Gå til innhold

Høstferie med venninne og hennes barn,men jeg vet ikke helt, synes dette er litt frekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Ja synes det er rart selv, hun må jo ha mat hjemme, men vet jo at de sliter økonomisk etter faren til barna dro for 3 år siden,men jeg har likevel ikke råd til og betale for alle 8 i 3 dager.

Anonymkode: 06b32...458

Du kan jo si de ikke trenger å spleise, bare ta med sin egen mat isteden. Hvis de fortsatt sier nei da, vet du at de bare ville bli med for å spare penger. 

Anonymkode: 28645...b33

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke skap deg. 

Anonymkode: 5836d...87d

 

... I rest my case 😅

Anonymkode: d4e35...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier hun aldri betaler for noe, så det er altså ikke første gangen hun er frekk. Hvorfor gidder du å være med henne? 

Anonymkode: 8d852...19f

  • Liker 5
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er veldig frekt av henne. Tilsammen er dere ganske mange, så endel mat blir det jo. Men hva hvis hver husholdning har med egen basismat? At hver familie har med egne brød og pålegg som man spiser hjemme uansett, og så gjør dere middagene rimelig ved å kjøpe pølser og pølsebrød, evt potetmos. Dere kan jo grille på bål? Annet forslag er tomatsuppe med makaroni og egg, et tredje forslag er å ta med grandiosa som er på tilbud på coop nå. 

Alle må ha mat, så hvis dere tar med eget så kommer dere i boks. Hver dame kan ha med en kaffepose hver også, og en boks rett i koppen kakao f eks. Og hver familie har med eget godteri/snacks (popkorn er billig). 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og venninnen min snakket om Høstferien og da sa jeg og ungene på 14,12 og 10 skulle på hytta, hun har barn på samme alder som mine og mine 2 eldste og hennes 2 eldste henger en del sammen, hennes yngste er bare 4, så hen er mye yngre, hun spurte om de kunne være med i 2-3 dager, og da sa jeg ja, det hadde vert koslig.

Men så sa jeg at da kan vi spleise på maten de dagene, da sa hun at det hadde hun ikke råd til og de kom jo som gjester og ventet tydeligvis at jeg skulle stå for alt, det har jeg ikke råd til.

Er jeg urimlig som sier Nei til henne da? jeg må jo det, hun ønsket svar innen onsdag

Anonymkode: 06b32...458

Da må du si at du desverre ikke hsr råd til å fø alle i så mage dager. Så da må dere droppe det om dere ikke kan dele på matutgiftene

Anonymkode: 6ee81...64c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

- Å kjenne lusa på gangen, og frekkere enn flatlusa. To ulike uttrykk:)

 

Anonymkode: f0412...e41

Uttrykk eller ordtak?

Anonymkode: 0bdba...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for alle svar

Flott jeg ikke er helt urimlig her.

Ja synes det er rart selv, hun må jo ha mat hjemme, men vet jo at de sliter økonomisk etter faren til barna dro for 3 år siden,men jeg har likevel ikke råd til og betale for alle 8 i 3 dager.

Anonymkode: 06b32...458

Da hadde jeg bare skrevet/sagt at beklager, jeg har også såpass stram økonomi at jeg ikke har råd til å stå for utgifter til fire ekstra mennesker. Det et jo også sannheten, og veldig rart av henne å forvente det. 

Da jeg var alene med småbarn hadde jeg en venninne som også var det, og at vi begge to hadde stram økonomi var et fakta vi forholdt oss til når vi fant på ting med barna. Som du skriver måtte de hatt mat hjemme også. Vi reiste alltid på budsjett til familiehytte vi fikk låne gratis, og diskuterte oss frem til rimelige og gode løsninger, samt spleiset selvfølgelig. Vi var i samme situasjon. Da kan man ikke forvente at ene står for alt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke normalt å forvente at du står for all maten….mat er dyrt. Hun er frekk og utakknemlig. Burde vært HUN som har med noe ekstra når hun får være med på hytta 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at her er det viktig at du setter en grense for din egen del og for relasjonen videre. Jeg hadde ikke ønsket å dra på tur med henne etter et sånt svar, og det virket som at du ikke heller vil det ut i fra HI. Jeg støtter deg i å si at turen blir uten dem. Ikke noe snakk om at de tar med egen mat eller noe sånt. Tilbudet om å bli med er tatt av bordet rett og slett. 
 

Og det går fint an å si det på en hyggelig, men bestemt måte. «Jeg har landet på at vi drar på hyttetur med kun familie denne gangen. Men vi kan finne på noe uka etter om du ønsker det😊» Da setter du grenser samtidig som at du legger til rette for en relasjon videre. Det er det mange av oss som trenger å øve på😅Ofte blir det så vanskelig å stå opp for seg selv at man lar vennskap og relasjoner fisle ut, men det trenger jo ikke være sånn.

Og så håper jeg du kun betaler for deg og dine framover.

Anonymkode: cd746...9f2

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg og venninnen min snakket om Høstferien og da sa jeg og ungene på 14,12 og 10 skulle på hytta, hun har barn på samme alder som mine og mine 2 eldste og hennes 2 eldste henger en del sammen, hennes yngste er bare 4, så hen er mye yngre, hun spurte om de kunne være med i 2-3 dager, og da sa jeg ja, det hadde vert koslig.

Men så sa jeg at da kan vi spleise på maten de dagene, da sa hun at det hadde hun ikke råd til og de kom jo som gjester og ventet tydeligvis at jeg skulle stå for alt, det har jeg ikke råd til.

Er jeg urimlig som sier Nei til henne da? jeg må jo det, hun ønsket svar innen onsdag

Anonymkode: 06b32...458

Hei. Dette minner meg så mye om en lignende situasjon jeg har vært i. Vi har en hytte som vi bruker hele året, og datteren min på 13 år elsker å ha med seg venninnen sin når vi drar dit. Venninnen er enebarn og har lite familie/få muligheter til å oppleve hytteturer osv. Vi har i åresvis tilbydd denne jenta å være med oss på hytta, men det siste året har vi sagt ifra om at økonomien vår er blitt strammere da vi har 4 barn å brødfø selv, så vi ønsker at jenta tar med ekstra mat og snacks til seg selv. Jeg var nær venn med moren til denne jenta, helt frem til jeg ba om at de bidrar med litt mat og jenta sin snacks/brus for turene (f.eks ekstra kjøttdeig og ost hvis vi skulle ha taco). Det blir fort dyrt å ha med en ekstra ungdom, og de må jo ha mat uansett om de er hjemme eller på hytta… Dette ble et KJEMPEproblem for moren til denne venninnen, og vi ble uvenner når jeg prøvde å forklare at det koster for mat og at det er snakk om å supplere så vi slipper å handle inn masse ekstra når vi har henne med oss. Moren ble fornærmet fordi hun mente at vi kun ba henne om å handle de dyreste tingene når vi sendte over handleliste. Men det vi ba om ville kanskje kostet typ.350kr tilsammen. Alt annet står vi for(grønnsaker, pålegg, tilbehør, drikke osv) så jeg syns ikke det vi ba om var urimelig. Ble litt lei meg for at mammaen kunne fremstille det som om vi var for kravstore og gjerrige som skulle «lure» henne til å handle den dyreste maten, når det vi ba om var et bidrag så det ikke skal bli så dyrt for oss å ha henne med. Skal også sies at vi har hatt venninnen til jenta vår regelmessig med oss på hytta i flere år, mens datteren vår ikke har blitt bedt hverken på besøk eller med på noe som helst av denne venninnen/moren i alle disse årene. Relasjonen har dermed vært helt enveis. Ble ganske lei meg når konflikten oppsto, og jeg har enda ikke hørt noe fra mammaen til denne jenta på rundt et år. Vi har besluttet å fortsette å ta med venninna til datteren vår uansett, da vi ønsker å gi henne gode opplevelser sammen med oss på hytta. Og det er ikke hennes feil at mammaen er kjip. Men det er kostbart for oss, og jeg syns det er helt sykt at man kan tillate seg å utnytte folk/venner på denne måten… Hadde skammet meg hvis det var jeg som gjorde noe sånt😵‍💫

Tenker at du skal si nei til venninnen din med god samvittighet. Ikke la henne utnytte deg. Du er raus som i utgangspunktet hadde invitert dem med. Det skulle bare mangle at de bidrar med mat. Ikke ha dårlig samvittighet for å trekke tilbudet tilbake. Lykke til 😊

Anonymkode: c162a...7b9

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Ikke innafor å vente at noen skal fø på hennes familie over flere dager - når det var hun som spurte om å få bli med. 

Blir man invitert, tilbyr man seg helt automatisk å dele på utgiftene. Men her er det nok mange som ville sett det som heelt naturlig at en invitasjon betyr full kost&losji. 

Anonymkode: d4e35...f35

Nå spurte hun vel om å få være med, så var ikke ts som inviterte 

Anonymkode: 5f277...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og venninnen min snakket om Høstferien og da sa jeg og ungene på 14,12 og 10 skulle på hytta, hun har barn på samme alder som mine og mine 2 eldste og hennes 2 eldste henger en del sammen, hennes yngste er bare 4, så hen er mye yngre, hun spurte om de kunne være med i 2-3 dager, og da sa jeg ja, det hadde vert koslig.

Men så sa jeg at da kan vi spleise på maten de dagene, da sa hun at det hadde hun ikke råd til og de kom jo som gjester og ventet tydeligvis at jeg skulle stå for alt, det har jeg ikke råd til.

Er jeg urimlig som sier Nei til henne da? jeg må jo det, hun ønsket svar innen onsdag

Anonymkode: 06b32...458

Bare si at det er hyggelig at de vil være med, men at det er trangere tider å at du ikke har råd til å betale kost for 4 ekstra en hel uke. 

Anonymkode: 5f277...4c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bare si at det er hyggelig at de vil være med, men at det er trangere tider å at du ikke har råd til å betale kost for 4 ekstra en hel uke. 

Anonymkode: 5f277...4c7

Må rette meg selv har ikke råd til å betale for 4 stk 2-3 dager*

Anonymkode: 5f277...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Altså, du er ikke et gratis hotell med full forpleining, for venninna di. 
 

Hadde dette vært meg, så hadde jeg lagt om på planene, skrotet hyttetur og funnet på noe annet, for enkelt å kunne si at, nei, vi reiser ikke på hytta likevel.  

Anonymkode: a0ccb...749

Eller bare si at de må ha med egen mat? Jeg hadde jo ikke unngått å reise på min egen hytte fordi venninnen min er frekk og vil utnytte meg?

Anonymkode: 07176...2fd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og venninnen min snakket om Høstferien og da sa jeg og ungene på 14,12 og 10 skulle på hytta, hun har barn på samme alder som mine og mine 2 eldste og hennes 2 eldste henger en del sammen, hennes yngste er bare 4, så hen er mye yngre, hun spurte om de kunne være med i 2-3 dager, og da sa jeg ja, det hadde vert koslig.

Men så sa jeg at da kan vi spleise på maten de dagene, da sa hun at det hadde hun ikke råd til og de kom jo som gjester og ventet tydeligvis at jeg skulle stå for alt, det har jeg ikke råd til.

Er jeg urimlig som sier Nei til henne da? jeg må jo det, hun ønsket svar innen onsdag

Anonymkode: 06b32...458

Si som det er at du ikke har råd.  Så kan kanskje dere ta det litt rolig og finne kanskje noe enkelt.  Hun må jo ha mat uansett...

Anonymkode: 7acee...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du oppdaterer når du har snakket med henne 😅

Anonymkode: 1ce45...38a

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du har rett, TS, men verken du eller venninna di kan påstå at dere ikke har råd til mat for noen personer i 2-3 dager. Dere lever ikke så hånd til munn som det.

Anonymkode: 907ad...731

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man har dårlig råd og ikke kan spleise, kan man ta med brød, pålegg, snacks etc til egen familie og spleise på middagene. Synes hun var frekk. Her lager vi ofte middag 50/50 med gjester, da kan det være biff en dag og pannekaker en annen...må jo ikke gjøre det så dyrt akkurat.

Anonymkode: 96319...165

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange her som kommer med forslag på "vennlig avvisning" som ikke skal såre venninnen. Det beste er å være 100% ærlig, og heller kutte ut "venninnen". Det er faktisk dyrt å eie hytte, er ikke kun mat og drikke som koster. 

Anonymkode: ab59a...37d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke kommet på tale spør du meg. Skal hun sende sine barn med dine, må de betale for seg.

Anonymkode: 517ee...f42

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...