Gå til innhold

Graver på kirkegården som er tilgriset av nyklipt vått gress.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På kirkegården der samboer ligger, klipper de gresset rundt gravsteinene uten oppsamlingsbeholder, fordi hver gang jeg er på graven så er gravstein, lykt, pyntefigurer og blomster full av inntørket gress.

Alle urnegravene har mye inntørket gress på seg, og det første jeg må gjøre når jeg kommer dit er å vaske og skrubbe bort gresset.

Samboer har en liggende lysegrå gravstein, og i dag var den mer lysegrønn av fastklistret gress enn lysegrå.

På nabograven, som er en barnegrav, står det flere hvite englefigurer rundt blomstene, og i dag var de full av jord og fastklistret gress.

Damen som stelte graven var helt oppgitt, og sa at englene måtte kastes fordi hun fikk ikke bort jorden og gresset.

Er det vanlig at de klipper gresset på kirkegårder så gravene blir dekket av vått gress som tørker inn?

Jeg har ikke stelt grav på denne kirkegården før, men har aldri sett dette tidligere andre steder.

Jeg synes det sløvt at de ikke har en løsning for å klippe gresset slik at ikke gravene blir helt tilgriset.

Har dere opplevd dette?

Anonymkode: 8f17c...841

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som ligger der bryr seg ikke.

Det finnes faktiske problemer i verden. Løft blikket, smil. Vær glad du kan kjenne høstsola varme i ansiktet.

Anonymkode: a4df1...604

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Det finnes faktiske problemer i verden. Løft blikket, smil. Vær glad du kan kjenne høstsola varme i ansiktet.

Noen ganger så må en bare sukke og bli oppgitt over andre folks ufølsomme svar her inne. 

Nei, greit de som ligger der bryr seg kanskje ikke, men er minnestedet til for de døde eller for de levende etterlatte?

Jeg vi anta at stedet er der for de etterlatte?

Og til ts, jeg forstår din frustrasjon over dette fordi det er ikke  greit. Alle med litt i toppetasjen vil reagere på å finne et gravsted eller en urnelund på denne måten. 
Makter du å kontakte noen og ta saken opp? Det er faktisk den neste måten jeg tror du kan få til en endring på.

Anonymkode: 6a4ed...86c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

De som ligger der bryr seg ikke, men vi som besøker graven synes jo det er trist at det ser slik ut, for det skal ikke se slik ut.

Jeg bor ikke i et krigsherjet land og jeg har heller ikke barn som sulter ihjel, men jeg har nylig mistet min samboer og jeg er skadet for livet etter en bilulykke, så jeg har faktisk problemer, men jeg klarer å nyte høstsolen likevel.

Du kunne spart deg for den kommentaren faktisk.

Ts

• Liker 5
  • Hjerte 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Noen ganger så må en bare sukke og bli oppgitt over andre folks ufølsomme svar her inne. 

Nei, greit de som ligger der bryr seg kanskje ikke, men er minnestedet til for de døde eller for de levende etterlatte?

Og til ts, jeg forstår din frustrasjon over dette fordi det er ikke  greit. Alle med litt i toppetasjen vil reagere på å finne et gravsted eller en urnelund på denne måten. 
Makter du å kontakte noen og ta saken opp? Det er faktisk den neste måten jeg tror du kan få til en endring på.

Jeg sitter faktisk nå og skriver en mail til gravplassmyndighetene (vet ikke om det er riktig instans?), for jeg blir oppgitt og irritert på vegne av meg selv og alle andre som går på graven.

Ts

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sitter faktisk nå og skriver en mail til gravplassmyndighetene (vet ikke om det er riktig instans?), for jeg blir oppgitt og irritert på vegne av meg selv og alle andre som går på graven.

