Gå til innhold

6-åring: hvor lenge alene hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg fostrer trygge og selvstendige barn. Barnet skal ikke kunne holde hodet kaldt, barnet skal kunne vite hva det skal gjøre. 

Selvsagt er barn impulsive. Det betyr ikke at vi skal plassere dem på inngjerda område i bobleplast. Skal de lære, må de leve. 

Jeg er sjokkert over hvor mange her inne som har såpass uselvstendige og uvørne 6 åringer at de ikke får være alene et par timer. 

Anonymkode: c003b...889

Du fremstår som uansvarlig og med en manglende forståelse for barns kognitive utviklingstrinn. Barn blir ikke trygge og selvstendige av å påtvinges ansvar de ikke er klare for. 
En seksåring er normalt sett ikke moden nok til å håndtere det du ramser opp. 

Hilsen barnevernspedagog 

Anonymkode: 1e50b...bec

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

"Nedgangen i ulykkesdødelighet skyldes særlig en positiv utvikling med langt færre barnedødsfall i trafikkulykker og drukningsulykker. "

Ikke veldig relevant for om barnet skal kunne være hjemme alene.

Anonymkode: 876cc...987

Akkurat drukningsulykker er jo et klart eksempel på noe som skjedde i større grad den gang barn ble passet mindre på. Passe mer på barna/ikke la dem være alene når de er for små = redusert risiko for drukning.

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg fostrer trygge og selvstendige barn. Barnet skal ikke kunne holde hodet kaldt, barnet skal kunne vite hva det skal gjøre. 

Selvsagt er barn impulsive. Det betyr ikke at vi skal plassere dem på inngjerda område i bobleplast. Skal de lære, må de leve. 

Jeg er sjokkert over hvor mange her inne som har såpass uselvstendige og uvørne 6 åringer at de ikke får være alene et par timer. 

Du fremstår utrolig usympatisk med alle kommentarene om "bobleplast" bare fordi folk er mer ansvarlige enn det du er, eller har barn som er annerledes enn dine.

Det er heller ikke noe å skryte av at man har tvunget små barn til å ta ansvar som ikke er aldersadekvat. Det er ikke udelt positivt å "gi barn mer ansvar" eller pushe for mye selvstendighet.

Anonymkode: 10f3b...3ff

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja, det er stor forskjell. Jeg skrev innlegget fordi jeg lurte på hvordan forskjellige tenker rundt dette. Vi lar ikke vår 6-åring være alene hjemme, men ser at noen av barnets venner er hjemme alene allerede.

TS

Anonymkode: 52c2f...fc5

Jeg ville begynt å øve på å være alene. For et sted må man jo starte. Da ville det vært sånn 10-15 minutter hvor jeg henter posten eller leverer noe i nabohuset (svigers). Innen barnet er 7, ville jeg kanskje økt til 30 min. 

Anonymkode: 74288...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhenger vel av barnet. Om det antas å være trygt, og om barnet vil.  Våre på 6 og 8 har vært alene i opptil halvannen time, men det er ikke daglig, kun når det må til. Da er de sammen, de har en telefon, og jeg pleier sjekke om naboene er hjemme just in case. Det går jo fint, men merker jo på dem at de mye heller vil ha oss der… eller være med… 

Anonymkode: c9e66...470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er mer sjokkert over at du mener det er nødvendig å la en 6-åring være alene hjemme i timevis for å bli trygg og selvstendig. 

Mine barn er store nå, og de er både trygge og svært selvstendige og det er i motsetning til hva du kanskje tror ikke på tross av at de ikke var alene hjemme som 6-åringer, men på grunn av det. Fordi de har hatt trygge rammer og aldersadekvat ansvar. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteklassing er riktignok 5 år (fyller 6 år i slutten av desember), men er aldri alene hjemme. Tror ikke hun hadde ønsket det i det hele tatt. Kanskje teoretisk sett 10 minutter om jeg måtte i butikken mens hun ser på TBV. Har Xplora. Men så er det dette med brann da.. Hun er jo ikke drillet på det

Anonymkode: 6c984...61e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du fremstår som uansvarlig og med en manglende forståelse for barns kognitive utviklingstrinn. Barn blir ikke trygge og selvstendige av å påtvinges ansvar de ikke er klare for. 
En seksåring er normalt sett ikke moden nok til å håndtere det du ramser opp. 

Hilsen barnevernspedagog 

Anonymkode: 1e50b...bec

Helt enig! En 6-åring skal ikke ha det ansvaret! Og de skal absolutt ikke være alene i mange timer eller i det hele tatt som mangen her skriver at de fint klarer seg noen timer. 

Anonymkode: 5ebd3...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Helt enig! En 6-åring skal ikke ha det ansvaret! Og de skal absolutt ikke være alene i mange timer eller i det hele tatt som mangen her skriver at de fint klarer seg noen timer. 

