AnonymBruker Skrevet 22. september #1 Del Skrevet 22. september Jeg ble sykmeldt okt - 23 pga kommende brudd med mannen. Var bare sykmeldt gradert. Sykmeldt fullt fra desember. Nå sier nav og legen at jeg må tilbake i full jobb dersom jeg ikke skal over på aap og dermed miste inntekt. Jeg har jo ikke vært fullt sykmeldt hele tiden, har det Ingenting å si? Jeg er fortvilet, desperat, hvordan skal jeg klare å tilbake i jobb når jeg er fortsatt full av sorg pga bruddet? Og å over på aap har jeg ikke råd til. Ingen andre alternativer rett og slett? På jobb sier de også at det er fare for oppsigelse etter ett års sykmeldt. What? Jeg jobber med mennesker og må daglig prate med folk. Jeg kommer ikke til å klare dette. Finnes det noen løsning? Psykologen min mener det er uforsvarlig å tilbake i jobb nå. Anonymkode: 6820f...6d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #2 Del Skrevet 22. september Du kan be jobben om midlertidig omplassering internt i bedriften, enkelte steder er det mulig. Ellers er det å søke andre jobber, eventuelt be nav om hjelp. Men ja, sykemeldt er sykemeldt, om det så er 10 eller 100 %. Anonymkode: 4d34d...57f 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #3 Del Skrevet 22. september Og så må jeg legge til at det er VELDIG seint å søke aap nå om du har maksdato i oktober. Dette bør du snakke med veilederen din på nav om asap! Anonymkode: 4d34d...57f 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #4 Del Skrevet 22. september Om du, legen og psykologen din mener at du ikke er i stand til å dra tilbake i jobb 100% så er aap og kutt i utgifter eneste løsning ja. (Eller å finne seg en annen jobb, selv om jeg sliter med å godta at man kan gå fra 0% og til 100% kun basert på økonomisk insentiv) Anonymkode: e94d9...47d 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #5 Del Skrevet 22. september Det er ingen andre muligheter, nei. Om man så bare har vært 20% sykemeldt så er maksgrensen på 1 år med sykemelding absolutt. Så da er det enten tilbake i jobb eller søke om AAP. Anonymkode: a8402...5e4 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. september Populært innlegg #6 Del Skrevet 22. september Blir du egentlig bedre av å gå hjemme og tenke i ring, og om litt gå ned betydelig i inntekt? Anonymkode: da145...877 45 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 22. september #7 Del Skrevet 22. september Det er sånn det er - man har rett til ett års sykepenger, uavhengig av gradering. Du kan eventuelt snakke med jobben om tilrettelegging, hvis det er enkeltoppgaver som er vanskelige, men aap er alternativet du har. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 22. september #8 Del Skrevet 22. september Jobber du i kommunen og har vært ansatt i over 2 år i 100 % stilling før dette skjedde så kan du søke om at KLP dekker det du taper på å gå over på aap. https://www.klp.no/forsikring/personforsikringer/uf-reforsikring?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwgL-3BhDnARIsAL6KZ6-AvKUv6OjU6GCgz4IL5tEeQDjnO6kOndBSvTypxPfoX3ykfSGD4PkaApH9EALw_wcB 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #9 Del Skrevet 22. september Fighter83 skrev (7 minutter siden): Jobber du i kommunen og har vært ansatt i over 2 år i 100 % stilling før dette skjedde så kan du søke om at KLP dekker det du taper på å gå over på aap. https://www.klp.no/forsikring/personforsikringer/uf-reforsikring?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwgL-3BhDnARIsAL6KZ6-AvKUv6OjU6GCgz4IL5tEeQDjnO6kOndBSvTypxPfoX3ykfSGD4PkaApH9EALw_wcB Det dekker dessverre ikke hele mellomlegget, men en liten slump er det jo. Anonymkode: 1b1be...f99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #10 Del Skrevet 22. september Av og til er det bedre å være i jobb enn å gå hjemme og begrave seg i selvmedlidenhet etter et brudd. Er jo mye fokus på økt sykefravær nå i desse tider. Anonymkode: c310b...9d1 35 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #11 Del Skrevet 22. september Har ikke dette vært tatt opp tidligere av veilederen din på NAV? Det er i så fall rimelig dårlig. Det burde vært snakket om for lengst. Det har vel stått i vedtaksbrevene dine også hvor mange uker du har igjen, men jeg husker ikke ordlyden. Nå er det som du sier de løsningene som gjenstår. Tilbake i jobb eller AAP. AAP må du i så fall søke om fortere enn svint, for der er det saksbehandlingstid. Når det er sagt, så lurer jeg på det samme som vedkommende over her: Om sykemeldingsårsaken er samlivsbrudd for et år siden, hvordan gjør det deg nå bedre å gå hjemme og trø? Det er skummelt å starte å jobbe igjen etter langt fravær, men det er jo også godt for å få tankene over på noe annet, bry seg med noe utenfor seg selv og komme i normal gjenge igjen. Anonymkode: 1b1be...f99 14 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #12 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg ble sykmeldt okt - 23 pga kommende brudd med mannen. Var bare sykmeldt gradert. Sykmeldt fullt fra desember. Nå sier nav og legen at jeg må tilbake i full jobb dersom jeg ikke skal over på aap og dermed miste inntekt. Jeg har jo ikke vært fullt sykmeldt hele tiden, har det Ingenting å si? Jeg er fortvilet, desperat, hvordan skal jeg klare å tilbake i jobb når jeg er fortsatt full av sorg pga bruddet? Og å over på aap har jeg ikke råd til. Ingen andre alternativer rett og slett? På jobb sier de også at det er fare for oppsigelse etter ett års sykmeldt. What? Jeg jobber med mennesker og må daglig prate med folk. Jeg kommer ikke til å klare dette. Finnes det noen løsning? Psykologen min mener det er uforsvarlig å tilbake i jobb nå. Anonymkode: 6820f...6d7 Etter ett år må du likevel forsøke å gå videre etter bruddet. DT gavner deg ikke å bli gående på ap uten å jobbe og dyrke sorgen. Komme seg tilbake, mer gradert i første omgang er veien å gå. Husk du har ett helt liv du skal leve etter dette bruddet - man kan ikke bare grave seg ned selv om det er det man vil den første tiden. Og ja, jeg har vært igjennom ett tøft brudd selv. Jeg måtte vende tilbake til livet etter en stund, og har det veldi bra nå. Du klarer dette! Anonymkode: 8c6bc...ba6 17 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. september Populært innlegg #13 Del Skrevet 22. september Har du vært delvis sykemeldt i ett helt år pga samlivsbrudd? Ligger det noen diagnoser eller annet bak? Har ikke hørt om dette før. Anonymkode: 58625...59e 53 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #14 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg ble sykmeldt okt - 23 pga kommende brudd med mannen. Var bare sykmeldt gradert. Sykmeldt fullt fra desember. Nå sier nav og legen at jeg må tilbake i full jobb dersom jeg ikke skal over på aap og dermed miste inntekt. Jeg har jo ikke vært fullt sykmeldt hele tiden, har det Ingenting å si? Jeg er fortvilet, desperat, hvordan skal jeg klare å tilbake i jobb når jeg er fortsatt full av sorg pga bruddet? Og å over på aap har jeg ikke råd til. Ingen andre alternativer rett og slett? På jobb sier de også at det er fare for oppsigelse etter ett års sykmeldt. What? Jeg jobber med mennesker og må daglig prate med folk. Jeg kommer ikke til å klare dette. Finnes det noen løsning? Psykologen min mener det er uforsvarlig å tilbake i jobb nå. Anonymkode: 6820f...6d7 Ja, det er sånn ordningene våre er, og det er en av de aller beste i verden. Omplassering er et alternativ, omstrukturering av oppgaver på jobb. Arbeidsplassen er pliktig til å komme deg i møte med slike behov. Anonymkode: ed0bf...bdd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #15 Del Skrevet 22. september Sykepengeåret er ett år, uavhengig av gradering av sykemelding. Så ja, du må over på aap hvis du ikke er i stand til å jobbe fult. Du vil da få 62% av lønnen for den graden du har aap. Du får full lønn for den graden du er i jobb. Siden psykologen sier det ikke er aktuelt begynne jobbe fullt, så snakk mer om det. Snakk om bekymringene du har om økonomi, og arbeidsforhold. Det er rett at du ikke har oppsigelsevernet i samme grad etter ett år med sykemelding. Men det er svært sjeldent at man blir sagt opp etter ett år, og enda mindre sannsynlig hvis du bare er delvis sykemeldt/aap. Hvordan er forholdet ditt med ledelsen? Er der de eller kolleger som snakker om oppsigelse? Anonymkode: f8706...417 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #16 Del Skrevet 22. september TS her. Mulig det er "rart" å være sykemeldt ett år grunnet samlivsbrudd men her har det vært vold involvert og jeg er traumatisert. Har ikke stått noe om aap I vedtak, sjekket gjennom nå. Og nav har ikke gitt tidlig beskjed om dette, men snakket med dem i uken som var og de sier aap ordner seg. Men jeg klarer meg ikke økonomisk da. Må sjekke dette med klp som noen nevner. Helt utrolig tøft å gå fra 20-100. Har jobbet en dag pr uke, men hjemmefra. Takker for innspill. Anonymkode: 6820f...6d7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #17 Del Skrevet 22. september Ja, det er enten å gå tilbake til full jobb eller AAP. Hvis du har vært sykemeldt i et helt år pga. et brudd, så bør du kanskje søke mer hjelp. Evt. så må du omplasseres innad i bedrifta eller begynne å søke ny jobb der du slipper å snakke med noen. Anonymkode: b2d3a...f61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #18 Del Skrevet 22. september Jeg kan heller ikke forstå hvordan du mener at du skal bli friskere av å tusle rundt hjemme alene. Nå har du gjort det i et helt år. Har det hjulpet, syns du? Jeg er dypt uenig med legen din som har gitt deg 20 % hjemmekontor en dag i uken. Dørstokkmila blir vanvittig høy, angsten mangedobler seg og det blir skummelt bare å gå til postkassa. Jeg har hatt flere kollegaer som har opplevd helt grusomme ting. Å mistet barn i selvmord, at mannen på 50 plutselig faller død om i hagen. Fellesnevneren for dem alle har vært å ikke slippe tak i arbeidslivet. Vi har lagt lista lavt, de har ikke hatt arbeidsoppgaver men har fått gå rundt og pusle og ikke mistet kontakten med omverdenen. Jeg har selv også vært delvis sykemeldt grunnet utbrenthet men det var utrolig viktig for meg å beholde fysisk kontakt med arbeidsplassen. For hjemme blir man bare mer og mer lullet inn i en glassboble, og omverdenen blir bare mer og mer skummel. Anonymkode: 147b4...da0 28 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #19 Del Skrevet 22. september AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Blir du egentlig bedre av å gå hjemme og tenke i ring, og om litt gå ned betydelig i inntekt? Anonymkode: da145...877 Dette handler ikke om å "tenke i ring", det handler om at jeg er traumatisert samt fysisk skadet etter vold. TS Anonymkode: 6820f...6d7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. september #20 Del Skrevet 22. september Samlivsbrudd er en livskrise og vi er mange som har vært igjennom dette. Jeg selv for noen år siden, med barn og full pakke. Så er det hvor lenge ma skal tillate seg å være i en sorg da. Man må jo før eller siden sette en strek, selv om det fortsatt gjør vondt. Man kan gå i fellen og kose seg med vonde tanker, mens livet går videre. Av og til er det et spark bak man trenger for å komme seg videre. Mannen er videre med sitt liv, hvorfor unner ikke du deg selv det samme? Anonymkode: 23c0d...160 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå