Gå til innhold

Hva er dine beste sparetips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Irak skrev (1 minutt siden):

Ja jeg er heldig som kan sitte i stua mi og nyte et glass vin til låter fra band som

Led Zeppelin 

Nirvana 

Metallica 

Jeg føler meg super heldig på det viset der ❤️🥳

Guttungen har trommesett med headsett så han plager ikke meg 💙

Jeg kan bidra med å spille på slurva. Hele kvelden:laugh:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har begrensninger på abonnementer og strømmetjenester - kun to av gangen. Hvis vi ønsker å prøve en ny, sier vi opp en av de vi har. 
En annen "bonus" ved å skulle si opp abonnementer og tjenester, er at man noen ganger får et tilbud om noen måneders billigere abonnement også, for å hindre deg i å si opp... 😅 

Anonymkode: 87c24...f22

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær fornuftig med pengebruken. Det være seg budsjett til mat, planlegg innkjøp og velg prisvennlige butikker. Du skal selvsagt leve og ha det bra men i hverdagen er det ikke brus, snop, alkohol som gjelder. Videre så trenger man ikke shoppe i noen særlig grad. De fleste har det de trenger. Man trenger ikke flere utenlandsreiser mm. i året. Går fint ann å begrense seg. Planlegg så har du bedre oversikt og unngå impulsive innkjøp mm. Ikke lev over evne, ikke ta opp forbrukslån! Betal ned på gjeld og regninger i tide, unngå gebyrer osv. Ta med matpakke på jobb. Mange ‘’små grep’’ vil utgjøre en stor forskjell over tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irak skrev (På 23.9.2024 den 19.27):

9. Har barn som spiller instrumenter som elgitar og trommer, så trenger ikke å reise på konsert.

:fnise:

Anonymkode: 640c9...f1c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg synes alltid det er så mange tullete tips fra "ekspertene". Som her

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/slik-handler-okonomene-ma-vaere-villig-til-a-endre-monster/17082513/

Det er jo ikke sånn at økonomer automatisk er bedre på å styre privatøkonomien enn andre. Den ene økonomen sier hun går "drastisk til verks", ved å bruke handleapper og sjekke tilbud. 😅 Tror aldri jeg har sett en sånn sak med tips ikke Ola Nordmann kunne tenkt på selv. 

Anonymkode: 5e05d...3dc

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 7.22):

Ny uke nye muligheter som det heter. Aldri for sent å starte..

Hva med å dele hverandres sparetips? Hva har du gjort i hverdagen for å få ned forbruket?

Tenker ikke på slikt som slutt å røyje, drikke alkohol, bare kjøpe FirstPrice prod, osv....men gjerne litt mere konkrete tiltak. Er det noe som ikke er SÅ allment belyst likksom?

Vet ikke om det er noen bidrag der ute, men alltids lov å spørre

Anonymkode: 25362...08a

Få en liten ekstrajobb i helgene innimellom, godt betalt og det gir penger du ikke har budsjettert med. Ta et par langvakter el. i kommunal bolig så gir det for 5-6000 for en fredag og lørdag. Gjør det et par ganger i mnd+litt når du har ferie så har du fort 100000 ekstra på et år. Jeg har gjort det et par år og satt alt til side for å spare, blir fort myye penger av dette.

Anonymkode: 8b1b7...100

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis påstod det mest lønnsomme var å koble varmepumpen rundt sikringsskapet.

Anonymkode: 81847...2ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 9.10):

Å ha sterk viljestyrke er det viktigste. Si nei til ting du strengt tatt ikke trenger. La være å kjøpe masse klær. Personlig har jeg null data på telefonen, og sparer mange tusen i året på det. (70 kr/mnd. ) Bruker strømmen "smart" og fordeler bruken over døgnet. 

Anonymkode: 7f58c...2d0

Har du bredbånd hjemme, overstiger svært ofte prisen på dette det det hadde kostet med mobilt bredbånd på mobilen. Og det ganske mye.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å spare de virkelig store summene, føler jeg at man må ha god råd i utgangspunktet. 

Mye enklere å spare penger hvis man har mye penger. 

Feks jordvarme i nytt hus, får tilbake støtte fra Enova, billigere strøm og god varme i hele huset med vannbåren varme i alle rom. 1000 kr i strøm hver måned i et hus som er på 200 kvm. 

Grønt boliglån, krever også nytt hus. 

Kjøpe i større kvanta på tilbud, alltid ha full tank på bilen og kjøpe når drivstoff koster 18 kr literen i stedet for at man må fylle når tomt til 24 kr literen. 

Ha store summer på sparekonto, kan fort få 30 000 kr i renter årlig hvis man har mye. Eventuelt fond/aksjer som kan gi enda bedre avkastning hvis man kan låse pengene i lengre tid. 

Eller som en venn av meg gjør, tar ut utbytte i firmaet sitt, setter på sparekonto og har de der til baksmellen kommer. Masse renter. 

Dette er eksempler på hva litt mindre bemidlede mennesker ikke kan få til. 

Anonymkode: 91a3a...713

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 7.22):

Ny uke nye muligheter som det heter. Aldri for sent å starte..

Hva med å dele hverandres sparetips? Hva har du gjort i hverdagen for å få ned forbruket?

Tenker ikke på slikt som slutt å røyje, drikke alkohol, bare kjøpe FirstPrice prod, osv....men gjerne litt mere konkrete tiltak. Er det noe som ikke er SÅ allment belyst likksom?

Vet ikke om det er noen bidrag der ute, men alltids lov å spørre

Anonymkode: 25362...08a

Ikke gå i butikker annet enn når man faktisk trenger noe. Impulsahopping er stort sett alltid unødvendig 

Anonymkode: 90139...a9f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har du bredbånd hjemme, overstiger svært ofte prisen på dette det det hadde kostet med mobilt bredbånd på mobilen. Og det ganske mye.

Om man er en person, ja. Er man en familie, nei.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om man er en person, ja. Er man en familie, nei.

Både og. Kommer an på mengden data man trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annet enn å minimere utgifter (handle på salg, i bulk, bruke kuponger etc), så er sparetipset rett og slett og ikke bruke unødvendige penger. Ikke dra på kino, ikke spise ute, ikke handle pledd og nips på nille, ikke handle kaffe på kaffebrenneriet etc. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spar heller ei stund og kjøp kvalitet i stedet for "billig". Det er selvfølgelig mye billig som er bra, men av ting som må være slitesterkt, bør en heller kjøpe kvalitet. (Venninnen mi har gått igjennom fem par joggesko (5 x 500,-) mens jeg har brukt et par (1600,-), og hun trener mindre enn meg. 😬 Vi er mye sammen.)

La være å handle kun fordi det er billig. Ungene trenger ikke 100 leker fra Temu, selv om de bare koster noen kroner hver. Ikke kjøp mat som er på tilbud uten at du har planlagt når det skal spises. (Mat som kastes er den dyreste maten du kjøper) 

Anonymkode: c5e5f...93b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For å spare de virkelig store summene, føler jeg at man må ha god råd i utgangspunktet. 

Jeg har spart i fond i 8 år og har klart å spare 250 000 kr. Årsinntekt på 480 000 kr. Beløpet har vokst seg til 600 000 kr. Tidshorisonten er stikkordet her, ikke at jeg har spart så innmari mye av lønna mi hver mnd. 

Selvsagt vil det beste være å ha god råd i utgangspunktet, men hva hjelper denne tankegangen din deg hvis du ikke har det? Mange kan spare noe, det er bare å kutte ned på veldig mye hvis det er et stort ønske du har. 

Anonymkode: 2a219...bbc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke bil og sparer mye der. Ellers så sparer jeg på å ikke gå drikke alkohol, røyke eller snuse. Jeg sparer penger på ikke å kjøpe sko, og ikke kjøpe sminke til meg selv.

Jeg har begynt å spare i fond.

Anonymkode: 39264...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste tror jeg er å ha god oversikt over hvor pengene blir av, for først da kan du gjøre de riktige prioriteringene og kutte i utgifter. Hvis du stadig går tom for penger og ikke kan gjøre rede for hvor pengene er blitt av, da er det fare på ferde. De store tingene som bolig, bil og forsikringer klarer de fleste å ha oversikt over. Ofte er det alle småkjøpene som tapper kontoen. En kaffe her, en sjokolade der, en streamingtjeneste du har glemt at du har, lunsj i kantina flere ganger i uka, et billig klesplagg du tar med deg når du egentlig bare skulle titte litt i det du gikk forbi butikken, eller den pakka med servietter som var så søte at du bare måtte ha dem. Alle disse "smålekkasjene" på kontoen kan fort bli mange tusen kroner i måneden.

For de som strever veldig med å ha kontroll på bruken av penger, kan det faktisk hjelpe å la bankkortet ligge hjemme og gå tilbake til kontanter. Hvis du har råd til å bruke 1000,- i uka på småting, så tar du ut det beløpet i kontanter og legger i lommeboka. Hvis det er tomt på tirsdag, da er det ikke mer handling den uka. 

Anonymkode: 0592e...cee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Mye enklere å spare penger hvis man har mye penger. 

Feks jordvarme i nytt hus, får tilbake støtte fra Enova, billigere strøm og god varme i hele huset med vannbåren varme i alle rom. 1000 kr i strøm hver måned i et hus som er på 200 kvm. 

Grønt boliglån, krever også nytt hus. 

Kjøpe i større kvanta på tilbud, alltid ha full tank på bilen og kjøpe når drivstoff koster 18 kr literen i stedet for at man må fylle når tomt til 24 kr literen. 

Ha store summer på sparekonto, kan fort få 30 000 kr i renter årlig hvis man har mye. Eventuelt fond/aksjer som kan gi enda bedre avkastning hvis man kan låse pengene i lengre tid. 

Eller som en venn av meg gjør, tar ut utbytte i firmaet sitt, setter på sparekonto og har de der til baksmellen kommer. Masse renter. 

Dette er eksempler på hva litt mindre bemidlede mennesker ikke kan få til. 

Anonymkode: 91a3a...713

Den største "summen" jeg har spart var da jeg hadde nesten null. 

Forstod hvilken vei boligprisene i Oslo kom til å gå. 

Var ferdig student. Fortsatte bo i kollektiv. Hadde ingen abonnementer, drakk ikke alkohol på byen, fortsatte å leve som student, med unntak av fine klær for jobb. La alt i å etablere en karriere, og spare egenkapital. 

To år senere var det nok til en treroms innenfor ring 3. For 20 år siden. 

Anonymkode: a5f16...2d9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...