En 6 åring kan fint ha ansvar. Ansvar å gå ut med søppel. Holde rommet sitt ryddig, dekke på bordet osv

Her så var det fast de var ute å hentet egg om morgenen og hjalp til å fore dem og de var og med å melket, de satte på kua melkeorganene , tørket av jur. Mens de var med oss i fjøset. Hvis de ikke var med, ja da var de inne 200m fra der fjøset var.

Alle barn har godt av å ha ansvar tilpasset seg og hvor mye de klarer.

Anonymkode: 7a560...bfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min førsteklassing synes det er supert å være hjemme alene. Ser som regel tv eller ipad. Vi har snakket om hva hun gjør hvis det starter å brenne. Har tilgang til klokke som kan ringe så jeg kan ta kontakt og hun kan ta kontakt. Er skjeldent hjemme alene mer en max 45 min. Men helt sikker på at hun hadde klart seg i 1-2 timer, men drøyer den litt enda.

Anonymkode: 836cb...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Nedgangen i ulykkesdødelighet skyldes særlig en positiv utvikling med langt færre barnedødsfall i trafikkulykker og drukningsulykker. "

Ikke veldig relevant for om barnet skal kunne være hjemme alene.

Anonymkode: 876cc...987

Litt lenger ned står det "Hjemmet er det vanligste skadestedet, spesielt for de yngste barna.".

Og skrev ikke du at at du lot din 3-åring løpe rundt alene på gata. Om barnet ditt skulle bli påkjørt av en bil, så er det en trafikkulykke og hvis han bader uten oppsyn og drukner så er det en drukningsulykke.

Anonymkode: 0b809...e32

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En 6 åring kan fint ha ansvar. Ansvar å gå ut med søppel. Holde rommet sitt ryddig, dekke på bordet osv

Her så var det fast de var ute å hentet egg om morgenen og hjalp til å fore dem og de var og med å melket, de satte på kua melkeorganene , tørket av jur. Mens de var med oss i fjøset. Hvis de ikke var med, ja da var de inne 200m fra der fjøset var.

Alle barn har godt av å ha ansvar tilpasset seg og hvor mye de klarer.

Anonymkode: 7a560...bfe

Ansvar for å være hjemme i 6timer, syns du det er greit??

Alene...

Les hva jeg svarte på ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er farlig fordi

1. Det kan skje noe med barnet ditt. En 5-åring vil ikke reagere korrekt til en nødssituasjon og kan lage farlige situasjoner.

2. Det kan skje noe med deg. Hvis bilen din kræsjer, så vil du være borte mye lenger enn en 1 time.

Ja, det kan skje noe. Det kan skje noe hvor som helst. Alene hjemme med barne tv anser jeg som relativt trygt for mitt barn. 

Barnet kan ringe meg, far, eller besteforeldre. Hvis ingen er tilgjengelig har vi en haug med naboer som vi kjenner og som vil trå til dersom noe skjer. 

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hva med andre situasjoner? Hva skal de gjøre hvis de skaper en lekkasje? Hva skal de gjøre om de skjærer seg med kniv? Og hvordan skal en 6-åring forstå forskjellen mellom at brannalarmen går på grunn av røyk og en ekte brann? Og er du helt sikker på at de ikke vil gjøre noe dumt som å gå ut og lete etter deg?

Din 6-åring er ikke så ansvarlig som du tror. Du tok en risiko når du forlot dem alene.

Lekkasje faktisk? Ja, da har han vett nok til å gå ut døren. Han trenger ikke høre forskjell på alarmen, piper det skal han gå rett ut. Det har vi også øvd på mange ganger. Og ja, jeg er sikker på at akkurat dette barnet ikke gjør noe dumt. Han har dog et yngre søsken som sikkert ikke kan være alene før han er 10 år. Man kjenner da barna sine..

Anonymkode: 76b75...a9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1.klassing ( ikke fylt 6 enda) får lov til å være hjemme alene en 30 minutters tid mens jeg går på butikken. Da har han klokke han kan ringe meg med, og sitter musestille og ser på ipaden sin. 

Han vet at han skal gå ut hvis brannalarmen går, eventuelt hoppe ut av vinduet hvis døren er blokkert. 

Han vet at han skal se etter noen i uniform, eller en voksen i følge med barn ,hvis han kommer bort fra meg.

Han går på butikken alene og er egentlig i stand til å sykle til skolen selv. Det er bare jeg som holder igjen, i frykt for å bli stemplet som en uansvarlig forelder.

Han får lov til å spikke alene i hagen, kan lage ostesmørbrød helt alene i stekeovnen, og kutter grønnsaker med skarp kokkekniv.

Anonymkode: a89c0...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, det kan skje noe. Det kan skje noe hvor som helst. Alene hjemme med barne tv anser jeg som relativt trygt for mitt barn. 

Barnet kan ringe meg, far, eller besteforeldre. Hvis ingen er tilgjengelig har vi en haug med naboer som vi kjenner og som vil trå til dersom noe skjer. 

Poenget er at hvis du er i nærheten så kan du hjelpe ditt barn om noe skjer. At de kan se trygt ut når de ser på barne-tv betyr ikke at det er trygt om en nødsituasjon skjer.

Det eneste som gjør det bedre i ditt tilfelle er naboene du kjenner. 

Sitat

Lekkasje faktisk? Ja, da har han vett nok til å gå ut døren. Han trenger ikke høre forskjell på alarmen, piper det skal han gå rett ut. Det har vi også øvd på mange ganger. Og ja, jeg er sikker på at akkurat dette barnet ikke gjør noe dumt. Han har dog et yngre søsken som sikkert ikke kan være alene før han er 10 år. Man kjenner da barna sine..

En voksen person vil stoppe lekkasjen og de vil ikke løpe ut bare fordi brannalarmen går. 

En 6-åring er 6 år. De kan virke veldig modne, men skjer det en nødsituasjon, så er det ikke usannsynlig at de får panikk og gjør noe feil.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår 6 åring er fornuftig, smart og flink, men helt plutselig får hun noen "gode ideer" som er livsfarlig for henne eller huset. Hun har heller ikke telefon og jeg tror ikke hun hadde greid å ringe med smartklokken sin dersom hun har panikk. Hun pleier å gå i frysemodus når hun får panikk.

Anonymkode: ce4f8...b3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at 6 år er en fin tid å øve litt på å være litt alene. Vår fikk prøve seg litt og litt da. 10 minutter her og der. Viktig å øve på å være litt selvstendig. 

Anonymkode: 16acb...665

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Poenget er at hvis du er i nærheten så kan du hjelpe ditt barn om noe skjer. At de kan se trygt ut når de ser på barne-tv betyr ikke at det er trygt om en nødsituasjon skjer.

En voksen person vil stoppe lekkasjen og de vil ikke løpe ut bare fordi brannalarmen går. 

En 6-åring er 6 år. De kan virke veldig modne, men skjer det en nødsituasjon, så er det ikke usannsynlig at de får panikk og gjør noe feil.

Det er stor forskjell på seksåringer. Jeg kjenner barnet mitt og vet hvordan han oppfører seg. Vi har øvd på brannalarm feks og jeg er helt trygg på at han kommer seg ut hvis alarmen går. På samme måte som jeg vet at han aldri vil finne på å bruke kniv, lage mat eller gjøre noe annet enn det som er avtalt oss i mellom. Jeg vet også at vi er omringet av naboer, at han kommer seg til og fra disse uten å gå i bilveien og at vi har en bolig uten trapper feks. 

Som jeg også nevnte har jeg et annet barn som ikke er slik. Og som vil kunne finne på å bryte avtaler, få panikk og gjøre dumme ting. For ham vil 5 minutter være for lenge.

Folk må slutte å skjære alle over en kam. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Og hva er relevansen med å sammenlikne med en voksen? Jeg forventer at både en seksåring og en tiåring går ut dersom brannalarmen går, og finner en voksen som kan hjelpe. Skal ikke tiåringen få være alene heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 23.04):

Hvor lenge synes folk at en 1. klassing på 6 år kan være alene hjemme? Og er det greit å være hjemme alene på kvelden?

Alene hjemme på kvelden?! Barnevernet neste.

Anonymkode: 71ca1...1f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det så mange som siterte innleggene mine her og der at jeg ikke tar meg bryet å sitere. Det vil bli ei sides langt innlegg...

Det er ikke noe på tross av eller til tross for. Barna mine får ikke ansvar de ikke er klare for, verken som små eller større. De er for øvrig eldre enn 6 år nå, og trygge og selvstendige. 

Det var ikke jeg som kommenterte den ulykkesgreia fra 1970, om at det var irrelevant for å ha barna hjemme alene eller ei. Mitt svar til det innlegget var at jeg ikke var bekymra eller noe lignende.

Skjønner mange her er uenige. Jeg forstår absolutt at det er forskjell på barn og at absolutt ikke alle kan håndtere å være alene hjemme i 6 års alderen, men det er veldig mange her som pakker inn i bobleplast. Krisemaksimerer og er redde for alt. Mine var ansvarlige nok til å være hjemme et par timer, mine likte å være hjemme alene og koste seg med det.

Til du som hilser med at du er barnevernspedagog: det samme er mi svigerinne. verken hun eller min bror gjør ting annerledes når det kommer til akkurat dette. Jeg ser ikke at yrket ditt (eller hennes) er relevant. Det er like irrelevant som mitt yrke. Hilsen barnehagelærer. Har yrket noe å si? Det synes jeg ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...