Gå til innhold

Korssting broderi, aida ses gjennom stingene i svart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ikke mye men det er hvite prikker jevnt over så man ser litt likevel, jeg bruker 2 tråder og gjør som det står, men likevel. Er det greit at det ser sånn ut? Er jevnt ellers. Dette er mitt første broderi. 

20240922_184510.jpg

Anonymkode: 761c0...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske vanlig når man begynner å brodere, mitt råd er å være veldig  nøyaktig med hvordan du legger stingene, alltid samme, ikke bruk for lang tråd, da slites den fortere ut og det ser ikke pent ut, ta ofte tråden ut av nålen for å rette den ut, ellers vrir den seg og bidrar til at stingene ser rufsete ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (11 minutter siden):

Det er ganske vanlig når man begynner å brodere, mitt råd er å være veldig  nøyaktig med hvordan du legger stingene, alltid samme, ikke bruk for lang tråd, da slites den fortere ut og det ser ikke pent ut, ta ofte tråden ut av nålen for å rette den ut, ellers vrir den seg og bidrar til at stingene ser rufsete ut.

Takk for tips, skal gjøre dette fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for tips, skal gjøre dette fremover!

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (På 22.9.2024 den 22.05):

Lykke til!:)

Takk har fulgt rådene dine og tråden fyller hullene mye bedre 🤗

Håper brukeren som sier at det vaskes og stryke hjelper  har rett da blir det veldig bra 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk har fulgt rådene dine og tråden fyller hullene mye bedre 🤗

Håper brukeren som sier at det vaskes og stryke hjelper  har rett da blir det veldig bra 😃

Så bra! Og blir sikkert enda penere etter at det strykes og🙂

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanuki skrev (15 timer siden):

Så bra! Og blir sikkert enda penere etter at det strykes og🙂

Hvordan vasker man og stryker det egentlig? Er veldig nybegynner her 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner selv og det ser slik ut på mine prosjekter også. Etter vask ser det litt jevnere ut, men at man ser litt av aidaen gjennom er ganske vanlig hos mange. Anbefaler å sjekke ut https://www.reddit.com/r/CrossStitch/ er mange tips der også. 

Angående vask og stryking, jeg har enda ikke strøket mine prosjekter - jeg er nybegynner også og har ikke kjøpt strykejern enda, hehe. Men vaskingen gikk ganske fint. Jeg skrubbet først vasken slik at den var helt ren, fylte med såpevann (jeg brukte faktisk en dråpe zalo, men er vel anbefalt at man skal bruke en mild såpe). Ikke for mye, nok til at det skummer litt. Så la jeg broderiet i vannet og "dyppet" det noen ganger, gnikket forsiktig på mønsteret. Holdt på slik i et par minutter, skylte det deretter under rennende vann. Rullet det sammen og klemte ut litt av det overflødige vannet. Dette er nok unødvendig men jeg gjorde det likevel; tok deretter en del tørkepapir, la på kjøkkenbenken, broderiet over, så en del tørkepapir over igjen for å få ut mer overflødig vann. så ble det bare liggende på benken og tørke. Du kan evt henge det opp også til tørk. 

Ved stryking har jeg hørt at man skal legge noe mellom broderiet og strykejernet, man skal ikke bruke for mye varme og man skal "presse" i stedet for å stryke. Jeg har ikke strøket et plagg i mitt liv så blir spennende å prøve det. 

Har hentet mye av lærdommen min fra youtube og reddit. Jeg var kjempe nervøs for å vaske broderiene fordi jeg innbilte meg at stingene ville gå opp veldig lett, men jeg passer alltid på at der er et par cm igjen når jeg skal feste tråden slik at den sitter bra og jeg starter med loop start (dette er genialt om du ikke gjør det, legger ved tutorial: 

Nå har jeg så langt bare brukt to tråder (med andre ord legger jeg èn tråd dobbelt), vet ikke helt hvordan man gjør dette med for eksempel tre tråder men er vel tutorials på dette der ute også. :) Dette spurte du ikke om men ville tipse om det i tilfelle du ikke visste om det for det har gjort syingen MYE lettere for min del! Det er jo en tidkrevende hobby men føler jeg sparer litt tid på loop start. Det @Tanuki skriver er også viktig, alle stingene må gå samme vei (om du går fra venstre nederste hjørne til øvre høyre hjørne, så fra venstre nederste hjørne til øvre venstre hjørne så må du gjøre det samme på ALLE, stingene må legges samme vei). Det har veldig mye å si for hvordan det ser ut! 

Hva broderer du nå, hvilket motiv er det? :) 

Anonymkode: 6e89b...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...