Gå til innhold

Hva er dine beste sparetips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lage mat ut fra hva som er i kjøleskapet. Å kaste mat er å kaste penger. Planlegger middager ut fra butikkers ukestilbud. Vi har nesten ikke matavfall!

Ta noen runder med meg selv før innkjøp av klær og andre ting til meg selv. Vil bruke opp det jeg har, prøver å unngå trender. 

Kjøper ikke lenger den dyreste hudpleien, men ser etter rimeligere alternativer med samme ingredienser.

Ha kun et par hundrelapper på brukskonto, pengene for øvrig står plassert på regningskonto, felleskonto, bufferkonto og fond. Er daglig i nettbanken. Må ha litt lommepenger tilgjengelig til kaffe på farten osv, vil ikke være supergjerrig med meg selv heller.

Bruker Mastercard på nesten alle innkjøp, og så overfører jeg det jeg har brukt dagen etterpå. Da føles det som at jeg har brukt pengene to ganger, og jeg oppfatter ting som veldig dyrt og hjernen min blir mye mindre interessert i å bruke penger, jeg får ikke noen dopaminbelønning av pengebruk. Funker for meg!

Anonymkode: 7ce91...9cb

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Shoppestopp er faktisk mye mer givende enn man tror.

man tenker gjerne at man ikke shopper så mye i utgangspunktet, men mange bruker nok mye mer enn man tror på ting som ikke er absolutt nødvendig.

jeg begynte i september, og målet er ett år i første omgang.

kjøper ingen wants, kun needs. Og da må man selvsagt være ærlig med seg selv. De fleste voksne i dag har alt man trenger fra før.

har også begynt å rydde ut evt selge ting jeg har som jeg ikke trenger. Har hatt 20.000kr inn på det, på disse få ukene. I tillegg til alt jeg lar være å bruke.

Anonymkode: d9165...f7f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

man tenker gjerne at man ikke shopper så mye i utgangspunktet, men mange bruker nok mye mer enn man tror på ting som ikke er absolutt nødvendig.

kjøper ingen wants, kun needs. Og da må man selvsagt være ærlig med seg selv. De fleste voksne i dag har alt man trenger fra før.

har også begynt å rydde ut evt selge ting jeg har som jeg ikke trenger. Har hatt 20.000kr inn på det, på disse få ukene. I tillegg til alt jeg lar være å bruke.

Da har man jo en ganske lang vei å gå om man skal bli en god sparer. 

For meg har det alltid vært en selvfølge å spørre "er det verdt det?", ikke "har jeg råd?". Selv med god råd kjøper jeg kun gjennomtenkte ting - som gir meg noe praktisk, eller glede. 

Anonymkode: a5f16...2d9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da har man jo en ganske lang vei å gå om man skal bli en god sparer. 

For meg har det alltid vært en selvfølge å spørre "er det verdt det?", ikke "har jeg råd?". Selv med god råd kjøper jeg kun gjennomtenkte ting - som gir meg noe praktisk, eller glede. 

Selv har jeg god råd, gjeldfri og et par millioner i fond. Men tenker de som spør etter råd sikkert har en vei å gå. Dette er ikke et dårlig sted å starte, fordi man blir veldig bevisst på tidligere forbruk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* ukesplan for mat

* utleie ved reising(økt inntekt)

* fast overføring til fond på lønnsdato hver måned(snitter på 20% avkastning her)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Selv har jeg god råd, gjeldfri og et par millioner i fond. Men tenker de som spør etter råd sikkert har en vei å gå. Dette er ikke et dårlig sted å starte, fordi man blir veldig bevisst på tidligere forbruk.

Jeg har hatt dårlig råd som student, og veldig god råd nå. Har likevel aldri shoppet bare for å shoppe. Når jeg nå bruker penger selv om det ikke er høyst nødvendig (som litt mer luksus på ferie, eller bedre mat), så er det jo fordi jeg har vurdert at det er verdt det i lykke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har hatt dårlig råd som student, og veldig god råd nå. Har likevel aldri shoppet bare for å shoppe. Når jeg nå bruker penger selv om det ikke er høyst nødvendig (som litt mer luksus på ferie, eller bedre mat), så er det jo fordi jeg har vurdert at det er verdt det i lykke. 

Kjempefint! Men det hjelper jo ikke TS 😂

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utgiften er blitt maten. Si aldri nei når noen inviterer til et måltid. Bli "gjerrig" i hverdagen, bruk penger kun om det kan glede andre.

Anonymkode: 32b79...c18

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Punkt 1-2-3-4 burde alle være: Unngå billån for alt i verden. 99,999% av befolkningen klarer seg helt fint i hverdagen med en billig elbil som ikke koster skjorta. Billån er blant de mest unnødvendige utgiftene det virker som om folk flest tenker er en sunn og livsviktig invistering. Kan love deg at du får gjort 99% av det samme med en brukt nissan leaf fra 2018 som en flunka ny audi e tron til 5 ganger prisen.

Etter det vil jeg si og bli bevist sitt eget forhold til innkjøp både mat og andre ting er noe de fleste av oss sliter med. 

Anonymkode: 90b12...2b1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 0.02):

Få en liten ekstrajobb i helgene innimellom, godt betalt og det gir penger du ikke har budsjettert med. Ta et par langvakter el. i kommunal bolig så gir det for 5-6000 for en fredag og lørdag. Gjør det et par ganger i mnd+litt når du har ferie så har du fort 100000 ekstra på et år. Jeg har gjort det et par år og satt alt til side for å spare, blir fort myye penger av dette.

Anonymkode: 8b1b7...100

Eg gjør det men med 50 prosent på jobb nr 2 synest eg det er litt for mye som går vekk. Og der eg jobber døgn får man heller ikkje betalt alle timene om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den største utgiften er blitt maten. Si aldri nei når noen inviterer til et måltid. Bli "gjerrig" i hverdagen, bruk penger kun om det kan glede andre.

Anonymkode: 32b79...c18

Eg er ikkje så glad i middager så når eg er aleine heime spiser eg heller rundstykker og knekkebrød

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her tenkte jeg på 10 krones salg på bøker på Fretex,at bøkene kan jeg låne gratis på biblioteket. Så da ble det ikke handlet bøker.

Anonymkode: 39264...d0d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her tenkte jeg på 10 krones salg på bøker på Fretex,at bøkene kan jeg låne gratis på biblioteket. Så da ble det ikke handlet bøker.

Sant. Og en tier her, og en tier der, det blir 20kr det 😅

neida men joda, om man regner med -alt- så blir det mye 😊 pluss at det gjør noe med mentaliteten, når man over tid ser alt man klarte seg uten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handle klær/utstyr i motsatt årstid.. 

Skiklær når skisesongen er ferdig, kjøp inn de nye hageputene du trenger til neste sommer når det selges ut i august/september, osv. 

Anonymkode: 89133...05d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Punkt 1-2-3-4 burde alle være: Unngå billån for alt i verden. 99,999% av befolkningen klarer seg helt fint i hverdagen med en billig elbil som ikke koster skjorta. Billån er blant de mest unnødvendige utgiftene det virker som om folk flest tenker er en sunn og livsviktig invistering. Kan love deg at du får gjort 99% av det samme med en brukt nissan leaf fra 2018 som en flunka ny audi e tron til 5 ganger prisen.

Etter det vil jeg si og bli bevist sitt eget forhold til innkjøp både mat og andre ting er noe de fleste av oss sliter med. 

Anonymkode: 90b12...2b1

Måtte bare sjekke, og jeg er av dine 0,001% som en elbil ikke vil holde i hverdagen, og i hvert fall ikke en Nissan Leaf. 😂 I Norge bor 20% av befolkningen i sperdtbygde strøk, og noen prosent av de igjen bor slik som meg, værhardt og langt unna alt. 

Teknologien har ikke kommet langt nok til å få til en driftsikker elbil med langt nok rekkevidde for de som bor slik. Mulig de nyeste modellene vi takle -30° og en bytur uten å lade et par runder, men de er nok priset deretter også. 

Anonymkode: 5d9f6...f60

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er bruktmarked på sportsutstyr her høst og vår,kan en både tjene penger på å selge brukt utstyr og en kan få kjøpt ting en mangler.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brukt kontanter! Finn ut hvor mye du bruker i mat pr uke, ta ut summen å legg pengene i rekke på benken sammen med ukens handleliste. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 9.34):

For å spare de virkelig store summene, føler jeg at man må ha god råd i utgangspunktet. 

Mye enklere å spare penger hvis man har mye penger. 

Feks jordvarme i nytt hus, får tilbake støtte fra Enova, billigere strøm og god varme i hele huset med vannbåren varme i alle rom. 1000 kr i strøm hver måned i et hus som er på 200 kvm. 

Grønt boliglån, krever også nytt hus. 

Kjøpe i større kvanta på tilbud, alltid ha full tank på bilen og kjøpe når drivstoff koster 18 kr literen i stedet for at man må fylle når tomt til 24 kr literen. 

Ha store summer på sparekonto, kan fort få 30 000 kr i renter årlig hvis man har mye. Eventuelt fond/aksjer som kan gi enda bedre avkastning hvis man kan låse pengene i lengre tid. 

Eller som en venn av meg gjør, tar ut utbytte i firmaet sitt, setter på sparekonto og har de der til baksmellen kommer. Masse renter. 

Dette er eksempler på hva litt mindre bemidlede mennesker ikke kan få til. 

Anonymkode: 91a3a...713

Store summer på sparekonto gir formuesskatt som er høyere enn renteinntekten. 

Anonymkode: 3be0c...a4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Store summer på sparekonto gir formuesskatt som er høyere enn renteinntekten. 

Anonymkode: 3be0c...a4e

Hvor går grensen for «store summer»?

Anonymkode: 4b5b6...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middagsmat med bønner og linser. Egg, ris, frosne grønnsaker. Velg alkoholfritt. Lage kaker i stedet for snop i helgene.

Høre om jobben, kommunen ol har gratis eller rimelig trening. Min kommunale jobb har trening i gymsal 4 ganger i uka til 60 kr i mnd. Min lokale frivilligsentral har trening flere dager i uka gratis. 

Gå på gratis konserter med up and coming band/artister. 

Få gratis ting fra bedrifter på bursdagen din. Jeg får feks iskake fra Meny hvert år. 

Bruk opp ting du har hjemme og/eller kast ut el gi vekk ting du ikke trenger så du ikke bruker plass på skrot. Vedlikehold og reparer tingene dine med én gang.

Start sparing på en konto i en annen bank. Ha fast månedlig overføring. 

Anonymkode: 63bfa...2c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...