Gå til innhold

6-åring: hvor lenge alene hjemme?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Her kan det jo være noe du ikke vet om. Kanskje 11-åringen er veldig husredd for eksempel.

Jeg synes ikke en 6-åring skal være lenge alene og iallfall ikke på kvelden.

Anonymkode: 10f3b...3ff

Jeg kjenner denne 11-åringen veldig godt, og han er ikke husredd, han er en trygg gutt. Og er man 11, så burde man kanskje begynne litt tilvenning eller? 5-10 minutter bare?

Anonymkode: cea1b...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine barn ble drilla på brannvern fra de begynte i barnehagen. De vet akkurat hva de skal og hvor de skal gå ved brann her hjemme. De kan lage mat selv, og har alltid en telefon tilgjengelig.

Eldste var iblant hjemme alene i et par timer i 1. klasse. Andremann var alene hjemme fra det var 5, siste år i bhg. Det eldste trivdes på SFO og gikk der etter skoletid, det yngste trivdes ikke på SFO og fikk dra hjem, og måtte være alene opptil fire timer på det meste. 

Etter leggetid, er barnet for lite for å være alene. Barnet skal være våkent og opplagt når det er hjemme alene. Før leggetid, så spiller det vel liten rolle om klokka viser dag eller kveld. Om noe, så er det flere naboer hjemme på ettermiddag og utover.

De er ikke alltid to, da ene barnet bor 50% hos sin far. Jeg har det andre barnet 100%.

Graden av modenhet er ekstremt viktig å tenke på når man lar barna være alene, og det er også viktig at barnet selv synes det er greit.

Anonymkode: c003b...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mine barn ble drilla på brannvern fra de begynte i barnehagen. De vet akkurat hva de skal og hvor de skal gå ved brann her hjemme. De kan lage mat selv, og har alltid en telefon tilgjengelig.

Hva med andre situasjoner? Hva skal de gjøre hvis de skaper en lekkasje? Hva skal de gjøre om de skjærer seg med kniv? Og hvordan skal en 6-åring forstå forskjellen mellom at brannalarmen går på grunn av røyk og en ekte brann? Og er du helt sikker på at de ikke vil gjøre noe dumt som å gå ut og lete etter deg?

Din 6-åring er ikke så ansvarlig som du tror. Du tok en risiko når du forlot dem alene.

Anonymkode: 0b809...e32

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva med andre situasjoner? Hva skal de gjøre hvis de skaper en lekkasje? Hva skal de gjøre om de skjærer seg med kniv? Og hvordan skal en 6-åring forstå forskjellen mellom at brannalarmen går på grunn av røyk og en ekte brann? Og er du helt sikker på at de ikke vil gjøre noe dumt som å gå ut og lete etter deg?

Din 6-åring er ikke så ansvarlig som du tror. Du tok en risiko når du forlot dem alene.

De skal ringe meg om det skjer en lekkasje. De skal ringe meg om de skjærer seg på kniv. De skal følge ordinær brannvern-situasjon ved utløst røykvarsler. Barna vet nøyaktig hvor jeg er til enhver tid og har mulighet til å kontakte meg til enhver tid, de vil ikke ha behov for å ut og lete etter meg. De får også gå ut og leke om de vil det. De får dra på besøk til venner, de kan stikke innom den eldre dama i nabohuset, om de vil det (de får alltid kake eller kjeks der). 

Min 6 åring er mer ansvarlig og selvstendig enn jeg tror. Smart og våken, og forstår så mye mer enn jeg aner. Ikke fordum barnet ditt. 

Er du den som pakker ungen i bobleplast og ikke lar ungen være alene ute før det er 10? Mine har vært ute og lekt i gata side de var rundt 3 år gamle. Jeg gidder ikke bruke energi på å være så innmari redd for krisesituasjoner hele tida. Jeg vokste opp med avslappa foreldre, og har tatt dette med meg videre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

De skal ringe meg om det skjer en lekkasje. De skal ringe meg om de skjærer seg på kniv. De skal følge ordinær brannvern-situasjon ved utløst røykvarsler. Barna vet nøyaktig hvor jeg er til enhver tid og har mulighet til å kontakte meg til enhver tid, de vil ikke ha behov for å ut og lete etter meg. De får også gå ut og leke om de vil det. De får dra på besøk til venner, de kan stikke innom den eldre dama i nabohuset, om de vil det (de får alltid kake eller kjeks der). 

Min 6 åring er mer ansvarlig og selvstendig enn jeg tror. Smart og våken, og forstår så mye mer enn jeg aner. Ikke fordum barnet ditt. 

Er du den som pakker ungen i bobleplast og ikke lar ungen være alene ute før det er 10? Mine har vært ute og lekt i gata side de var rundt 3 år gamle. Jeg gidder ikke bruke energi på å være så innmari redd for krisesituasjoner hele tida. Jeg vokste opp med avslappa foreldre, og har tatt dette med meg videre. 

Du stoler på at en 6-åring vil alltid kunne ringe deg og at du alltid kan ta telefonen?

Barn som vokste opp "frie" i gamle dager havnet mye oftere i ulykker enn barn idag. Det handler ikke om å pakke barna i bobleplast, men å være en ansvarlig forelder og ikke setter dine egne barn i fare slik du gjorde.

Og lot du seriøst din 3-åring være alene på gata? Var dine barn mestere i trafikkregler som 3-åringer? 🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg vokste opp med avslappa foreldre, og har tatt dette med meg videre. 

At dine foreldre gjorde det, betyr ikke at det var lurt.

Ulykkesdødligheten var 10 ganger høyere i 1970 enn det er idag.

https://www.fhi.no/globalassets/bilder/folkehelserapporten/figur-9-bufh-2022.png
https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/grupper/barn-fysisk-helse/?term=

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du stoler på at en 6-åring vil alltid kunne ringe deg og at du alltid kan ta telefonen?

Barn som vokste opp "frie" i gamle dager havnet mye oftere i ulykker enn barn idag. Det handler ikke om å pakke barna i bobleplast, men å være en ansvarlig forelder og ikke setter dine egne barn i fare slik du gjorde.

Og lot du seriøst din 3-åring være alene på gata? Var dine barn mestere i trafikkregler som 3-åringer? 🙄

Jepp. Vi bor i et trygt nabolag med masse barn som leker i gata, ja, selv fra de var omkring 3 år gamle. 

Barna var og er ikke i fare. 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

https://www.fhi.no/globalassets/bilder/folkehelserapporten/figur-9-bufh-2022.png

Det bekymrer meg absolutt ikke. Jeg vokste opp på 90 tallet. Jeg har rolige og greie jenter. Alt er så mye sikkert den dag i dag. Hjelmer som tåler medfart, bilstoler og belter i bilene, gode bremsesystemer, tydelige og passende fartsgrenser i nabolaget, gode røykvarslere og gode rømningsmuligheter i tilfelle brann i hjemmet, telefoner, strengt regulerte lekeplasser ifht sikkerhet, opplyste gateveier, fortau, fotgjengerfelt, fartsdumper overalt... 
Hvor mye mer bobleplast trenger et barn? Slapp av. Gi barnet litt slingringsmonn. La det falle på sykkel, kutte seg på kniv i læren om fornuftig og godt knivbruk, snuble i trappa om de løper. La barna gå alene til skolen. La dem være litt alene hjemme. Ikke vær så redd hele tida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

NEI

Anonymkode: 5ebd3...044

Eh jo, hjelper ikke rope

Anonymkode: 5f8f8...faa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

En 6-åring skal ikke være hjemme alene i det hele tatt. De kan skade seg med kjemikaler og skarpe verktøy. De kan skape brann og drukne i badekaret og de kan også bli redd, gå ut for å se etter deg og gå seg vill.

Nei nå må folk gi seg, snakk om å lage seg tilfeller da

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førsteklasselærer, og har ikke inntrykket av at noen av mine elever er hjemme alene i det hele tatt. Når de er 6 år kan de kanskje sitte å se på skjerm og div. - men skulle en situasjon oppstå, så er ikke barnet i stand til å kontakte foreldre eller søke hjelp hvis voksne ikke er til stede.

Personlig synes jeg ikke at det er forsvarlig, men det er jo min mening.

Anonymkode: a776d...784

Neihei, du generaliserer veldig evt så er det veldig spesielt der du bor, min klarte å ringe oss sol 6 åring 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 år er vanligvis en grei alder å begynne og være hjemme alene. De aller fleste klarer fint å være hjemme alene en kort stund da, f.eks. mens foreldre er på butikken, henter søsken eller går en tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på barnet, men jeg synes ikke en 6-åring skal være alene hjemme noe særlig i det hele tatt. 

Jeg ville ikke latt min 6-åring være alene hjemme. Han er typen som kan finne på at nå skal han overraske oss med å ha pusset opp noe i huset, og gått løs på inventar med hammer og spiker... 

Da jeg var liten fikk jeg ikke være alene hjemme så tidlig heller. Og på den tiden hadde vi hustelefon, og en bestemor som var 5 min unna. Ungene mine har ikke telefon tilgjengelig (og ikke smart-klokke), så de kan ikke kontakte noen om de får behov. Og ingen i nærheten de kan gå til (naboene er ikke helt "der"..). 

Anonymkode: e8b5a...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn var ikke alene i det hele tatt i den alderen, han var altfor impulsiv og tenkte aldri konsekvenser av ting. Ingen ante hva han kunne finne på. 

Det var først når han var rundt åtte år at vi lot han være hjemme alene mens vi dro og handlet på matbutikken en halvtime eller så. Det gikk bra, og så utvidet vi sakte derifra.

Dette er nok noe man må se an fra barn til barn, noen er mer fornuftige enn andre. Men jeg ville ikke latt en seksåring være alene hjemme noe mer enn tjue-tredve minutter på kvelden. Og da bare for å gjøre et absolutt nødvendig ærend f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes ikke 6-åringer skal være alene hjemme på kveldstid og på dagtid kun kort tid (under en time) hvis barnet selv opplever det som greit. 

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det umulig å sette en fasit på. Da datteren min var 6 år var hun alene 30-60 min av og til mens jeg var på matbutikken f.eks. Hun synes det var stas. Hun hadde klokke til å ringe med. Jeg ringte henne en gang i løpet av handleturen. 

Sønnen min på 6 år tør ikke å være alene hjemme. Og han er heller ikke klar for å være alene. Ikke på noen som helst måte. Impulsiv type, som kan finne på hva som helst. ADHD. Han er redd for å gå opp i 2. etasje på dagtid mens hele familien er hjemme.. Tør knapt tisse alene på badet uten selskap. 

Endret av Irja
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

???? Du vet at barn er impulsivt?? Ikke helt sikkert at et barn på 6 år holder hodet kaldt!!! Først ved 7årsalderen skjer det store mentale spranget. En 3åring ute alene???? Er du gal? 

Anonymkode: d3dc2...c8e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 23.04):

Hvor lenge synes folk at en 1. klassing på 6 år kan være alene hjemme? Og er det greit å være hjemme alene på kvelden?

Anonymkode: 52c2f...fc5

Max 2 timer dagtid, ingen kveldstid

Anonymkode: 4cbc6...195

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nedgangen i ulykkesdødelighet skyldes særlig en positiv utvikling med langt færre barnedødsfall i trafikkulykker og drukningsulykker. "

Ikke veldig relevant for om barnet skal kunne være hjemme alene.

Anonymkode: 876cc...987

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time kanskje, ikke på kvelden. Lar ikke mine på 8 og 11 være alene på kvelden heller .

Anonymkode: 958b5...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

???? Du vet at barn er impulsivt?? Ikke helt sikkert at et barn på 6 år holder hodet kaldt!!! Først ved 7årsalderen skjer det store mentale spranget. En 3åring ute alene???? Er du gal? 

Anonymkode: d3dc2...c8e

Jeg fostrer trygge og selvstendige barn. Barnet skal ikke kunne holde hodet kaldt, barnet skal kunne vite hva det skal gjøre. 

Selvsagt er barn impulsive. Det betyr ikke at vi skal plassere dem på inngjerda område i bobleplast. Skal de lære, må de leve. 

Jeg er sjokkert over hvor mange her inne som har såpass uselvstendige og uvørne 6 åringer at de ikke får være alene et par timer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...