Gå til innhold

Synes du å spise med caps eller lue på hodet er en uskikk ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tidliger var det å sette seg ved eit bord anten i hjemmet eller sosiale samanhenger  med caps på hode eller lue på hodet  som en uskikk, og llite aksptert. 

  Var nyelg på crusie saman med eit familiemedlem som gjekk kontinuerelig  rundt med caps på hodet, og selv under måltidene var capsen på hodet.  Personleg så synes eg dette var flaut , og noe som var lupassende, og oppfordret om å ta capsen av under bespisning, men fekk ikkje gehør for det.

 

Anonymkode: 66c99...c73

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis vedkommende e komfortabel med det så hadde jeg ikke brydd meg. Hva veit du om vedkommende har problem med håret eller har måne? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lue innendørs er en uskikk (mvh gammeldags og konservativ) og ser dessuten teit ut. Men å aktivt belære og irrettesette andre enn egne barn om det som i den store sammenhengen er en bagatell som ikke gåt ut over noen, er heller ikke spesielt god oppførsel. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (Akkurat nå):

Lue innendørs er en uskikk (mvh gammeldags og konservativ) og ser dessuten teit ut. Men å aktivt belære og irrettesette andre enn egne barn om det som i den store sammenhengen er en bagatell som ikke gåt ut over noen, er heller ikke spesielt god oppførsel. 

Lue innendørs ser så bortreist ut at jeg tar aldri en person som gjør dette seriøst.

Anonymkode: e039a...cac

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tillat her i huset. Dersom vi spiser ute er det andre regler som gjelder.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nonish91 skrev (2 minutter siden):

Hvis vedkommende e komfortabel med det så hadde jeg ikke brydd meg. Hva veit du om vedkommende har problem med håret eller har måne? 

Selvsagt viste ein at vedkomende ikkje hadde noe å skjuler under capsen.  Pent hår, og en grei hårfrisyre.  Dersom alle menn med måne skulle sittet ved bordet med Caps hadde fleirtallet hatt caps på hodet.

Dessuten handler det å sitte med caps eller hodeplagg under bespisning om god gammeldags  bordskikk.  

Anonymkode: 66c99...c73

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, synes ikke det er en uskikk. Rett og slett bare en bagatell som ikke er noe å bry seg med. 

Anonymkode: bc4b2...827

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Selvsagt viste ein at vedkomende ikkje hadde noe å skjuler under capsen.  Pent hår, og en grei hårfrisyre.  Dersom alle menn med måne skulle sittet ved bordet med Caps hadde fleirtallet hatt caps på hodet.

Dessuten handler det å sitte med caps eller hodeplagg under bespisning om god gammeldags  bordskikk.  

Anonymkode: 66c99...c73

Ser ikke forskjell mellom caps og turban, eller hodesjal 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjugur skrev (7 minutter siden):

Pinlig!  Ville blitt flau om det var en i følget mitt

Nå var det min  godt voksne sønn som satte seg ved bordet  med Caps under bespisning,. Her har ivertfall foreldre ikkje vert noe forbilde, og min foreldre hadde aldri aksptert noe slikt, og bedt oss legge lue eller caps bort før ein fekk mat. 

Anonymkode: 66c99...c73

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei, synes ikke det er en uskikk. Rett og slett bare en bagatell som ikke er noe å bry seg med. 

Anonymkode: bc4b2...827

Hvorfor ikke holde på noen regler. I dag skal omtrent alt være tillatt. Føler at høflighet ble tatt mye mer seriøst før. 

Anonymkode: dcbb5...f27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor ikke holde på noen regler. I dag skal omtrent alt være tillatt. Føler at høflighet ble tatt mye mer seriøst før. 

Anonymkode: dcbb5...f27

Sitter man med beina på bordet, så e det nok noe annet. Bryr meg ikke hva noen har på hode. Noen er absolutt ikke komfortable med å ta av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uskikk. Tyder på manglende oppdragelse og dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 780da...5bc

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ms. Perfect skrev (39 minutter siden):

Ikke tillat her i huset. Dersom vi spiser ute er det andre regler som gjelder.

Hvilke regler gjelder ute?

Anonymkode: e039a...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen regler fra gamledager kan vi legge til side. Alle hodeplagg sidestilles, hos oss ønsker jeg først og fremst at mine gjester/familie rundt bordet skal det bra. 
Det er mye som var bordskikk før som vi har lagt av. Heldigvis :) 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryr meg svært lite om hva folk har på hodet, enten det er inne eller ute. Legger ikke merke til det eller tenker over det, skjønner ikke helt hva som liksom er uhøflig med det 🤪 Høres litt gammeldags ut

Anonymkode: fffe6...907

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Menn som bruker caps og hue inne er ofte menn som skammer seg over hårtapet sitt og prøver å skjule det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer kanskje an på anledningen, tid og sted. 

Måten dette og andre gamle innstillinger blir fremstilt på er det som skurrer mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bestandig caps. Åssen hårvekst jeg har aner jeg ikke da jeg har barbert hodet i 12 år. Går med caps og eller lue fordi jeg har et lite pent arr på 14cm rundt baksiden av hodeskallen.

Tviler på at det er noe folk flest synes er flott og se på når man er ute for å eta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Det er en uskikk. Tyder på manglende oppdragelse og dårlig folkeskikk.

Anonymkode: 780da...5bc

Undres på hvor du  vil  plassere ansvaret for oppdragelsen  når bl.a foreldre slett  ikkje har vert noe forbilde for å spise med caps eller lue ved matbordet ?

Holdninger hos foreldrene har vert at det er forbudt, og  dårleg folkeskikk å sitte ved matbordet med caps eller lue, Kanskje  må  ein da lete etter holdningsendring andre steder. 

Anonymkode: 66c99...c73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...