Ts

Det kan være rette instans ja, jeg ville kontaktet presten som hadde begravelsen, hvis det var en prest, og lagt frem saken for hen. Men dette er mine tanker.  
De som slår må da være noen tankeløse naut, som ikke klarer å se hvordan de griser til? Man skal jo vise respekt når man beveger seg i en gravlund, så må da arbeiderne klare å gjøre det samme? 
Jeg har heldigvis ikke funnet gravene «våre» på denne måten. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan være rette instans ja, jeg ville kontaktet presten som hadde begravelsen, hvis det var en prest, og lagt frem saken for hen. Men dette er mine tanker.  
De som slår må da være noen tankeløse naut, som ikke klarer å se hvordan de griser til? Man skal jo vise respekt når man beveger seg i en gravlund, så må da arbeiderne klare å gjøre det samme? 
Jeg har heldigvis ikke funnet gravene «våre» på denne måten. 

Presten vi brukte var en vikarprest som vikarierte i alle kirker, så han tilhørte ikke denne kirken.

Jeg har ikke sett at det er gress på graver der det er kistegraver, men samboer ligger på et felt med urnegraver hvor gravsteinene står tett, og da bruker de kanskje kantklipper? Uansett så synes jeg det er utrolig sløvt og respektløst.

Da jeg var student hadde jeg sommerjobb i parkavdelingen i kommunen, og jeg slo plener og luket bed.

Jeg husker at vi fikk beskjed fra sjefen om at vi ikke måtte slå gresset slik at bedene og statuer i parken ble tilgriset.

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik skal det ikke se ut på kirkegården. V har kistegraver da,men har ikke sett at de er blitt tilgriset av gress.

Anonymkode: 442a4...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ville du heller at gresset skal være uklippet?

Anonymkode: 86644...156

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist og trasig. Kan det være at den personen som klipper gresset ikke helt får dette med seg, og derfor ikke har tenkt på det. Ville tatt kontakt med de som har ansvaret for kirkegården, sikkert kirkekontoret. Og snakket med de om det. 

Anonymkode: fe84a...1ac

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så trist og trasig. Kan det være at den personen som klipper gresset ikke helt får dette med seg, og derfor ikke har tenkt på det. Ville tatt kontakt med de som har ansvaret for kirkegården, sikkert kirkekontoret. Og snakket med de om det. 

Anonymkode: fe84a...1ac

Helt siden det ble vår og gresset skulle klippes, har det vært et lag med gress på alle urnegraver.

Dette er i Bergen så gresset er vel mer eller mindre alltid vått når det klippes, men de må finne en måte å fange opp gresset på slik at det ikke blir liggende på gravene.

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir en penere plen hvis gresset ikke samles opp.

Anonymkode: 0cdc0...fa9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt sikkert, men ikke så praktisk og fint med et lag med fasttørket gress som er som lim på gravstein, glasslykt, pyntefigurer og blomster.

Gravsteinene står veldig tett sammen så det er ikke store gressflater slik som på en plen.

Jeg tror de bruker kantklipper, for har sett at blomster som er plantet ytterst i bedene foran gravsteinene, ofte ser ut som de har fått seg et kutt.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En penest mulig plen er vel ikke det viktigste for de etterlatte på en kirkegård 

Anonymkode: a4151...f1e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Helt siden det ble vår og gresset skulle klippes, har det vært et lag med gress på alle urnegraver.

Dette er i Bergen så gresset er vel mer eller mindre alltid vått når det klippes, men de må finne en måte å fange opp gresset på slik at det ikke blir liggende på gravene.

Ts

Er det ved Slettebakken kirke? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk regler mot pynt som engler og annet rot på gravplassen.

Anonymkode: d5aa3...453

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kontakter kirkekontoret/kirkevergen i din kommune, det er rette instans. 

Anonymkode: 2fc92...22b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Engler og annet rot, så ufølsom du er! 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ved Slettebakken kirke? 

Nei

Kan du legge ut en link til disse reglene?

Det er festeren av graven som "eier" gravsteinen og bedet foran, fikk jeg fortalt av gravsteinsfirmaet da vi kjøpte steinen. 

Det vil si at vi pårørende kan plante hva vi vil og sette pyntefigurer på eller foran gravsteinen, så lenge det ikke henger blomster eller pyntefigurer utenfor bedet.

Alt er lov bortsett fra hodeskaller og satanistiske symboler, ble jeg fortalt.

Ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kontakter kirkekontoret/kirkevergen i din kommune, det er rette instans. 

Har sendt mail til Gravplassmyndighetene som jeg regner med er noenlunde det samme?

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...