Gå til innhold

Høstferie med venninne og hennes barn,men jeg vet ikke helt, synes dette er litt frekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hei. Dette minner meg så mye om en lignende situasjon jeg har vært i. Vi har en hytte som vi bruker hele året, og datteren min på 13 år elsker å ha med seg venninnen sin når vi drar dit. Venninnen er enebarn og har lite familie/få muligheter til å oppleve hytteturer osv. Vi har i åresvis tilbydd denne jenta å være med oss på hytta, men det siste året har vi sagt ifra om at økonomien vår er blitt strammere da vi har 4 barn å brødfø selv, så vi ønsker at jenta tar med ekstra mat og snacks til seg selv. Jeg var nær venn med moren til denne jenta, helt frem til jeg ba om at de bidrar med litt mat og jenta sin snacks/brus for turene (f.eks ekstra kjøttdeig og ost hvis vi skulle ha taco). Det blir fort dyrt å ha med en ekstra ungdom, og de må jo ha mat uansett om de er hjemme eller på hytta… Dette ble et KJEMPEproblem for moren til denne venninnen, og vi ble uvenner når jeg prøvde å forklare at det koster for mat og at det er snakk om å supplere så vi slipper å handle inn masse ekstra når vi har henne med oss. Moren ble fornærmet fordi hun mente at vi kun ba henne om å handle de dyreste tingene når vi sendte over handleliste. Men det vi ba om ville kanskje kostet typ.350kr tilsammen. Alt annet står vi for(grønnsaker, pålegg, tilbehør, drikke osv) så jeg syns ikke det vi ba om var urimelig. Ble litt lei meg for at mammaen kunne fremstille det som om vi var for kravstore og gjerrige som skulle «lure» henne til å handle den dyreste maten, når det vi ba om var et bidrag så det ikke skal bli så dyrt for oss å ha henne med. Skal også sies at vi har hatt venninnen til jenta vår regelmessig med oss på hytta i flere år, mens datteren vår ikke har blitt bedt hverken på besøk eller med på noe som helst av denne venninnen/moren i alle disse årene. Relasjonen har dermed vært helt enveis. Ble ganske lei meg når konflikten oppsto, og jeg har enda ikke hørt noe fra mammaen til denne jenta på rundt et år. Vi har besluttet å fortsette å ta med venninna til datteren vår uansett, da vi ønsker å gi henne gode opplevelser sammen med oss på hytta. Og det er ikke hennes feil at mammaen er kjip. Men det er kostbart for oss, og jeg syns det er helt sykt at man kan tillate seg å utnytte folk/venner på denne måten… Hadde skammet meg hvis det var jeg som gjorde noe sånt😵‍💫

Tenker at du skal si nei til venninnen din med god samvittighet. Ikke la henne utnytte deg. Du er raus som i utgangspunktet hadde invitert dem med. Det skulle bare mangle at de bidrar med mat. Ikke ha dårlig samvittighet for å trekke tilbudet tilbake. Lykke til 😊

Anonymkode: c162a...7b9

Om du ber om kjøttdeig og ost fra en enkelt ungdom så er det de dyreste varene til taco. Om denne ungdommen skal betale kanskje 350 så er det gabnske mye for en enkelt på en helg. At hun skal bidra er jo selvsagt. 

Anonymkode: 898a8...84f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for alle svar

Flott jeg ikke er helt urimlig her.

Ja synes det er rart selv, hun må jo ha mat hjemme, men vet jo at de sliter økonomisk etter faren til barna dro for 3 år siden,men jeg har likevel ikke råd til og betale for alle 8 i 3 dager.

Anonymkode: 06b32...458

De trenger mat hjemme også. Spiller ingen rolle om de spiser hjemme eller på hytta. Makan til frekkhet

Anonymkode: 84e44...f4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar

Vi skal gå tur sammen i morgen kveld, så skal si det da, tenkte og forslå de flere dere har nevnt at hun kan ta med mat hjemmefra

Anonymkode: 06b32...458

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg og venninnen min snakket om Høstferien og da sa jeg og ungene på 14,12 og 10 skulle på hytta, hun har barn på samme alder som mine og mine 2 eldste og hennes 2 eldste henger en del sammen, hennes yngste er bare 4, så hen er mye yngre, hun spurte om de kunne være med i 2-3 dager, og da sa jeg ja, det hadde vert koslig.

Men så sa jeg at da kan vi spleise på maten de dagene, da sa hun at det hadde hun ikke råd til og de kom jo som gjester og ventet tydeligvis at jeg skulle stå for alt, det har jeg ikke råd til.

Er jeg urimlig som sier Nei til henne da? jeg må jo det, hun ønsket svar innen onsdag

Anonymkode: 06b32...458

Ehh, man kommer ikke til dekket bord som gjest når man inviterer deg selv 😂😂

Si det som det er, at du ikke råd til det du heller. Så enten må hun ordne penger til å fø seg selv og avkom, eller bli hjemme og sulte...

Anonymkode: a4d86...a39

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

 

Poenget ble for komlisert? Ok, du troller bare, med andre ord. 

 

 

Anonymkode: d4e35...f35

Eh du må skrive bedre, så folk skjønner hva du mener.

Anonymkode: 50f82...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk for alle svar

Vi skal gå tur sammen i morgen kveld, så skal si det da, tenkte og forslå de flere dere har nevnt at hun kan ta med mat hjemmefra

Anonymkode: 06b32...458

Men hva slags mat tror du han tar med da? Kjenner sånne mennesker. De tar da med billigste brød de finner billigste pålegg de finner, og bare en av de. Og en pose tomatsuppe. Noe mer nekter de å kjøpe inn. Og beste av alt, da man skal reise, så tar de automatisk med seg resten av maten til de andre. 

Anonymkode: 3a088...72e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men hva slags mat tror du han tar med da? Kjenner sånne mennesker. De tar da med billigste brød de finner billigste pålegg de finner, og bare en av de. Og en pose tomatsuppe. Noe mer nekter de å kjøpe inn. Og beste av alt, da man skal reise, så tar de automatisk med seg resten av maten til de andre. 

Anonymkode: 3a088...72e

Derfor er det lurt å skrive en liste over mat man trenger i løpet av turen, og gi en oversikt over hvilke ting på lista den og den skal kjøpe. Gjerne merke også, dersom de må ha det inn med teskje. 

Og når mat skal fordeles etter turen så deler man slik at alle får omtrent samme verdi. 

Men ja, det finnes nok mange slike!

Anonymkode: 007d0...64d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

hun betaler aldri, er stort sett jeg som betaler hvis vi skal noe, har aldri betalt, hun gjorde det ikke når hun var med mannen engang

Anonymkode: 06b32...458

Og allikevel ble du overrasket over at hun ikke ønsket å betale denne gangen? 

Anonymkode: ade28...aeb

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eh du må skrive bedre, så folk skjønner hva du mener.

Anonymkode: 50f82...3d5

Er folk virkelig så korte her inne? Jeg forstod utmerket hva vedkommende du siterer mente.
 

Og er forsåvidt helt enig med personen! Som man reder ligger man, og jeg kan ikke forstå at ts synes dette var frekkheten som fikk begeret å renne over når dette helt tydelig er normen i vennskapet deres. 
Men sett vekk i fra det så er jeg helt enig i at det er frekt.

ts: si at du allerede har 11 små å brødfø, hun får bidra skal hun bli med.

Anonymkode: 31f4d...5a5

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

hun betaler aldri, er stort sett jeg som betaler hvis vi skal noe, har aldri betalt, hun gjorde det ikke når hun var med mannen engang

Anonymkode: 06b32...458

Hvem trenger en slik venn? 
Hadde vært helt uaktuelt for meg å være med en «venn» som aldri betaler for seg. 

Anonymkode: 45f81...a98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frekt mye å be om ja! Hvis hun har hatt sånne tendenser hele veien ville jeg sluttet å anse henne som venninne. Det høres mer ut som at hun utnytter deg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg og venninnen min snakket om Høstferien og da sa jeg og ungene på 14,12 og 10 skulle på hytta, hun har barn på samme alder som mine og mine 2 eldste og hennes 2 eldste henger en del sammen, hennes yngste er bare 4, så hen er mye yngre, hun spurte om de kunne være med i 2-3 dager, og da sa jeg ja, det hadde vert koslig.

Men så sa jeg at da kan vi spleise på maten de dagene, da sa hun at det hadde hun ikke råd til og de kom jo som gjester og ventet tydeligvis at jeg skulle stå for alt, det har jeg ikke råd til.

Er jeg urimlig som sier Nei til henne da? jeg må jo det, hun ønsket svar innen onsdag

Anonymkode: 06b32...458

Så frekk hun er? Eller er hun helt blakk? Hun kan vel betale for seg selv og sine. 

Anonymkode: cd68d...f26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og venninnen min snakket om Høstferien og da sa jeg og ungene på 14,12 og 10 skulle på hytta, hun har barn på samme alder som mine og mine 2 eldste og hennes 2 eldste henger en del sammen, hennes yngste er bare 4, så hen er mye yngre, hun spurte om de kunne være med i 2-3 dager, og da sa jeg ja, det hadde vert koslig.

