Gå til innhold

Til foreldre som kjøper dyre merkeklær til barna – hvorfor gjør dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker at andre ser at vi har mye penger. Det gir meg bedre en bedre selvfølelse, og en følelse av å være vellykket.

Anonymkode: 0b151...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kjøpte mest cubus til mine jeg. De holdt til de var vokst ut av og kunne arves videre. Noe dritt har cubus også. Men det meste jeg kjøpte til barna, holdt lenge.

Ett eksempel var en cubus vinter bukse og jakke. Den holdt i 4 unger. Gutten min som sliter hull i alt, var nr 3 og klarte ikke å lage hull i den. Så den gikk til nr 4. 

Kjøpte merke vinter bukse og jakke. Husker ikke typen. Men det vat et snowboard merke. Jakken kostet opprinnelig 2000kr.

Kjøpte jakke og bukse på tilbud pga ikke årets modell til 800kr for begge deler. 1,5 mmd begynte det å bli hull. Og det tålte ikke våt snø før det var kliss klass. Han ba selv om å få ny cubus dress

Anonymkode: 64527...004

Da går man tilbake i butikken og viser frem problemet. De fleste gir da nytt tøy. Klær har to års reklamasjonsfrist.

Anonymkode: c572c...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper det fordi det er det sønnene mine vil ha. Får de klær de liker, går de kun med det. Kjøpte en Polo genser til guttungen til skolestart, og har knapt sett han i andre klær. Da blir ikke genseren så dyr allikevel. 
Forstår ikke greien å kjøpe merkeklær før de viser interesse for det, men når barna har et sterkt ønske om det, hvorfor ikke om man har mulighet.
Aldri er det viktigere å passe inn enn når man går på slutten av barneskolen / starten av ungdomsskole, og da bidrar jeg mer enn gjerne til det. 

Anonymkode: c6648...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Akkurat denne tviler jeg på. Her snakker vi to merker som er veldig fjerne fra hverandre. Hvis BARNET har fått med seg Burberry, så befinner de seg i et univers så fjernt fra Lindex at de neppe har vært i en Lindex-butikk engang. 
 

Jeg har noen venner som er fra pissrike familier. De har null forhold til HM, Cubus eller Zara, fordi de har aldri brukt de butikkene. Når de skal ha noe, så går de rett til Høyer, Steen&Strøm, Hans H., eller andre brand stores. 

Anonymkode: 71d3e...786

Du får tvile akt du vil, min kjøper gensere hos høyer og en dur lokal butikk her men bukser på hm og Cubus!

Anonymkode: 16c89...722

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Enig i jeans. Vi kjøper heller ikke billige jeans. 

Jeg har både ullgensere fra Ganni og fra HM (premium selection). Synes de er like varme og holder seg like fint i vask. Forskjellen er 3000kr. 

Nå tenker jeg mest på forbruksklær til barn, som blir for smått/slitt i løpet av 6-12mnd

TS

Anonymkode: 8220e...0d0

Men da passer de lillebror! Vi har to av samme kjønn og liker at lillebror arver, da er det verd å investere litt i kvalitet. 
 

Pris og kvallitet henger ikke alltid sammen, men ofte gjør det det. 

Anonymkode: 31fe7...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg liker at andre ser at vi har mye penger. Det gir meg bedre en bedre selvfølelse, og en følelse av å være vellykket.

Anonymkode: 0b151...9ef

Men det er ikke det vi ser, mest folk fra lavere sosioøkomiske lag som gjør slikt. Om du er rik så ser man det på adressen din, huset ditt, yrke, hytte og ferier, ikke på om ungen din går i H&M eller "merke-klær". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ingen kan seriøst mene at Hk&M har samme kvalitet som Levis ol. Det er i hvert fall ikke min erfaring. 
 

Vi kjøper heller tre dyre jeans, enn fem billige. Men det er ikke mye dyrt barna ønsker seg, de har kun det de trenger egentlig. Ikke fulle skap og skohyller hos oss. 
 

