AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #61 Del Skrevet 24. september 2024 Hvordan begrensinger? Anonymkode: b0eef...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 24. september 2024 #62 Del Skrevet 24. september 2024 "... ikke løpe inn i stua, uten å ta av deg lua...." Margrethe Munthe er kanskje gammeldags, men har mange gode poeng 😄 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 24. september 2024 #63 Del Skrevet 24. september 2024 Daria skrev (På 22.9.2024 den 14.54): Lue innendørs er en uskikk (mvh gammeldags og konservativ) og ser dessuten teit ut. Men å aktivt belære og irrettesette andre enn egne barn om det som i den store sammenhengen er en bagatell som ikke gåt ut over noen, er heller ikke spesielt god oppførsel. Jeg er som deg, gammeldags. Helt enig at det er dårlig skikk. Men etter at jeg fikk et barn med autisme i familien har jeg innsett at noen kamper tar man ikke. Nok andre ting å ta tak i. Man vet aldri bakgrunnen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hocane Skrevet 24. september 2024 #64 Del Skrevet 24. september 2024 DelvisPresley skrev (1 time siden): Er det så rart? Hårtap gir ganske mange begrensninger i livet som kun menn med hårtap kan forstå. Meh Har hårtap selv og fir F. Nå har jeg aldri brydd meg særlig om hår da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #65 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 14.51): Tidliger var det å sette seg ved eit bord anten i hjemmet eller sosiale samanhenger med caps på hode eller lue på hodet som en uskikk, og llite aksptert. Var nyelg på crusie saman med eit familiemedlem som gjekk kontinuerelig rundt med caps på hodet, og selv under måltidene var capsen på hodet. Personleg så synes eg dette var flaut , og noe som var lupassende, og oppfordret om å ta capsen av under bespisning, men fekk ikkje gehør for det. Anonymkode: 66c99...c73 Å sitte til bords med lue eller caps på vitner om lite dannelse. Det tar seg ikke ut. Men ingen regel uten unntak. Tenker at man kan beholde hodeplagget på hvis man sitter ute og spiser i en uformell setting, men helst bør plagget ha en funksjon som å skygge for solen eller fordi det er kaldt. Jeg kunne også beholdt lua på om jeg skulle slengt meg ned på en kafé midtvinters en bitteliten stund. Men til lunsj eller middag: Nei. Utover det så er det ikke så vanskelig å planlegge å la være å bruke lue eller noe hvis man vet at man skal sitte til bords og har komplekser for «luesveis» eller noe. Make some effort, liksom. Anonymkode: 5a9dc...c39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #66 Del Skrevet 24. september 2024 Bacteria skrev (58 minutter siden): Jeg er som deg, gammeldags. Helt enig at det er dårlig skikk. Men etter at jeg fikk et barn med autisme i familien har jeg innsett at noen kamper tar man ikke. Nok andre ting å ta tak i. Man vet aldri bakgrunnen. Det finns alltid unntak, men de er akkurat det: Unntak. De fleste er bare udannet og bryr seg lite om alminnelig skikk og bruk. Anonymkode: 5a9dc...c39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #67 Del Skrevet 24. september 2024 Ser ikke helt problemet med å ha på hodeplagg når man spiser. Hva er problemet med det egentlig? Stort behov for å se håret? Anonymkode: 92ba9...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #68 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 14.51): Tidliger var det å sette seg ved eit bord anten i hjemmet eller sosiale samanhenger med caps på hode eller lue på hodet som en uskikk, og llite aksptert. Var nyelg på crusie saman med eit familiemedlem som gjekk kontinuerelig rundt med caps på hodet, og selv under måltidene var capsen på hodet. Personleg så synes eg dette var flaut , og noe som var lupassende, og oppfordret om å ta capsen av under bespisning, men fekk ikkje gehør for det. Anonymkode: 66c99...c73 nei jeg ble ikke født på 1800-tallet Anonymkode: 40cfb...6ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #69 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ser ikke helt problemet med å ha på hodeplagg når man spiser. Hva er problemet med det egentlig? Stort behov for å se håret? Anonymkode: 92ba9...7ad Hva er problemet med rape ved bordet, prompe høyt (hvis det ikke lukter mer enn maten) eller snakke om diverse underlivssykdommer til kjæresten eller deg selv under måltidet? Anonymkode: b0eef...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MegJa Skrevet 24. september 2024 #70 Del Skrevet 24. september 2024 Synes ikke noe om at folk har caps eller lue på mens de spiser nei. Dette er noe unger i barnehagen og tidlig skolealder allerede har lært, hvorfor har da noen voksne så store vansker med å følge vanlig folkeskikk? Og har man egentlig bruk for en lue eller en caps på hodet mens man spiser? Svaret er nei, man har ikke det. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #71 Del Skrevet 24. september 2024 Bryr meg overhodet ikke om om noen har noe på hodet. Tror ikke jeg hadde lagt merke til det engang. Har aldri tatt det opp med ungene mine, fordi for meg er det en ikke-sak. Anonymkode: 3cdec...888 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #72 Del Skrevet 24. september 2024 Så fremt man ikke bruker hodeplagg av religiøse grunner; ja. Anonymkode: 9d871...403 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild37 Skrevet 24. september 2024 #73 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva er problemet med rape ved bordet, prompe høyt (hvis det ikke lukter mer enn maten) eller snakke om diverse underlivssykdommer til kjæresten eller deg selv under måltidet? Anonymkode: b0eef...50e Ser ikke helt Sammenhengen mellom å prompe og å ha noe på hudet 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #74 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ok for deg om en person sitter innendørs med boblejakke rundt bordet også? Anonymkode: b0eef...50e Hva har det med saken å gjøre hva jeg mener om boblejakke rundt bordet? Her er det snakk om caps/lue. Jakke tilhører en annen kategori. Forøvrig hadde jeg sikkert ikke brydd meg om noen hadde boblejakke på heller. Kanskje vedkommende frøs eller hadde andre grunner. Jeg er ganske tolerant. Anonymkode: 7b48e...bae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #75 Del Skrevet 24. september 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Bryr meg overhodet ikke om om noen har noe på hodet. Tror ikke jeg hadde lagt merke til det engang. Har aldri tatt det opp med ungene mine, fordi for meg er det en ikke-sak. Anonymkode: 3cdec...888 Bordskikker var noe de fleste fekk inn med morsmjølka, men fri oppragelse har truleg endret på dette. Foreldre er selvsagt eit forbilde for barna til bordskikker, og høflighet. Å sette seg ved bordet med hatt, caps, sydvest (regnhatt) var ikkje akseptert. Ein skulle hlest vasket hendene førbespisning. Barn skal lære seg å sitte ved bordet når de spiser. Takke for maten var god en god høflighet. Anonymkode: 66c99...c73 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september 2024 #76 Del Skrevet 24. september 2024 Jeg er kanskje rar, men jeg synes det er utrolig mye bedre med caps enn å spise med noen som er skalla/viser issen. Anonymkode: 276e4...918 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #77 Del Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 14.56): Lue innendørs ser så bortreist ut at jeg tar aldri en person som gjør dette seriøst. Anonymkode: e039a...cac Så du klarer ikke å tenke at noen er syke og drfor bruker lue? Anonymkode: 2b16f...9da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #78 Del Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 2.16): Du går altså med caps for å skjule arret? Hvorfor ikke la håret gro til en kort frisyre, så slipper du å alltid gå med lue eller caps? Jeg tror de aller fleste reagerer på folk som sitter ved bordet med lue på (eller caps for den saks skyld). Det vitner om at man har lite dannelse. Anonymkode: 288e0...6bb Nope mange reagerer ikke Anonymkode: 2b16f...9da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #79 Del Skrevet 25. september 2024 Herregud voksne folk altså, jeg reagerer mer på dømmende folk enn folk med caps/lue på, å dømme andre vitner om dårlig oppdragelse Anonymkode: 2b16f...9da 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september 2024 #80 Del Skrevet 25. september 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er noe som henter dannelse og kutyme. Jeg hadde kastet en person ut fra huset mitt, om de satt med lue på under et middagsbesøk. Hatt, lue, etc. går av ved inngangspartiet, det samme gjelder på restaurant. Anonymkode: b0eef...50e Fa hadde jeg gladelig gått derfra med personen som om du hadde kastet ut pga lue. Anonymkode: 2b16f...9da 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå