbarn... Jeg lurer litt på hva som er hans gode sider som gjør opp mot dette?

Anonymkode: fd566...1cb

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 10.09):

Han ser ikke selv at han bidrar null. Tror ikke han prøver å være slem, han bare ser ikke selv at han ikke bidrar. 

Dette er bullshit. Greit nok at han ikke legger merke til det selv, men har respekteter deg ikke i det hele tatt. Han enten tror du ljuger eller så tar han ikke det du sier på alvor. Han bryr seg ikke!

Anonymkode: c312b...8e8

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er enig i mye av det du skriver, men mye av problemet er at han er umulig å kommunisere med. Jeg har x antall ganger forsøkt å løse husarbeidsproblemet med fredelig dialog. Han stikker av hver gang det blir snakk om det og opptrer passivt-aggressivt. Han er svært sensitiv for noe som kan ligne “kritikk”. Eksempel på noe han tolker som kritikk: “Jeg hadde blitt kjempeglad hvis du orket å rydde kjøkkenbenken etter deg når du har tatt deg mat”: Sagt med et smil og i en blid tone. I hans hode: “Jeg får kritikk!!!”.

Siden han har for vane å opptre passiv-aggressivt, så kommer jeg til å opptre likens en periode framover. Da gjennom streik. Ikke vaske hans klær, skifte på bare mitt sengetøy osv. Sope sammen alt rotet hans i en sekk og sette vekk (ikke sortere det). Ja, det kan virke barnslig, enig i det. Men når alt annet enn å flytte fra han er prøvd, så har jeg ikke flere verktøy i verktøykassa rett og slett.

Ts

Uff.. holder med deg. Hadde flyttet på eget soverom for lenge siden. Bra han flytta da. 

Har du mulighet hadde jeg også ordnet egen stuekrok og egne skittentøykurver også. 

Anonymkode: dacfb...fd1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 9.37):

Jeg er enig i mye av det du skriver, men mye av problemet er at han er umulig å kommunisere med. Jeg har x antall ganger forsøkt å løse husarbeidsproblemet med fredelig dialog. Han stikker av hver gang det blir snakk om det og opptrer passivt-aggressivt. Han er svært sensitiv for noe som kan ligne “kritikk”. Eksempel på noe han tolker som kritikk: “Jeg hadde blitt kjempeglad hvis du orket å rydde kjøkkenbenken etter deg når du har tatt deg mat”: Sagt med et smil og i en blid tone. I hans hode: “Jeg får kritikk!!!”.

Siden han har for vane å opptre passiv-aggressivt, så kommer jeg til å opptre likens en periode framover. Da gjennom streik. Ikke vaske hans klær, skifte på bare mitt sengetøy osv. Sope sammen alt rotet hans i en sekk og sette vekk (ikke sortere det). Ja, det kan virke barnslig, enig i det. Men når alt annet enn å flytte fra han er prøvd, så har jeg ikke flere verktøy i verktøykassa rett og slett.

Ts

Altså, skjønner du ikke hvor sarkastisk det høres ut å snakke slik du gjør? For du mener vel ikke ag du blir «kjempeglad» for så lite? Skal du rose ham for å dra ned på do også?

Hvorfor ikke heller bli forbanna? «Hei, hadde du tenkt at JEG skal rydde opp matsølet ditt? Glem det. Dette griseriet gidder jeg ikke å leve i».

Anonymkode: cf045...8ef

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2024 den 15.02):

Men ts gir jo alt. Hun gjør jo alt hjemme. Hva mer skal hun gi?

• Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 10.55):

Men da blir det jo til at man ikke gidder å gjøre det. Om man prøver å bidra, men så er det ikke bra nok etter en standard som dere kvinner har fått for dere.

Anonymkode: e0436...efb

"Dere kvinner" ?? Her i huset er det mannens om har høyest standard på alt av husarbeid. Og jeg ønsker selvfølgelig å yte mitt til at vi begge skal ha det bra sammen. Derfor rydder jeg oftere, og legger mer flid i mine oppgaver, enn jeg hadde gjort om jeg var alene ( notorisk skippertaksmenneske)  for å vise at jeg elsker ham, og ønsker det beste for oss begge.  

Maleficenta skrev (På 24.9.2024 den 11.05):

Mannen min klarer helt fint å se det

Min også. Han ser behovet for støvsuging/ rydding av benker mm, lenge før jeg gjør det. Nå er han mer hjemme enn meg også, så det henger muligens sammen. 

Anonymkode: 92c6d...129

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (8 timer siden):

Men ts gir jo alt. Hun gjør jo alt hjemme. Hva mer skal hun gi?

Raushet. Se ting litt fra hans side. Være villig til å forandre sine forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Raushet. Se ting litt fra hans side. Være villig til å forandre sine forventninger.

Fy faen. Her har ts vært ikke noe annet enn raus, og så skal hub faen meg være enda mer raus? Når skal HAN være raus, når skal HAN se ting fra hennes side????? Skal ikke dette gå begge veier? 

Anonymkode: 6f4c1...a60

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Problemet deres er motsatt; at hun er for raus.

Anonymkode: 41dfe...b19

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fy faen.

Anonymkode: 1efcb...2c2

• Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 29.9.2024 den 8.57):

Det er hans tur å være raus

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...