Folk må bruke pengene som de vil, noen må jo holde liv i handelsstanden :) 

Anonymkode: beecf...e59

100% enig. Kun få ting jeg kjøper fra HM og liknende. Ting som brukes lite… eks singleter i bomull som kun brukes litt vår/høst… de er fra HM og overlever to barn. Gensere med julemotiv…har klart seg. ALT annet oppdaget vi raskt at røk før ett barn var ferdig med det. Her kan lillesøster arve storesøster, så jeg vil ha ting som varer gjennom to barn. Må dermed kjøpe «merkeklær». P.o.p, Name It osv. men kjøper ikke Gucci for å ha Gucci merke på. Det gjør jeg ikke. 

Anonymkode: 74d7c...2da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn har merkeklær fordi jeg finner dem billig på gjenbruksbutikken eller får dem gratis. 

Ser ikke problemet 🤷‍♀️

Anonymkode: 452d8...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter på 10 år har lagt sin elsk på Stella McCartney og har derfor fått noen plagg som hun er glad i og tar godt vare på. Kvaliteten ER langt bedre enn Cubus, Lindex, Zara osv.  Hun liker klærne fordi de er fargerike - ikke fordi det står Stella McCartney på dem. 

Vi er begge hekta på å finne bruktkupp og jenta mi har flotte brukte klær fra merker som Gant, Levis, Massimo Dutti og Ralph Lauren. Klærne er lette å selge videre når de er blitt for små. Vi bruker totalt sett ikke mye penger på klær. Faktisk tror jeg at jeg bruker mindre penger på klær nå enn jeg gjorde da jeg kjøpte billigklær som ble hullete og nuppete og bare måtte kastes etter kort tid. 

Anonymkode: a2725...b5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Så plastisk fra hm og ull fra ganni er like varme? 
Ja, da skjønner jeg jo meningene dine når du ikke kjenner forskjell på plast og ull. 
Sparer forresten i fond vi også, men velger også å gå med gode klær på kroppen. 
Og hvorfor er jeans med merke bedre? Er ikke jeans bare det uansett? 

Anonymkode: 530ba...fb3


Oi, ro deg ned litt – så sinna, gitt! 😄  

Ull er ull, enten det kommer fra Ganni eller H&M. Har du ikke fått med deg det ennå? Eller er du en av de som blindt tror at høy pris automatisk betyr kvalitet, bare fordi det står et fancy merke på lappen?

Kanskje sjekk merkelappen neste gang du skal handle, så slipper du å innse at halve garderoben din er fylt med dyr polyester fra Kina.

Jeans fra H&M farge av, men det finnes bukser som holder seg fine – også uten å koste skjorta!

- TS

Anonymkode: 8220e...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

100% enig. Kun få ting jeg kjøper fra HM og liknende. Ting som brukes lite… eks singleter i bomull som kun brukes litt vår/høst… de er fra HM og overlever to barn. Gensere med julemotiv…har klart seg. ALT annet oppdaget vi raskt at røk før ett barn var ferdig med det. Her kan lillesøster arve storesøster, så jeg vil ha ting som varer gjennom to barn. Må dermed kjøpe «merkeklær». P.o.p, Name It osv. men kjøper ikke Gucci for å ha Gucci merke på. Det gjør jeg ikke. 

Anonymkode: 74d7c...2da

100% enig. 

For meg er ikke P.o.p, Name It osv merkeklær.. 

Tenker på parajumper vinterjakker på 8åringer…

TS

Anonymkode: 8220e...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (8 timer siden):

Jeg syns kvaliteten på zara, Lindex, HM er helt elendig. Kjøper fortsatt en del klær derfra fordi det er mest tilgjengelig for oss dessverre, men det er dyrt i lengden fordi klærne blir ødelagt så raskt, og det er miljøsvineri. 

Kjøpte en del bukser til datteren min i sommer, alt må kastes allerede. Merker jo at klær vi har arvet i dyrere merker tåler mye mer. 

Rart at vinterdressene og enkelte regntøy fra lindex da vinner tester angående kvalitet og at barnet får beveget seg i det. Reima dressene er desto dyrere med scorer dårligere på disse testene som blir gjort, man kan bli litt blind når man tror automatisk at ting er bedre fordi det er dyrere. 

Anonymkode: 6dc99...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg kjøper det fordi det er det sønnene mine vil ha. Får de klær de liker, går de kun med det. Kjøpte en Polo genser til guttungen til skolestart, og har knapt sett han i andre klær. Da blir ikke genseren så dyr allikevel. 
Forstår ikke greien å kjøpe merkeklær før de viser interesse for det, men når barna har et sterkt ønske om det, hvorfor ikke om man har mulighet.
Aldri er det viktigere å passe inn enn når man går på slutten av barneskolen / starten av ungdomsskole, og da bidrar jeg mer enn gjerne til det. 

Anonymkode: c6648...516

Fordi det bidrar til merke- og kjøpepress. Barn blir mobbet fordi de ikke har «de rette klærne», og det gjør vondt i mammahjertet å se. 

Heldigvis blir ikke mine barn mobbet, selv om jeg nekter dem merkeklær, til tross for at vi har råd til det.

– TS

Anonymkode: 8220e...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er noen som er mer opptatt av klær enn andre. Noen bryr seg katten om hva barna går i, og andre går mer opp i dette med barneklær og koser seg med å finne det og handle inn. Tror ofte de som er veldig opptatt av barneklær bruker mindre på seg selv fordi de har overført noe av interessen til at det handler om barna.

Husker Charlott Pettersen (Guttestrikkeboka/Mamma og Hermann) hun var lidenskapelig opptatt av barneklær. ikke av sånn Levis og gant, men av kvalitetsmerker i litt sånn genuin og nostalgisk stil. Litt samme stilen som Newbieklærne er i.Hun kjøpte kvalitetsklær og solgte det videre når det ble for lite og husker at hun blant annet ønsket seg klær til barna i egen bursdag. Hun betydde mye for manges opplevelse av å kunne finne fine klær også til de små guttene, ikke kun klær med superhelttrykk, men og fine gensere i rolige møstre, duffelcoat osv..

Anonymkode: c9e9c...2bc

Jeg hadde samme stilen på mine gutter. Elsket rompere med knestrømper, shorts og duffelcoat. 🤩

Strikket mye fra boka hennes, og handlet det meste fra petito.no, sko fra holalola. Nå skrudde du tiden min tilbake❤️

Anonymkode: 530ba...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Akkurat denne tviler jeg på. Her snakker vi to merker som er veldig fjerne fra hverandre. Hvis BARNET har fått med seg Burberry, så befinner de seg i et univers så fjernt fra Lindex at de neppe har vært i en Lindex-butikk engang. 
 

Jeg har noen venner som er fra pissrike familier. De har null forhold til HM, Cubus eller Zara, fordi de har aldri brukt de butikkene. Når de skal ha noe, så går de rett til Høyer, Steen&Strøm, Hans H., eller andre brand stores. 

Anonymkode: 71d3e...786

Ikke min erfaring. Har rike venner som gjerne handler på Zara.

Selv er jeg helt vanlig middelklasse og ser ingen grunn til å bruke masse penger på designklær til ungene. Kjøper kanskje enkeltplagg til pent, men så fort som de vokser ut av alt føles det generelt som bortkastede penger. Siden vi har ganske god råd føler jeg også at vi bør være forsiktige med å kjøpe det, så vi ev. er med på å skape noe press. Barna bryr seg ikke om merkeklær selv, men de er fortsatt i småskolen. Blir spennende hvordan det kommer til å være framover.

Jeg synes i alle fall det er rart når de kommer med DB-sekk og dyre klær og de ikke bryr seg selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde samme stilen på mine gutter. Elsket rompere med knestrømper, shorts og duffelcoat. 🤩

Strikket mye fra boka hennes, og handlet det meste fra petito.no, sko fra holalola. Nå skrudde du tiden min tilbake❤️

Anonymkode: 530ba...fb3

Ja jeg elsket bloggen hennes🥰

Den var så koselig og jeg tror at hun egentlig introduserte mange for en litt annen klesstil kanskje særlig for gutter. Det som er dumt i de billige kjedebutikkene er at det er så kjønnsstereotypisk, gutteklærne er så tøffe. Jeg hadde ikke noe hastverk med at min gutt skulle bli stor og fikk opp øynene for mange nye merker og inntrykk via Charlott Pettersen.

