Gå til innhold

Kan gutte babyer omskjæres i norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

NAV dekker det sikkert :P 

Anonymkode: 7abf4...598

Nei de gjør ikke det. 

Anonymkode: 79aa8...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Harmløst? Påvirker ikke funksjonen? Du må lese litt. 

Anonymkode: 6d610...ec4

Jeg skrev MER harmløst enn for jenter. De to prosedyrene kan ikke sammenlignes engang! I noen kulturer skjærer de av klitoris og syr igjen kjønnsleppene slik mensen ikke kommer gjennom og mannen skal «bryte» opp åpningen bryllupsnatten. Staten Norge kan aldri tillate dette heldigvis. Det er dessuten en mye sjeldnere prosedyre som kun utføres av spesielle befolkningsgrupper hovedsakelig i Afrika. I disse tilfellene blir det automatisk politisak og barnevernssak.

Tror heller det er dere som må lese dere opp. For det kan virkelig ikke sammenlignes. Er også forskjell på å bli omskjært som 50-åring og baby for du som skrev det.

Og igjen. Jeg støtter ikke omskjæring av gutter heller. De kunne heller valgt det i ungdomsårene. Men det er IKKE sammenlignbart med omskjæring av jenter på noen måte.

 

Anonymkode: 6135d...d9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Trodde du måtte ta med baby til helsestasjonen for vaksiner og oppfølging. Da ser man i bleia og så ser du det. 

Anonymkode: 7abf4...598

Ja, da ser man det åpenbart ikke før det er gjort. Så det vil ikke beskytte barna mot at det gjøres.

Anonymkode: 22453...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Nei fy ...... 😢 Hvorfor kan ikke helsestasjonen følge med på det? Jeg har ikke barn enda men det må jo være mulig. 

Anonymkode: 7abf4...598

Helsestasjonen får jo det med seg. Helsesøsteren på vår stasjon sjekket til og med at alt var i orden og ikke noe negativt der ihvertfall.  

Det er helt vanlig å omskjære gutter både i usa og hele verden blant jøder og muslimer, det skjer jo på forsvarlige vis her i Norge ihverfall.

Anonymkode: 79aa8...a5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skrev MER harmløst enn for jenter. De to prosedyrene kan ikke sammenlignes engang! I noen kulturer skjærer de av klitoris og syr igjen kjønnsleppene slik mensen ikke kommer gjennom og mannen skal «bryte» opp åpningen bryllupsnatten. Staten Norge kan aldri tillate dette heldigvis. Det er dessuten en mye sjeldnere prosedyre som kun utføres av spesielle befolkningsgrupper hovedsakelig i Afrika. I disse tilfellene blir det automatisk politisak og barnevernssak.

Tror heller det er dere som må lese dere opp. For det kan virkelig ikke sammenlignes. Er også forskjell på å bli omskjært som 50-åring og baby for du som skrev det.

Og igjen. Jeg støtter ikke omskjæring av gutter heller. De kunne heller valgt det i ungdomsårene. Men det er IKKE sammenlignbart med omskjæring av jenter på noen måte.

 

Anonymkode: 6135d...d9a

Jo, men argumentet går jo ikke på om omskjæring er harmløst eller ikke. Argumentet går på at hvis man ikke tillater det på sykehus, vil omskjæring skje allikevel, men under ukontrollerte former. Og dette vil jeg tro gjelder i like stor grad for jenter som for gutter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (Akkurat nå):

Jo, men argumentet går jo ikke på om omskjæring er harmløst eller ikke. Argumentet går på at hvis man ikke tillater det på sykehus, vil omskjæring skje allikevel, men under ukontrollerte former. Og dette vil jeg tro gjelder i like stor grad for jenter som for gutter. 

Jo, hvor stor medisinsk konsekvens og risiko prosedyren har er jo helt vesentlig her. 

Anonymkode: 6135d...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, hvor stor medisinsk konsekvens og risiko prosedyren har er jo helt vesentlig her. 

Anonymkode: 6135d...d9a

Hvis man ikke tror at man kan stoppe omskjæring av gutter ved å gjøre det ulovlig, hvorfor tror man da at man kan stoppe omskjæring av jenter ved å gjøre det ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (Akkurat nå):

Hvis man ikke tror at man kan stoppe omskjæring av gutter ved å gjøre det ulovlig, hvorfor tror man da at man kan stoppe omskjæring av jenter ved å gjøre det ulovlig?

Jeg tror ikke man kan stoppe det ved at det er ulovlig, hvor har du det fra? Å oppdage dette og å forebygge er en helt annen diskusjon.

Poenget er at Norge selvsagt ikke kan innføre en prosedyre som er medisinsk farlig og som ødelegger unge jenters seksualliv i all fremtid. 

Anonymkode: 6135d...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Nei, det er ulovlig. 

Anonymkode: 3f80f...4b4

På jenter er det ulovlig, men ikke gutter.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror ikke man kan stoppe det ved at det er ulovlig, hvor har du det fra? Å oppdage dette og å forebygge er en helt annen diskusjon.

Poenget er at Norge selvsagt ikke kan innføre en prosedyre som er medisinsk farlig og som ødelegger unge jenters seksualliv i all fremtid. 

Anonymkode: 6135d...d9a

Jeg tror ikke at norske politikere er interessert i om unge jenters seksualliv ødelegges i all fremtid. Omskjæring av jenter har vært forbudt i Norge siden 1995, men her på berget har vi ikke hatt en eneste tiltale. At Stortinget og Regjeringen vår kan leve med denne rettstilstanden er for oss en gåte. Jenter lemlestes, det dokumenteres, men ingen tiltale reises mot foreldrene eller andre familiemedlemmer. Slik undergraver politikerne troverdigheten til rettsstaten, men først og fremst svikter de jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å få det gjort på sykehus som det skrives.

Skjønner ikke hvorfor. Mannen min er omskjært (kristen og alt). Hvis det gjøres av leger, så bør det ikke få noen konsekvenser senere for mennene. Han har i all fall ikke det.

Vi valgte å ikke omskjære sønnen vår. Det er null argumenter for å gjøre det, bare kulturelt.

Anonymkode: 903d2...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke at norske politikere er interessert i om unge jenters seksualliv ødelegges i all fremtid. Omskjæring av jenter har vært forbudt i Norge siden 1995, men her på berget har vi ikke hatt en eneste tiltale. At Stortinget og Regjeringen vår kan leve med denne rettstilstanden er for oss en gåte. Jenter lemlestes, det dokumenteres, men ingen tiltale reises mot foreldrene eller andre familiemedlemmer. Slik undergraver politikerne troverdigheten til rettsstaten, men først og fremst svikter de jentene.

Enig i at dette har for lav prioritet hos politikere.

Anonymkode: 6135d...d9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rick skrev (8 minutter siden):

Hvis man ikke tror at man kan stoppe omskjæring av gutter ved å gjøre det ulovlig, hvorfor tror man da at man kan stoppe omskjæring av jenter ved å gjøre det ulovlig?

Omskjæring av jenter og gutter er to vidt forskjellige ting. Omskjæring av gutter innebærer bare fjerning av en del av forhuden og har ingen konsekvenser for guttens helse. Omskjæring av jenter er et mye mer smertefullt inngrep og vil gi varige fysiske plager og smerter resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine øyne er det svært ironisk at mens i andre sammenhenger er det ikke måte på hvor forsiktig man skal være ovenfor barn og repektere kroppen deres, er det likevel fullt lovlig å kutte av en vesentlig del av barnets kropp.

Helt sykt.

Anonymkode: 79f80...698

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en plass disse babyene kommer hvis det har gått galt. Samtlige jeg har vært involvert i har gjort dette hos privatlege i Oslo. Bor i nord selv. At noen kan lemleste babyene sine på denne måten er for meg helt ufattelig. En ting er på medisinsk grunnlag, men helt sykt at det er lov på mindreårige som ikke kan bestemme dette selv. De hadde aldri noe valg. 

Anonymkode: 70483...9a3

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (7 minutter siden):

Omskjæring av jenter og gutter er to vidt forskjellige ting. Omskjæring av gutter innebærer bare fjerning av en del av forhuden og har ingen konsekvenser for guttens helse. Omskjæring av jenter er et mye mer smertefullt inngrep og vil gi varige fysiske plager og smerter resten av livet.

Jeg tror ikke dette har noe med alvorlighetsgrad å gjøre. Omskjæring av gutter ble tillatt i Norge etter press fra muslimske og jødiske grupper. Når omskjæring av jenter ikke har blitt tillatt, er det fordi det ikke har vært samme press for å lovliggjøre omskjæring av jenter. 

Men det er verd å merke seg, at I PRAKSIS er omskjæring av jenter tillatt i Norge. Til tross for at omskjæring av jenter har vært forbudt siden 1995, om man VET at det forekommer, har det ikke blitt tatt ut en eneste tiltale mot de ansvarlige. 

Endret av Rick
tillegg
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grüner skrev (3 minutter siden):

Omskjæring av jenter og gutter er to vidt forskjellige ting. Omskjæring av gutter innebærer bare fjerning av en del av forhuden og har ingen konsekvenser for guttens helse. Omskjæring av jenter er et mye mer smertefullt inngrep og vil gi varige fysiske plager og smerter resten av livet.

Naturligvis har det det, ikke minst for den psykiske helsen.

Hvordan tror du noen som er omskjært vil føle seg i voksen alder dersom vedkommende ønsker å ha et normalt kjønnsorgan som ikke er blitt lemlestet?

Anonymkode: 79f80...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nei men i norge er det et muslimsk fenomen. 

Anonymkode: 7abf4...598

Glem ikke jødisk fenomen også 😊

Anonymkode: 3cb26...6f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Nei, med mindre det er medisinsk begrunnet, betaler man for rituell omskjæring selv. 

Anonymkode: 79aa8...a5b

Ja man betaler en liten egenandel på 4000. Det er vel knapt noen prosent av hva den faktiske kostnaden er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...