AnonymBruker Skrevet 22. september #1 Del Skrevet 22. september Helt fra jeg var liten har jeg fått høre at jeg gjerne kan gjøre mer ut av meg og ta mer plass. Nå er jeg godt voksen, og psykologen sier det samme. På en måte skjønner jeg hva det betyr, og hvor de som sier det, kommer fra. Men så synes jeg det er så vanskelig å vite hva jeg kan gjør sånn i praksis? Hva legger dere i det? Har dere noen konkrete eksempler? Anonymkode: 5ff36...e7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #2 Del Skrevet 22. september At du er slitsom å være sammen med for eksempel. At du blir så "mye" at folk går lei. Anonymkode: 0fcb2...464 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #3 Del Skrevet 22. september Uenig med første svar. Motsatt: vær ærlig om hva du ønsker / ikke ønsker. Ellers blir man lett en som bare snur seg etter hva andre vil og mener. Folk trives med å vite "hvem" andre er. Eksempel: I relasjoner foretrekker folk at man sier nei, heller enn å alltid være enig for å unngå konflikt. Man blir en utydelig person, iblant vanskelig for andre å "plassere" og forholde seg til. Man blir ikke involvert i diskusjoner eller samtaler, for man bidrar ikke med sitt syn i frykt for å "synes", men blir desto mer synlig ironisk nok, i betydningen "passer ikke helt inn". Sagt helt generelt. Anonymkode: f6537...368 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #4 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At du er slitsom å være sammen med for eksempel. At du blir så "mye" at folk går lei. Anonymkode: 0fcb2...464 Nei, du må lese hva som står, du skrev nettop det verste du kunne ha gjort. Det betyr at ts gjør for lite utav seg og gjerne kan bli tryggere til å og bli mer med. Anonymkode: 29808...492 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 22. september #5 Del Skrevet 22. september Du er nok en som alltid sier ok til forslag fra venner. Jeg er litt sånn selv med venner som har veldig dominerende ønsker til hvor man skal dra og når man skal spise etc.; rett og slett fordi jeg ikke orker noe diskusjon rundt det, og at det ikke betyr så fryktelig mye for meg som det tydeligvis gjør for de. Men når man begynner å stå litt på sitt og si at det der ikke passer deg, men du vil heller sånn og sånn, så er det å ta litt plass. Det gjelder jo alle sider i livet, og det er fint å være fleksibel også, men ikke så fleksibel at man forsvinner. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #6 Del Skrevet 22. september Tør å si nei, tør å ha en annen mening selv om det blir deg mot alle , tør å tenk på egne behov. Anonymkode: d160e...146 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #7 Del Skrevet 22. september Skjønner hva du mener. Tørr å være den du er.. og er problemet at du i mange settinger ikke vet hvem du er, skap deg et «jeg». Det er lettere sagt enn gjort, men der har du svaret. Gi f i de som ikke liker den DU vil være. Anonymkode: 1b335...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #8 Del Skrevet 23. september Jeg har også fått høre at jeg tar lite plass. Jeg er stille som person, men sier alltid meningen min, har ingen problemer med å være uenig og jatter ikke med folk. Men det virker ikke som folk merker det fordi jeg er stille. Konkrete eksempler på når jeg synes jeg tar lite plass/burde kanskje øvd på å ta mer plass: - har jeg noe andre vil ha, gir jeg det fra meg selv om jeg egentlig har lyst på det selv - kommer noen mot meg, viker jeg, nærmest uansett - er det lite av noe, tar jeg ingenting sånn at andre kan få - jeg lister meg når jeg går så jeg ikke skal forstyrre andre - lukker alltid dører og vinduer forsiktig - jeg blir ikke sint, sinne er «forbudt». Eneste personen jeg kan bli sint på er meg selv. - jeg trenger meg ikke på andre. Er det en gruppe som snakker sammen, klarer jeg ikke å være med, for da føler jeg at jeg forstyrrer. Dette gjør at jeg er mye alene og ensom. Egentlig synes jeg det er minst like viktig at folk som tar mye plass øver seg på å ta mindre plass. Som regel sier de «jeg vet jeg er litt mye», mens de ler kjempehøyt, og så uten å puste omtrent fortsetter med sin uendelige monolog om seg selv. Da går jeg. Jeg gidder ikke være publikum på en forestilling jeg ikke har bestilt plass til. Anonymkode: 7fc7d...914 2 4 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #9 Del Skrevet 23. september Det har jeg også hørt. Jeg har adhd og i lange møter feks kan jeg bli sliten av mye informasjon på en gang. Da blir jeg stille, som om hjernen går i "snooze" modus. Da savner folk at jeg gir lyd fra meg, kommer med innspill og er med i samtalen. TS det kan bety at du må venne deg til å følge mer med i samtaler og dele din mening oftere. Anonymkode: d3ec1...efb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #10 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 21.51): Skjønner hva du mener. Tørr å være den du er.. og er problemet at du i mange settinger ikke vet hvem du er, skap deg et «jeg». Det er lettere sagt enn gjort, men der har du svaret. Gi f i de som ikke liker den DU vil være. Anonymkode: 1b335...794 Takk for svar. Du traff veldig på det med at jeg ikke vet helt hvem jeg er. Hva skal jeg vise frem, liksom? Hvordan skaper man et "jeg". TS Anonymkode: 5ff36...e7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #11 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (På 23.9.2024 den 6.38): Jeg har også fått høre at jeg tar lite plass. Jeg er stille som person, men sier alltid meningen min, har ingen problemer med å være uenig og jatter ikke med folk. Men det virker ikke som folk merker det fordi jeg er stille. Konkrete eksempler på når jeg synes jeg tar lite plass/burde kanskje øvd på å ta mer plass: - har jeg noe andre vil ha, gir jeg det fra meg selv om jeg egentlig har lyst på det selv - kommer noen mot meg, viker jeg, nærmest uansett - er det lite av noe, tar jeg ingenting sånn at andre kan få - jeg lister meg når jeg går så jeg ikke skal forstyrre andre - lukker alltid dører og vinduer forsiktig - jeg blir ikke sint, sinne er «forbudt». Eneste personen jeg kan bli sint på er meg selv. - jeg trenger meg ikke på andre. Er det en gruppe som snakker sammen, klarer jeg ikke å være med, for da føler jeg at jeg forstyrrer. Dette gjør at jeg er mye alene og ensom. Egentlig synes jeg det er minst like viktig at folk som tar mye plass øver seg på å ta mindre plass. Som regel sier de «jeg vet jeg er litt mye», mens de ler kjempehøyt, og så uten å puste omtrent fortsetter med sin uendelige monolog om seg selv. Da går jeg. Jeg gidder ikke være publikum på en forestilling jeg ikke har bestilt plass til. Anonymkode: 7fc7d...914 Tusen takk for så langt og utfyllende svar. Jeg kjenner meg igjen i alle situasjonene du lister opp. Litt gøy, men litt skremmende også Det som er rart, er at jeg gjør det så automatisk. Det er ikke sånn at jeg tenker at jeg må holde inne noe eller late som. Det er bare det som kjennes riktig der og da. Har du klart å ta mer plass noen ganger, hvis det i det hele tatt er et mål for deg? Skjønner hva du mener om at andre kan øve seg på å ta mindre plass/gi mer plass til andre, også. Har fått høre at jeg er lett å utnytte, og det er selvsagt litt dumt, men så tenker jeg samtidig litt sånn... "men så ikke utnytt meg, da!". TS Anonymkode: 5ff36...e7c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #12 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 14.39): At du er slitsom å være sammen med for eksempel. At du blir så "mye" at folk går lei. Anonymkode: 0fcb2...464 Hvordan er leseforståelsen din? Anonymkode: aef9b...e73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #13 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for svar. Du traff veldig på det med at jeg ikke vet helt hvem jeg er. Hva skal jeg vise frem, liksom? Hvordan skaper man et "jeg". TS Anonymkode: 5ff36...e7c Du kan begynne med å si hva DU har lyst til når noen spør. Ikke svare at det er det samme for deg hva dere velger-at du blir med på det de andre velger. JEG har lyst til.......( fyll inn det som passer) Si nei når det er noe som ikke passer deg. Anonymkode: aef9b...e73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 24. september #14 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for svar. Du traff veldig på det med at jeg ikke vet helt hvem jeg er. Hva skal jeg vise frem, liksom? Hvordan skaper man et "jeg". TS Anonymkode: 5ff36...e7c Man skaper det ikke, man lar være å skjule det 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. september #15 Del Skrevet 24. september AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du kan begynne med å si hva DU har lyst til når noen spør. Ikke svare at det er det samme for deg hva dere velger-at du blir med på det de andre velger. JEG har lyst til.......( fyll inn det som passer) Si nei når det er noe som ikke passer deg. Anonymkode: aef9b...e73 klarinetta skrev (4 timer siden): Man skaper det ikke, man lar være å skjule det 😊 Synes det er vanskelig. For jeg føler oftest helt oppriktig at jeg ikke vet hva jeg har lyst til, og ergo "har lyst til" det samme som dem. Og jeg føler ikke at jeg skjuler noe. Det er f. eks. ikke sånn at jeg går rundt og smiler, mens jeg egentlig er sint. TS Anonymkode: 5ff36...e7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klarinetta Skrevet 24. september #16 Del Skrevet 24. september (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes det er vanskelig. For jeg føler oftest helt oppriktig at jeg ikke vet hva jeg har lyst til, og ergo "har lyst til" det samme som dem. Og jeg føler ikke at jeg skjuler noe. Det er f. eks. ikke sånn at jeg går rundt og smiler, mens jeg egentlig er sint. TS Anonymkode: 5ff36...e7c Skjønner, ditt "selv" er en som ikke har så sterke meninger, det spiller ikke så stor rolle, kanskje? 🙂 Jeg kjenner noen som er sånn, min mor faktisk, hun er veldig behagelig å være med. Er "med" på det meste og like fornøyd. Hun er ikke en som bare er publikum da, hun er med i praten, ler og bidrar til samtalen. Men *er* du fornøyd, tenker du? Endret 24. september av klarinetta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #17 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (På 24.9.2024 den 9.08): Takk for svar. Du traff veldig på det med at jeg ikke vet helt hvem jeg er. Hva skal jeg vise frem, liksom? Hvordan skaper man et "jeg". TS Anonymkode: 5ff36...e7c Du skal jo vise frem det du liker, mener, tenker og ønsker. Ikke tenk igjennom tanken din mentalt først og analyser den. Bare si den høyt. Når du er i en samtale og kommer på noe morsomt så si det "Når du sa det så kom jeg på .....". Når noen sier snakker om noe du syns er spennende og vil høre mer om, si det!! "Åy så interessant, dette må du forklare meg nærmere" osv. Finn ut om du enten sitter stille og bare snakker Når andre prøver å inkludere deg i samtalen med spørsmål (det er kjempe slitsomt å være rundt), og da må du nesten bare snakke om hva som helst, så lenge du tar ansvar for å drive samtalen. Eller om du gjemmer deg bak å spørre andre om dem (det er fint å være spørrende og interessert i andre, men forteller du ingenting om deg selv, så skaper du kun overfladiske relasjoner). Alt i alt må du snakke og bestemme! Er du på kafé med ei venninne? Ja da skal dere begge snakke ca like mye. Er du hjemme med samboeren og dere skal velge ny serie/middagsmat osv, ja så skal du bestemme annenhver gang. Det er ikke sånn at alle andre bestandig liker å bestemme. Det kan faktisk være utrolig slitsomt å være rundt mennesker som ikke har ryggrad og aldri hjelper til med å dra samtaler eller ta avgjørelser. Eller den verste sorten: Hva syns du/mener du om det? -jeg vet ikke.... Den er dødens uff. Anonymkode: ecc33...c34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fru Alving Skrevet 25. september #18 Del Skrevet 25. september En person som ikke tar så mye plass er også en verdifull person og faktisk ofte den som bidrar til god stemning og en god gruppedynamikk. Du kan jo bare tenke deg en gruppe, jobb eller skole hvor alle tar mye plass, det er et mareritt. De som nedtoner seg selv og bøyer av er gjerne de menneskene som gjør et samarbeid enkelt og som er enkle og lette å være sammen med rett og slett. Men du skal jo ikke viske ut deg selv. jeg tror det kunne være fint å øve seg på å si fra om det du mener, tørre å vise følelser både gode og de mindre gode og vise mer av hvem du er. Kjenn på hva som du synes er greit, og hva du absolutt ikke øsnker å kompromisse på. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #19 Del Skrevet 25. september Min mann for eksempel er en som bare prater i vei, og som ofte dominerer samtaler, avbryter andre og durer på uten helt å ense at andre(jeg!) ikke er interessert. Egentlig er jeg oppdratt hjemme til å ikke avbryte når andre prater men det har jeg lagt fra meg. Anonymkode: 517df...999 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. september #20 Del Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 14.35): Helt fra jeg var liten har jeg fått høre at jeg gjerne kan gjøre mer ut av meg og ta mer plass. Nå er jeg godt voksen, og psykologen sier det samme. På en måte skjønner jeg hva det betyr, og hvor de som sier det, kommer fra. Men så synes jeg det er så vanskelig å vite hva jeg kan gjør sånn i praksis? Hva legger dere i det? Har dere noen konkrete eksempler? Anonymkode: 5ff36...e7c Fortelle uoppfordret noe hyggelig/gøyalt/rart som har skjedd deg i det siste/hørt på radio/lest i avisa Stille spørsmål til den/de andre Foreslå hva dere skal spise Dra med venner på arrangement Tørre å si "nei" Ha dine egne meninger om politikk/mote eller hva det skal være Dele dine fremtidsdrømmer eller andre ting du tenker på ❤️ Anonymkode: 27180...639 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå