Gå til innhold

IVF barn som selv har fått barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen ganger frykter jeg at barnet mitt skal slite med fertilitet selv eller ha helseproblemer pga. IVF, Han er unnfanget med IVF. Noen som kan om temaet eller kan meddele at de selv har fått barn etter å være unnfanget med IVF?

Anonymkode: 4094d...720

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor tenker du det? Er dere infertile av arvelige årsaker?

Vi har fått barn med ICSI, har aldri tenkt at det skal påvirke barnas fertilitet.

Anonymkode: ebb31...ae9

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivf er naturlig befruktning utenfor kroppen og medfører ingen risiko utenom vanlige befruktninger.

ICSI er mer kunstig, siden man velger ut en sædcelle og utfører befruktning mekanisk, og medfører større risiko.   

Anonymkode: a8c9d...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har derimot pcos og første bør unnfanget med iui og nr 2 som er jente med letzorol.

Men jeg vet at siden jeg har pcos vet jeg at sjansen at hun får dette arvet sv meg er stor og dette kan gjøre at det blir like vanskelig for henne å få barn som meg. Men den tid den sorg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er et prøverørsbarn som kom til verden på midten av 90-tallet. Jeg var også bekymret for dette, da foreldrene mine slet med å få barn. 

Har fått et barn, som satt på første naturlige prøveperiode. Har altså ikke vært noe problem å få barn selv helt naturlig😊 Blir spennende å se om neste barn også sitter på første eggløsning, eller om det tar lengre tid.

Anonymkode: 6d5c6...829

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, mange barn unnfanget med IVF har fått barn selv på helt naturlig vis. Det er tross alt 45 år siden det første prøverørsbarnet ble født, så dette har man utallige eksempler på. At årsaker til infertilitet kan være arvelig er en annen sak, men unnfangelsesmetoden er ikke en faktor. 

Anonymkode: 82bdd...a62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ivf er naturlig befruktning utenfor kroppen og medfører ingen risiko utenom vanlige befruktninger.

ICSI er mer kunstig, siden man velger ut en sædcelle og utfører befruktning mekanisk, og medfører større risiko.   

Nei. Hva mener du de arvelige risikoene er? 

Anonymkode: 65a14...97f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ICSI medfører ikke større risiko for fertilitetsutfordringer for barn unnfanget via icsi nei. I bestefall fører faktisk icsi til at man har større sjanse for å velge en bedre spermcelle enn hva som blir "vinneren" ved vanlig ivf befruktning. 

Noen ganger frykter jeg at barnet mitt skal slite med fertilitet selv eller ha helseproblemer pga. IVF, Han er unnfanget med IVF. Noen som kan om temaet eller kan meddele at de selv har fått barn etter å være unnfanget med IVF?

Anonymkode: 4094d...720

Det at man går igjennom behandling via ivf/assistert befruktning/icsi medfører ikke noe bevist økt risiko i seg selv, det er i hovedsak avhengig av årsaken til at man trenger hjelp. 

MEN! En liten studie gjennomført av FHI og sykehuset i Telemark peker på at flere kan trenge hjelp til å få barn i fremtiden, og at prøverørsbehandlinger kan på laaaang sikt endre måten mennesker utvikler seg som art.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/ny-studie-antyder-at-assistert-befruktning-kan-pavirke-evolusjonen-1.16097635

Noen små studier, for små til at de kan gi noen klare svar, viser også at guttebarn unnfanget via assistert befruktning kan ha tendenser til noe nedsatt sædkvalitet, men studiene selv sier det er alt for tidlig til å trekke konklusjoner for om dette skyldes tilfeldigheter og andre faktorer eller prøverørsbehandlingen foreldrene gjennomgikk, særlig da sædkvaliteten hos menn generelt er lavere og synkende både hos naturlig unnfanget barn og ellers - på verdensbasis. 

Mine kusiner er unnfanget via prøverør på tidlig 90- tallet. De har begge to fått barn naturlig selv. Der var det mannlig faktor som var årsak til behov for hjelp

Mannen til min søster er prøverørsbarn fra 80 tallet - de har fått 5 barn på naturlig vis. Der var kvinnelig faktor som årsak.

Kjæresten til nevøen min er prøverørsbarn, hun har fått barn på naturlig vis. Venter nr2 nå. 

Anonymkode: fca61...e88

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det være et problem for" ivf-barn" å få barn? Jeg har aldri hørt om noe som skal tilsi det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...