Anonymkode: c9e9c...2bc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):


Oi, ro deg ned litt – så sinna, gitt! 😄  

Ull er ull, enten det kommer fra Ganni eller H&M. Har du ikke fått med deg det ennå? Eller er du en av de som blindt tror at høy pris automatisk betyr kvalitet, bare fordi det står et fancy merke på lappen?

Kanskje sjekk merkelappen neste gang du skal handle, så slipper du å innse at halve garderoben din er fylt med dyr polyester fra Kina.

Jeans fra H&M farge av, men det finnes bukser som holder seg fine – også uten å koste skjorta!

- TS

Anonymkode: 8220e...0d0

Slapp av? Kan man ikke svare deg? 
Neil 20% ull og 80% polyester er ikke ull. Og tro meg jeg sjekker merkelapper å kjøper ikke en enste genser med plast.
Ull har også forskjellige kvaliteter. Du kan ta deg en tur i garnbutikk, sjekk billig og dyrt garn. Alle er ikke like opptatt av hva man har på seg, det er helt greit. Jeg elsker klær, men kun med naturlige stoffer som bomull. Silke, ull. 
Ganni kan fint ha blanding, eier ikke et plass fra de da de er litt oppskrytt 

Anonymkode: 530ba...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg elsket bloggen hennes🥰

Den var så koselig og jeg tror at hun egentlig introduserte mange for en litt annen klesstil kanskje særlig for gutter. Det som er dumt i de billige kjedebutikkene er at det er så kjønnsstereotypisk, gutteklærne er så tøffe. Jeg hadde ikke noe hastverk med at min gutt skulle bli stor og fikk opp øynene for mange nye merker og inntrykk via Charlott Pettersen.

Anonymkode: c9e9c...2bc

Her også, tror ikke mine har gått i særlig tøy fra kjedene nettopp fordi det måtte være store motiv og det var enten jente eller gutt. 
Mange av de klærne jeg kjøpte ser like pene ut i dag og nå er det tante barn som går i det. Den perioden kjøpte jeg ikke klær til meg selv, kun til barna. 

Anonymkode: 530ba...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Slapp av? Kan man ikke svare deg? 
Neil 20% ull og 80% polyester er ikke ull. Og tro meg jeg sjekker merkelapper å kjøper ikke en enste genser med plast.
Ull har også forskjellige kvaliteter. Du kan ta deg en tur i garnbutikk, sjekk billig og dyrt garn. Alle er ikke like opptatt av hva man har på seg, det er helt greit. Jeg elsker klær, men kun med naturlige stoffer som bomull. Silke, ull. 
Ganni kan fint ha blanding, eier ikke et plass fra de da de er litt oppskrytt 

Anonymkode: 530ba...fb3

Du påstår at ull er ulik om den er billig eller dyr, i garnbutikken. Men ull fra sau, er ull, enten det er Ulla innerst på dyret, ull som er klippet slik at fibrene blir korte eller lange. Ulla er fra samme sauene. 
Men du har utenlandsk ull, der både dyrene og Ulla kommer fra utlandet med billigere produksjon. Ulla er like fullt saueull, og varmer, isolerer og tar opp like mye fukt. Så hva du mener forskjelle skal bestå av, det er nokså ubegripelig. 

Anonymkode: c572c...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vondt ment mot noen, men de som kler opp barnet med dyre designerklær virker litt som de prøver å fremstå bedre enn de er. Det var en episode her jeg bor, hvor en jakke til 10 000,- ble stjålet på skolen til et av barna. En skulle kanskje tro foreldrene var godt bemidlet, men det var dessverre litt mer luksusfellen preg over det hele. Jeg har ikke inntrykk av at de som faktisk er ganske rike har et behov for å reklamere det gjennom barnet.

Anonymkode: 5fb36...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...