AnonymBruker Skrevet 22. september #81 Del Skrevet 22. september Spørs hva merkeklær def som. Min sønn på 18 har fått superdry, calvin klein, Lee jeans, Norrøna og Rab skalljakke da han var litt yngre når faren har handlet klær. Jeg har innimellom forsøkt å være økonomisk og handlet på HM og billigere merker på sportsbutikker. Ser godt hvilke klær som holder seg best, fasong og kvalitet på stoffet. Altså lønner det seg. Vi har fått en kvalitetsbevisst sønn som sjelden handler klær, men vet at det er smart å kjøpe noe skikkelig 😃 Anonymkode: f0dbd...8d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beige Skrevet 22. september #82 Del Skrevet 22. september De gjør det for å vise seg frem og for status, det skjønner alle, men ingen kommer til å være ærlige om det her uansett😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #83 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du påstår at ull er ulik om den er billig eller dyr, i garnbutikken. Men ull fra sau, er ull, enten det er Ulla innerst på dyret, ull som er klippet slik at fibrene blir korte eller lange. Ulla er fra samme sauene. Men du har utenlandsk ull, der både dyrene og Ulla kommer fra utlandet med billigere produksjon. Ulla er like fullt saueull, og varmer, isolerer og tar opp like mye fukt. Så hva du mener forskjelle skal bestå av, det er nokså ubegripelig. Anonymkode: c572c...52d Ja, altså du må få tro hva du vil. Det er stor forskjell på ull. Også hvilket dyr ullen kommer fra. Som strikker er det stor forskjell på garn, og hvordan plagget blir. Det puttes også plastikk i garn slik de gjør på gensere for billigere produksjon. Jeg har til gode da å finne 100% ull på hm Hvorfor er du så hissig? Anonymkode: 530ba...fb3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #84 Del Skrevet 22. september Jeg forstår ditt synspunkt, og du har rett i at ull fra sau generelt har de samme grunnleggende egenskapene når det gjelder isolasjon og fuktabsorpsjon. Imidlertid kan det være forskjeller i kvalitet og egenskaper mellom ulike typer ull, avhengig av flere faktorer: Fibrets finhet: Noen saueraser, som merino, produserer finere og mykere ull enn andre. Dette gjør garnet mer behagelig mot huden, spesielt for plagg som bæres direkte mot kroppen. Fiberlengde: Lengre fibre kan gi et sterkere og jevnere garn, mens kortere fibre kan føre til at garnet loer mer og er mindre slitesterkt. Behandlingsmetoder: Ulla kan gjennomgå ulike prosesser etter klipping, som kjemisk behandling for å gjøre den maskinvaskbar (superwash) eller farging med naturlige versus syntetiske fargestoffer. Disse prosessene kan påvirke både kvalitet og pris. Dyrevelferd og produksjonsforhold: Ull fra sauer som er holdt under gode dyrevelferdsstandarder og bærekraftige forhold kan være dyrere på grunn av høyere produksjonskostnader. Merkevare og design: Noen garnprodusenter investerer i kvalitetskontroll, unike farginger eller spesielle spinneteknikker, noe som kan øke prisen på garnet. Selv om all ull kommer fra sau og har lignende grunnleggende egenskaper, kan disse faktorene føre til betydelige forskjeller i både kvalitet og pris på ull i garnbutikken. Det er derfor noen ullprodukter er dyrere enn andre, selv om de i bunn og grunn kommer fra samme type dyr. Anonymkode: 121d6...9d8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #85 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ikke vondt ment mot noen, men de som kler opp barnet med dyre designerklær virker litt som de prøver å fremstå bedre enn de er. Det var en episode her jeg bor, hvor en jakke til 10 000,- ble stjålet på skolen til et av barna. En skulle kanskje tro foreldrene var godt bemidlet, men det var dessverre litt mer luksusfellen preg over det hele. Jeg har ikke inntrykk av at de som faktisk er ganske rike har et behov for å reklamere det gjennom barnet. Anonymkode: 5fb36...c89 Denne betraktningen kan jeg dels være enig med deg i. Ikke bare klær, men mange unge har og syre vesker og andre ting. Dette blir litt som med dem som skal gi avslutningsgave til lærere og de ansatte i barnehagen. Men noen unge ønske seg spesielle ting og sparer til disse selv, da blir det litt annerledes enn når foreldrene kjøper. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, altså du må få tro hva du vil. Det er stor forskjell på ull. Også hvilket dyr ullen kommer fra. Som strikker er det stor forskjell på garn, og hvordan plagget blir. Det puttes også plastikk i garn slik de gjør på gensere for billigere produksjon. Jeg har til gode da å finne 100% ull på hm Hvorfor er du så hissig? Anonymkode: 530ba...fb3 jeg er da ikke hissig, i trekker konklusjoner og tillegger andre meninger og følelser de ikke har. Men du er kanskje vant til å benytte hersketeknikker og slippe igjennom med det? Du er heller ikke den neste som strikker, saueull er saueull uansett hvor Ulla kommer fra. Plastikk eller ikke plastikk var ikke noe tema, på lik linje med å avspore tråden med strikkegarn. Anonymkode: c572c...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #86 Del Skrevet 22. september Fordi jeg har lyst og det er mine penger. Anonymkode: cef29...054 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #87 Del Skrevet 22. september Har et barn på 2 år.. Har kjøpt mye og dyre klær både pga kvalitet, fordi vi ønsket flere barn som kan arve en del av dette og fordi jeg rett og slett ikke ønsker støtte alt skvipet på hm og KappAhl som er så fokusert på figurer. Barnet er mye ute, så jeg legger masse, masse penger i gode og varme klær (reima dress, viking sko, kivat luer, hestra votter, kattnakken regnklær, ull fra hust and claire osv). Telles dette forresten som merker for deg? har en gang prøvd regnklær fra refleks, og reflexene falt av etter første runde i søla. Andre dag sleites hull i kneet på buksa. Det var 400 Kr rett ut vinduet. Skjønte ekstremt fort at her var det bare å kjøre på med kvalitet, fremfor å kjøpe nytt og billig hele tiden. Alle klærne er ekstremt godt brukt, men har MYE bruk igjen. så vil tro det lønnes seg i lengden, selv om det bare varer en kort periode. Anonymkode: 894e7...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #88 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Denne betraktningen kan jeg dels være enig med deg i. Ikke bare klær, men mange unge har og syre vesker og andre ting. Dette blir litt som med dem som skal gi avslutningsgave til lærere og de ansatte i barnehagen. Men noen unge ønske seg spesielle ting og sparer til disse selv, da blir det litt annerledes enn når foreldrene kjøper. jeg er da ikke hissig, i trekker konklusjoner og tillegger andre meninger og følelser de ikke har. Men du er kanskje vant til å benytte hersketeknikker og slippe igjennom med det? Du er heller ikke den neste som strikker, saueull er saueull uansett hvor Ulla kommer fra. Plastikk eller ikke plastikk var ikke noe tema, på lik linje med å avspore tråden med strikkegarn. Anonymkode: c572c...52d Har jeg brukt hersketeknikk for jeg mener ull er ikke bare ull? Altså det er ikke det, masse forskjellige kvaliteter på ull. Og når man sammenligner hm gensere med andre ullgensere så er man vel ikke så opptatt av hva man har på seg, hvilke stoffer, osv Sau er sau, men garn er ikke garn. Hadde det vært det så hadde det kun fantes 1 garntype. Det er forskjellige kvaliteter også ved garn. Det er en grunn til at i Norge så har vi noen som kontrollerer alt ull for å sørge for god kvalitet. De gjør ikke det overalt i verden, ikke minst er det mange garntyper som er gjennom behandling. Du er overbevist at man ikke betaler for kvalitet, der er vi uenige og det får bli med det. Du skriver ro deg bed, var da veldig så sinna og etter dette beskylder du meg for hersketeknikk. Da er jeg i grunn ferdig med diskusjonen Anonymkode: 530ba...fb3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 23. september #89 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hvorfor kjøper dere dyre merkeklær til barna deres? Og hva er poenget med å vise så mye logo? Er det for å signalisere at dere har penger, eller det sosial status (for å passe inn)? Hvor gammelt er barnet? Ikke bruk kvalitet som en unnskyldning – merkeklær er ofte laget av samme polyester og produsert i de samme fabrikkene i Kina som klær fra Zara, Lindex og H&M. Anonymkode: 8220e...0d0 Mine barns merkeklær har ikke logo, det er for trashy. Men jo de har noen, men på skolen går de stort sett i bruktkjøp, arvet eller hjemmelagde klær. Når det kommer til kvalitet så kommer det innenfor alle merker både billige H&M, BB, M&S og dyre Loro Piana men du finner mer med god kvalitet i de dyrere prisklassene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 23. september #90 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Rart at vinterdressene og enkelte regntøy fra lindex da vinner tester angående kvalitet og at barnet får beveget seg i det. Reima dressene er desto dyrere med scorer dårligere på disse testene som blir gjort, man kan bli litt blind når man tror automatisk at ting er bedre fordi det er dyrere. Anonymkode: 6dc99...6d3 Jeg snakker om vanlige inneklær, ikke yttertøyet. Har ikke yttertøy derfra annet enn noen vinterjakker som har holdt greit, verken bedre eller dårligere enn Reima. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #91 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, altså du må få tro hva du vil. Det er stor forskjell på ull. Også hvilket dyr ullen kommer fra. Som strikker er det stor forskjell på garn, og hvordan plagget blir. Det puttes også plastikk i garn slik de gjør på gensere for billigere produksjon. Jeg har til gode da å finne 100% ull på hm Hvorfor er du så hissig? Anonymkode: 530ba...fb3 Masse 100% ull på H&M. God kvalitet på ullklær fra Lindex, Cubus og Sparkjøp også. https://www2.hm.com/no_no/productpage.1233754002.html Anonymkode: 0b151...9ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
issoras Skrevet 23. september #92 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Masse 100% ull på H&M. God kvalitet på ullklær fra Lindex, Cubus og Sparkjøp også. https://www2.hm.com/no_no/productpage.1233754002.html Anonymkode: 0b151...9ef Muligens barnetøyet er av god kvalitet, men ulltøyet til voksne er ikke av god kvalitet, hvertfall ikke på Sparkjøp og Cubus. Ofte forstår man det ikke før man har testet et dyrere merke. Jeg har flere ull t-skjorter fra Calida og Sparkjøp. Det er fascinerende hvor godt Calida holder seg mot Sparkjøp, det har holdt i årevis, mens Sparkjøp er full av små hull. Ullbukser fra Cubus har for meg kun holdt én sesong, og mistet fasongen raskt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #93 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg liker at andre ser at vi har mye penger. Det gir meg bedre en bedre selvfølelse, og en følelse av å være vellykket. Anonymkode: 0b151...9ef 😄 De ser at du har brukt penger. Og de tenker at du gjør det fordi du har dårlig selvfølelse, og trenger en følelse av å være vellykket. Stusselig, altså. Anonymkode: 7356f...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GrønnNellik68 Skrevet 23. september #94 Del Skrevet 23. september Dette er hvorfor jeg ønsker skole uniformer i Norsk skole for å få ned mobbing som går på fattig og rik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #95 Del Skrevet 23. september issoras skrev (27 minutter siden): Muligens barnetøyet er av god kvalitet, men ulltøyet til voksne er ikke av god kvalitet, hvertfall ikke på Sparkjøp og Cubus. Ofte forstår man det ikke før man har testet et dyrere merke. Jeg har flere ull t-skjorter fra Calida og Sparkjøp. Det er fascinerende hvor godt Calida holder seg mot Sparkjøp, det har holdt i årevis, mens Sparkjøp er full av små hull. Ullbukser fra Cubus har for meg kun holdt én sesong, og mistet fasongen raskt. Nå svarte jeg en bruker som mener at det ikke finnes 100% ull på H&M. Finnes masse 100% ull av ulike slag på H&M. Merinoull, alpakka, sau. Jeg liker godt ull og silkemiksen de selger på H&M. Disse plaggene er selvfølgelig dyrere, da de har både dyre og billige klær på H&M. Har merinoull-undertøy fra Cubus. Beste jeg har hatt. Klør ikke. Har vart i flere sesonger. Anonymkode: 0b151...9ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #96 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men da passer de lillebror! Vi har to av samme kjønn og liker at lillebror arver, da er det verd å investere litt i kvalitet. Pris og kvallitet henger ikke alltid sammen, men ofte gjør det det. Anonymkode: 31fe7...b90 Jeg har tre barn av samme kjønn, så her har vi arvet over en lav sko. Det gjennomgående er at når det gjelder vanlige bomullsklær, er ikke dyre klær av noe dårligere kvalitet enn dyre. Faktisk er noen av de aller dårligste t-skjortene vi har hatt fra «dyre merker». Noen spesifikke merker: Nøstebarn - veldig fine å arve når det er snakk om babytøy. For lite slitesterke til større barn. Isbjørn: Det merket i yttertøy som vi har vært desidert mest fornøyd med, og det eneste som har kunnet gå i arv i tre (og opptil fire, vi har også arvet) barn. Helly Hansen er vi også fornøyd med. Så yttertøy kjøper jeg «merketøy», men jeg synes ikke kvaliteten på merketøy fra andre dyrere merker er verdt pengene. Disse «designeryttertøyene» fra Danmark for eksempel til spesielt mindre barn er pene, men ikke verdt pengene ift kvalitet. Anonymkode: 0ed3c...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #97 Del Skrevet 23. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har jeg brukt hersketeknikk for jeg mener ull er ikke bare ull? Altså det er ikke det, masse forskjellige kvaliteter på ull. Og når man sammenligner hm gensere med andre ullgensere så er man vel ikke så opptatt av hva man har på seg, hvilke stoffer, osv Sau er sau, men garn er ikke garn. Hadde det vært det så hadde det kun fantes 1 garntype. Det er forskjellige kvaliteter også ved garn. Det er en grunn til at i Norge så har vi noen som kontrollerer alt ull for å sørge for god kvalitet. De gjør ikke det overalt i verden, ikke minst er det mange garntyper som er gjennom behandling. Du er overbevist at man ikke betaler for kvalitet, der er vi uenige og det får bli med det. Du skriver ro deg bed, var da veldig så sinna og etter dette beskylder du meg for hersketeknikk. Da er jeg i grunn ferdig med diskusjonen Anonymkode: 530ba...fb3 Sau er absolutt ikke bare sau! Det er stor forskjell på ullfibrene fra ulike saueraser. Anonymkode: 0ed3c...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #98 Del Skrevet 23. september GrønnNellik68 skrev (29 minutter siden): Dette er hvorfor jeg ønsker skole uniformer i Norsk skole for å få ned mobbing som går på fattig og rik Det ville ikke løst mobbing Anonymkode: 16c89...722 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. september #99 Del Skrevet 23. september Fascinerende med sånne tråder, kjøper man merkeklær er man traShy, sløser penger , bare opptatt av å vise seg frem osv, det er altså helt innafor å sparke oppover men ikke nedover for da er det mobbing Anonymkode: 16c89...722 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BlackSunshine Skrevet 23. september #100 Del Skrevet 23. september Først: dyre merkeklær har ikke logo. Jeg er skyldig i å kjøpe dyre klær. Noen ganger kan jeg forsvare det med at det er kvalitet. Andre ganger er det mer uklart. Mine barn begynner nå og legge mindre vekt på merkeklær, allerede tidlig i tenårene. Jeg tror det har å gjøre med at jeg har forklart de sammenhengen av vårt forbruk og vår evne til å gjøre morsomme ting, som å reise. Masse forbruk = ingen eller færre reiser. Og siden de elsker å reise, har merke-jaget roet seg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå