Gå til innhold

Lydisolere soverom

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor tett på en trafikkert vei og er sliten av støyen fra den, spesielt på soverommet. Er det noen som vet hva som kan hjelpe mot dette, unntatt og isolere?
Jeg har forsøkt å Google, og fant ut at det fantes støydempende lydventiler. Vil det kunne hjelpe eller burde jeg evt bytte vinduet også? Boligen er 18år gammel og vinduene er fra det ble bygget her.

Dersom jeg kun bytter vindu, så vil vel ikke det hjelpe så lenge det er en åpen luftventiler ved siden av vinduet?(disse med lokk man drar opp og ned med snor)

Hvor kan jeg dra for å få råd om dette og diskutere mulighetene?

Anonymkode: 16aac...136

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom støyen fra vei overstiger en viss dB, har dere krav på støyvegg som skjermer mot vei. 

Du kan kontakte kommunen for å forhøre deg om støymåling i ditt område. 

Anonymkode: d608d...280

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

3 lags støydempende vinduer vil hjelpe mye selv med ventiler. Om du lydisolerer vegger og dører i tillegg kan du få redusert lyden mye.

https://gjoerdetselv.com/hus/lydisolering

Anonymkode: cc6fa...43a

Takk for svar :) isolere vegger og dører tror jeg ikke at jeg skal prøve meg på, hehe. Har du noe erfaring med støydempende ventiler? Vil det hjelpe og kun bytte denne og ikke vinduene? Vinduene ble montert i 2006.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Takk for svar :) isolere vegger og dører tror jeg ikke at jeg skal prøve meg på, hehe. Har du noe erfaring med støydempende ventiler? Vil det hjelpe og kun bytte denne og ikke vinduene? Vinduene ble montert i 2006.

TS

Har kun erfaring med nye vinduer som jeg betalte litt ekstra for lyddemping. Ventiler må du kanskje bare prøve deg frem med. Enkle tiltak er også tykke gardiner og henge opp ting på veggene som er med på å absorbere lyden. Prøv deg frem med henge pledd på veggen? Men er nok vinduer som er mest effektivt å bytte.

Anonymkode: cc6fa...43a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha krav på støydempende tiltak fra veieier, så ikke bruk penger før du har sjekka ut hva du kan få derfra. 

Anonymkode: 7f847...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan ha krav på støydempende tiltak fra veieier, så ikke bruk penger før du har sjekka ut hva du kan få derfra. 

Leste litt om det, men dette står på Statens vegvesen sine sider:

Ikke alle boliger har krav på tiltak 

Boliger nyere enn 1997 skal være bygd i tråd med kravene til teknisk forskrift, og ha et lavere støynivå enn 42 dB. Det betyr at Statens vegvesen ikke tilbyr tiltak for å redusere innendørs støynivå for disse boligene, selv med mye trafikkvekst over mange år. 

Uansett så kan jeg ikke se for meg at det er nok støy innendørs til å få noe dekt. Jeg er bare veldig var på lyd og ønsker derfor å gjøre noe med det da jeg trives veldig godt med å bo der sånn ellers :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Leste litt om det, men dette står på Statens vegvesen sine sider:

Ikke alle boliger har krav på tiltak 

Boliger nyere enn 1997 skal være bygd i tråd med kravene til teknisk forskrift, og ha et lavere støynivå enn 42 dB. Det betyr at Statens vegvesen ikke tilbyr tiltak for å redusere innendørs støynivå for disse boligene, selv med mye trafikkvekst over mange år. 

Uansett så kan jeg ikke se for meg at det er nok støy innendørs til å få noe dekt. Jeg er bare veldig var på lyd og ønsker derfor å gjøre noe med det da jeg trives veldig godt med å bo der sånn ellers :) 

Spør du, det blir målt og så finner de ut om hva som er ståa. Sett hvor du ligger i støysonekartet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes egne luftevinduer som er konstruert slik at de slipper inn luft, men ikke støy. Luften ledes på en måte gjennom en sluse med lydabsorberende elementer. https://roligbolig.dk/russervinduer/

Usikker på om det er mulig å få tak i for privatkunder, og hvordan det fungerer å bytte ut et eksisterende vindu med dette mtp vinduet dybde. Men kan jo være verdt å sjekke ut.

Anonymkode: bb96e...496

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spør du, det blir målt og så finner de ut om hva som er ståa. Sett hvor du ligger i støysonekartet?

Ja, sjekket ut dette og veien utenfor her er gul og rød, så det betyr vel at den er trafikkert. Ingen av de andre husene rundt her langs den veien har noe støyskjerm da 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, sjekket ut dette og veien utenfor her er gul og rød, så det betyr vel at den er trafikkert. Ingen av de andre husene rundt her langs den veien har noe støyskjerm da 🤔

Rød støysone er jo mye støy!  Støytiltak trenger ikke å være støyskjerm, det kan fx være etterisolering, nye vinduer, ventilasjonsanlegg og andre tiltak du ikke ser på andres boliger. Men støyskjerm er jo det enkleste tiltaket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...