Gå til innhold

Lager dere mat hver dag nå som det er så dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Lager ikke middag hver dag, noen ganger spiser jeg kun ris og ketshup.

Er ufør og må spare der det er mulig

Anonymkode: bed5c...5da

❤️

Anonymkode: 57e8f...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De dagene vi ikke lager middag kjøper vi take away fordi vi har det travelt.

Jeg sparer ikke på mat og gode råvarer, jeg sparer andre steder. Jeg kjøper nesten ikke nye klær, reiser aldri på ferie (12 år siden sist), bor i nedbetalt leilighet...

Ellers baker jeg alt brød selv, det er veldig besparende, og gir samtidig bedre mat. Pluss at jeg planlegger bruk av råvarer godt, og bruk av rester, ved feks å bruke fryseren (fryse ned rester og ha oversikt over dem etterpå, slik at de faktisk brukes til nye middager). 

Det er mange veier til pluss på konto.

Anonymkode: 32800...278

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Middager kan en del ganger være billigere enn annen mat, særlig en del brødmat, så middager kuttes ikke. 
Her gidder vi sjeldent å bake brød selv, og det er dyrere med godt brød, så her har det heller blitt kuttet i brød, siden godt pålegg også er dyrere. Det går litt havregrøt, som er rimelig enda. 

Poteter spises det mye av her, og det har vært dyrt en periode. Nå er jo norske poteter i sesong, og spådommene om at poteter ville bli så dyrt nå til høsten har ikke innfridd likevel. Poteter drøyer og metter, og det er mye annet godt nå som også er rimeligere enn før sommeren. Hodekål til under 10kr kiloen, rimelig løk, blomkål, brokkoli osv. Det er stadig tilbud på noe frukt/bær. Flere av butikkene har nå fokus på fisk, og en kan få billigere av både det, og f.eks kylling. Bønner og linser er også rimelig. 
Jeg føler virkelig ikke middag er det største problemet, og det til tross for at mye har steget. Fryste grønnsaker har gått opp i pris, men mye av det er fremdeles billig. Her brukes tilbud, kuponger, og datodisken aktivt. 

Snacks og godteri føler jeg har steget en del, men det er også blitt kuttet mer her. Ikke at det ble spist hauger, men kuttet i likevel. Heller mer frukt og grønt, enn søtt og snacks. 

Det merkes at ting har steget, men fullt mulig å gjøre gode kjøp enda. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men synes ikke de er så dyrt så lenge man følger sesong, og planlegger ltit.

I dag skal vi ha tomatsuppe, den koster bare noen tiere. 

Brennsnut, grov pølse kjøpt på salg, med rotgrønnsaker, melne poteter, og ertesuppemiks. Kanskje en hundrelapp. 

Høstgryte, vegetar, med linser, krydder og rotgrønnsaker. Her kan man også hive oppi rester av kjøtt om man ønsker. 

I helgen blir det hjorteboller (billig fra jaktlag), med tyttebær (selvplukket) og poteter (kjøpt sekk rett fra gård). Får-i-kål. Og helside av laks (kjøpt på fisketirsdag), med agurksalat (hjemmelaget) og rømme. 

Vi er opptatt av kvalitet, unngår billig-kjøtt fra butikk. Men følger med på Rekoringer, og kjøper gjerne større partier til veldig god pris, samtidig som vi vet at dyrevelferd er ivaretatt, og at dyret har fått riktig kost. 

Bruker Ikano 2%, samt medlemsapper, og følger med på tilbud, og lokale utsalg. Kjøper bulk når det først er rimelig. Har nå for eksempel kuttet purreløk og en rekke grønnsaker, pureer, med mer, for flere måneder fremover. Og skal straks hente det vi trenger av lammekjøtt for et år. 

Anonymkode: 7917e...412

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Auroraborealiset skrev (8 timer siden):

Vi spiser middag hver dag og lager den fra bunnen av. Forskjellen ifra tidligere er at det krever betydelig mer planlegging enn tidligere for å holde prisen nede. Jeg har laget meg en fast dag i uken hvor jeg sjekker alle tilbudsavisene, og når vi først handler inn så handler vi i store kvantum og for mange dager. Forsøker også å ha en vegetarmiddag i uka som feks suppe. Spagetti fra billigmerker og 5 kg poser med basmatiris er mye billigere karbohydrater enn feks potet akkurat nå. Så forsøker jeg å variere det i alle mulige varianter sammen med kjøtt eller fisk. Har alltid grønnsaker eller salat til middag, men det lager jeg ut ifra sesong og tilbud. Ofte når det handles og det er tid til det så er vi innom alle tre dagligvarebutikkene som er i nærheten for å se om det er tilbud. Vi bruker mye penger på mat fordi vi har mange i husstanden, men det har hjulpet veldig å sette inn tiltak på totalsummen av matbudsjettet. Uten disse tiltakene hadde vi nok måttet sløyfet middager eller tatt usunne og billige snarveier som fastfood i mye større grad enn det vi gjør nå. 

"Fra bunnen av" holder koken.

Anonymkode: cdb98...9a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo ha mat.

Men jeg lget gjerne noe som kan spises to dager.

Anonymkode: 35a58...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

"Fra bunnen av" holder koken.

Anonymkode: cdb98...9a4

Hva mener du det heter da?  Hvordan skrives det?  

Anonymkode: 11736...21e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Altså, nå må folk slutte, matprisene er langt lavere nå enn tidligere, strømprisene er så lave at det nesten ikke koster noe å skru på komfyren. 
Å slutte å lage middag fordi mat er dyrt, er en grov overdrivelse av alt. Norske grønnsaker er i sesong, og der er mye godt å lage om man bare vil. 
Ingen er så fattige at de slutter å spise.

Anonymkode: 507df...25d

Hvilken planet lever du på?

 

Vi har kuttet ned på snacks. Snacks fordyrer matbudsjettet, og nå tar vi bare én ting hver til lørdagskosen. F eks én kokesjokolade. Eller en brus. Da blir brusen lørdagskosen. Eller litt nøtter. Tørket frukt. Eller druer. Kjøper det i bakeavdelingen, det er mye billigere. Ikke potetgull og masse annet. 
 

Kjøper råvarer og lager av det. En pose koteletter koster rundt 50-70kr. Det er til flere middager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vis jeg vil ha «varmmat» middag så lager jeg det, men klarer meg fint på brødskiver også. 
Kun meg og samboer, så ingen barn. 

Jeg sjekker tilbudsaviser hver mandag og handler deretter (Har nemlig alle på veien). Kjøper feks ost og kaffe i større kvantum på tilbud. Frukt og grønt handler jeg etter tilbud og sesong.

Sjekker alltid datodisken og har mye flaks der.  Er nok også et lite pluss at jeg har kokkeutdanning og er veldig flink til å utnytte råvarer. Synes også det mye god vegetarmat man kan lage som har mye rimeligere ingredisenser.

Ellers bor jeg gratis (privat avtale) og har minimale strømutgifter (kraftkommune og privat avtale), så har litt ekstra å rutte med i matbudsjettet

Anonymkode: 48061...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig lager jeg mat hver dag,rotgrønnsaker i sesong er ikke så dyrt nå.

Anonymkode: ce864...085

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Lager ikke middag hver dag, noen ganger spiser jeg kun ris og ketshup.

Er ufør og må spare der det er mulig

Anonymkode: bed5c...5da

Jeg er også ufør,men lager likevel middag hver dag.

Anonymkode: ce864...085

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja middag er jo billig. Er jo pålegg som koster flesk da. Når man ser på kiloprisen. Jeg lager middag fra bunnen av. Så synes ikke det koster så mye. Også velger jeg bønner og slik i tillegg som at vi blir gode og mette. Jeg er ikke noe glad i brød mat. Så jeg lager meg heller varmmat. 

Anonymkode: 25779...1c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager bare mat fra bunnen og kan ikke spise billigmat som korn og linser etc, så jeg må bare finne meg i å bruke de pengene de koster. 

Anonymkode: dbdba...6bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kutter ikke ut middag på grunn av økonomi nei, men hender enkelte dager at jeg rett og slett ikke orker å lage middag på grunn av sykdom. Jeg er ufør, men økonomi har heldigvis aldri vært noe jeg bekymrer meg over. Selv i disse tider.

Anonymkode: e494f...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ja. Jeg bruker under 10 % av lønnen min på mat, så det er ikke maten som evt. velter budsjettet.

Anonymkode: 1f3ee...583

haha, mens jeg bruker sikkert 25 % av lønna på mat.. 

Anonymkode: bb6d1...865

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke middagen som velter budsjettet hos oss, i hvert fall. Det er nok heller min interesse for tekniske duppeditter og mannens tankeløse bilkjøp som gjør at pengene forsvinner litt for fort.

Det hender at jeg dropper middagen når mannen er på sjøen, men det er fordi jeg ikke er så glad i varmmat. Det er ikke pga økonomi.

Anonymkode: 7f08e...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Eller kutter dere ut middager noen dager for å spare penger? Jeg bruker å lage mat hver dag og prøver stadig prøve å gjøre det rimeligere for å kutte i matbudsjettet, men synes det er vanskelig siden jeg vil spise ordentlig og matvarene blir bare dyrere og dyrere.  

 

 

Anonymkode: 20b6a...8f5

Så klart man lager middag. Tullete spørsmål. Da får man begynne å prioritere middag og ikke andre ting om det står så ille til.

Anonymkode: 339b6...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har èn hjemmeboende tenåring igjen, og det blir middag på bordet så lenge hun bor hjemme. Selv er jeg egentlig ikke så glad i varmmat, så jeg regner med at budsjettet vil bli helt annerledes fra den dagen hun flytter ut. Er opptatt av å bruke sunne og gode råvarer, prøver å unngå "ferdigmat". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

"Fra bunnen av" holder koken.

Anonymkode: cdb98...9a4

Ikke meg du svarer men ; er det negativt å lage fra bunnen??

Anonymkode: 4759c...b83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødmat er jeg ikke glad i og magen min gidder ikke så mye av det heller. Og jeg MÅ ha varm mat hver dag pga livskvalitet. Jeg har aldri levd over evne så jeg merker liten forskjell . Månedshandler og sparer masse på det å ikke gå i butikken å spontanhandle. 

Jeg lager også maten min fra bunnen ( hvis det irriterer deg så er ikke det mitt problem, bare din missunnelse som er veldig synlig)

Anonymkode: 4759c...b83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...