Men så sa jeg at da kan vi spleise på maten de dagene, da sa hun at det hadde hun ikke råd til og de kom jo som gjester og ventet tydeligvis at jeg skulle stå for alt, det har jeg ikke råd til.

Er jeg urimlig som sier Nei til henne da? jeg må jo det, hun ønsket svar innen onsdag

Anonymkode: 06b32...458

Selv om jeg alltid spanderer alt på barnas venner når vi har de med oss på turer så forventer jeg ikke at andre spanderer på mine.

Er naturlig at en tilbyr penger til verten når det er overnatting involvert, og alltid uansett lengde når en er den som spør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, synes du er raus som orker å være venninne med en som er så kjip/gjerrig. Men mulig hun tror du er kjempeviktig og aå for seg en helt gratis høstferie på hytta di, vartet opp av deg?

Når vi er mange på hytta, pleier vi alle å kjøpe med litt brød/pålegg/drikke/snacks. OG det går på omgang å lage middag. Hvis dere skal være der i f.eks fire dager blir det to middager på hver. Da kan hun handle inn til middag etter eget budsjett, og du etter ditt. Kan være ok med tomatsuppe til middag også, som ikke koster mye?

Anonymkode: 0102b...34b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hun er frekkere enn flatlusa, men også overraskende ærlig. Skamløs antagelig 

Anonymkode: 9adad...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 13.09):

Jeg og venninnen min snakket om Høstferien og da sa jeg og ungene på 14,12 og 10 skulle på hytta, hun har barn på samme alder som mine og mine 2 eldste og hennes 2 eldste henger en del sammen, hennes yngste er bare 4, så hen er mye yngre, hun spurte om de kunne være med i 2-3 dager, og da sa jeg ja, det hadde vert koslig.

Men så sa jeg at da kan vi spleise på maten de dagene, da sa hun at det hadde hun ikke råd til og de kom jo som gjester og ventet tydeligvis at jeg skulle stå for alt, det har jeg ikke råd til.

Er jeg urimlig som sier Nei til henne da? jeg må jo det, hun ønsket svar innen onsdag

Anonymkode: 06b32...458

Hvis jeg var venninna di, hadde jeg sikkert tatt med masse mat til alle, som takk for å være med. Jeg tar nok i litt ofte kanskje, men heller det enn snylte på noen.. 

Anonymkode: 575b1...990

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 13.09):

Jeg og venninnen min snakket om Høstferien og da sa jeg og ungene på 14,12 og 10 skulle på hytta, hun har barn på samme alder som mine og mine 2 eldste og hennes 2 eldste henger en del sammen, hennes yngste er bare 4, så hen er mye yngre, hun spurte om de kunne være med i 2-3 dager, og da sa jeg ja, det hadde vert koslig.

Men så sa jeg at da kan vi spleise på maten de dagene, da sa hun at det hadde hun ikke råd til og de kom jo som gjester og ventet tydeligvis at jeg skulle stå for alt, det har jeg ikke råd til.

Er jeg urimlig som sier Nei til henne da? jeg må jo det, hun ønsket svar innen onsdag

Anonymkode: 06b32...458

 

AnonymBruker skrev (På 22.9.2024 den 13.39):

Beklager å si det TS, men venninna di er ingen god venninne. Her er det bare å informere om at det dessverre ikke passer at de blir med på hytta likevel da du ikke har mulighet til å varte opp og også brødfø 8 personer alene.
Si du er sliten og at du trenger hvile og se an reaksjonen hennes. Vil hun da påberope seg å være enda mer sliten enn deg? Eller vil hun tilby seg å bidra med arbeidsoppgaver på turen? Kanskje hun mener ungdommene/barna kan varte opp dere begge? 
Og hva hvis du foreslår at hun/de står for middag en dag, du/dere står for en dag og så spleiser dere på middag tredje dagen (f.eks enkel ferdigmat eller noe enkelt barna kan lage sammen)?

Tenker hun ikke å bidra med annet enn merarbeid og ekstra utgifter for deg må du kunne si kort at dette ikke var slik du så forvdeg ferien din da hun inviterte seg selv og barna med på tur. 
Makan til frekkhet skal man lete lenge etter!

 

Anonymkode: 

Endret av Genny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Hei, jeg har heller ikke råd til å sponse mat på 4 ekstra personer i mange dager, så da drar vi på tur alene. Hverken mat eller hytte er gratis, og den vasker heller ikke seg selv. Dere er velkommen en annen gang, men da må du bidra med deres del av både innkjøp og opphold».

Ferdig.

Og blir hun sur blir hun sur - men hun har jo vært like direkte med deg.  Hvis hun bare er venner med deg for å få sponset mat og opphold gratis, da er hun faktisk ikke en venninne men en snyltende gratispassasjer.

Anonymkode: d3591...7a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...