AnonymBruker Skrevet 23. september #21 Del Skrevet 23. september På kvelden; nei. Alltid en voksen person hjemme. Har vi hatt barnevakt, så er det en person barnet er trygg på. På dagtid har hun vært alene 30-40 min i forbindelse med henting av yngre søsken i barnehagen, tur på butikken og slike ting. Da har hun valgt det selv. Anonymkode: 5286a...485 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #22 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Selvsagt kan de være alene litt på dagtid Anonymkode: 5f8f8...faa NEI Anonymkode: 5ebd3...044 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #23 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvor lenge synes folk at en 1. klassing på 6 år kan være alene hjemme? Og er det greit å være hjemme alene på kvelden? Anonymkode: 52c2f...fc5 Når jeg tenker på min 6 åring, så tenker jeg max 30 min🙊 jeg kan gå til butikken rett bortiher og gjøre en kjapp handel, men ikke mer. Anonymkode: d21ea...70a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #24 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (14 timer siden): Selvsagt kan de være alene litt på dagtid Anonymkode: 5f8f8...faa Det er stor forskjell på foreldre, skjønner jeg. Jeg har ei venninne som er helt ekstremt opptatt av å være hjemme igjen til 11-åringen kommer hjem med skolebussen, hun vil ikke la 11-åringen komme hjem til tomt hus. Jeg syns det høres helt sprøtt ut, en 11-åring må jo kunne bli vant til å være noen minutter alene hjemme? Det er ofte bare snakk om 10-15 minutter, fordi jeg og moren har en fast aktivitet ukentlig før barnet kommer hjem fra skolen. Venninnen min må gå derfra for tidlig, for å rekke hjem før 11-åringen.. Anonymkode: cea1b...937 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #25 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er stor forskjell på foreldre, skjønner jeg. Jeg har ei venninne som er helt ekstremt opptatt av å være hjemme igjen til 11-åringen kommer hjem med skolebussen, hun vil ikke la 11-åringen komme hjem til tomt hus. Jeg syns det høres helt sprøtt ut, en 11-åring må jo kunne bli vant til å være noen minutter alene hjemme? Det er ofte bare snakk om 10-15 minutter, fordi jeg og moren har en fast aktivitet ukentlig før barnet kommer hjem fra skolen. Venninnen min må gå derfra for tidlig, for å rekke hjem før 11-åringen.. Anonymkode: cea1b...937 Ja, det er stor forskjell. Jeg skrev innlegget fordi jeg lurte på hvordan forskjellige tenker rundt dette. Vi lar ikke vår 6-åring være alene hjemme, men ser at noen av barnets venner er hjemme alene allerede. TS Anonymkode: 52c2f...fc5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #26 Del Skrevet 23. september En 6-åring skal ikke være hjemme alene i det hele tatt. De kan skade seg med kjemikaler og skarpe verktøy. De kan skape brann og drukne i badekaret og de kan også bli redd, gå ut for å se etter deg og gå seg vill. Anonymkode: 0b809...e32 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #27 Del Skrevet 23. september Kommer ann på 6 åringen, 2 av mine kunne fint være litt alene i den alderen, en av de kunne ikke det før nå i 8 års alderen. Synes uansett det er for tidlig på kvelden, så bare på dagtid. Anonymkode: cfc80...dd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #28 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tuller du??? De skal IKKE være alene i det hele tatt..... Om du går ned i posten ok, men ditt ansvar du er hjemme med barnet!!! Anonymkode: 5ebd3...044 Her er det du som tuller. Vår førsteklassing er 5 siden han har bursdag i desember og elsker times alene når storebror er ute med venner og vi er i butikken. Anonymkode: d66f9...405 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #29 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det du som tuller. Vår førsteklassing er 5 siden han har bursdag i desember og elsker times alene når storebror er ute med venner og vi er i butikken. Anonymkode: d66f9...405 Det har ingenting å si om han elsker det. Problemet er at det ikke er trygt. Anonymkode: 0b809...e32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #30 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Det er stor forskjell på foreldre, skjønner jeg. Jeg har ei venninne som er helt ekstremt opptatt av å være hjemme igjen til 11-åringen kommer hjem med skolebussen, hun vil ikke la 11-åringen komme hjem til tomt hus. Jeg syns det høres helt sprøtt ut, en 11-åring må jo kunne bli vant til å være noen minutter alene hjemme? Det er ofte bare snakk om 10-15 minutter, fordi jeg og moren har en fast aktivitet ukentlig før barnet kommer hjem fra skolen. Venninnen min må gå derfra for tidlig, for å rekke hjem før 11-åringen.. Anonymkode: cea1b...937 Her kan det jo være noe du ikke vet om. Kanskje 11-åringen er veldig husredd for eksempel. Jeg synes ikke en 6-åring skal være lenge alene og iallfall ikke på kvelden. Anonymkode: 10f3b...3ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #31 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (23 timer siden): Da mine var 6 år kunne de fint være alene hjemme etter skoletid og til jeg var ferdig på jobb. Og type 1 time om ettermiddagene mens jeg handlet, gikk en tur eller noe lignende. Alene på kvelden var de ikke i den alderen. Anonymkode: 84652...7db Vet ikke om du slutter veldig tidlig på jobb men synes det høres uansvarlig ut og er heller ikke vanlig. Hadde dette vært vanlig hadde vi jo ikke hatt SFO som de fleste barn på de første to trinn på barneskolen går på. Anonymkode: 10f3b...3ff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #32 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det har ingenting å si om han elsker det. Problemet er at det ikke er trygt. Anonymkode: 0b809...e32 Hvorfor er det ikke trygt? Min er alene i inntil en time, på dagtid. Finner ikke på noe tull, gjør det vi har avtalt han skal gjøre. Man må kunne se an barnet. Anonymkode: 76b75...a9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #33 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det har ingenting å si om han elsker det. Problemet er at det ikke er trygt. Anonymkode: 0b809...e32 Pisspreik. Anonymkode: d66f9...405 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #34 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor er det ikke trygt? Min er alene i inntil en time, på dagtid. Finner ikke på noe tull, gjør det vi har avtalt han skal gjøre. Man må kunne se an barnet. Anonymkode: 76b75...a9b Det er farlig fordi 1. Det kan skje noe med barnet ditt. En 5-åring vil ikke reagere korrekt til en nødssituasjon og kan lage farlige situasjoner. 2. Det kan skje noe med deg. Hvis bilen din kræsjer, så vil du være borte mye lenger enn en 1 time. Anonymkode: 0b809...e32 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #35 Del Skrevet 23. september Alene hjemme uten noe andre til stede i hverken huset eller hagen: 0 minutter. Hun kan fint være alene innendørs når jeg og faren er i hagen i en halvtime-times tid, før en av oss tar en tur inn og sjekker. Men det er sjeldent det går så lang tid før hun tar kontakt med oss for noe da. Hun får også være "alene" hjemme med en av de eldre søsknene. Det kan være opp til 15-20 minutter om det kun er hun og den yngste broren på ni hjemme, men det skjer bare om jeg må løpe på butikken, fordi jeg har glemt noe til middagen. Det er også det maksimale niåringen får være helt alene hjemme. Hun på 12 kan passe på litt lengre, og ser etter både seks og niåringen etter skoletid i en times tid én dag i uka nå. Den eldste søsteren er 15 og var barnevakt for 6 åringen en hel kveld i seks timer nå i sommer uten problemer. Anonymkode: 9deaa...e1d 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #36 Del Skrevet 23. september Jeg er førsteklasselærer, og har ikke inntrykket av at noen av mine elever er hjemme alene i det hele tatt. Når de er 6 år kan de kanskje sitte å se på skjerm og div. - men skulle en situasjon oppstå, så er ikke barnet i stand til å kontakte foreldre eller søke hjelp hvis voksne ikke er til stede. Personlig synes jeg ikke at det er forsvarlig, men det er jo min mening. Anonymkode: a776d...784 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #37 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 23.04): Hvor lenge synes folk at en 1. klassing på 6 år kan være alene hjemme? Og er det greit å være hjemme alene på kvelden? Anonymkode: 52c2f...fc5 Hvor lenge - helt avhengig av barnet og hvor trygg barnet føler seg hjemme. Samme gjelder kveldstid, samt hvor sent på kvelden. Veldig individuelt altså, og noe dere må vurdere selv eller øve på, prøve dere frem med. 6 åringen her er hjemme 1-2t alene på dagtid uten problemer, men ville ikke syns det var greit med mer enn 30-45min når det er mørkt da barnet ikke liker å være alene i huset når det er mørkt. Uavhengig av alt dette ville jeg aldri vært lengre borte enn at jeg kunne vært svært raskt hjemme igjen - både dag og kveld - dersom barnet trenger det. Anonymkode: 3739e...3a0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #38 Del Skrevet 23. september Dere kan mene hva dere vil, men skulle det skje noe, så er jeg ganske sikker på at dere som foreldre ville blitt kritisert av barnevern og andre instanser. Hjelper ikke å se an barnet. Det er et lite barn, og uansett hvordan barnet er så kan ting skje. Barnet kan sette noe i halsen, slå seg, brann kan skje og innbrudd. Det samme gjelder eldre barn også, men når de er 6 år er de fortsatt ganske små. Anonymkode: a776d...784 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #39 Del Skrevet 23. september Jeg husker godt at jeg var alene hjemme minimum en time etter skolen da jeg var 6 år gammel. Jeg gikk hjem fra skolen sammen med alle de andre barna som også var hjemme alene til foreldrene kom hjem fra jobb. Det var helt normalt der jeg vokste opp. Jeg spiste frukt og så på «home and away» eller lekte i hagen med katten. Begge mine har også fint kunne være alene en times tid som 6-åringer, men de har ikke trengt å være det ofte siden jeg har hjemmekontor. Men det hadde vært null stress å la de være alene en times tid etter skolen. Anonymkode: 4b6c2...831 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #40 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det samme gjelder eldre barn også, men når de er 6 år er de fortsatt ganske små. Relatert til eldre barn, så er min mening at hvis barnet ikke er gammel nok til å bruke en mobil og ringe hvis det skjer en nødssituasjon, så er de ikke gamle nok til å være alene hjemme. Anonymkode: 0b809...e32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå