Gå til innhold

Lager dere mat hver dag nå som det er så dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller kutter dere ut middager noen dager for å spare penger? Jeg bruker å lage mat hver dag og prøver stadig prøve å gjøre det rimeligere for å kutte i matbudsjettet, men synes det er vanskelig siden jeg vil spise ordentlig og matvarene blir bare dyrere og dyrere.  

 

 

Anonymkode: 20b6a...8f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når ungene er hos sin far, bruker jeg å spise det jeg allerede har i huset, og forsøker å ikke handle. Det går sånn passe bra. Ellers lager jeg middag hver dag når de er hjemme, men forsøker å veksle på "dyre" og "billige" middager, og forsøker å gjøre de så sunne som mulig. Forferdelig dyrt å handle nå om dager, det gjør vondt å betale.

Anonymkode: 915dd...4b2

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veksler mellom billige og dyre middager. Er nok flere av de billigere enn før, men føler det fremdeles er enkelt å gjøre middagene rimelige.

F.eks hjemmelaget tomatsuppe med egg og fullkornspasta koster under 50 kroner og metter 5 munner. Eller hjemmelagde fiskepinner eller kyllingnuggets med grønnsaker i tortilla, alle gode, sunne og billige. Slik type billigmiddager kan vi ha hvertfall 2-3 ganger per uke.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager mat hver dag ja, men lager også store batcher slik at det kan fryses ned. Da tar det om ikke annet mindre tid å lage maten totalt sett.

Spiser fra før relativt billig, så kostnaden er ikke så ille. Bruker i snitt 5500-6000 i måneden på mat for en voksen og en tenåring. Det er under sifo sitt budsjett og sier meg fornøyd med det. Men kostnaden går snart ned fordi jeg kommer til å spise mye mindre.

Anonymkode: c60c5...5d4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg bruker under 10 % av lønnen min på mat, så det er ikke maten som evt. velter budsjettet.

Anonymkode: 1f3ee...583

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, middag er det viktigste måltidet hos oss. Men man kan absolutt lage enkle middager. 

Anonymkode: f2cf6...159

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Når ungene er hos sin far, bruker jeg å spise det jeg allerede har i huset, og forsøker å ikke handle. Det går sånn passe bra. Ellers lager jeg middag hver dag når de er hjemme, men forsøker å veksle på "dyre" og "billige" middager, og forsøker å gjøre de så sunne som mulig. Forferdelig dyrt å handle nå om dager, det gjør vondt å betale.

Anonymkode: 915dd...4b2

Jeg gjør det samme , men jeg ukeshandlet nå på fredag og det kom på 1700 kr , ikke kjøpt noe dyr mat som biff eller lignende , men kjøpt inn snacks og godis til helgen , gikk for F.P brus , skjønner ikke hvordan det blir så dyrt 😳

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også under 10% av lønna mi på mat, så jeg lager meg middag hver dag eller kjøper Fjordland. Har ingen barn boende hjemme hos meg lenger, så matbudsjettet er ikke særlig stort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Eller kutter dere ut middager noen dager for å spare penger? Jeg bruker å lage mat hver dag og prøver stadig prøve å gjøre det rimeligere for å kutte i matbudsjettet, men synes det er vanskelig siden jeg vil spise ordentlig og matvarene blir bare dyrere og dyrere.  

 

 

Anonymkode: 20b6a...8f5

Altså, nå må folk slutte, matprisene er langt lavere nå enn tidligere, strømprisene er så lave at det nesten ikke koster noe å skru på komfyren. 
Å slutte å lage middag fordi mat er dyrt, er en grov overdrivelse av alt. Norske grønnsaker er i sesong, og der er mye godt å lage om man bare vil. 
Ingen er så fattige at de slutter å spise.

Anonymkode: 507df...25d

  • Liker 4
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager mat hver dag. Herav en stor porsjon middag til å bli mett av. Det er hovedmåltidet mitt. Spiser egentlig lite ellers, og det har jeg alltid gjort. 

Ingenting har endret seg, og det skal det heller ikke. Uansett hvor høy prisene blir. Mat må man ha. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager meg ikke middag hver dag, men jeg er ikke så glad i middag og foretrekker mer brødmat (det har jeg alltid gjort), så det er ikke et stort savn. Men ville nok laget meg oftere middag om det ikke var så dyrt, men prioriterer bedre pålegg istedenfor.

Anonymkode: aefde...07b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Altså, nå må folk slutte, matprisene er langt lavere nå enn tidligere, strømprisene er så lave at det nesten ikke koster noe å skru på komfyren. 
Å slutte å lage middag fordi mat er dyrt, er en grov overdrivelse av alt. Norske grønnsaker er i sesong, og der er mye godt å lage om man bare vil. 
Ingen er så fattige at de slutter å spise.

Anonymkode: 507df...25d

Særlig prisene på sunn mat har gått opp: egg, fisk og mange typer grønnsaker. Er lett å legge merke til når maten blir 15-30% dyrere. Selvsagt er noenting rimelig eller tom billigere. Men i snitt har prisene steget og det ser ut til å være permanent. Mat må man ha, og det velger jeg ikke bort. 

 

 

Anonymkode: 02a4d...fb0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig gjør jeg det, men jeg tar flere økonomiske valg. 

Dessuten vil jeg ikke få bedre råd ved at jeg presterer dårligere på jobb eller blir så syk at jeg ikke kan jobbe. Så mat blir det. 

Anonymkode: cea4b...b8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi spiser middag hver dag og lager den fra bunnen av. Forskjellen ifra tidligere er at det krever betydelig mer planlegging enn tidligere for å holde prisen nede. Jeg har laget meg en fast dag i uken hvor jeg sjekker alle tilbudsavisene, og når vi først handler inn så handler vi i store kvantum og for mange dager. Forsøker også å ha en vegetarmiddag i uka som feks suppe. Spagetti fra billigmerker og 5 kg poser med basmatiris er mye billigere karbohydrater enn feks potet akkurat nå. Så forsøker jeg å variere det i alle mulige varianter sammen med kjøtt eller fisk. Har alltid grønnsaker eller salat til middag, men det lager jeg ut ifra sesong og tilbud. Ofte når det handles og det er tid til det så er vi innom alle tre dagligvarebutikkene som er i nærheten for å se om det er tilbud. Vi bruker mye penger på mat fordi vi har mange i husstanden, men det har hjulpet veldig å sette inn tiltak på totalsummen av matbudsjettet. Uten disse tiltakene hadde vi nok måttet sløyfet middager eller tatt usunne og billige snarveier som fastfood i mye større grad enn det vi gjør nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Særlig prisene på sunn mat har gått opp: egg, fisk og mange typer grønnsaker. Er lett å legge merke til når maten blir 15-30% dyrere. Selvsagt er noenting rimelig eller tom billigere. Men i snitt har prisene steget og det ser ut til å være permanent. Mat må man ha, og det velger jeg ikke bort. 

 

 

Anonymkode: 02a4d...fb0

Prisene har gått kraftig ned sisten månedene, det viste målingen for august 2024. 
Gulrøtter, poteter, kål, beter, agurk, squash, tomater M.m. Er nå mye billigere enn før sommeren, i tillegg til at disse er Norske varer. 
Prisen på egg er også gått ned, samme gjelder enkelte fiske produkter. 
Selvfølgelig kan du hevde at prislappen på dine varer er høy, men da må du se på hvor du handler. 
Her leser vi tilbdsaviser hver søndag, planlegger middager ut fra hvor der er ulike tilbud og stopper på vei til eller fra der de butikk kjedene som har aktuelle tilbud befinner seg. 
Men kjøttprodukter og egg kjøper vi bare rett fra gårdsutsalg, og der er det sjelden tilbud. Det samme gjelder fisk, rett fra båten til fiskeren. 
Så dyr er ikke middagen om en planlegger litt at noen trenger å hoppe over middag fordi de skal spare penger. Det er for dumt å hevde. 

Anonymkode: 507df...25d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager ikke middag hver dag, noen ganger spiser jeg kun ris og ketshup.

Er ufør og må spare der det er mulig

Anonymkode: bed5c...5da

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har "slanke" uka når ungene er hos faren sin 😄 Men egentlig mer for at vi er litt late da 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men kjøper rimeligere råvarer enn før. 

Men må være litt oppmerksom på hva en velger, enkelte ting har fått helt tullete priser. 

Anonymkode: 382f6...c94

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Prisene har gått kraftig ned sisten månedene, det viste målingen for august 2024. 
Gulrøtter, poteter, kål, beter, agurk, squash, tomater M.m. Er nå mye billigere enn før sommeren, i tillegg til at disse er Norske varer. 
Prisen på egg er også gått ned, samme gjelder enkelte fiske produkter. 
Selvfølgelig kan du hevde at prislappen på dine varer er høy, men da må du se på hvor du handler. 
Her leser vi tilbdsaviser hver søndag, planlegger middager ut fra hvor der er ulike tilbud og stopper på vei til eller fra der de butikk kjedene som har aktuelle tilbud befinner seg. 
Men kjøttprodukter og egg kjøper vi bare rett fra gårdsutsalg, og der er det sjelden tilbud. Det samme gjelder fisk, rett fra båten til fiskeren. 
Så dyr er ikke middagen om en planlegger litt at noen trenger å hoppe over middag fordi de skal spare penger. Det er for dumt å hevde. 

Anonymkode: 507df...25d

Lager middag hver dag.

Men vi bruker å lage  mat for 2  dager 

Fks blomkålsuppe en dag, blomkålgrateng dagen etter .

Kjøttsaus og spagetti en dag, lasagne dagen etter. 

Grønnsaksuppe en dag, grønnsaksuppe litt mer most og ris dagen 

 

 

Kjøper alltid  kjøtt og fiskevarene i 40 % disken. 

Kjøttdeig billig hos kiwi 40 kr.

Frukt og grønt hos internasjonal butikk.

Egg hos bonden 

Skeier ut 1 eller  2 ganger i mnd med pizza fra pizzabakeren(onsdagstilbud)  eller McDonald's (billigere på app) 

Bruker ikke mye penger på mat .

Vi spiser fisk og frukt .

Unngår chips og snop 

 

Mye vann

Kaffe må være den styggeste ulven.

Men vi lever godt .

Så om en planlegger er det ikke spesielt dyrt med mat /middag 

 

 

 

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er så fryktelig dyrt å lage middag. Om jeg planlegger litt i forkant tar jeg ukehandelen inkludert fire-fem middager, toalettpapir, bleier til to barn osv. for rundt en tusenlapp. Kjøper ferske grønnsaker og som oftest rent kjøtt og fisk. Kjøper ikke nødvendigvis bevisst ting på tilbud heller. Økonomien vår er nok helt på snittet.

Anonymkode: ec9ca...328

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...