AnonymBruker Skrevet 22. september #21 Del Skrevet 22. september Jeg har barn på 12 og 16 og det er ikke så dyrt. Ene går på en billig aktivitet(speider) den eldste driver ikke med organiserte aktiviteter. De får begge 100 i uken i lommepenger og får det de trenger av klær. Men bortsett fra at de selvsagt spiser mer enn småbarn, så er det på mange måter billigere å ha store barn som ikke skal i barnehage/sfo og som ikke trenger pass. Du trenger ikke kjøpe dyre merkeklær og du må ikke dra på dyre ferier. tannregulering må ene ha der får vi dekket 75%. Anonymkode: 79936...e73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #22 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså, det er jo dyrt i Oslo. Vi har til eksempel over 40000 per år i kommunale utgifter og eiendomsskatt. Har dere kontroll på hva oppussing koster? Her er det fort å gå på en smell og spise opp mye av bufferen. Barnehage og SFO er blitt mye billigere/gratis, så barna deres er ikke dyre nå. Men når de blir større er det veldig dyrt. Går vel fort 5000 her i mnd bare i treningsavgifter og medlemsskaper og treningsutstyr på helt basic amatørnivå for 2 skolebarn (8 og 12) og 1 i barnehage (som går på 1 ting). 14 dager ferie i utlandet koster 100000. Minst. Dere får ikke god råd, men det er nok mange som dere. Må vet jeg ikke hvor i Oslo dere bor, men ville være litt bekymret om dere bor i et dyrt område - da blir dere for de «fattigste i gata». Anonymkode: 9e78c...039 Dette er akkurat det som bekymrer meg. Det høres ut som dere lever et ganske likt liv som oss, bare med bedre økonomi. Hvor mye bruker dere på barna hver måned? Hvilke områder sikter du til? Vi har full kontroll på oppussingen, da vi begge jobber i bygg- og eiendomsbransjen. Vi har også mulighet til å gjøre oppussingen betydelig rimeligere enn det som opprinnelig er planlagt. Som sagt pusser vi opp for å bo der selv, men lan gjøre det om til en investering og selge om 1 år. 40 000 er mye. Vi må ut med 20 000 i kommunale avgifter og eiendomsskatt. Anonymkode: c002f...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #23 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dere har uføreforskring og livsforsikring i orden også? Utover det er det bare å sette opp budsjett, med utgifter og sparemål. Det kommer til å gå helt fint! Anonymkode: 42e1a...970 Og barneforsikring 😅 - TS Anonymkode: c002f...156 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #24 Del Skrevet 22. september Har 35k utbetalt, 19k i bokostnader, så å ha over 50k igjen etter bokostnadene er betalt høres ekstremt romslig ut. Anonymkode: ec947...522 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulla Ullsokk Skrevet 22. september #25 Del Skrevet 22. september Dere har myye bedre råd enn de fleste uansett alder, så du kan bare puste ut og glede deg over huskjøpet! INGEN grunn til å bli stressa for økonomien, det er gamle traumer som snakker. Kos deg med huset!! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 22. september #26 Del Skrevet 22. september Hvis dere har 54 000 igjen ETTER lånet per mnd så er dere innmari dårlige med penger om det ikke holder. Kjenner godt til prisene i Oslo, så nei, ser ikke hvorfor du bekymrer deg. Det går an å spise økologisk, trene på senter, gå på aktiviteter, betale avgifter, transport osv., og ha igjen til sparing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #27 Del Skrevet 23. september Hadde jeg hatt 54.000 til overs i mnd. Hadde jeg villet spart minst 25.000 av de. Anonymkode: 58dde...b13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #28 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Dette er akkurat det som bekymrer meg. Det høres ut som dere lever et ganske likt liv som oss, bare med bedre økonomi. Hvor mye bruker dere på barna hver måned? Hvilke områder sikter du til? Vi har full kontroll på oppussingen, da vi begge jobber i bygg- og eiendomsbransjen. Vi har også mulighet til å gjøre oppussingen betydelig rimeligere enn det som opprinnelig er planlagt. Som sagt pusser vi opp for å bo der selv, men lan gjøre det om til en investering og selge om 1 år. 40 000 er mye. Vi må ut med 20 000 i kommunale avgifter og eiendomsskatt. Anonymkode: c002f...156 Litt usikker på hvor mye vi bruker på barna, men de går på en del aktiviteter (alle her gjør det/vennene gjør det), så er det klær og sko, opplevelser, månedskort, reiser, cuper, sykler, ski, sparkesykler (elektrisk etterhvert), alt mulig utstyr, telefoner, younameit. Vi ligger nok på et rimelig nivå ift mange men er absolutt ikke fattigst. I villaområder i Oslo har folk god råd, slik er det jo bare. Vi bor i bydel Østensjø i et dyrt villaområde. Vi flyttet hit for at det nettopp er avslappet mtp å flashe økonomiske ting og fancy biler. Likevel ønsker vi jo at barna skal være med på det samme som vennene sine, og vennene bor også i villaområdet og har god råd. Det er både leiligheter og rekkehus som sokner til skolen, så det demper presset, men mange av vennene er jo de fra barnahagen (som bor i hus). Med fare å for å oppfattes som fordomsfull ville jeg vært litt bekymret for å bli fattigst på steder som Oslo vest, Bærum øst, Tåsen, Grefsen, Nordstrand (inkl Bekkelaget og øyene). Østensjø er ressurssterkt, men lite snobbete, for det er ikke så mye prestige i postnumrene her. Selv om mange huseiere fint kunne bodd i Bærum eller oslo vest om de ville det er det et verdivalg å bo her. Av pengene vi betaler til kommuen er eiendomsskatt ikke så mye. Kanskje 1/4 eller noe sånt? Det er alt det andre som er dyrt - slipper du med totalt 20000 er det veldig billig. Anonymkode: 9e78c...039 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #29 Del Skrevet 23. september Hva sier mannen din? Er han like følelsesmessig aktivert i spørsmål om økonomi? Anonymkode: e0bfb...919 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Missi- Skrevet 23. september #30 Del Skrevet 23. september Leste dette og jeg sitter igjen med 800 etter alt er betalt og får det akkurat til meg et nødskrik 🤭😂meg pluss tenåring. Følte tråden trengte flere perspektiv 🤭 Men jeg kan absolutt relatere til at barndom og opplevelser kan trigge. Jeg har opplevd en barndom i fattigdom er samboerskap i 6 år som "rik" og være alene med barn igjen under fattigdom grensen selv. Var absolutt ikke lykkeligere som "rik". Mer stressende egentlig og en mann som kunne sløse bort pengene på biff så man plutselig sto der uten mat. Fattigdom kan jeg bedre den sitter i ryggmargen og full kontroll over egen økonomi. Sett ting i perspektiv ts du sitter meget godt i det, bygg deg en buffer (også for et evt singel liv, livet snur fort) terapi til å takle ting fra barndommen er og alltid lurt 👍 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #31 Del Skrevet 24. september Tenker det kommer litt an på hvem som sitter på inntekten, og hvordan lån og eierskap i huset er fordelt. Dersom dere eier likt, har lik egenkapital og tjener likt ville jeg ikke bekymret meg. Dersom du selv har en minimal inntekt i forhold til lån, så ville jeg vært mer bekymret. Hvis din del av inntekten er liten, slik at du i prinsipp bor deg ihjel, men likevel ikke sitter igjen med mye ved et eventuelt brudd. Anonymkode: 3bf7c...d5c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå